Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi flexi-hihnaan?

Vierailija

Hei. Olen miettinyt että olisiko ihan ok laittaa 3v viipeltäjäni flexi hihnaan kun ulkoillaan? Sellaisia lyhyitä taluttimia olen nähnyt mutta tuntuu ettei se riittäisi. Voisikohan sellaiseen virittää flexin kiinni että lapsi sais mennä pidemmällekkin mutta ei karkaisi kuitenkaan?

Kiitos etukäteen vastauksista :)!

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Tilapäisesti lapsella voi käyttää valjaita ja niihin kuuluvaa talutinta tai kukapa kieltää käyttämästä vaikkapa flexiäkin. Vilkaan lapsen kanssa valjaiden käyttö on ihan turvallisuusasia liikenteen seassa tai esim. vilkkaalla lentokentällä liikkuessa.

Lapsi ei ole kuitenkaan mikään koira eli pihaleikeissä, leikkipuistossa yms. lapsella on oikeus leikkiä ilman mitään talutinta. Vanhemman velvollisuus on opastaa lasta siitä millä alueella on turvallista liikkua ja esim. miten omasta pihasta ei saa poistua. Kunnes lapsi on kypsä omaksumaan säännöt ja noudattamaan niitä on vanhemman (tai hänen valtuuttaman lapsenvahdin) velvollisuus valvoa lasta ja muistutella säännöistä.

Vierailija

Miksi? Siksikö ettei tarvitsis katsoa lapsen perään? Esim. kevyenliikenteenväylällä fleksi saattaisi olla vaarallinen. Lapsi on liian kaukana ja "näkymätön"fleksi välissä. leikkikentällä kiipeillessä yms fleksi voisi haitata. Kaupassa fleksi ei toimisi. Missä tilanteessa se olisi hyvä? 

Vierailija

Näin Lontoon metrossa pienen erittäin vilkkaan lapsen, jolla oli selässään pieni reppu, ja siinä "talutushihna", jota äiti tai isä sitten piti tiukasti kädessään. Olivat turistiperhe, johon kuului pari isompaakin lasta ja mukana oli myös pari isoa matkalaukkua.  Lapsi siis jaksoi kävellä ja touhuta, mutta hänen vahtimisensa olisi ollut todella vaikeaa tungoksessa vilkkailla asemilla. 

Vierailija

Heh, jos aloittaja on tosissaan, hän varmaan miettii kulkemisia leikkipuistoon, hoitoon tai kauppaan tms. Tuskinpa ajatteli sisätiloissa tai aidatulla pihalla pitää lastaan hihnassa. Aika monet käyttää 3-vuotiaan kanssa vielä rattaita juuri tuosta syystä. Valjaat kiinni niin lapsi ei karkaa rattaista. Taluttaessa kädestä voi tulla just se ongelma, että lapsi rimpuilee irti tai heittäytyy vetelänä keskelle suojatietä, kun ei halua kävellä vanhemman ehdottamaan suuntaan.

Valjaita oon nähnyt lähinnä 1-vuotiailla jossain lentokentillä. Isommalla ei varmaan toimisi enää.

Jaksamista aloittajalle, mikäli on siis oikeasti tämä ongelma hänellä.

Vierailija

Mä ymmärrän täysin fiiliksesi. Meillä on todella vilkas lapsi joka innostuessaan ei näe eikä kuule. Niin monet kerrat olen juossut perässä kurkkusuoraa huutaen kun herra yhtäkkiä pinkasee parkkipaikalle tai autotielle. Vaikka kuinka ollaan keskusteltu ja keskusteltu miksi ei saa juosta autotielle tai ylipäätänsä juosta väkijoukossa kuin päätön kana niin opit unohtuu heti kun poika innostuu jostain. On ihme, että hän on vielä yhtenä kappaleena.

Monesti mietin, että NYT, nyt mä piruvie ostan ne valjaat vaikka mua kuinka katsottaisiin vinoon, pääasia, että poika pysyy hengissä. En ole vielä saanut aikaiseksi ostettua kun lapsi (nyt 3,5v) on hivenen rauhoittunut. Nyt on sitten ongelmana yhtä vauhdikas ja itsepäinen 1,5v. pikkusisko.

En tiedä kuinka pitkät ne narut valjaissa on, mutta flexin avulla lapsi ei ehkä ymmärrä niiden valjaiden tarkoitusta? Ehkä joku lyhyenlyhyt 1m:n flexi vois vielä olla ok? :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Näin Lontoon metrossa pienen erittäin vilkkaan lapsen, jolla oli selässään pieni reppu, ja siinä "talutushihna", jota äiti tai isä sitten piti tiukasti kädessään. Olivat turistiperhe, johon kuului pari isompaakin lasta ja mukana oli myös pari isoa matkalaukkua.  Lapsi siis jaksoi kävellä ja touhuta, mutta hänen vahtimisensa olisi ollut todella vaikeaa tungoksessa vilkkailla asemilla. 

Juuri tollainen valjasreppu meilläkin on käytössä "ääritilanteissa". Sopii hyvin 3v ja 5v lapselle. Reppua ei saa pois selästä, jos ei avaa rinnan päällä olevaa solkea (ajan kanssa varmaan joku pikku-houldini siitä vapautuisi, mutta ei mitenkään sekunneissa). Ainakin meidän lapset valitsevat mielummin repun, kun kädestä kiinni pitämisen, silloin kun tialnne on se, että lapsen ei voi antaa ollenkaan liikkua yksin.

kirjoittaja num. 3

Vierailija

Siis tottakai vain välimatkoille olen ajatellut sitä. En aidatulla pihalla tai leikkipuistossa..(hirttäytyy vielä siihen flexiin).

Ajattelin vaan että katotaanko mua ihan kieroon kun taluttelisin lasta kuin koiraa flexissä leikkipuistoon..

-ap

Vierailija

Kantoreppu? Niitä on taaperokokoisiakin, meidän taaperotulalla kannan vilkasta kaksivuotiasta hankalissa paikoissa. Muuten toki kävelee ja juoksee "vapaana" mutta juuri riskitilanteissa (vilkas liikenne, parkkipaikat, ostoskeskukset yms) otan reppuun. Kaksivuotiaamme on isokokoinen, silti kevyt kantaa hyvässä kantorepussa. Hätätapauksessa meidän iso viisivuotiaskin on ollut kyydissä repussa, esim. vaelluksella tuli väsy ja otettiin reppuun välillä :)

Vierailija

Valjasreppu on ihan ok, mutta flexissä on suurempi vaara, että onnistuu saamaan sen kaulansa ympäri. Kuten joku sanoi, ulkoilkaa aidatuilla alueilla tai muuten sellaisissa, missä ei ole vaaroja heti vieressä. Ja silloin kun liikutte paikassa, jossa vaaroja on kovin lähellä, ei flexi auta, kun se lapsi voi olla flexin kanssa kauempana, eikä sitä pysty etäältä estämään kuin menemään vielä kauemmas, mutta flexin etäisyydellä voi singahtaa esim. auton tai pyörän alle kuitenkin.

t. erittäin vilkkaan lapsen äiti itsekin

Vierailija

Voihan siihen valjaiden kävelyhihnaan (joka siis laitetaan niiden molemmilla puolilla olevien esim. syöttötuoliin kiinni laitettaessa käytettävien lyhyempien hihnojen väliin) itse väsätä jonkun pidennyksen. Ei se vaadi kuin neulan ja lankaa ja jonkun jämäpätkän nailonhihnaa. Näin itse tein. :)

Sitten jos on tarve saada lapsi kulkemaan lähempänä niin ottaa vaan kiinni eri kohdasta sitä hihnaa.

Vierailija

Kehtaamisesta tuli mieleen, että harmi, kun niitä perinteisiä nahkaisia valjaita ei enää myydä. Ne ovat jotenkin paljon kivemman oloisia kuin nämä nykyiset nailoniset/kankaiset.

Vierailija

No eiköhän "pitkään katsojia" löytyisi, mutta se on sitten omasta itsetunnosta kiinni minkä verran niistä välittää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat