Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi toimittajat haastattelevat tönnkköruotsiksi ruotsalaisia, mutta muita.....

Vierailija

.....ulkomaalaisia englanniksi!? Mitä ihmeen kielitaidottomia idiootteja he luulevat että ruotsalaiset ovat etteikö heitä voisi myös englanniksi haastatella? Voi hitto mikä näitä toimittajia vaivaa???

Kommentit (4)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ruotsi on Suomen toinen virallinen kieli.

Tarkoitatko suomenruotsia, olen asunut Ruotsissa 6vuotta ja siellä ei kyllä puhuttu sitä "ruotsia" mitä Suomen kouluissa opetetaan.

Vierailija

."....ulkomaalaisia englanniksi!? Mitä ihmeen kielitaidottomia idiootteja he luulevat että ruotsalaiset ovat etteikö heitä voisi myös englanniksi haastatella? Voi hitto mikä näitä toimittajia vaivaa???" - luultavasti siksi, että voisivat ylläpitää omaa ruotsinkielen taitoaan edes jossain ja onha se, myös kohteliasta...

Itse osaan ruotsia jonkin verran, mutta kenen kanssa oa, eminä sitä puhuisin, kun en asu tällä hetkellä ruotsinkielisellä alueella, niin eipä sitä arjessa kuule.  Okei voin katsoa FST 5 tai kuunnella radiosta ruotsinkielistä ylen kanavaa. Tai jopa kuulla yle tv 1 aamutv:stä ruotsinkieliset uutiset - Kaksi ensin mainittujen ruotsinkieliset ohjelmat ovat sitä tasoa, ettei, niitä taida katsoa katsojakyselyjen perusteella edes puolet ruotsinkielisistä. - Ei heidän toki tarvitsekaan, mutta on tämä "kaksikielisyyden" ylläpito vähän kallista monella tavalla..

Ne tilanteet, jossa voisin oikeasti laittaa kaiken ruotsinkieleni peliin, ovat tilanteita, joissa en ole ollenkaan varma haluanko antaa toiselle sen edun, että vastapuoli voi toimia asiassa omalla äidinkielellään siinä, missä minun pitäisi selvitä  taidolla, joka on "vain" enemmän ja vähemmän hyvin opiskeltua.  

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat