Uusi mies puhuu exästään todella paljon, pitäisikö huolestua?

Vierailija

Erosta (avoliitto, eivät olleet naimisissa, ei yhteisiä lapsia) on aikaa reilusti päälle vuosi, itse olen kyseisen miehen kanssa seurustellut nyt pari kuukautta. Mies kuitenkin puhuu exästään todella paljon. Pelkkää hyvää siis, ei hauku. Mutta epäilen että haikaileeko sittenkin takaisin... On tosin sanonut myös että ei se juttu toiminut ja hän suhteen päättikin eikä haluaisi palata yhteen, mutta silti ei osaa olla puhumatta ko. naisesta.

Miten itse ilmaisisit, että tuo tuntuu pahalta? Uskaltaisitko vain sanoa, että ei tunnu kivalta kun puhuu exästään koko ajan? En haluaisi vaikuttaa lapselliselta ja typerän mustasukkaiselta, mutta kyllä se aina vähän kirpaisee, kun jutellaan mistä vain, ja lähes poikkeuksetta aina jossain vaiheessa saan kuulla että "silloin kun olin Marin kanssa niin" tai jotain muuta vastaavaa, tai miten Mari teki niin ja näin ja oli sitä ja tätä mieltä asioista.

Kommentit (15)

Vierailija

Me puhuimme suhteen alussa eksistämme aika paljon.

Omaa puhumistani tosin perustelen sillä, että olin aviossa 20 vuotta. Olin pari vuotta eron jälkeen sinkkuna. Kaikki mitä elämässäni oli eroa aikuisiällä tapahtunut, liittyi jotenkin eksään.

Puhumistä kesti ehkä 6 kk, mutta sitten alkoi loppumaan.

Vierailija

Ei ole päässyt yli. Tiedän itse kokemuksesta, sillä ikävästi omalle kohdalle on osunut miltei aina ne miehet, jotka ovat kuvitelleet olevansa kykeneviä uusien naisten tapailuun ja jopa suhteeseen, vaikka puheissa viitataan jatkuvasti eksään. Kyseessä ei ollut noiden kohdalla edes pitkiä suhteita ikään nähden.

Tämä vain oma kokemukseni asiasta, ehkä eksästä paljon puhuvia ja ylitsepäässeitä miehiä on. Ja eipä toi miehen tunteisiin auta vaikka sanoisit ettet pidä, mies muistelee sitten vain tästä lähtien omassa mielessään.

Vierailija

No se on sitä elettyä elämää. Eli en pitäisi pahana, että puhuu exästä. Miten voi kertoa, mitä olet milloinkin tehnyt, jos pitäisi vältellä, että ei vaan mainitse exää. Ei elämästä voi kuitenkaan niitä vuosia pois pyyhkäistä. Jos ei nyt sitten ole kyse sellaisesta, että se exä tekee kaiken paremmin kuin sinä..

Vierailija

Kyllä me ollaan molemmat puhuttu paljon eksistämme suhteen alkuaikana. Ei minusat tuntunut pahalle, vaan hyvälle. Saatiin käsiteltyä molemmat omat eromme loppuun, kuuntelijan kera. Olisi ollut tosi outoa minusta, jos ei olisi voinut eksästä puhua tai siitä suhteesta. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No se on sitä elettyä elämää. Eli en pitäisi pahana, että puhuu exästä. Miten voi kertoa, mitä olet milloinkin tehnyt, jos pitäisi vältellä, että ei vaan mainitse exää. Ei elämästä voi kuitenkaan niitä vuosia pois pyyhkäistä. Jos ei nyt sitten ole kyse sellaisesta, että se exä tekee kaiken paremmin kuin sinä..

Niin, en ole itsekään sitä mieltä ettei missään tilanteessa ikinä saisi exäänsä mainita, mutta jotenkin tuntuu että tuota tapahtuu todella paljon. Sellaisissakin tilanteissa kun ei ole mitenkään oleellista mainita. Mutta jotenkin kaikki tuntuu häntä muistuttavan aina exästään. Jos teen jotakin tietyllä tapaa, niin saattaa helposti mainita, että Marikin oli vähän samankaltainen tuossa asiassa jne. Ei siis sinänsä vertaa hyvässä eikä pahassa, siis niin että kumpiko nyt olisi PAREMPI tai HUONOMPI, mutta usein silti jotenkin puhe kääntyy ex-naisystävään.

Vierailija

Mielestäni on hienoa, että entisestä puolisosta voi kertoa myönteiseen sävyyn. Antaisi kurjan kuvan, jos vain moittii entistään, tulee tuntu, millainen sitten itse on suhteessa ollut. Jotain rajaa kyllä pitäisi määrällisesti olla ja mitään vertailua itseni ja entisen suhteen en kuuntelisi hyvässä tai pahassa.

Vierailija

Minun kokemuksen mukaan exä on vielä miehellä mielessä. Seurustelin joskus miehen kanssa, joka oli eronnut omien sanojensa mukaan kaksi vuotta ennen meidän tapaamista (muuten hyvä, mutta facesta paljastuikin sitten ihan toinen tarina...), ja hän puhui kiertoilmauksin exästään todella paljon tapailumme alkuvaiheessa. Siis tyylliin kun teimme ruokaa, niin huomautti kuinka aiemmin oli tehnyt näin ja näin. En käyttänyt tuolloin valkoisia vaatteita, mutta koska joku (exä) oli joskus käyttänyt, niin sopisi minullekin. Olisi pitänyt heti alkuun tajuta mistä on kyse, nimittäin vuosihan siihen meni, kunnes paljastui, että ex on vielä mielessä ja sydämessä...

Vierailija

Miten pitkä suhde se edellinen oli? Mitä pidempi suhde, sitä kauemmin kestää käsitellä se loppuun päässään. Itsellä meni noin vuoden suhteesta toipumiseen pari kuukautta. Appiukolla otti 18 vuoden avioliiton päättyminen 6 vuotta, ennenkuin pääsi jätetyksi tulemisesta irti. (ja sanon suoraan, että syyllinen oli appi itse, mutta harvoinpa sitä näkee itseään peilistä toisen silmin). Tästä voisi vetää sen erittäin epätieteellisen keittiöpsykologisen päätelmän, että eron päänsisäinen käsittely vie kolmasosan siitä ajasta, minkä liitto kesti.

Voisit kyllä sanoa, että jos vähentäisit ex:stäsi puhumista, kun mennyt on mennyttä ja nyt on nyt. Mies tietty sanoo, että itse jätti, mutta voihan se olla, että asia olikin toisinpäin ja tuli jätetyksi ja haluaa takaisin, vaikka ei myönnä sitä. Kysy miksi lähdit ja mitä syitä oli erota, jos ei kerran hauku ex:säänsä.

Itse olen ainakin haukkunut toisen osapuolen pataluhaksi, vaikka olen ollut jättäjä. Appiukon puheet taas vaihtelivat ikävästä "Olishan meillä ollut siinä hyvä olla" täyteen raivoon "että se akka kehtasi".

Kyllä mä olisin huolissaan, että olet miehelle se laastari. Laastarit saa yleensä kuulla ne edellisen liiton tapahtuma ja olla olkapäänä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minun kokemuksen mukaan exä on vielä miehellä mielessä. Seurustelin joskus miehen kanssa, joka oli eronnut omien sanojensa mukaan kaksi vuotta ennen meidän tapaamista (muuten hyvä, mutta facesta paljastuikin sitten ihan toinen tarina...), ja hän puhui kiertoilmauksin exästään todella paljon tapailumme alkuvaiheessa. Siis tyylliin kun teimme ruokaa, niin huomautti kuinka aiemmin oli tehnyt näin ja näin. En käyttänyt tuolloin valkoisia vaatteita, mutta koska joku (exä) oli joskus käyttänyt, niin sopisi minullekin. Olisi pitänyt heti alkuun tajuta mistä on kyse, nimittäin vuosihan siihen meni, kunnes paljastui, että ex on vielä mielessä ja sydämessä...

Niinpä. Minusta ne, jotka ajattelevat ap:n aloituksen pohjalta "no kyllä eksistä on tervettä ja hyvä puhua" -kaltaisella tavalla eivät ole ylipäänsä koskaan olleet sellaisen miehen seurassa, joka ei ole päässyt yli eksästään.

On tyystin eri asia puhua entiset suhteet läpi tai viitata aina välillä eksään esim. tilanneyhteyden kautta vaikka mainitsemalla, että oli kerran X paikassa lomalla eksän kanssa. Mutta se jos vetää säännöllisesti sen tietyn eksän esiin ihan pienissäkin jutuissa on aika iso merkki.

Vierailija

Jotkut käsittelevät eron ensin ja hakeutuvat sitten uuteen suhteeseen. Toisten mielestä eron voi käsitellä samalla, kun on jo uudessa suhteessa. Jos suhteen osapuolet ovat käsittelyajankohdan suhteen eri linjoilla, niin se aiheuttaa ristiriitaa.

Rottanaama

Vähän ajattelematon hömppä ehkä vain, ei ymmärrä että et halua kuunnella sellaista.
Saattaa silti olla vieläkin " SEKAISIN MARISTA "

Vierailija

On tullut jätetyksi todennäköisemmin. Silloin monesti käytös tuollaista, haluaa ehkä siinä samalla itselleen osoittaa miten on päässyt yli ja että hienoa oli ja hän päätöksen erosta teki.. Sanot vaan että kiva kun eksästä voi puhua avoimesti, mutta nyt olis aika keskittyä tähän hetkeen. Iso plussa siitä, että ei kuitenkaan ole lähtenyt haukkumislinjalle.

Vierailija

Ohis, miten kaikki sinkkumiehet, joita olen elämäni aikana tavannut ovat kaikki tulleet jätetyksi? Eivätkö miehet koskaan halua itse lopettaa suhdetta?

Vierailija

Kiitos paljon vastauksista teille!

Tiedän suhteen päättymisen syyt ja että mies päätti sen itse (näin on kertonut eikä tätä ole syytäkään epäillä). Meillä on myös yhteisiä ystäviä, joten vaikka en itse tätä miestä ole pitkään tuntenut niin mitään rankkaa valehtelua ei ole syytä epäillä. Mutta toisen mielen sisäänhän ei kukaan pääse.

Yritän muotoilla ajatukseni hänelle niin, että päästään tästä yhteisymmärrykseen... toivon kovasti etten ole vain laastari :(

ap

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat