Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen alkanut juosta ja polvet kipeänä - onko niillä yhteys?

Vierailija

Otsikko kuulostaa typerältä, mutta pointti siis tämä, että olen aiemmin lenkkeillyt ja käynyt tanssitunnilla 4 kertaa viikossa. Nyt oli raskausaika ja äitiysloma taukoa. Olen elokuusta alkaen taas juossut 30-45 min. lenkkejä. Minulla on polvissa arkuutta, välillä oikein kolotusta. Mies sanoi, että pitää mennä lääkäriin, mutta ei ne polvet toimistotyössä häiritse. Joskus joudun jättämään lenkin väliin, kun polvi nitkuu. Olen vasta nyt arvellut, että olisiko juoksusta johtuvaa? Vai rakenteellista tai kulumaa? Olen vasta 39 v., joten ei ikääntymisestä varmaan. Vinkkejä polvien hoitoon? Kylmäpussi on turruttanut ikävää kolotusta, mutta ei se paranna.

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Aloita rauhallisesti, kunto ja keho eivät tauon jälkeen ole heti entisellään. On voinut tulla vaurio, jos kylmiltään oot alkanut treenata samaa tahtia kuin ennenkin. Anna kehon palautua rauhassa, muista lämmittelyt ja palautukset. Satsaa kunnon kenkiin. Ehkä olisi syytä tarkistuttaa myös lääkärillä, jotta voit jatkaa hyvää harrastusta turvallisesti.

Vierailija

Aika kylmiltään olen tosiaan alkanut juosta, mutta lenkit on olleet elo-syyskuussa vain 30 min. Ystävä alkoi treenata puolimaratonille viime keväänä, aikaa oli 3 kk, lenkit lähtivät hänellä 5 kilometristä, eli minuun verrattuna paljon kovempi treenitahti oli. Ehkä nuo polvet sitten kaipaavat lepoa?

-ap

Vierailija

Oikeanlaiset juoksukengät ja oikea tekniikka. Itselläni tulee polvien sisäsivut kipeäksi jos kengissä ei ole tarpeeksi pronaatiotukea.

Vierailija

Mistä saa apua sen juoksutekniikan kanssa? Voi olla, että juoksen "väärin". Samalla tyylillä olen taapertanut ikäni. Olen joskus kuullut juoksukoulusta, mutta ei taida olla meidän paikkakunnalla.
-ap

Vierailija

Harjoita lihaskuntoa, sillä se kipu lähtee. Apteekista saa myös edullisesti polvitukia jotka auttoivat mulla paljon ennen kuin lihaskunto korjasi ongelman. Ostin siis niitä halvimpia resorimallin tukia, ovat yllättävän hyviä.

Vierailija

Ei polvikipu välttämättä johdu tuosta juoksemisesta. Mieheni kävi tähystysleikkauksessa jo alle kolmekymppisenä. Molemmat polvet operoitu, jotain polven rakenteeseen liittyvää löysyyttä nivelsiteissä, mikä aiheutti hankautumaa, ja polvi ei ollut enää kunnolla kupissa, mikä taas aiheutti kipua ja natinaa. Näin maallikon selitys. Ei ilman magneettikuvia oikein näy.

Vierailija

Voi olla, että polvesi rasittuvat alkuun juoksemisen aiheuttamasta tärähtelystä. Minulla tuohon on auttanut se, että aina pidemmän tauon jälkeen totuttelen juoksemaan pehmeällä alustalla, esim. pururadalla ja siirryn asfaltille sitten, kun keho on taas tottunut juoksuun.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että polvesi rasittuvat alkuun juoksemisen aiheuttamasta tärähtelystä. Minulla tuohon on auttanut se, että aina pidemmän tauon jälkeen totuttelen juoksemaan pehmeällä alustalla, esim. pururadalla ja siirryn asfaltille sitten, kun keho on taas tottunut juoksuun.

Kyllähän minäkin juoksin pururadalla elokuussa, kun oli valoisat illat. Meillä on pururata vieressä, ei valaistu. Nyt olen käynyt viimeisen kuukauden pelkästään kadulla ja hiekkatiellä lenkeillä. Juoksen yleensä iltaisin klo 18-.

-ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Aika kylmiltään olen tosiaan alkanut juosta, mutta lenkit on olleet elo-syyskuussa vain 30 min. Ystävä alkoi treenata puolimaratonille viime keväänä, aikaa oli 3 kk, lenkit lähtivät hänellä 5 kilometristä, eli minuun verrattuna paljon kovempi treenitahti oli. Ehkä nuo polvet sitten kaipaavat lepoa?

-ap

Jos sä olet 4 kuukautta juossut, niin ei siihen taida lepo auttaa. Kyllä kai yleensä uuteen liikuntamuotoon tottuu parissa kuukaudessa, jos säännöllisesti harrastaa. Olen itse myös treenannut itseni hölkkäkuntoon puolimaratonille muutamassa kuukaudessa, koska en juokse koskaan talvella.

Vierailija

Siis kuinka kauan te yleensä annatte kehon totutella uuteen lajiin tauon jälkeen? Menin syksyllä salille vuosien tauon jälkeen ja pt teki kerralla melkoisen harjoitusohjelman. Ainoastaan flunssan takia olen ollut poissa viikon. Minulla myös ollut jonkin verran nivelsärkyä (nilkat, polvet, kyynärpäät). Ei vaivaa koko ajan. Kyykyt jätän hiukan pt:n ohjetta ylemmäs, ja se auttaa polvikivun minimointiin.

Vierailija

Itselläni polvi temppuili aikoja sitten. Olin aina juossut, mutta sillon pidempään ja säännöllisesti.
Syy löytyi nilkasta ja lihaksista. Fysioterapeutti laittoi kuukauden juoksukieltoon ja treenaamaan nilkkaa ja lihaksia yleensäkin.

Auttoi, koska sen jälkeen ei samanlaista kipua ole ollut. Välillä polvi vähän vihoittelee, mutta ei pahemmin. Silloin muistan taas keskittyä venyttelyyn, erityisesti lonkkien venyttelyyn, teen lihaskuntoa ja kiikun tasapainolaudalla.

Mene vaikka fysioterapeutiöle tms. Ei siellä polvessa välttämättä ole mitään, mitä lääkäri osaisi korjata. Fysioterapeutti tai osteopaatti näkee tämänkaltaiset ongelmat paremmin.

Vierailija

Itselläni juoksu ei onnistunut nuorimmaisen syntymän jälkeen. Lonkat ei kestäneet ja luovutin. Keholla ilmeisesti ottaa aikaa toipua raskaudesta ja hormonimuutosten vaikutuksesta niveliin. Varsinkin jos imetät. Nyt kymmenen vuotta myöhemmin ongelma on poissa :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itselläni polvi temppuili aikoja sitten. Olin aina juossut, mutta sillon pidempään ja säännöllisesti.
Syy löytyi nilkasta ja lihaksista. Fysioterapeutti laittoi kuukauden juoksukieltoon ja treenaamaan nilkkaa ja lihaksia yleensäkin.

Auttoi, koska sen jälkeen ei samanlaista kipua ole ollut. Välillä polvi vähän vihoittelee, mutta ei pahemmin. Silloin muistan taas keskittyä venyttelyyn, erityisesti lonkkien venyttelyyn, teen lihaskuntoa ja kiikun tasapainolaudalla.

Mene vaikka fysioterapeutiöle tms. Ei siellä polvessa välttämättä ole mitään, mitä lääkäri osaisi korjata. Fysioterapeutti tai osteopaatti näkee tämänkaltaiset ongelmat paremmin.

Olen käynyt noin kerran kuussa hierojalla, joka on fysioterapeutti AMK. Onkohan heillä työnkuvassa eroa, kun ei tuo ainakaan ole muuta kuin hieronut ja neuvonut alkulämmittelyä tekemään ja venyttelemään. Lihaksissa on ollut kireyttä. En ole edes tajunnut kysyä ohjausaikaa häneltä, ja omalla rahalla käyn hierojalla. Toimistotyössä niska-hartiaseutu on koetuksella.
-ap

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat