Possukka ja Viuhti
Iltaa naiset!
Joko sulla alkoi ne sumuttelut? Miltä tuntuu, onko mitään oireita? Mun mies lähti baariin tänään ja mä olin tänään vanhempia ja sukulaisia tapaamassa. Leikin veljen koiranpennun kanssa : )
Mulle ei kuulu mitään uutta, yhet menkat ehtii olla välissä ennen maaliskuun menkkoja, joista voi soittaa sitten naikkarille. Oliko muuten Possukka vaikea päästä läpi, kun soittoaika on vaan yksi tunti päivässä?
Kirjoitelkaa kuulumisia!
Kommentit (67)
Moi Viuhti!
Sulla sitten löytyikin endoa, oho! Jännää tosiaan, ettei juuri mitään oireita ollut. Mulla on tota tiputtelua ja olen alkanut epäillä endoa, tosin Sjöberg ei epäillyt endoa, mutta eihän sitä tiedä. Jos ivf-hoito tuo tuloksen, niin eipä tuota tarvitse enää miettiä. Mutta täytyy ottaa puheeksi lääkärin kanssa tuo endon mahdollisuus, kun pääsen sinne ivf-hoitoon. Ei varmaan laita mua kuitenkaan sinne jonoon heti hoidon alettua, kun resurssit on vähäiset julkisella puolella.
Jännä nähdä, että alkaako sulla raskaus nyt piankin.. Toivotan onnea!
Hienoa, että tuo asia on pois päiväjärjestystä sun osalta. Ehkä sun ei tarvitsekaan ruveta piikittämään itseäsi..
että raskaus alkaisi. Mutta nyt ei ole ainakaan tiedossa yhtään mitään estettä hommalle. Ja kun mun elimistö toimii lähes kuin kello ja miehenkin tuote on riittävää, pitäisi näkymien olla ihan valoisia. Kyllähän sitä mieluusti ottaisi sen luomuplussan, jos sellaisen saisi. Jotenkin se ivf tuntuu aika rankalta. Vaikka ei sen puoleen, sitten jos/kun kuume taas nousee, niin sitä on valmis mihin tahansa. Tällä hetkellä on enemmän sellainen TJOT-asenne, kun tuntuu, että elämä on vienyt aika moniin suuntiin tässä viimeisen puolen vuoden aikana.
Mutta onhan se muutenkin hyvä, että endo on saatu pois, ettei ala tekemään enempää ongelmia, kipuja tms.
Mullahan oli siis eka tapaaminen Sjöberin kanssa marraskuun 05 lopussa, jolloin endo-tuomio oli " minimaalinen" . Siitä 2,5 kk eteenpäin, niin peli oli selvä. Eli kyllä se voi tulla tosi nopeastikin..
Aika jännä tuo Viuhtin endo-tapaus, tosiaan siis voi olla ihan ilman oireitakin. Mutta pääasia on että se on nyt poistettu ja ei pitäisi olla mitään estettä luomuraskaudelle. Siitä vaan sitten yrittämään, kesä tulossa ja kaikkea, mikäs sen kivempaa kuin lämpiminä kesäöinä pistää vauvaa alulle=) Ja varsinkin jos sulla ei ole nyt kiire asian kanssa, niin tilannehan on tosi hyvä.
Mullakin on jostain syystä kiire vähän hellittänyt, hassua että juuri hoidon aikana, vai lieneekö itsesuggestiota ettei pety niin kauheesti jos epäonnistuu... mutta miehen kanssa eilen juuri puhuttiin että tätä hoitoa pitää jotenkin projektina eikä kauheesti ajattele edes sitä lopputulosta, pelkästään tätä hoitoa. Tosi outoa. Lopputulosta rupee varmaan ajattelemaan sitten siirron jälkeen. Mutta kyllä tämä hoito on ollut rankempaa kuin mitä etukäteen oltais osattu kuvitella. Normaali elämä on jossain taustalla, ja oon ollu paljon kiukkusempi kuin yleensä. Kuukausi on suht pitkä aikakin, joten siinä ehtii unohtamaan sen normaalin olotilan. Ehkä halu palata normaaliin olotilaan onkin se, mikä tekee sellaisen fiiliksen että jos raskaus ei ala niin se ei ole maailmanloppu, koska haluan palata normaaliin elämään ja raskauden alkaminen ei tarkoita sitä paluuta. Jos ymmärrätte mitä tarkoitan.. tuun kyllä ihan varmasti olemaan pettynyt ja itkuinen jos hoito epäonnistuu, fiilikset varmaan kerkee muuttumaan sitten piina-aikana, ja tokihan nytkin haluan että raskaus alkaa, mutta kiire on hävinnyt jonnekin. Toistaiseksi=)
Ainiin munisten määrä piti kertoa, jos ette ole lukeneet vko 10 pinosta! Eli oikealla puolella on ainakin 16 ja vasemmalla ainakin 10. Eli aika suuri määrä. Oikealla oli liian pieniä ainakin vielä, vasemmalla hyvän kokoisia. Jatkan vielä piikitystä tänään, mikä tarkoittaa uutta apteekkireissua=( Huomenna illalla sitten pregnyl ja tiistaina aamulla punktio. Jännittää!!
Mukavaa viikonloppua molemmille!
Possukka, hieno määrä muniksia. Ja punktiokin noin pian. Tulehan sitten kertomaan sen kulusta :)
On varmasti hyvä vähän " suojella" itseään, eli olla ajattelematta liian pitkälle. Tietysti peukut ja varpaat ovat pystyssä, että eka hoito tuottaisi heti tulosta, mutta joskushan niin ei käykään ja silloin pitää pystyä jatkamaan elämää. Toivottavasti pakkaseen jäisi jotain, jottei koko rumbaa tarvitsisi aloittaa alusta. Ja se, jos asialla ei ole niin " hengenhätä" on vain hyvä. Kyllä se raskaus alkaa, jos on alkaakseen, muutenkin kuin verenmaku suussa. Itse asiassa se alkaa silloin varmaan helpomminkin :)
Tässä elämässä on tosiaan tapahtunut niin paljon viimeisen puolen vuoden aikana, niin hyviä kuin huonojakin juttuja, ettei sillä lapsella olisi mikään kiire. Ikää tietysti alkaa olemaan, mutta ei nyt vielä mitenkään katastrofaalisesti, joten.. Ei siis tosiaan ole mikään pettymys tai paniikki, että ainakin 6 kk luomuillaan - itse asiassa varmasti hyväkin asia. Voi elää ns. normaalisti ja katsoa mitä tapahtuu, vai tapahtuuko mitään. Mun elimistö on toiminut tähän asti (pakko koputtaa puuta) niin säännöllisesti ja ovis tuntuu helposti yms. etten aio alkaa tikuttelemaan tms. Jollen sitten loppukeväästä saa jotain intoa :) Yritän siis ottaa mahdollisimman rauhallisesti ja elää normaalia elämää. Kun toimintaa on normaalit määrät, pitäisi kaikki teoreettiset mahdollisuudet olla. Mutta sehän ei tietysti takaa mitään.. Fiilikset ovat kuitenkin hyvät ja olokin alkaa olemaan jo lapan jälkeen aika hyvä. Eilen taisin olla liikaa jo ylhäällä, kun illalla vatsa oli aika kipeä, mutta aamulla onneksi taas jo parempi. Kyllä se tästä :)
Moi!
Olen tässä kohtapuolin lähdössä vanhempieni luokse, mutta piti tulla katsomaan teidän kuulumisia. Hieno määrä muniksia, Possukka! Silloin, kun mä piikittelin, mulla määrä oli 50 iui (olikohan tuo se yksikkö) ja sillä ei tullut kuin kaksi munista. Mutta ivf-hoidossahan määrä on paljon suurempi ja tosiaan myös lompakon tyhjyys kustannusten jälkeen. Sulla siis punktio jo ensi tiistaina.
Niin Possukka; miten usein sulla on ollut noita lääkärikäyntejä, onko kerran vkossa vai enempi? Ymmärrän, että ajatus pyörii vain hoidossa. Mulla oli inssien kanssa ihan sama juttu, vaikka olivat kevyempiä.
Viuhti; tuosta endosta vielä. Nyt kun mietin, niin tiputtelu ei ole mulla ainoa oireilu, mulla on jonkinasteisia yhdyntäkipuja, tietyt asennot ei tunnu hyvältä. Että voipi sitä mullakin olla, vaikka Sjöberg ei löytänytkään.
Tämä odotteluvaihe on aika tylsää aikaa, kun ei tiedä päästäänkö ensi kuussakaan hoitoon. Possukalla taisi tulla yhdet kuukautiset välissä, kunnes pääsitte.
Johanna, muistit oikein, mulla oli yhdet menkat välissä ennenkuin päästiin hoitoon. Eli jos pääsette seuraavista, niin sama on aikataulu.
Äsken pistin juuri viimeisen puregon piikin, ihanaa! Huomenna aamulla sitten viimeinen sumutus ja illalla pregnyl. Täytyy nyt muistaa juoda tarpeeksi, jotenkin vaan tuntuu tuskaiselta juoda kolme litraa vettä päivässä, ei oikein millään mene alas.
Lääkärikäyntejä oli silleen, että ensimmäinen käynti juuri ennen sumujen aloittamista, kp 19 muistaakseni. Sitten alkoi sumut kp 21 ja menkat alkoi kp 30 (vähän myöhässä), seuraava lääkärikäynti oli kp 4, missä oli myös pistosopetus ja minkä jälkeen aloitettiin puregon kp 6. Kp 11 oli sitten labrakäynti eli ihan vaan verikokeessa aamulla. Ja kp 14 eli tänä perjantaina kävin ultrassa missä sovittiin punktio tiistaiksi, mikä on siis kp 18. Käyntejä oli siis 4, mikä ei ollut ongelma koska sain käynnit kätevästi niin aikaisin, että ei tarvinnut töissäkään selittää mitään, yhtä käyntiä lukuunottamatta. Muutenkaan mun ei kyllä tarvitse selitellä, mutta on se aina kivempi kun ei tarvii työaikana käydä varsinkin kun yhdellä viikolla käyntejä oli kaksi.
Vihdoin pääsin ylös. Tai no, onhan sitä tullut jonkin verran liikuttua, mutta maha on vielä aika arka.
Lapa meni hyvin ja endoa oli kohdun kannattimissa. Oikealla puolella erityisesti, niinkuin Sjöberg epäilikin. Kaikki endo oli pinnallista ja saatiin pois. Myös rakko oli noussut endon takia ja nyt sekin on saatu " vapautettua" . Taudin kannalta tilanne oli siis hyvä, mutta saattoi olla yksi selittävä tekijä meidän lapsettomuuteen, kun muuten kaiken pitäisi olla enemmän kuin hyvin. Papereissa lukee, että koska munasarjat, kohtu ja torvet ovat täysin kunnossa ja muutenkin kaikki ok, ovat raskauden alkamisen mahdollisuudet nyt erittäin hyvät. Nyt sitten 6 kk luomuna ja sitten mietitään lisää. Eli hyvä kun kävin ;)
Ja miettikääpä, että mulla ei ollut mitään endon tyypillisiä oireita. Ei menkkakipuja, ei runsasta eikä pitkää vuotoa, ei tärinä-, ulostus-, eikä yhdyntäkipuja, ei tiputteluvuotoja, ei lantion alueen kipuja.. Ainoastaan lapsettomuus (ja se kai tavallaan pahin) ja kierron vikan viikon ajan alaselkä hieman väsyneen oloinen. Ei siis mitään, mikä tavallaan antaisi aihetta epäillä endoa.
No, nyt sitten vain ihmetellään että tapahtuuko mitään vai eikö tapahdu. Mikään kiire tässä ei ole, koska elämässä tuntuu olevan sata ja yksi muutakin juttua ja tämä lapsi-asia ei ole enää top1, hyvä kun mahtuu edes top5. Näin se elämä muuttuu. Mutta.. jos niin ihmeellisesti kävisi, että plussa joskus tulisi, niin olisihan se tervetullut, tietysti!
Tulehan Possukka kertomaan ultrakuulumisia.
Ja Johanna, olihan se hyvä yrittää jo noistakin menkoista, mutta ensi kierrosta sun pitäisi sitten tosiaankin päästä aloittamaan hoidot. Ja se ei ole enää pitkä aika.