Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kellään (positiivisia?) kokemuksia kestävyysurheilusta ja kasvissyönnistä?

Vierailija

Ekologisista ja terveydellisistä syistä olen päättänyt vähentää lihansyöntiä, jopa siirtyä kasvissyöjäksi kokonaan. Maitotuotteet ja kananmuna siis kuuluisivat yhä ruokavalioon, täysin vegaaniksi en halua.

Harrastan kuitenkin kestävyysurheilua ja treenaan juoksupainotteisesti 5-6 kertaa viikossa. Nyt olen jo vuoden syönyt toisen päivän lämpimistä aterioista "kasvisversiona" ja toisella aterialla lihaa. Aiemmin tein myös 3 viikon kokeilun siirtyä kokonaan kasvisruokaan, mutta treeni tökki ja hemoglobiini laski. Myös iho alkoi kuivua, oli heikko olo ja väsytti. Oli pakko siirtyä takaisin lihansyöntiin.

Olen etsinyt paljon tietoa ravintoaineista ja kuinka kaikki välttämätön saataisiin myös kasvikunnan tuotteista. Teoriassa on, mutta onko kestävyysurheilu ja kasvisruokavalio käytännössä mahdoton yhtälö? Kokemuksia, mielipiteitä?

Kommentit (8)

Vierailija

Lisäyksenä vielä, että aamu- ja iltapalani on usein jugurttia/leipää/puuroa. Eli ei lihatuotteita.

-ap

Vierailija

En usko että olisi mahdoton yhtälö. Itse en treenaa kestävyyspainotteisesti. Fillarointia lähinnä aerobisena. Rankkaa 4 kertaa viikossa punttitreeniä, kovalla intensiteetillä teen itse kasvisruokavaliolla, tulokset kasvaa, voima kasvaa ja ihan hyvää tahtia.

Ei se liha ole välttämättömyys treenavallekaan ihmiselle. Varsinkin jos maitotuotteet vielä itselleen sallii, niin on se jopa melkoisen helppoa.

Vierailija

En nyt kestävyysurheilijaksi itseäni tituleeraisi, mutta harrastan omaksi ilokseni juoksemista ja pari maratonia vuodessa tulee juostua. Lisäksi pyöräilen pitkiä matkoja. Olen kasvissyöjä, maitotuotteet ja kananmunat kuuluvat ruokavalioon. Minulla ei koskaan ole ollut mitään ongelmia ruokavaliosta johtuen. Hemoglobiini minulla on aina ollut todella hyvä, eikö jaksamisen ym. kanssa ole mitään ongelmia.

Aloittelevilla kasvisyöjillä on usein ongelmia siitä syystä, ettei osata syödä oikein. Ruokavaliosta jätetään vain liha pois ja korvataan se tutuilla kasviksilla. Näinhän homman ei pitäisi mennä. Kasvisyöjien ruokavalioon kuuluu paljon sellaisia ruoka-aineita, joita monet eivät ole sekasyöjinä tottuneet käyttämään. Tietenkin soijarouhe ja linssit ovat hyviä proteeinin lähteitä, mutta pelkästään niitä käyttämällä ruoka käy äkkiä tylsäksi. Lisäksi kertomasi perusteella tuli mieleen, että saatko tarpeeksi hyviä rasvoja, jos kerran ihokin kuivaa? Kokeileppa lisätä aamu- ja iltapalaan jogurtin tai puuron sekaan jotain siemeniä tai pähkinöitä. Näin saat sekä proteeinia että rasvoja myös aamu ja iltapalalle. Perussiemenseoskin käy mutta kokeile ihmeessä myös erillaisia variaatioita. Esimerkiksi itse tykkään hamppurouheesta kovasti.

Neuvoni on, että etsi tietoa ja opettele käyttämään monipuolisesti kasvikunnan tuotteita, niin kehokin on tyytyväinen!

Vierailija

Harrastan vaunulenkkejä(pari tuntia aamulla) ja koiran kanssa ulkoilua metsässä (vaellan noin 10-20km jokatoinen päivä maastossa välillä kevyesti juosten). Lisäksi joogaan. Olen semikasvissyöjä.. Jaksan ihan hyvin kun ruokavaliossa on

Kalaa pari kertaa viikossa (lohi, tonnikala, sei ja kuha)

Rasvana käytän voita, kookosöljyä ja oliiviöljyä. Voita päivittäin.

Syön maustamatonta rahkaa ja juustoa päivittäin. 

Maitoa en juo mutta siitäkin saa proteiinia jos tarvitsee. 

Pähkinöitä (erilaisia)päivittäin.

Lisäksi puoli kiloa kasviksia monipuolisesti ja pari hedelmää päivittäin. 

Munia niinä päivinä kun en syö kalaa.

Sienet kannattaa myös ottaa ruokavalioon, on hyvä lisä vaikka risottoon. 

Erilaiset pavut ja herneet on myös proteiinipitoisia. Hernerouheesta saa esim.maukkaita pihvejä!

Oikeastaan syön vaihtelevasti kaikkea muuta paitsi sikaa, nautaa ja broileria. Nimittäin joskus syömme riistaa jos sitä on saatavilla. Syksyllä nautimme esim.hirvenlihaa :) Olen semivege vain ja ainoastaan koska tehotuotanto oneläinrääkkäystä ja pilaa makeat vedet.

Vierailija

Josko hemoglobiinin lasku johtui ihan muusta kuin kasvissyönnistä? Mittautapa kilppariarvot. Tutustupa chiansiemeniin, jos ei ole jo tuttu? Niitä on helppo heittää puuron tai jogurtin joukkoon, sisältää esim. paljon rautaa.

Vierailija

Kiitos kommenteista! Nyt kun aloin miettimään, rasvojen laatu on varmaan turhan yksipuolinen. Kalaa syön kerran pari viikkoon, mutta pähkinöitä ja siemeniä voisi lisätä. :)

Proteiinia uskoisin saavani tarpeeksi. Rahka, jugurtti ja raejuusto minullakin ruokavaliossa.

-ap

Vierailija

Ei kannata jättää proteiinin saantia pelkkien maitotuotteiden varaan, vaikka niistä hyviä proteiineja toki saakin. Esimerkiksi linsseistä saa helpolla ja nopeasti monia hyviä ruokia aikaiseksi ja on varmasti ravitsevaa, täyttävää ja terveellistä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat