Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi naista ei saa kutsua ämmäksi?

Vierailija
29.11.2015 |

Niin. En minäkään loukkaannut miehenä jos mua äijäksi. Miksi siis naista ei saisi kutsua ämmäksi?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi naista pitäisi kutsua ämmäksi?

Vierailija
2/25 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ämmä" on negatiivisesti latautunut sana jota yleensä käytetään naiseen kohdistuvana haukkuma-aseena, kun taas "äijä" on puhekielessä enemmän jonkinlainen tosimiehen meriitti, kehaisu. Vrt. "Se on ihan hirvee ämmä!" -> "On se aika äijä!" 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella noilla sanoilla on sinun mielestäsi sama sävy? Silläkö, että niissä on samoja kirjaimia?

Vierailija
4/25 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska yleensä ämmäksi kutsutaan loukkaamistarkoituksessa. Kai sitä nyt loukkaantuu jos joku haluaa tarkoituksella loukata.

Vierailija
5/25 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. En minäkään loukkaannut miehenä jos mua äijäksi. Miksi siis naista ei saisi kutsua ämmäksi?

'

Tietenkään et loukkaannu,jos joku sanoo äijäksi,sehän kohteliaisuus,äijä on miehinen mies.Ukko on neutraali sana,sonni taas viittaa panomieheen.Naisista käytetyt "vastaavat" ilmaukset ämmä,akka ja lehmä ovat halventavia sanoja. Siksi naista ei saa kutsua ämmäksi.

Vierailija
6/25 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin murteissa ämmi on kokeneen viisaan vanhemman naisen kunniakas kutsumanimi. Vrt. ämmi -ämmä.

Vierailija
7/25 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ämmäksi "saa" sanoa, jos tosiaan olet valmis siihen, että sinuakin saa halventaa. Minua ei saa kutsua ämmäksi siksi, että siten halventaisit minua, eikä se käy minulle.

Vierailija
8/25 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän akkaa ja ukkoa. Jostakin syystä 'akka' katsotaan halventavaksi mutta 'ukko' harvemmin.

-Mies 29v + 1v-

Vierailija
9/25 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äijään liittyy nykyään positiivista mielikuvaa: Onpa se kova tyyppi, melkoinen äijä. Eli äijä sanaan liittyy respektiä. Mutta ämmä saanaa voidaan käyttää, kun joku on ärsyttävä, esim. En kestä sitä ämmää, aina se valittaa kaikesta. Korjatkaa jos ootte eri mieltä :)

Vierailija
10/25 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 29v kirjoitti:

Minä käytän akkaa ja ukkoa. Jostakin syystä 'akka' katsotaan halventavaksi mutta 'ukko' harvemmin.

-Mies 29v + 1v-

Tarkistetaanpa: sinä siis käytät tarkoituksella naisista halventavaa nimitystä mutta miehistä et? Mikä sinut tuollaiseen on ajanut?

Vierailija
11/25 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsu ihan miksi vaan mutta varaudu siihen, että se ei ole kaikkien mieleen. Luultavasti yleisin reaktio minkä tulet saamaan on se, ettet saa mitään reaktiota. Jos tahdot leimata itsesi, kokeile ämmittelyä.

Vierailija
12/25 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akka ei ole mikään haukkumasana, vaan eteläpohjammaalla ainakin ihan normaali aikuista naista kuvaava sana, kuten miespuolisesta ukko, voiva tarkoittaa myös vaimo/mies.

Ämmäkin on jossain päin Suomea neutraali sana, olisko itäsuomessa.

Mutta kaikki sanat voi saada negatiiviseksi jos sanoo sellaisella äänensävyllä. Mulle esimerkiksi nainen sana on sellainen että sitä käytän ehkä vähän ivallisesti joskus, että SE NAINEN teki sitä ja tätä, mutta taas akka sanaa käytän ihan normaalisti, vaikka että, näin kaupassa sen yhden akan sieltä yhdistyksestä tai että yks akka kävi meillä asiakkaana, se tarkoittaa vaan että puhun naispuolisesta henkilöstä.

Vierailija
13/25 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa kutsua, ei se mulle ainakaan ole mitenkään loukkkaava termi, käytänhän itsekin miehistä äijä/ukko -termiä. Minusta voisin ihan hyvin myös kavereita kutsua ämmiksi. Ihan perussana, siinä missä äijäkin

Vierailija
14/25 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa kutsua, ei se mulle ainakaan ole mitenkään loukkkaava termi, käytänhän itsekin miehistä äijä/ukko -termiä. Minusta voisin ihan hyvin myös kavereita kutsua ämmiksi. Ihan perussana, siinä missä äijäkin

Lisään vielä, Siis sanojen merkityksiä voi myös muuttaa. Senpa takia myös akka-sana on mulle täysin neutraali

Vierailija
15/25 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ämmä" on negatiivisesti latautunut sana jota yleensä käytetään naiseen kohdistuvana haukkuma-aseena, kun taas "äijä" on puhekielessä enemmän jonkinlainen tosimiehen meriitti, kehaisu. Vrt. "Se on ihan hirvee ämmä!" -> "On se aika äijä!" 

Tämä kertoo vain siitä miten miehet ja naiset käyttävät sanoja. Negatiivinen lataus on itse luotu?

Mies

(miehet sanovat: hyvä äijä naiset: paska-ämmä, tottakai lataus on negatiivinen)

Vierailija
16/25 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä näitä perinteisiä suomalaisia sanoja on pidetty halventavina, kuten äijä, ämmä, eukko, ukko, muija jne. Mutta välillä niitä käytetään neutraalisti, kuten nykyään äijää ja muijaa. AMK:n käytävällä pari uutta opiskelijaa kysyi minulta tietä: "Hei ukkeli! Missä täällä on sosiaalitilat?" Ei häirinnyt, toisin kuin pojittelu, jota kuulee vielä lähemmäs nelikymppisenä.

Vierailija
17/25 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akka ei ole mikään haukkumasana, vaan eteläpohjammaalla ainakin ihan normaali aikuista naista kuvaava sana, kuten miespuolisesta ukko, voiva tarkoittaa myös vaimo/mies.

Ämmäkin on jossain päin Suomea neutraali sana, olisko itäsuomessa.

Mutta kaikki sanat voi saada negatiiviseksi jos sanoo sellaisella äänensävyllä. Mulle esimerkiksi nainen sana on sellainen että sitä käytän ehkä vähän ivallisesti joskus, että SE NAINEN teki sitä ja tätä, mutta taas akka sanaa käytän ihan normaalisti, vaikka että, näin kaupassa sen yhden akan sieltä yhdistyksestä tai että yks akka kävi meillä asiakkaana, se tarkoittaa vaan että puhun naispuolisesta henkilöstä.

Olen Itä-Suomesta, ja ämmä on sielläkin ihan samalla tavalla negatiivisesti latautunut sana kuin muuallakin.

Vierailija
18/25 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vain  nyt juuri sitä tuttua ,nimittelytason kaksinaismoraalia. Äijä ja ämmä todellakin ovat vastineparit-samoin kuin ukko ja akka tai setä ja täti. Käytännössä niiden käyttö ei kuitenkaan ole yhtä neutraalia.

Eivät kaikki miehetkään tosin  kaikissa tilanteissa tuota ' äijä '-nimitystä parhaana mahdollisena vaihtoehtona pidä...ukko on vieläkin varovaisemmin käytettävä. "Mitä ukko !" tuskin on naapurin rehtoria tai hammaslääkäriä tervehdittäessä (ainakaan minun mielestäni) paras mahdollinen vaihtoehto, mutta jokainen tyylillään...

(On vain muistettava,että valitsemasi tyylin mukaan sinuun sitten myös helposti  suhtaudutaan) En nyt tarkoita ,että mitään 'herroittelua' pitäisi olla , mutta miten olisi vaikka " Hyvää iltaa!" (tai pelkkä "Iltaa") tai jos tunnet lähemmin niin vaikka " Kato Jari (tms.),terve!" tai " Hei Jari"

Eli kyllä ihan ilman sitä ukottelua ja äijittelyäkin ihan hyvin pärjää niissä ns. välttämättömissä  kohteliaisuuksissa.

Enkä nyt oikein tiedä kuuluvatko ne 'ukko', tai 'äijä' nyt  sivistyneessä puhekielessä ja kanssakäymisessä ,tai ovatko ne oikeastaan milloinkaan kuuluneet mihinkään  varsinaisiin 'kohteliaisuuksiin...

Lievimmillään vähän sellaisen moukan vaikutelmanhan noiden sanojen käyttö aina  käyttäjästään antaa, mutta jokainen taaplatkoon tyylillään-kyllähän niiden moukkien ja junttienkin kanssa oppii pärjäämään aina  sen mitä täytyy.

Vierailija
19/25 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako sinua kutsua hellittelysanalla homo? Minua ainakin saa kutsua lesboksi enkä siitä loukkaannu. Ihmettelen kun joku mies on vetänyt hirveät pultit kun olen hellitellyt homoksi.

Vierailija
20/25 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako sinua kutsua hellittelysanalla homo? Minua ainakin saa kutsua lesboksi enkä siitä loukkaannu. Ihmettelen kun joku mies on vetänyt hirveät pultit kun olen hellitellyt homoksi.

No minä nyt en tuota ihmettelisi vaikka vetäisikin, mutta siinä mielessä olet oikeassa,että tuo 'ei loukkaisi minua jos minusta tai minulle noin sanottaisiin '-asenne ei aina ole paras mahdollinen arviointiperuste sille loukkaisiko se jotain toista.

En ole aivan varma kyllä siitä haluavatko kaikki lesbonaiset tulla kaikkialla ja kaikissa tilanteissa tulla kutsutuiksi nimenomaan lesboiksi. Moni saattaisi varmaan mielummin tulla kutsutuksi ihan sillä omalla (aina tilanteesta riippuen) etu- tai sukunimellään.Sama kyllä pätee miespuolisiinkin homoseksuaalisiin ihmisiin.

" No kato mitä homo !" ei oikein taitaisi sopia muuhun kuin riidan haastamiseen.

Ehkä juuri se seikka ,että olet ilmeisesti nainen onkin suojannut sinua joutumasta tilaamaan hammaslääkärille aikaa,jos olet tuota nimikettä noin huolettomasti miesseurassa suorana puhuttelunimikkeenä viljellyt....

Homo ei nimittäin  ole mikään 'hellittelynimi' vaikka sinä sen sellaisena haluaisitkin  käsittää. Suosittelisin sinullekin siis  jatkossa hieman tarkkaavaista varovaisuutta sen käytössä-ikävyyksien välttämiseksi nimenomaan .

Homous sinänsä on minusta ihan ok.ja ,mutta kun se kerran on luonnollista niin mihin tuota nimittelyä sitten  tarvitset ? Joidenkin tyypillisten heterojunttimiesten kanssa saat vain riitoja aikaan noilla puheillasi, mutta omapahan on valintasi ja itsepä siitä sitten joudut kärsimään jos jotain tulee eli joku ei 'hellittelysanojasi' sellaisiksi suostukaan ymmärtämään, eikä sellaisina ottamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan