Miksi mummot heräilee aamuisin niin helkkarin aikaisin?
Asun pienessä kylässä, rivarissa. Asukkaat enimmäkseen eläkeläisiä. Tänäkin aamuna töihin lähtiessäni 6.30 valot palaa monessa asunnossa. Miks ne heräilee niin aikaisin??
Kommentit (35)
Täällä herää vaari viimeistään kukonlaulun aikaan ja laskee koiran herättämään mummon. Arvelen että sama kaava toistuu alenevassa polvessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut, että ei se unentarve oikeasti vähene. On vaan vaivoja ja kremppaa ja unettomuutta. Oikeesti tarttis nukkua enemmän.
Unentarve ei vähene, päinvastoin. Eikä vuorokauden mittaan nukuttu unikaan lyhene.
Luin juuri tuoreen tutkimuksen (valitettavasti en muista mistä, joten en voi linkata, mutta tasokkaan yliopiston tutkimus), jonka mukaan vanhukset nukkuvat jopa enemmän kuin nuoremmat, mutta uni jakaantuu pätkiin. Aamulla sisäinen kello herättää aikaisin, mutta sitten päivän mittaan nukutaan torkkuja ja/tai illalla mennään varhain nukkumaan.
Olen jo sen ikäinen, että kokemuksesta tiedän itsekin tuon aamulla nukkumisen vaikeuden. Kun herää, niin herää, eikä enää millään kykene nukahtamaan uudelleen. Siitä johtuu, että mummojen ja pappojen keittiöissä ollaan aamukahvin keitossa jo viideltä tai kuudelta.
Oletkos koskaan tarkistanut, koska mummot menevät nukkumaan?
Mä olen nukkunut vähemmillä yöunilla jo 10v. Ja kun sain iltatähden 41v, niin yöherääminen oli huomattavasti helpompaa kuin nuorena. Sen takia naurattaakin, kun valitetaan että vanhana ei jaksa heräillä öisin.
Vierailija kirjoitti:
Ei vähene. Yö saattaa olla lyhyempi, mutta päivällä on niitä nokosia, joten kyllä se 8 h tulee täyteen. Mikä aikaisin se 6.30 on? Muori oli ollut navetassa jo viideltä ja taata heräili kahvin keittoon kolmen jälkeen vaikka oli eläkkeellä.
Itseasiassa vähenee, tästä on ollut tutkimuksiakin.
Eivät raukat uskalla enää nukkua kun pelkäävät noutajaa.
Olen 40v ja saan just ja just nukutuksi puoli kuuteen, mitähän se sitten on kun mummoudun
Kotihoidossa työskennellessä huomaa myös, kuinka nämä mummot ja papat menevät nukkumaan jo todella aikaisin. Moni on iltapalla 18 aikaan ja nukkumaankin pitää päästä jo viimeistään 20 aikaan. Ei ihme, ettei aamulla enää nukuta.
Mun äiti taas nukkuu vaan myöhempään ja myöhempään, ei ole ollenkaan aamuvirkku. On vielä työelämässä (62-v.) ja aamuvuorot vaikeita.
Vierailija kirjoitti:
Eivät raukat uskalla enää nukkua kun pelkäävät noutajaa.
Samasta syystä pitää olla S-marketin ovenkahvassa jo varttia vaille 7: ettei vain ehdi kuolla ennen kuin saa ostokset hoidettua ja ilmaiset ämpärit haettua Tokmannilta.
Kotihoitohan saattaa antaa iltalääkkeet jo 18.00,tästähän tuli juuri dokumentti. Mutta kyllähän se vanhemmiten unentarve ja laatu vähenee ja heikkenee, tulee myös noustua vessaan ja kaikenlaiset kolotuksetkin saattavat herätellä, päikkäreilläkin osuutta asiaan, niin se vaan menee
Appi 81 vee on jo 15 vuotta herännyt puoli kolme ja ylvästelee sillä, ja sitten nukahtelee istuallaan pitkin päivää kun katsoo Eurosporttia nojatuolissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, ai, taas mummot!!!! ne kaiken pahan alku ja juuri. Nyt on jo aamu heräämiset.
Missä on tasa-arvo ja papat, kun luulen myös pappojen heräävän aikaisin.
Voi tätä mummojen jatkuvaa syyllistämistä ja tasa-arvon polkemisesta.
Varsinkin rivareissa asuu enemmän yksinäisiä mummoja kuin pappoja tai pariskuntia. Tasa-arvon nimissä miehet saisivat kyllä elää edes vähän pidempään... ehkä uni maistuisi paremmin siellä papan vieressä mummollekin.
Kyllä sen papan vieressä ne loputkin unet häviää, kun ei papalla ole enää sellaista nukkuma-asentoa, jossa ei kuorsaisi. t.mummeli
Pitkä ravinnotta oleminen aiheuttaa monelle vanhukselle huimausta. Sen vuoksi labraan halutaan heti aamusta ja sen jälkeen pääsee syömään aamiaista. Toinen syy on tiheä virtsaamisentarve ja jos pitää olla pidätellyt näytettä varten useamman tunnin, niin aamulla on jo kupla otsassa.