Rinnasta löytyi aamulla pieni kyhmy ja kävin mammografiassa...
Ikää on 47-vuotta ja viimeksi kävin mammografiassa tasan vuosi sitten. No tänään aamulla löysin toisesta rinnastani pienen kyhmyn, Sain onneksi heti ajan gynekologille, joka myös totesi kyhmyn ja sanoi, että se on todennäköisesti vaaraton. Varmuuden vuoksi sain myös lähetteen heti ultraan, jonka teki röntgenlääkäri (Terveystalo). Röntgenlääkäri sanoi, että ultra ei ole täysin luotettava ja kävin sitten myös mammografiassa. Onneksi sieltä ei löytynyt mitään poikkeavaa. Mastopatiaa kyllä on. Onko muilla kokemuksia mastopatiasta? Rintani ovat aika usein kipeät (vihlaisuja) ja olen ajatellut sen liittyvän Mirena-hormonikierukkaan, joka minulle laitettiin kaksi vuotta sitten. Röntgenlääkäri kuitenkin kehotti käymään vielä ultrassa puolen vuoden päästä. Lähinnä sen palpaatiolöydöksen takia. Olen kuitenkin luonteeltani epäilevä ja jäin nyt miettimään, etä miksi pitää vielä mennä 6 kk päästä ultraan. Vai onko se vain varmuuden varmistus? Voinko olla nyt "rauhassa" vähän aikaa? Voi tätä naisen elämää, aina jokin huoli....
Kommentit (25)
Nostan vielä jos muita kokemuksia tai mielipiteitä...
Kontrollikuvauksissa 6 kk kuluttua nähdään, onko löytämäsi patti kasvanut.
Ap kommentoi päivän hyvää uutista:
kävin tänään kontrolli ultraäänessä ja kaikki oli hyvin (menin aiemmin kuin oli tarkoitus sillä en oikein saanut mielenrauhaa). Sattui vielä oikein mukava naisröntgenlääkäri, jonka kanssa pystyi juttelemaan helposti. Seuraava kontrolli ihan normaalisti muutaman vuoden kuluttua seuraavan mammografian yhteydessä.
Minulla tuo patti (on liikkuva) on rintakudosta. Se tuntuu vain selvästi, sillä olen hyvin hoikka ja ylimääräistä rasvaa ei juurikaan ole. Röntgenlääkäri myös sanoi, että rintasyöpää ei kannata nykyään sillä tavoin pelätä. Hän on nähnyt niin monia tapauksia työuransa aikana ja suurin osa on siitä selvinnyt vaikka tauti olisi tullut kahteenkin kertaan.
Ap halusi tännekin kertoa hyvät uutiset, sillä olen niin helpottunut ja iloinen!
Up nostan