Miksi naista ei saa kutsua ämmäksi?

Vierailija

Niin. En minäkään loukkaannut miehenä jos mua äijäksi. Miksi siis naista ei saisi kutsua ämmäksi?

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

"Ämmä" on negatiivisesti latautunut sana jota yleensä käytetään naiseen kohdistuvana haukkuma-aseena, kun taas "äijä" on puhekielessä enemmän jonkinlainen tosimiehen meriitti, kehaisu. Vrt. "Se on ihan hirvee ämmä!" -> "On se aika äijä!" 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Niin. En minäkään loukkaannut miehenä jos mua äijäksi. Miksi siis naista ei saisi kutsua ämmäksi?

'
Tietenkään et loukkaannu,jos joku sanoo äijäksi,sehän kohteliaisuus,äijä on miehinen mies.Ukko on neutraali sana,sonni taas viittaa panomieheen.Naisista käytetyt "vastaavat" ilmaukset ämmä,akka ja lehmä ovat halventavia sanoja. Siksi naista ei saa kutsua ämmäksi.

Vierailija

Ämmäksi "saa" sanoa, jos tosiaan olet valmis siihen, että sinuakin saa halventaa. Minua ei saa kutsua ämmäksi siksi, että siten halventaisit minua, eikä se käy minulle.

Vierailija

Äijään liittyy nykyään positiivista mielikuvaa: Onpa se kova tyyppi, melkoinen äijä. Eli äijä sanaan liittyy respektiä. Mutta ämmä saanaa voidaan käyttää, kun joku on ärsyttävä, esim. En kestä sitä ämmää, aina se valittaa kaikesta. Korjatkaa jos ootte eri mieltä :)

Vierailija

Mies 29v kirjoitti:
Minä käytän akkaa ja ukkoa. Jostakin syystä 'akka' katsotaan halventavaksi mutta 'ukko' harvemmin.

-Mies 29v + 1v-

Tarkistetaanpa: sinä siis käytät tarkoituksella naisista halventavaa nimitystä mutta miehistä et? Mikä sinut tuollaiseen on ajanut?

Vierailija

Kutsu ihan miksi vaan mutta varaudu siihen, että se ei ole kaikkien mieleen. Luultavasti yleisin reaktio minkä tulet saamaan on se, ettet saa mitään reaktiota. Jos tahdot leimata itsesi, kokeile ämmittelyä.

Vierailija

Akka ei ole mikään haukkumasana, vaan eteläpohjammaalla ainakin ihan normaali aikuista naista kuvaava sana, kuten miespuolisesta ukko, voiva tarkoittaa myös vaimo/mies.

Ämmäkin on jossain päin Suomea neutraali sana, olisko itäsuomessa.

Mutta kaikki sanat voi saada negatiiviseksi jos sanoo sellaisella äänensävyllä. Mulle esimerkiksi nainen sana on sellainen että sitä käytän ehkä vähän ivallisesti joskus, että SE NAINEN teki sitä ja tätä, mutta taas akka sanaa käytän ihan normaalisti, vaikka että, näin kaupassa sen yhden akan sieltä yhdistyksestä tai että yks akka kävi meillä asiakkaana, se tarkoittaa vaan että puhun naispuolisesta henkilöstä.

Vierailija

Saa kutsua, ei se mulle ainakaan ole mitenkään loukkkaava termi, käytänhän itsekin miehistä äijä/ukko -termiä. Minusta voisin ihan hyvin myös kavereita kutsua ämmiksi. Ihan perussana, siinä missä äijäkin

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Saa kutsua, ei se mulle ainakaan ole mitenkään loukkkaava termi, käytänhän itsekin miehistä äijä/ukko -termiä. Minusta voisin ihan hyvin myös kavereita kutsua ämmiksi. Ihan perussana, siinä missä äijäkin
Lisään vielä, Siis sanojen merkityksiä voi myös muuttaa. Senpa takia myös akka-sana on mulle täysin neutraali

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
"Ämmä" on negatiivisesti latautunut sana jota yleensä käytetään naiseen kohdistuvana haukkuma-aseena, kun taas "äijä" on puhekielessä enemmän jonkinlainen tosimiehen meriitti, kehaisu. Vrt. "Se on ihan hirvee ämmä!" -> "On se aika äijä!" 

Tämä kertoo vain siitä miten miehet ja naiset käyttävät sanoja. Negatiivinen lataus on itse luotu?

Mies

(miehet sanovat: hyvä äijä naiset: paska-ämmä, tottakai lataus on negatiivinen)

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat