Suomalaiset eivät kuulemma halua siivota työkseen

Vierailija

Mutta itse vaan mietin, että miksei minulle vuosien työttömyyden aikana ole tullut yhtään työtarjousta työkkäristä siivoojan työstä eikä niitä työpaikkoja muutenkaan tunnu olevan erityisemmin vapaana.

Todella moni työtön tekisi mielellään myös niitä siivoojan hommia (jopa osa-aikaisena tai pätkissä), mutta jos työnantajien ei muka-työvoimapulan vallitessa edes kiinnosta niitä töitä tarjota heille, niin ongelma taitaa olla jossain ihan muualla kuin suomalaisten työhaluttomuudessa.

Sivut

Kommentit (42)

Vierailija

Sama juttu bussikuskeissa. Bussit kuulemma pysähtyisivät ilman mamuja. Kuitenkin kun menee vähän Helsingistä pohjoiseen, niin bussit kulkevat ihan hyvin suomalaisten kuskien voiminkin.

Vierailija

No minulla on laitoshuoltajan koulutus eikä siivoushommia yksinkertaisesti ole. Viimeiset pari vuotta tehnyt pätkähommia ja niistäkin saa melkein tapella. 

Kovasti työkkärissäkin aikoinaan sanottiin että kouluttaudu laitoshuoltajaksi kun siivoushommia löytyy aina, on kuulemma työvoimapula alalla. Ja ketut.

Vierailija

Nelonen lisää vielä että suurin osa siivoojista/laitoshuoltajista tällä suunnalla on suomalaisia. Muutama virolainen ja venäläinen tullut vastaan mutta siinä se.

Bussikuskeissa on sama homma. En ole törmännyt kuin pariin ulkomaalaiseen bussikuskiin ja kuljen kuitenkin linkalla päivittäin.

Vierailija

7e/h eli kuukaudessa jotain 1200e. Siitä verot pois jää 1000 euron pintaan. Tästä pois vuokra 600e jää vielä 400e käytettäväksi. Toisaalta sosiaalitoimisto maksaa vuokran ja saat sen päälle 480e käyttelyrahaa.

Vierailija

Meidän firmaan tarvittaisiin lisää työntekijöitä, mutta jostain syystä pomoa ei huvita laittaa hakua päälle. Valittaa vaan että vaikea löytää luotettavia työntekijöitä, no varmasti onkin kun ei edes etsi. Me sitten joudutaan painamaan pitkää päivää 10-12h.

Vierailija

Just SOL haki 10 hotellisiivoojaa ja kaveri pääsi sinne. Ihan oma moka jos et osaa kunnon hakemusta kirjoittaa. Nytkin ainaki viikko tai pari sitten ole muutama paikka auki.

enymmärrä

Onhan suomi ennenkin pyörinyt ihan suomalaisin voimin.

Rakentajat ja bussikuskit oli ihan suomalaisia.

Ainiin. Silloinhan ei ollutkaan 500 000 työtöntä niinkuin nyt...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Nelonen lisää vielä että suurin osa siivoojista/laitoshuoltajista tällä suunnalla on suomalaisia. Muutama virolainen ja venäläinen tullut vastaan mutta siinä se.

Bussikuskeissa on sama homma. En ole törmännyt kuin pariin ulkomaalaiseen bussikuskiin ja kuljen kuitenkin linkalla päivittäin.

Muistaakseni Helsingissä puolet bussikuskeista on maahanmuuttajia. Mutta en nää siinä mitään ongelmaa, ei tää mikään suljettu maa ole, hyvä vaan et työskentelevät.

Vierailija

Siivouksesta maksetaan ainakin kunnallisissa laitoksissa yms. niin huonoa palkkaa, että siksi sinne ei saada suomalaisia työntekijöitä. Maahanmuuttajat tulee halvemmalla, ja niillä paikkakunnilla, joissa maahanmuuttajia ei (toistaiseksi) niin paljoa ole, monet siivoojat on enemmän tai vähemmän vajaakuntoista porukkaa eikä heille makseta täyttä palkkaa.

Bussikuskeina on ulkomaalaisia pilvin pimein lähinnä pääkaupunkiseudulla, heti pohjoisemmassa bussit kulkee pääosin kantasuomalaisten ajamana.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eikö niitä töitä voi itse hakea vai onko pakko odottaa sitä, että niitä tarjotaan?

Niinpä. Ei työkkäri ole mikään työnvälitystoimisto, kyllä sun ihan itse pitää töitä hakea.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
7e/h eli kuukaudessa jotain 1200e. Siitä verot pois jää 1000 euron pintaan. Tästä pois vuokra 600e jää vielä 400e käytettäväksi. Toisaalta sosiaalitoimisto maksaa vuokran ja saat sen päälle 480e käyttelyrahaa.

Jos käyttörahaa jää vuokran jälkeen 400 euroa, niin silloin toimeentulotukea saa vain 80 euroa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat