Silkki- ja kashmir-vaatteet ja muutto miehen luo yli 100 vuotta

Vierailija

vanhaan taloon? Tästä on nyt tulossa isompikin ongelma, kun rakastan laadukkaita luonnonmateriaaleista valmistettuja vaatteita ja niitä minulla todellakin riittää. Nyt olen sitten vuoden tapaillut ihanaa miestä ja hän on alkanut puhua siitä, että muuttaisin hänen luokseen. Mies asuu ihanassa talossa ja tilaakin riittää, mutta talo on yli 100 vuotta vanha ja olen kuullut, että vanhoissa taloissa on tuholaisia, kuten turkiskuoriaisia ja koita. En haluaisi, että laadukkaat vaatteeni tuhoutuisivat. Te, jotka asutte vanhoissa taloissa, miten kannattaa varjella vaatteet? Olisiko riittävää, jos säilyttäisi uudessa lipastossa ja laittaisi seetripuurenkaita laatikoihin vai onko parempi säilyttää vaatehuoneessa henkareilla ja pitää valot päällä aina? Vai suosiolla unohdan yhteen muuttamisen? Aargh, olen aivan ahdistunut :(

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Kuulemma kaikissa vanhoissa taloissa on niitä ja olen kysynyt mieheltäkin, mutta hän on enemmän sporttinen, joten ei harrasta silkki-kashmir-vaatteita juurikaan. Tietysti jotain aluskerrastoja hänellä on, mutta niitä pitää vaatekaapissa, eikä ole tullut reikiä. Itselläni näitä vaatteita on kuitenkin kymmenittäin ja se nyt on vähän eri asia, jos niihin tulee reikiä, kuin reikä miehen merinovillakalsareihin.

Vierailija

Säilytä minigrip-tyyppisesti sulkeutuvissa vaatepusseissa, jotka voi halutessan myös imeä imurilla tilaa säästäviksi vakuumeiksi, mutta ei pakko.

Vierailija

Asun 100v vanhassa talossa ja meillä on koiperhosia ullakolla, mutta ei ne käyttövaatteita vaatekomerossa syö. Jos sinulla on kokoelma vaatteita, joita et käytä, niin miksi et vuokraa niille varastoa jostain muualta ja käy ihailemassa niitä siellä?

Vierailija

Ikean kannelliset muovilaatikot ovat hyviä. Käytä useampia ja säilö muutama vaate yhteen. Toki ei auta, jos jonkin vaatteen mukana laatikon sisään pääsee tuholainen tai niiden munia. Jos varastoit vaatteet noin jo ennen kuin muutat, on sinun helppo käytön jälkeen ravistella vaate esim parvekkeella ja säilöä sitten.

Vierailija

Nyt täytyy kyllä kysyä aloittajalta, että missä maailmassa sinä oikein elät? Ajatteletko, että sataan vuoteen siinä talossa ei yksikään ihminen ole mitään villa- tai silkkivaatetta käyttänyt?

Aikuisten oikeasti olisin enemmän huolissani vaikka lutikoista ...

Niin ja tuholaisia voi olla paljon uudemmissakin taloissa.

Vierailija

Punaseetriöljyä voi tiputella vaatekomeron nurkkiin ja uusii sen tasaisin väliajoin (n. 2 kk). Toki siivous ja pölyjen pyyhintäkin on tärkeää välillä. Näin pysyvät muualla.

Anopilla on turkiskuoriaisia, mutta hän ei siivoakaan koskaan, eikä hyvin. Meilläkin niitä näkee joskus harvoin, mutta ovat kadonneet, koska meillä siivotaan ja laitan vielä punaseetriäkin venttiileihin, viemäreihin ja vaatekomeron nurkkiin. Siinä on hyvä tuoksu kaiken lisäksi.. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Nyt täytyy kyllä kysyä aloittajalta, että missä maailmassa sinä oikein elät? Ajatteletko, että sataan vuoteen siinä talossa ei yksikään ihminen ole mitään villa- tai silkkivaatetta käyttänyt?

Aikuisten oikeasti olisin enemmän huolissani vaikka lutikoista ...

Niin ja tuholaisia voi olla paljon uudemmissakin taloissa.

Selvästikään et tajua  yhtään, mistä tässä puhutaan.

Kyllä minua ainakin harmitti ihan hirveästi, kun huomasin vuosien mittaan pienestä palkasta säästetyillä rahoilla hankittujen laatuvaatteiden menneen pilalle. Olin hankkinut ne vuosien tai vuosikymmenien käyttöä ajatellen. Joka ikisessä villavaatteessa oli reikiä, neuleissa erityisesti (mitä pehmeämpi materiaali, sitä paremmin oli maistunut).

Ap:lle suosittelisin, että pakkaa jo ennen muuttoa vaatteesi vakuumipusseihin. Niistä voit olla varma että pysyvät tiiviisti kiinni ja vaatteet säilyvät ehjinä. Seetripuuöljyn toimivuutta en itse ole kokeillut. Valon en usko auttavan riittävästi, koska ainahan siellä vaatteiden sisällä ja välissä on hämärää.

Vierailija

No meillä on yli satavuotias talo. Ikinä en oo yhtään tuholaisia nähnyt ja juu on villa ja silkkivaatteita! Enpä oo edes ajatellut et ne tuholaiset sen oikein laskee että " hmm satavuotias talo, sinne muutetaan"

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat