Onko muita, jotka ovat kyllästyneet siihen, että nuoret, vahvasti meikkaavat naiset esittelevät aina ylpeydellä sitä kuinka "upeita kaunotta...

Vierailija

Muistan, kun useita vuosia takaperin katselin jossain irc-galleriassa näitä "ennen-jälkeen" kuvia joidenkin parikymppisten tyttöjen kansioissa. Heillä oli siis vertailussa kuva, jossa ovat 10-13-vuotiaita ja kuva, jossa ovat nyt, vahvat pakkelit kasvoillaan. "Olen niin muuttunut, miettikää miten ruma olen joskus ollut, nyt olen täysin eri näköinen!" Vaikka mikään muu ei ole 5-8 vuodessa muuttunut kuin meikin määrä ja ehkä myös hiustyyli.

Vastaavia esimerkkejä on alkanut tulla jopa otsikoinneilla kakkamediassa. Tokihan voisin olla lukematta niitä, mutta viihteen kannalta niitä tulee kuitenkin luettua.

Miksi monilla ihmisillä on niin epärealistinen käsitys itsestään? Ja miksi meidän tavisten edes pitäisi olla superkaunottaria, jotka muuttuvat kliseisesti Hollywoodin tuhkimotarinoiden mukaan "rumista ankanpojista joutseniksi"?

Suurin osa meistä ihmisistä on kuitenkin ihan tavallisen näköisiä. Monilla naisilla on muutenkin väärä ja hyvin harhainen käsitys omasta ulkonäöstään ihan vain siksi, että me käytämme meikkiä, joka oikein tehtynä saa meidät luulemaan olevamme paremman näköisiä ihan oikeasti.

Mikä saa ihmisen kuvittelemaan olevansa "parempi" (tässä tapauksessa paremman näköinen) kuin oikeasti on?
Miksi on vaikea hyväksyä sitä, että on ihan tavallisen näköinen? Mikä tavallisuudessa on niin kamalaa?

Kommentit (15)

Vierailija

Mä olen ainakin onnellinen siitä, että olen oppinut meikkaamaan paremmin. Varjostuksilla saan kamalan nenäni näyttämään pienemmältä enkä tarvitse nenäleikkausta. Onhan se kivaa olla tyytyväisempi omaan ulkonäköönsä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä olen ainakin onnellinen siitä, että olen oppinut meikkaamaan paremmin. Varjostuksilla saan kamalan nenäni näyttämään pienemmältä enkä tarvitse nenäleikkausta. Onhan se kivaa olla tyytyväisempi omaan ulkonäköönsä.

Mitä ajattelisit jos miehetkin alkaisivat varjostaa leukaansa, nenäänsä tai poskiaan? Ja sitten pitäisivät itseään ihan hirveän komeana ja alkaisi vaatia naiselta enemmän kuin ennen, kun on "itsekin niin komistunut"?

Vierailija

Äh. Jokainen meikatkoon tai olkoon meikkaamatta, se on täysin oma valinta. En kuitenkaan voi sietää nirppanokkaista "meikkaaminen ja huoliteltu ulkoasu on kohteliaisuutta muita kohtaan" -höpötystä, koska sen tarkoitus on vain ja ainoastaan yrittää valkopestä ja peitellä omaa piilevää epävarmuutta siitä, ettei se meikkaaminen ehkä itse asiassa olekaan niin hirveän välttämätöntä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mitä ajattelisit jos miehetkin alkaisivat varjostaa leukaansa, nenäänsä tai poskiaan? Ja sitten pitäisivät itseään ihan hirveän komeana ja alkaisi vaatia naiselta enemmän kuin ennen, kun on "itsekin niin komistunut"?

No siinä sitten alkaisivat :D En minä pidä itseäni mitenkään parempana, olen vain tyytyväisempi ulkonäkööni kuin ennen. Ihan saman avomiehen kanssa olen ollut jo pitkään. Hän tietää kyllä kuinka kamala nenäni on ilman meikkiä, mutta harvemmin olen meikittä missään.

Vierailija

Näin on käynyt. Mutta sehän onkin kissa, joka oman häntänsä nostaa. :D

Mua ärsyttää/huvittaa myös termit "umpirakastunut" ja "tyrmäävän kaunis", jotka erityisesti somen tämän hetkiset suosikit. Jos laittais esim. Lola Wallinkosken meikittömänä ja reppu selässään Tornion raja-asemalle, ei varmaan kukaan tunnistaisi tulijoiden joukosta. Ehkä vähän painavampana herättäisi huomion. Todella tyrmäävä ;D

Vierailija

Keskesin jo huolestua että missä viipyy päivittäinen naisten meikkaamista kritisoiva keskustelu.

Jos sua häiritsee niin paljon tuollaiset naiset tai ylipäätään naiset jotka meikkaa paljon, niin sitten sun pitää etsiä toisenlaista seuraa ja jättää tuollaiset huomioimatta. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vanhain akkain naisvihaa ja kateellisuutta.

Mielestäni en ole vielä kovin vanha (29) mutta makuasiahan se on.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Keskesin jo huolestua että missä viipyy päivittäinen naisten meikkaamista kritisoiva keskustelu.

Jos sua häiritsee niin paljon tuollaiset naiset tai ylipäätään naiset jotka meikkaa paljon, niin sitten sun pitää etsiä toisenlaista seuraa ja jättää tuollaiset huomioimatta. 

Ei minua häiritse meikkaaminen, vaan se, että ihminen alkaa kuvitella itsestään jotain vain koska hänellä on meikit kasvoillaan.

Meikkaanhan minä itsekin ja tykkään kyllä lopputuloksesta. En minä silti kuvittele olevani Angelina Jolie. Olen edelleen se sama tavallinen nainen, vaikka olisikin meikit naamassa.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei minua häiritse meikkaaminen, vaan se, että ihminen alkaa kuvitella itsestään jotain vain koska hänellä on meikit kasvoillaan.

Meikkaanhan minä itsekin ja tykkään kyllä lopputuloksesta. En minä silti kuvittele olevani Angelina Jolie. Olen edelleen se sama tavallinen nainen, vaikka olisikin meikit naamassa.

Ap

Sama ilmiö aina: "minä karppaan/treenaan/tiesmitä, joten olen paljon terveempi ja parempi kuin te muut", "minä käytän merkkivaatteita, joten olen paljon menestyvämpi ja parempi kuin te muut", "minä meikkaan, joten olen paljon kauniimpi ja parempi kuin te muut". Ei siinä mistään muusta ole kyse. Itsetunnon kohotusta.

Vierailija

No, omasta mielestäni näytän paremmalta nyt kuin 12-vuotiaana. Ja nimenomaan meikittömänä. En tiedä onko kyse siitä, että olen nykyään onnellisempi, minulla on parempi itsetunto, otsa ei ole täynnä näppylöitä ja kulmakarvat on huoliteltu, tukankin väri on vaihtunut, vai mikä siinä on se ratkaiseva tekijä. Äitinikin on sanonut minulle, että näytän nykyisin kauniimmalta, ja veikkasi sen johtuvan siitä, että minulla on nykyään parempi mieli ja olen iloisempi.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat