Monimuoto-opiskelu amk, pienet lapset ja asiakaspalvelutyö

Monimuotomamma

Kaikki tieto, kokemukset ja vinkit jakoon kiitos. Olen saanut opiskelupaikan amksta ja tällä hetkellä olen hoitovapaalla n. 1v, 4v ja 5v lasten kanssa. Opiskellut en ole moneen vuoteen ja kaikki opiskeluun liittyvä on mulle täyttä hepreaa. Opinnot alkaa reilun kkden kuluttua ja en tiedä pitäisikö hakea lapsille hoitopaikkaa, mitä ilmoitan töihin ja kuinka paljon monimuoto opiskelujen yhteydessä on edes mahdollista tehdä töitä!! Apua mammat, kuinka olette saaneet yhdistettyä opiskelut, työn ja lapset :)

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Riippuu ihan paikasta opiskellaanko siellä miten. Joissain paikoissa 2viikkoo koulussa, 2 viikkoo töissä. Jossain ma-ti-ke koulua. Jossain 1viikonloppu/ kk koulua. Eli ota selvää miten paikassasi opiskellaan. Hoitopaikan tulet luultavasti tarvitsemaan lapsille, koska amk:ssa on yleensä aina läsnäolopakko, eli käytännössä et voi opiskella kokonaan etänä.
Töistä voit hakea opintovapaata.

Vierailija

Siis kuukauden päästä alkaa, et tiedä paljonko voi tehdä töitä, etkä ole ilmoittanut työnantajalle?

Onnea vaan...

Opintovapaata voi hakea, mutta sitä ei ole pakko myöntää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Siis kuukauden päästä alkaa, et tiedä paljonko voi tehdä töitä, etkä ole ilmoittanut työnantajalle?

Onnea vaan...

ap:han kirjoitti olevansa hoitovapaalla, silloin voi toki opiskella.

monimuotomamma

Opiskelua 2-5pv/kk. Ja töihin en vielä ilmoittanut kun sain kuulla kaksi pv sitten :) hoitovapaata mulla on huhtikuuhun saakka. Täytyyköhän tämä nyt sitten muuttaa opintovapaaksi vai voinko olla siihen saakka hoitovapaalla ja sitten palata töihin osa-aikaisesti? Täytyykin soittaa töihin heti maanantaina!

monimuotomamma

Niin ja hei mites tuet? Mitä mulla on odotettavissa jos opintotukea vrt kotihoidontukeen?? Entä tietääkö kukaan saako opiskelusta koituviin matkakustannuksiin minkäänlaista tukea? Matkaa kertyy nimittäin pari sataa kilometriä kuukaudessa :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Opiskelua 2-5pv/kk. Ja töihin en vielä ilmoittanut kun sain kuulla kaksi pv sitten :) hoitovapaata mulla on huhtikuuhun saakka. Täytyyköhän tämä nyt sitten muuttaa opintovapaaksi vai voinko olla siihen saakka hoitovapaalla ja sitten palata töihin osa-aikaisesti? Täytyykin soittaa töihin heti maanantaina!

Ei siellä työpaikalla kauheasti kiinnosta,jos opiskelet tuon verran hoitovapaan aikana. Sinulle on myönnetty hoitovapaa ja luultavasti sille samalle ajalle on palkattu sijainen, eli turha sotkea pakkaa. Oletan, että nuo 2-5 päivää tarkoittavat lähiopetuspäiviä, eli läsnäolo on pakollinen ja muista, että siihen laitetaan lisäksi se omatoiminen opiskelu ja suoritettavat kurssit. Muutamankin opintopisteen haaliminen voi tarkoittaa kymmenien tuntien työtä ja se se vasta haastavaa onkin, jos on kotona lasten kanssa...

Minä olen suorittanut tuollaisia opintoja työn ja lasten ohessa ja rankkaa tulee aina kun joku (ihan kuka tahansa perheenjäsen) sairastaa. Iltaisin ei hirveästi kouluhommia saa tehtyä, kun on kotihommia ja väsyttää, eikä jaksa kirjoittaa tai sisäistää lukemaansa. Viikonlopuista pitää nipistää ja niin kauan kuin olin töissä, oli vain pakko yrittää nyhertää opintoja iltaisin, mikä oli silkkaa tuskaa. Nyt olen kotona vauvan kanssa ja isommat ovat päiväkodissa, joten pystyn kirjoittamaan aamupäivisin jailtapäivällä, kun olo on virkeämpi. Silti ihan hirveä paine päällä, että mitäs jos tämä hyvin nukkuva pikkuvauva äityykin huutajaksi tai alkaa valvoa tuntitolkulla tai oppii kääntymään ja on levoton ja tyytymätön, eli pitää koko ajan kanniskella ja veivata - milläs käsillä sitten kirjoitan? En voisi kuvitellakaan kirjoittavani yhtään mitään, jos kotona on 1-vuotias, saati että olisi isompia sisaruksia kotona pyörimässä. Aikamoista limboa kahden maailman välissä, ei varmasti riittäisi aika kaikkeen tarvittavaan ja kokisin  oloni turhautuneeksi ja väsyneeksi.

Jos olisin sinä, niin hakisin ainakin osa-aikaista hoitopaikkaa lapsille, tosin joudutte miettimään että onko mahdollista luopua kotihoidontuesta kunnallisen hoitopaikan vuoksi vai olisiko mahdollista saada yksityinen hoitaja. Tai sitten olet lasten kanssa kotona ja yrität räpeltää opintoja hyvin maltilliseen tahtiin sinne huhtikuuhun asti ja sitten palaat osa-aikaisesti töihin ja käytät muun ajan opiskeluun (lapset kokopäivähoitoon). Viimeistään opinnäytetyötä tehdessä tule tarvitsemaan kuukauden tai parin verran ns. päivätyöaikaa, että saat työn kirjoitettua, eli kannattaa ruveta säästämään siltä varalta, että joudut ottamaan esim. palkatonta opintovapaata sitä varten.

Vierailija

Olen monimuoto-opiskelija. Meillä on kuuussa noin 5-6 lähipäivää ja muut etäpäiviä. Lähipäivät ilmoitetaan koko vuodelle etukäteen, joskus saattavat muuttua. Osallistuminen lähipäiviin suotavaa, jos haluaa läpäistä kurssin. Lähipäivinä saattaa olla niin, että kurssin alussa on kolme peräkkäistä päivää, ma, ti ja ke koulua ja sitten parin viikon päästä ma ja ti.

Opiskelu on kuormittavaa, vaikka lähipäiviä ei ole niin paljon. Jokaisesta kurssista on tentti ja lähes kaikista kursseista tehdään laaja kirjallinen työ joko pienryhmässä tai yksin. Kirjalliset työt eivät ole mitään pikku esseitä, vaan todella suuritöisiä. Tiedon keruuta eri lähteistä, asian työstöä ja kirjoittamista.

Meillä ne, jotka ovat samaan aikaan töissä ja joilla on lapsia, tekevät nämä työt ja lukevat tentteihin usein lasten mukkumaan mentyä ja öisin. (Olen kaikkien kuullut puhuttavan tästä seikasta.) Kun kurssissa on kirjallinen työ ja tentti, on usein tehtävä ne samaan aikaan. Aikatauluttaminen on tärkeää.

Minä olen välillä tosi väsynyt näistä tehtävistä. Lähes kaikki kirjalliset työt ovat olleet ryhmä- ja paritöitä ja niitä on ollut vaikea tehdä, kun tapaamisajat ovat hankalia sumplittavia. Muuten olen onnellisessa asemassa. Opiskelen pelkästään ja lapset ovat isoja koululaisia. Minulla on päivät aikaa tehdä ja lukea. Olen tässä nyt pari vuotta ihmetellyt niitä, jotka opiskelevat, käyvät töissä ja joilla on pieniä lapsia. Miten he jaksavat ja ehtivät. Monet ovatkin sanoneet olevansa erittäin väsyneitä. Nostan todella hattua heille.

Älä kuitenkaan pelästy sanoistani. Opiskelu on antoisaa ja palkitsevaa. Hoida tausta-asiat kuntoon, jotta jaksat. Hae hoitopaikka lapsillesi ja pidä heidät hoidossa myös etäpäivinä- etäpäiväsi täyttyvät opiskelulla ja kuormittavuus on samaa luokkaa, kuin jos olisit töissä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Onnea vaan...

Väärin. Opintovapaa on pakko myöntää, ellei ole alle viiden henkilön firmasta, joka menisi ilman kyseistä työntekijää todistettavasti konkurssiin. Jos opintovapaan ehdot täyttyvät (voi tarkistaa Ilmariselta), niin jossain tapauksessa työnantaja saa siirtää vapaata puolella vuodella, mutta evätä sitä ei saa. Anomukseen pitää vastata lain mukaan kahdessa viikossa.

Vierailija

Kannattaisi varmaan selvitellä aikuisen oikeasti asioita kuntoon. Noin huonoilla eväillä pienten lasten arki+koulu menee aika hataralla pohjalla. Kyllä sun pitäisi osata itse asiat selvittää WWW.KELA.FI

Työnantajalle kyllä fiksu ihminen ilmottaisi että on muuten tulossa kouluhommiakin tähän kylkeen. Vai oletko juuri niitä äitejä jotka rohmuaa kaiken mutta ei mitään tee kunnolla loppuun? Ärsyttää tuollaiset, pakko lykätä niitä lapsia, pitää työpaikkaa johon ei ole aikomustakaan mennä vuosiin ja sitten vielä koulua.

Vierailija

Opintotuen saaminen riippuu opintojen laadusta (mikä oppilaitos/tutkinto/nuoriso- vai aikuisopinnot), kestosta, iästäsi, työhistoriastasi ja ties mistä. Minä en saanut mitään opintotukea työn ohessa opiskellessa ja satojen kilometrien matkakulut piti maksaa omasta pussista, eikä junalipuista saanut alennusta ikäni vuoksi, plus että lähiopetuspäivien poissaolot töistä olivat palkatonta vapaata ja jossain piti majoittuakin ja syödä. Kerran laskin paljonko maksaa 2-3 lähiopetuspäivää ja oli niin suolainen hinta, etten ole sen jälkeen itseäni asialla piinannut. Opiskelu on aikamoinen taloudellinen investointi.

monimuotomamma

7 ja 8 kiitos kommenteista. Luulen että aloittelen opinnot pelkästään opinnoilla ja mietin työntekoa sitten omien voimien mukaan. Tällähetkellä motivaatiota ja intoa kyllä riittää :) Isommille olin jo aikeissa muutenkin hakea hoitopaikkaa, mutta vuosikasta pitäisin mielelläni huhtikuuhun saakka kotona. Hänen hoito koulun lähipäivien ajan täytyy kyllä miettiä, isä on töissä mutta tarvittaessa voi varmaankin joustaa!
Lisää vinkkejä ja kokemuksia saa jakaa :)

monimuotomamma

Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi varmaan selvitellä aikuisen oikeasti asioita kuntoon. Noin huonoilla eväillä pienten lasten arki+koulu menee aika hataralla pohjalla. Kyllä sun pitäisi osata itse asiat selvittää WWW.KELA.FI

Työnantajalle kyllä fiksu ihminen ilmottaisi että on muuten tulossa kouluhommiakin tähän kylkeen. Vai oletko juuri niitä äitejä jotka rohmuaa kaiken mutta ei mitään tee kunnolla loppuun? Ärsyttää tuollaiset, pakko lykätä niitä lapsia, pitää työpaikkaa johon ei ole aikomustakaan mennä vuosiin ja sitten vielä koulua.

Näitä on niin hauska lukea :D oletkohan yhtä "sanavalmis" myös somen ulkopuolellakin? :D

Ihan tiedoksesi vain, olen kyllä ollut töissä lasteni välissä ja tarkoitukseni on ollut myös palata lyhyehkön hoitovapaan jälkeen :D

Vierailija

Laita heti hoitopaikat hakuun lapsille. Ota amk:n sivuilta selvää niin paljon kuin pystyt ja sitten soita sinne ja kysy loput, esim. juuri sinun opetuspäivistä.

Katso Kelan sivuilta, oletko oikeutettu aikuisten opintotukeen, jonka määrä on sidottu palkkaan. Hallitus pn esittänyt, että aikuisopintotuki lopetetaan v. 2017 alusta...

Kun tiedät, mitä haluat, opintovapaata tai osa-aikaista työtä, ota yhteys työnantajaan. Kiire ei ole, koska vanhempainvapaasi jatkuu monta kuukautta.

Mutta ensin ne hoitopaikat kiireellisenä. Ja keskustelu miehen kanssa, miten muuttuva arki hoidetaan jatkossa.

...

Itse opiskelen toista tutkintoa amk:ssa monimuotona. Ma, ke ja pe illat opiskellaan, käyn siis myös töissä kokopäiväisesti. Vaikka mulla ei olekaan lapsia, ja osan kursseista sain hyväksiluettua aiemman tutkinnon ansiosta, on opiskelu ollut välillä todella rankkaa. Hirveä stressi, kiire, väsymys ja epätoivo vaivaa ajoittain. Luokkakavereiden ja läheisten avulla jaksaa, onneksi opiskeluaika on mennyt todella nopeasti ja tieto siitä, että tätä hulluutta kestää vain hetken, auttaa jaksamaan. Amk:n lomat ovat myös aika pitkiä, joten nekin osaltaan helpottavat. Kovaa tsemppiä, asennetta ja todellista kiinnostusta opiskelut siis vaativat, mutta kyllä siitä selviää 😊

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat