Vierailija

ei osaa kirjoittaa suomea ilman virheitä? Tarkoitan siis, että teksti vilisee kömpelöitä ilmauksia, yhdyssanavirheitä ja kielioppi- ja kirjoitusvirheitä. Omasta mielestäni hieman uskottavuus kärsii.

Kommentit (17)

Vierailija

Ajattelisin että suutarin lapsella ei ole kenkiä. Ja joo tiedän että puhuminen ja kirjoittaminen on eri asioita, mutta kuitenkin :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miten näet, että se vaikuttaa hänen varsinaisessa työssään?

Pitäisihän hänen ainakin periaatteessa pystyä kuntouttamaan esim. lukivaikeuksia, ja laajasti kielellisiä taitoja muutenkin. Varsinainen puheen, esim. äänteiden tai sujuvuuden kuntoutushan on vain yksi osa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten näet, että se vaikuttaa hänen varsinaisessa työssään?

Pitäisihän hänen ainakin periaatteessa pystyä kuntouttamaan esim. lukivaikeuksia, ja laajasti kielellisiä taitoja muutenkin. Varsinainen puheen, esim. äänteiden tai sujuvuuden kuntoutushan on vain yksi osa.

Puheterapeutti ei opeta oikeakielisyyttä. Hänen tonttinsa ovat puheen kehityksen häiriöt, ei oikeakielisyyden opettaminen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten näet, että se vaikuttaa hänen varsinaisessa työssään?

Pitäisihän hänen ainakin periaatteessa pystyä kuntouttamaan esim. lukivaikeuksia, ja laajasti kielellisiä taitoja muutenkin. Varsinainen puheen, esim. äänteiden tai sujuvuuden kuntoutushan on vain yksi osa.

Puheterapeutti ei opeta oikeakielisyyttä. Hänen tonttinsa ovat puheen kehityksen häiriöt, ei oikeakielisyyden opettaminen.

Olet oikeassa. Mutta mitä jos osana lapsen vaikeutta on vaikkapa juuri yhdyssanojen hahmottamisen vaikeus, eikä puheterapeuttikaan osaa niitä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten näet, että se vaikuttaa hänen varsinaisessa työssään?

Pitäisihän hänen ainakin periaatteessa pystyä kuntouttamaan esim. lukivaikeuksia, ja laajasti kielellisiä taitoja muutenkin. Varsinainen puheen, esim. äänteiden tai sujuvuuden kuntoutushan on vain yksi osa.

Puheterapeutti ei opeta oikeakielisyyttä. Hänen tonttinsa ovat puheen kehityksen häiriöt, ei oikeakielisyyden opettaminen.

Olet oikeassa. Mutta mitä jos osana lapsen vaikeutta on vaikkapa juuri yhdyssanojen hahmottamisen vaikeus, eikä puheterapeuttikaan osaa niitä?

Mulla on kyllä sellainen käsitys, että puehterapeutti ei kuntouta lukuhäiriöisiä.

Vierailija

Olenko väärässä vai onko puheterapeutti ylemmän kk-tutkinnon omaava? Jos on niin kertoo kyllä kattavasti Suomen koulujärjestelmän "vaativuudesta" jos läpi pääsee osaamatta edes kirjoittaa äidinkieltään.

Vierailija

Ei todellakaan kuntouta. Tunnen monta puheterapeuttia, joista kaksi on äidinkieleltään muita kuin suomenkielisiä ja ovat todella menestyneitä työssään. Eivätkä kirjoita virheetöntä suomea, itse asiassa tekevät paljon virheitä. Kuntouttavat puhevammaisia, lapsia ja aikuisia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan kuntouta. Tunnen monta puheterapeuttia, joista kaksi on äidinkieleltään muita kuin suomenkielisiä ja ovat todella menestyneitä työssään. Eivätkä kirjoita virheetöntä suomea, itse asiassa tekevät paljon virheitä. Kuntouttavat puhevammaisia, lapsia ja aikuisia.

kyllä ihan googlaamalla käy ilmi, että voi kuntouttaa, tai vähintäänkin arvioida...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olenko väärässä vai onko puheterapeutti ylemmän kk-tutkinnon omaava? Jos on niin kertoo kyllä kattavasti Suomen koulujärjestelmän "vaativuudesta" jos läpi pääsee osaamatta edes kirjoittaa äidinkieltään.

 

No nyt kyllä pisitit pahan. Kenties lukihäiriöinen saa erikoisluvan...ei kai lukihäiriö ole sellainen syy millä asetutaan sossunluukulle ja kotiin makaamaan? Erikoislupaa saadaan...ylppäreissäkin he saavat lisäaikaa ja asioita katsotaan siltä kantilta, että tiedetään heidän haittansa.

Yliopistossa kyllä kirjoitusasu tarkistetaan esim. gradussa. Musta tuntuu, että silti kaikki yliopiston käyneet ei ole kielispwsialisteja. Äikänmaikat kyl on.
Että kommenttisi on mielestäni typeryyden osoitus.

Puheterapeutti opettaa muuten puhetta.en tiedä onko tämä aapeen puheterapeutti logopedi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko väärässä vai onko puheterapeutti ylemmän kk-tutkinnon omaava? Jos on niin kertoo kyllä kattavasti Suomen koulujärjestelmän "vaativuudesta" jos läpi pääsee osaamatta edes kirjoittaa äidinkieltään.

 

No nyt kyllä pisitit pahan. Kenties lukihäiriöinen saa erikoisluvan...ei kai lukihäiriö ole sellainen syy millä asetutaan sossunluukulle ja kotiin makaamaan? Erikoislupaa saadaan...ylppäreissäkin he saavat lisäaikaa ja asioita katsotaan siltä kantilta, että tiedetään heidän haittansa.

Yliopistossa kyllä kirjoitusasu tarkistetaan esim. gradussa. Musta tuntuu, että silti kaikki yliopiston käyneet ei ole kielispwsialisteja. Äikänmaikat kyl on.
Että kommenttisi on mielestäni typeryyden osoitus.

Puheterapeutti opettaa muuten puhetta.en tiedä onko tämä aapeen puheterapeutti logopedi.

Puheterapeutti on aina logopedi

Vierailija

Tunnen yhden puheterapeutin, joka sössöttää. Osaa kyllä s-kirjaimen, mutta sanoo sen useimmiten puheessa liian pehmeästi, silleen vähän kuin kieli hampaiden välissä, ylähampaiden kärkeä koskien.
Itse en ole alan asiantuntija, mutta tämän olen diagnosoinut, koska asia häiritsee minua niin paljon ja olen siksi kiinnittänyt huomiota tarkemmin.
Eikö heillä opiskeluaikana puututa tällaiseen ja tarjota/pakoteta puheterapiaan? Pitäisi kyllä...

Vierailija

Puheterapeutti myös ainakin tutkii ja arvio nielemisvaikeuksia yms, joten uskoisin että koulutus painottuu ns. elimellisiin puheen vaikeuksiin ei kielellisiin...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Puheterapeutti myös ainakin tutkii ja arvio nielemisvaikeuksia yms, joten uskoisin että koulutus painottuu ns. elimellisiin puheen vaikeuksiin ei kielellisiin...

Olen seuraillut erään logopedin opintoja ja kielelliset vaikeudet ovat omasta mielestäni keskeisemmässä roolissa, lapsilla esim. kielellinen erityisvaikeus ja aikuisilla afasia. Olet kyllä oikeassa, että myös syömisen ja nielemisen vaikeudet ovat pt:n erikoisalaa, mutta aika harva niihin taitaa erikoistua.

Vierailija

Kyllähän se saattaa vähän uskottavuutta syödä, mutta puhuttu ja kirjoitettu kieli ovat kuitenkin kovin erilaisia asioita. Huono kirjoitetun kielen taito ei estä olemasta hyvä puheterapeutti niillä puheterapian ydinalueilla, joita ovat mm. jo täälläkin mainitut kielellisten taitojen, äänteistön, syömis- ja nielemistaitojen ja vuorovaikutustaitojen arviointi ja kuntoutus.

Luki-kuntoutuksessa puheteraputti toimii yleensä siinä prosessin alkupäässä, esim. fonologisen tietoisuuden herättelijänä (eli miltä sanat kuulostavat, minimiparien tunnistus esim. possu-tossu jne.) ja kirjain-äännevastaavuuden harjoittelussa. Kouluikäisen lukivaikeuksia hoitaa erityisopettaja tai neuropsykologi, puheterapeutti yleensä vain siinä tapauksessa, että lapsella on muutakin kielellistä pulmaa.

Täydellistä kieltä ei taida kirjoittaa juuri kukaan ja kömpely kirjoitustaito ei läheskään aina kerro lukihäiriöstä. Varsinkin kun lausuntoja kirjoittaa kiireessä, niin se kieliasun hiominen usein jää. Yliopistossa kirjoittamista opetetaan just tasan sen verran kuin muillekin, eli yksi tieteellisen kirjoittamisen kurssi kuuluu ohjelmaan.

Terv. eräs puheterapeutti

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se saattaa vähän uskottavuutta syödä, mutta puhuttu ja kirjoitettu kieli ovat kuitenkin kovin erilaisia asioita. Huono kirjoitetun kielen taito ei estä olemasta hyvä puheterapeutti niillä puheterapian ydinalueilla, joita ovat mm. jo täälläkin mainitut kielellisten taitojen, äänteistön, syömis- ja nielemistaitojen ja vuorovaikutustaitojen arviointi ja kuntoutus.

Luki-kuntoutuksessa puheteraputti toimii yleensä siinä prosessin alkupäässä, esim. fonologisen tietoisuuden herättelijänä (eli miltä sanat kuulostavat, minimiparien tunnistus esim. possu-tossu jne.) ja kirjain-äännevastaavuuden harjoittelussa. Kouluikäisen lukivaikeuksia hoitaa erityisopettaja tai neuropsykologi, puheterapeutti yleensä vain siinä tapauksessa, että lapsella on muutakin kielellistä pulmaa.

Täydellistä kieltä ei taida kirjoittaa juuri kukaan ja kömpely kirjoitustaito ei läheskään aina kerro lukihäiriöstä. Varsinkin kun lausuntoja kirjoittaa kiireessä, niin se kieliasun hiominen usein jää. Yliopistossa kirjoittamista opetetaan just tasan sen verran kuin muillekin, eli yksi tieteellisen kirjoittamisen kurssi kuuluu ohjelmaan.

Terv. eräs puheterapeutti

En usko, että huonosti kirjoittava terapeutti olisi sinänsä missään nimessä huono työssään, aloin vain ihmetellä, miten kielellisiä taitoja voi harjoittaa jos ne ovat itselläkin hukassa ihan jo yksittäisten kirjainten tasolla (esim. niinpä = niimpä). Mutta kiitos ammattilaisen vastauksesta!

Ap

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla