anoppi ja anopin s**tanalliset puudelit
Anppillani on siis 4 koiraa, bichoneita kaikki. Ne ovat pieniä, valkoisia koiria, joiden karvapeite vaatii päivittäistä hoitoa. Lisäksi niitä on trimmattava jatkuvasti, pestävä joka lenkin jälkeen vähintään vatsanalus ja tassut. Ne ovat hyvin pitkälle jalostettuja puudeleita, joten rodulle ominaisia sairauksia ja vikoja riittää.
*
Olen itsekkin koiraihminen, mutta inhoan ihan yli kaiken sitä jatkuvaa puunausta, pesemistä, föönäystä, nyppimistä ja ylipäätään koiran ulkonäöstä huolehtimista. Arvostan koirassa enemmän toveruutta ja harrastusmahdollisuuksia, sekä helppohoitoista turkkia. Olen kuitenkin suostunut anoppia auttaakseni osallistumaan viikottain tähän touhuun.
*
Vuosi sitten anoppi satutti itsensä ja joutui leikkaukseen. Oli vuodepotilaana, mutta tuo neljäs koira piti silti hankkia. Ei vieläkään ole siinä kunnossa, että pärjäisi puudeleiden kanssa yksin, mutta haluaa silti viidennen! Minulla ei riitä aika eikä tahto. Jo neljän koiran viikottainen puunaus on sietokykyni rajoilla, siihen menee useampi tunti per kerta + kaikki muut kotityöt. Anoppi on hyvin tarkka koiristaan ja neuvoo ja motkottaa jatkuvasti. Hän ei myöskään ole ihan nuori ihminen enää, joten on käynyt mielessä koirien mahdollinen uusi koti, jos hänelle jotain tapahtuu.
*
Nyt viimeisin niitti oli, kun päätimme miehen kanssa ottaa oman koiran. Olimme alusta asti samaa mieltä, millainen koira meille tulee. Ei missään tapauksessa bichonia. Tästäkös anoppi riemastui. Ei kykene näkemään mitään hyvää muissa roduissa ja otti ilmeisen henkilökohtaisena koko asian. Lisäksi kielsi pentuamme astumasta kotiinsa. Kuitenkin itse hieroo kauppoja viidennestä pennusta ja hykertelee, kuinka on hienoa passauttaa JOSKUS jotakuta toista.
*
En kykene kouluttamaan kahta pentua samaan aikaan. Enkä haluakkaan. En myöskään voi kieltää aikuista ihmistä hankkimasta koiraa. Joka kerta kun yritän saada anopin palkkaamaan osaavan henkilön puudeleilleen, saan ihan hirvittävän paskaryöpyn niskaan. Syistä, joita en tässä avaa, anoppiin on kuitenkin saatava pidettyä välit kunnossa. Riitautuminen on koko ajan vain lähempänä enkä enää kauan jaksa pitää päätäni kiinni.
*
Kiitos kun sain avautua.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
ihan uyskomatonta
koirat on siis anopin harrastus eikä sinun , vai ?
Jep. Minulla on siis omakin koira, mutta se se on harrastuskoira ja paljon vähemmän vaativa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kuulostat täydelliselle...... Onneksi mä tulen anoppini kanssa toimeen loistavasti! Kauhulla odotan omien poikieni tulevia vaimoja, vissiin paras laittaa heti välit poikki kun miniä astuu kuvioihin, koska anopeissa on vain vika, ei miniöissä ;)
Anoppini on muuten oikein mukava ja huumorintajuinen ihminen. On vain ihan käsittämättömän sokea seurauksille, joita viidestä koirasta seuraa. Nyt jo niiden lääkkeisiin menee useampi satanen kuussa ja ne ovat kaikki alle 7-vuotiaita.
Sinäkö ne lääkkeet maksat?! Ei mulle oo kukaan valittanu vaikka on 7 koiraa, ite ne maksan, hoitajia käy auttelemassa kun tarvetta on.
Aivan, kun tarvetta on. Olet itse kykenevä hoitamaan koiriasi ainakin suurimmaksi osaksi, joten toki sinulla voi olla niitä niin monta kuin hyväksi näet. Jos hankkisit koiria muiden hoidettavaksi, tilanne olisi sama kuin täällä.
Niin meillä siis käy hoitaja auttamassa pesuissa kerran viikkoon, ihan kuin sinäkin anopillasi. Muutenhan anoppisikin vissiin itse hoitaa?!
Ei hoida. Sanoin käyväni viikottain, koska en käy joka päivä, mutta 2-3 kertaa viikossa. Jo 2 päivän aikana karvapeite takkuuntuu ja silmät vaativat hoitoa (vuotavat usein). Anoppi kyllä ruokkii koirat ja pystyy laskemaan ne pihalle. Luojan kiitos.
Tee nimetön eläinsuojeluilmoitus, sillä joku vikahan tässä hoitosysteemissä on, mikäli sairaitten koirien määrää vain lisätään ja lisätään. Meillä on myös samaa rotua olevat koirat (2) ja eivät todellakaan elä lääkityksen varassa.
Onko tässä nyt joku juttu miten te hyödytte anopista; asutte halvalla heidän asunnossaan tms.? Joku syyhän sinulla on miksi välien on pakko säilyä, ja jotenkin se puuttuva palanen saattaisi avata tätä tilannetta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kuulostat täydelliselle...... Onneksi mä tulen anoppini kanssa toimeen loistavasti! Kauhulla odotan omien poikieni tulevia vaimoja, vissiin paras laittaa heti välit poikki kun miniä astuu kuvioihin, koska anopeissa on vain vika, ei miniöissä ;)
Anoppini on muuten oikein mukava ja huumorintajuinen ihminen. On vain ihan käsittämättömän sokea seurauksille, joita viidestä koirasta seuraa. Nyt jo niiden lääkkeisiin menee useampi satanen kuussa ja ne ovat kaikki alle 7-vuotiaita.
Sinäkö ne lääkkeet maksat?! Ei mulle oo kukaan valittanu vaikka on 7 koiraa, ite ne maksan, hoitajia käy auttelemassa kun tarvetta on.
Aivan, kun tarvetta on. Olet itse kykenevä hoitamaan koiriasi ainakin suurimmaksi osaksi, joten toki sinulla voi olla niitä niin monta kuin hyväksi näet. Jos hankkisit koiria muiden hoidettavaksi, tilanne olisi sama kuin täällä.
Niin meillä siis käy hoitaja auttamassa pesuissa kerran viikkoon, ihan kuin sinäkin anopillasi. Muutenhan anoppisikin vissiin itse hoitaa?!
Ei hoida. Sanoin käyväni viikottain, koska en käy joka päivä, mutta 2-3 kertaa viikossa. Jo 2 päivän aikana karvapeite takkuuntuu ja silmät vaativat hoitoa (vuotavat usein). Anoppi kyllä ruokkii koirat ja pystyy laskemaan ne pihalle. Luojan kiitos.
Mulla esim shih tzu, jota ei koskaan saa harjata likaisena, sama koskee bichonia! Turkit menee vaan huonommaksi ja vaikeammin hoidettavaksi jos niitä harjaa likaisena! Ei ihme et ne on kokoajan takussa.....
Eivät koirat ole likaisia? Senpä takia niiden hoitoon aikaa meneekin, kun kaikki kura ja hiekka on pestävä samoin tein pois ja säännöllisesti on pestävä kuivillakin keleillä. Lisäksi aina ennen trimmiä pestävä ja kuivattava suoraksi, että lopputulos on siisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla esim shih tzu, jota ei koskaan saa harjata likaisena, sama koskee bichonia! Turkit menee vaan huonommaksi ja vaikeammin hoidettavaksi jos niitä harjaa likaisena! Ei ihme et ne on kokoajan takussa.....
Eivät koirat ole likaisia? Senpä takia niiden hoitoon aikaa meneekin, kun kaikki kura ja hiekka on pestävä samoin tein pois ja säännöllisesti on pestävä kuivillakin keleillä. Lisäksi aina ennen trimmiä pestävä ja kuivattava suoraksi, että lopputulos on siisti.
Eli joka kerran peset koirat alusta loppuun, föönäät jne kun otat harjan esille. No ei ihme että olet loppu jos 5 koiraa peset alusta asti 3*krt viikossa :O Mä just jaksan noi pestä kerran viikkoon ja sitten turkit pysyy hyvänä.
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä nyt joku juttu miten te hyödytte anopista; asutte halvalla heidän asunnossaan tms.? Joku syyhän sinulla on miksi välien on pakko säilyä, ja jotenkin se puuttuva palanen saattaisi avata tätä tilannetta...
Ei ole kyse rahasta. Välitän anopistani ihan vilpittömästi. Vaikkei hänellä koiria olisikaan niin kävisin siellä kuitenkin usein. Kyse on hänen terveydestään. Enempää en sano. Tai mainitaan nyt vielä, että mielenterveydestä ei ole kyse.
Sanot, että sulla kipeytyi selkä, etkä saa taivuttaa itseäsi useampaan kuukauteen. Nouset tuolilta vaikean näköisenä ja pitelet selkääsi ja voivottelet... Joutuu hankkimaan hoitajan ja sä pääset pälkähästä.
Jos olisit normaali ei-manipuloitavissa-oleva itsellinen aikuinen antaisin toisenlaisen neuvon ts sano suoraan, mutta koska et ole niin kokeile tekosyytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli joka kerran peset koirat alusta loppuun, föönäät jne kun otat harjan esille. No ei ihme että olet loppu jos 5 koiraa peset alusta asti 3*krt viikossa :O Mä just jaksan noi pestä kerran viikkoon ja sitten turkit pysyy hyvänä.
En minäkään pese niiltä kuin vatsanalusen ja tassut joka kerralla näin kurakeleillä... talvella onneksi lumen tuntua pääsen vähemmällä. Vähänkään jos rapa roiskuu niin on pestävä ja föönättävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee nimetön eläinsuojeluilmoitus, sillä joku vikahan tässä hoitosysteemissä on, mikäli sairaitten koirien määrää vain lisätään ja lisätään. Meillä on myös samaa rotua olevat koirat (2) ja eivät todellakaan elä lääkityksen varassa.
Vanhimmalla koirista on sydämen vajaatoiminta ja nuorimmalla ikenissä tulehdus. Pakkohan niitä on lääkitä.
Vierailija kirjoitti:
Onko anoppi pohtinut yhtään, miten hoitaa (hoidattaa) ne omat koiransa jos sinä esim. loukkaat itsesi?
Tämähän tässä jännittääkin.....
Vierailija kirjoitti:
Joku tämmöinen se on tai muu paksu perintö.
Ei jumankauta!
Miksi mahdollistat tuollaisen? Aivan sama onko kyseessä pieni puudelikoira lauma vai vaikka papukaija. Omistajan velvollisuus on niistä huolehtia. Ei muiden.
Lopeta se koirien hyysääminen. Sanot että nyt riitti. Jos koiria ei kykene itse hoitamaan niin sitten eläinsuojelu ilmoitusta. Ja tee nyt ainakin se että soittelet kaikki kyseisen rodun kasvattajat läpi ja sanot että eivät myy anopillesi koiria!
Siis minkälainen karva niillä anopin bichoneilla on, kun meidän entisellä bichonilla, karva pysyi selvänä ja takuttomana viikon.. pari kertaa kun karstalla viikossa kävi läpi niin ei takun takkua. Pestiinkin max kerran kuussa. Hyvä hoitoaine pitää karvan sileänä. sitä meillä kyllä lotrattiin aika reilulla kädellä. Ja meillä käytettiin kurapukua ulkolenkeillä niin ei tarvinnut pestä juuri ollenkaan koiraa hiekasta ja kurasta kun pukuun tarttui suurin osa..
Tsemppiä, kyllä se niin on että jos ei its epysty 4 koiraa hoitamaan niin ei todellakaan voi ottaa 5 koiraa. Tuo on hyvä että vähennät ja kehität itsellesi menoja, että anoppi huomaa ettet ole aina saatavilla ja tajuaa itse että tarvitsee oikeasti ulkoista hoitoapua, jolloin ehkä tajuaa ettei se 5 koira ole hyvä idea..
Kokeile mitä tapahtuu, jos vaikka katkaiset jalkasi. Tai siis et katkaise oikeasti, vaan hommaat jonkun kipsin näköisen kääryleen jalkaasi.
Lopullinen ratkaisu olisi muutto jonnekin tosi kauas.
[quot
e=Vierailija]Öö, Puudelit, jotka ei ole puudeleita..[/quote]
Puudeli on myös vähän sellainen yleisnimi pienille karvaisille koirille.
Ymmärsit kuitenkin avauksen näin muuten?