TE JOTKA OLETTE MATKUSTELLEET PALJON! Tiuskivatko ihmiset toisilleen muissa maissa yhtä paljon suomalaiset tiuskivat?
Suomalaisten suusta ainakin kuulee hyvin paljon tiuskintaa heidän kommunikoidessaan etenkin läheisilleen mutta myös muille ihmisille. Onko samanlaista tiuskimiskulttuuria muualla? Olisin vielä kiinnostunut tietämään, missä maissa?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
No, mikäli tiuskivatkin niin enhän minä sitä ymmärrä. Kielitaitoni rajoittuu suomeen, ruotsiin, englantiin ja venäjään.
T: paljon matkustellut
No niinpä! :D Mistäpä sen tietäis.. Ehkä pitää alkaa kysymään. "Anteeksi. Oliko tuo tiuskimista mitä äsken sanoit kaverillesi omalla kielelläsi?"
Ehkäpä ap hakee tässä nyt jotain tiettyä vastausta taas mikä kelpais.
Vastaan siis: ei, suomalaiset on pahimpia.
Senhän tahdoit kuulla?
Vierailija kirjoitti:
Vai suomalaiset kohteliaita? Hah hah hah, isoin vitsi jopa AV-palstalla pitkään aikaan. Suomalaisten valtavan epäkohteliaisuuden näkee heti, kun astuu sisään vaikka ensimmäiseen citybussiin. Jos bussissa on täyttä ja joku pyytää päästä paikalle, jossa toinen matkustaja pitää vaikka reppuaan tai laukkuaan, niin kovin happaman ilmeen kera ottaa se toinen matkustaja laukkunsa tai reppunsa pois viestinä ikään kuin "miksi tähän tulet ja viet repultani paikan"
Tässä kyllä näkee, miten eri tavalla ihmiset kokevat tapahtumat. Mä en muista koskaan vastaanottaneeni tuollaista viestiä, vaan ajatellut että ihminen ottaa laukkunsa pois jotta mä pääsen istumaan. En odota erityistä ilmettä tuota tapahtumaa varten.
Vierailija kirjoitti:
Epäystävällisyyttä olen kohdannut vain suomessa, virossa, venäjällä ja muissa itäeuroopan maissa. Jopa siellä "pahamaineisessa" Pariisissa ollaan todella ystävällisiä jos käyttäytyy ystävällisesti itse ja on hyvin pukeutunut. Tämä pätee varmasti muuallakin maailmassa. Espanja on Euroopassa suokkini ihmisten avoimuuden ja auttamishalun suhteen. Persianlahden maissa erinomaista palvelua ehkä parasta mitä kokenut vs. Aasia, Afrikka tai Amerikat...
Omasta mielestäni myös noissa mainitsemissasi maissa pätee "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan", eli saa ystävällistä kohtelua jos on ystävällinen itse. Itä-Euroopan maissa monesti hymyilemättömyys sekoitetaan epäystävällisyyteen, mutta hymyily ei kuulu tavalliseen asiakaspalvelutilanteeseen vaan sillä ilmaistaan tunteita noissa kulttuureissa.
Vierailija kirjoitti:
Vastaan siis: ei, suomalaiset on pahimpia.Senhän tahdoit kuulla?
Haen ainoastaan sitä että ihmiset vastaisivat rehellisesti sen mukaan mitä itse ovat nähneet. Olen ajatellut Suomesta pois muuttamista ja siksi haluan kartoittaa tätä. Olen itse kyllästynyt negatiivisuuteen ja tiuskimisen kuunteluun. Olisi ihanaa asua maassa missä aikuiset ihmiset olisivat henkisesti kehittyneitä ja lapset hyvin kasvatettuja.
Englannissa on paljon todella taukkia porukkaa. Mun englantilainen kaveri kertoi että hänen kadullaan naapurintytöt olivat kävelleet kadulla alasti saadakseen huomiota. Voisitko kuvitella Suomessa vastaavaa, saunakulttuurin luvatussa maassa .
Sanoisin, ett suomalaiset ovat kyllä todella tasaisia luonteita jos kansainvälisesti vertaa. Tiuskimista en ole kauheasti muualla kuullu, mutta suoraa huutoa sen sijaan sitäkin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Englannissa on paljon todella taukkia porukkaa. Mun englantilainen kaveri kertoi että hänen kadullaan naapurintytöt olivat kävelleet kadulla alasti saadakseen huomiota. Voisitko kuvitella Suomessa vastaavaa, saunakulttuurin luvatussa maassa .
Roskasakkia suurimmaksi osaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäystävällisyyttä olen kohdannut vain suomessa, virossa, venäjällä ja muissa itäeuroopan maissa. Jopa siellä "pahamaineisessa" Pariisissa ollaan todella ystävällisiä jos käyttäytyy ystävällisesti itse ja on hyvin pukeutunut. Tämä pätee varmasti muuallakin maailmassa. Espanja on Euroopassa suokkini ihmisten avoimuuden ja auttamishalun suhteen. Persianlahden maissa erinomaista palvelua ehkä parasta mitä kokenut vs. Aasia, Afrikka tai Amerikat...
Omasta mielestäni myös noissa mainitsemissasi maissa pätee "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan", eli saa ystävällistä kohtelua jos on ystävällinen itse. Itä-Euroopan maissa monesti hymyilemättömyys sekoitetaan epäystävällisyyteen, mutta hymyily ei kuulu tavalliseen asiakaspalvelutilanteeseen vaan sillä ilmaistaan tunteita noissa kulttuureissa.
Niinpä, ei Itä-Euroopassa ja Venäjällä se kylmä ja hymytön as.palvelija ole töykeä, vaan siellä se kulttuuri on sellainen, että tuossa tilanteessa kylmää asiallisuutta pidetään hyvänä tapana. Siellä jos virkamies tai kaupan kassa hymyilee, sitä ei oikein pidetä vakavasti otettavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän taloyhtiössä kyllä tyttäret joskus on vilahtaneet alasti pihan poikki. Tuskin ne sitä filmasivat, mutta eipä sitä tainnut kukaan minun lisäkseni edes noteerata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän taloyhtiössä kyllä tyttäret joskus on vilahtaneet alasti pihan poikki. Tuskin ne sitä filmasivat, mutta eipä sitä tainnut kukaan minun lisäkseni edes noteerata.
Minkä ikäisiä? Nämä olivat ihan kehittyneitä myöhäisteini-ikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten suusta ainakin kuulee hyvin paljon tiuskintaa heidän kommunikoidessaan etenkin läheisilleen mutta myös muille ihmisille. Onko samanlaista tiuskimiskulttuuria muualla? Olisin vielä kiinnostunut tietämään, missä maissa?
olen ollut paikalla kun italialainen äiti räjähti tyttärelleen. suomalainen jupina on hyvin hyvin pientä.
Mitä enemmän matkustaa, niin sitä paremmin huomaa että stereotypiat ei pidä paikkaansa, tai paremminkin niin että kun katsoo ihmisten käyttäytymistä heidän kulttuurin kontekstissa niin samanlaisia kaikki on joka maassa. Ja löytyy kaikenlaisia ihmisiä, kuten Suomessakin. Ja jokaisessa maassa on ne hyvät ja huonot puolensa. Ei mikään maa ole täydellinen onnela jossa kaikki käyttäytyy hyvin, tai päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
No siis kyllähän esim Espanjassa, Ranskassa ja Italiassa se on paljon pahempaa, ihmiset huutaa toisilleen naama punaisena ja tavaroiden paiskominen on ihan normaalia. Et ole ikinä kuullut "etelän tulisesta temperamentista"? Kyllä suomalaisia pidetään maailmalla hiljaisina ja kohteliaina.
Meinasin tulla kirjoittamaan, että Italiassa ainakin tiuskitaan yleisesti ja julkisesti paljon sekä tutuille että vieraille. En kyllä allekirjoita sitä, että luonne olisi siellä jotenkin temperamenttisempi, pikemminkin siellä on hyväksytympää käyttäytyä epäkohteliaasti julkisella paikalla ja vieraillekin ihmisille. Suomessa taas normi on, että pitää olla hiljainen ja arvokas ja vain mulkoilla, jos on paheksumisen aihetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haen ainoastaan sitä että ihmiset vastaisivat rehellisesti sen mukaan mitä itse ovat nähneet. Olen ajatellut Suomesta pois muuttamista ja siksi haluan kartoittaa tätä. Olen itse kyllästynyt negatiivisuuteen ja tiuskimisen kuunteluun. Olisi ihanaa asua maassa missä aikuiset ihmiset olisivat henkisesti kehittyneitä ja lapset hyvin kasvatettuja.
Ei sitten mitään arabikulttuureja eikä etelä-amerikkaa eikä etelä-eurooppaa. Juutalaiset osaa käyttäytyä melko hyvin.
Elikkä aika lailla valkoihoista pitäisi olla. Mohjoismaat varmaan ykkösenä, varsinkin jos rehellisyyttä haetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis kyllähän esim Espanjassa, Ranskassa ja Italiassa se on paljon pahempaa, ihmiset huutaa toisilleen naama punaisena ja tavaroiden paiskominen on ihan normaalia. Et ole ikinä kuullut "etelän tulisesta temperamentista"? Kyllä suomalaisia pidetään maailmalla hiljaisina ja kohteliaina.
Meinasin tulla kirjoittamaan, että Italiassa ainakin tiuskitaan yleisesti ja julkisesti paljon sekä tutuille että vieraille. En kyllä allekirjoita sitä, että luonne olisi siellä jotenkin temperamenttisempi, pikemminkin siellä on hyväksytympää käyttäytyä epäkohteliaasti julkisella paikalla ja vieraillekin ihmisille. Suomessa taas normi on, että pitää olla hiljainen ja arvokas ja vain mulkoilla, jos on paheksumisen aihetta.
Eikä se hiljaisuus taas ole kohteliasta esim. Välimeren maissa tai oikeastaan missään Suomen ulkopuolella oman kokemukseni mukaan. Kyllä juttua pitää tulla ja mielellään ystävälliseen sävyyn. Italialainen ahdistuu jos suomalainen kuuntelee aina lauseet loppuun ja sitten rauhallisesti sanoo pari sanaa. Kohteliasta on jatkaa toisen lauseita ja puhua päälle, jottei toisen osapuolen tarvitse kannatella keskustelua koko ajan. Pieni huutaminen voi olla hyvinkin kohteliasta, ainakin se osoittaa että kumpikin osapuoli on kiinnostunut keskustelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitten mitään arabikulttuureja eikä etelä-amerikkaa eikä etelä-eurooppaa. Juutalaiset osaa käyttäytyä melko hyvin.
Elikkä aika lailla valkoihoista pitäisi olla. Mohjoismaat varmaan ykkösenä, varsinkin jos rehellisyyttä haetaan.
Siis pohjoismaat, ei Mohjoismaat.
Nämä latinot saattaa olla tosi, tosi herkkänahkaisia. Lähipiirissä yksi tämmöinen ongelmalatino. Ei paljon tarvita kun mennään autoon istumaan ja mököttämään, ja ovet paukkuu ja katkotaan välejä.
On kyllä semmosia riesoja että kannattaa kiertää kaukaa. Säälin kaikkia jotka on sitoutunut tämmöisiin kuumakallelatinoihin.
Mielestäni olisi hirveän vaikeaa uskoa, että ainakaan nykyaikaisessa järjestäytyneessä länsimaalaisessa yhteiskunnassa ihmisten henkilökohtaisten aggressioiden määrä olisi kovinkaan erilainen toiseen kansakuntaan verrattuna. Jossain tiuskitaan päin naamaa, toisaalla huudetaan ja huidotaan avoimesti, kolmannessa hymyillään ja piilovittuillaan ja neljännessä puhutaan selän takana pahaa ulkokultaisuudesta huolimatta. Ilmenemistavat ovat vahvasti kulttuurisidonnaisia, paikallisiin ja historiallisiin normeihin sekä arvoihin liittyviä, tuohtumus, inho ja muiden arvostelu eivät.
Suomalaisen kulttuurin kasvatit vaan tunnistavat (keskimäärin) helpommin täällä vallitsevan niukkaeleisen ja rehellisen tunneilmaisun vivahteet, kun ovat omassa kulttuuriympäristössään herkistyneet sen havaitsemaan. Angloamerikkalaisen piiloaggression kaikkien korulauseiden takana voi täten helpommin tulkita kaikkiaan myönteiseksi ilmaisutavaksi, vaikka se onkin lopulta monella tapaa ikävämpi keino hoitaa ihmissuhteita.
Tämä on juuri sitä autismia. Tai olisko se sitten aspergeria. Eli roikutaan säännöissä niin kuin ne olisi jotain jumalan sanaa, josta ei voi ikinä tinkiä tai soveltaa. Asperger-yhteiskunta ja ihmiset ovat töykeitä ja epäkohteliaita juuri siksi, että ihmistä ei oteta huomioon.