Kaikki alakoululaiset eivät osaa juosta

Vierailija

Ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri Esko Kaartinen kertoo, että ekaluokkalaiset lapset ovat entistä kömpelömpiä motorisilta taidoiltaan.

http://www.iltasanomat.fi/muutlajit/art-1448371212337.html

Armeijassa yhä harvempi osaa enää uida, nyt lapset ei osaa enää juosta.

Kommentit (4)

Vierailija

Syynä vanhempien tiedonpuute?

Kaartinen epäilee, että liikkumaton elämäntapa saattaa johtua vanhempien tiedonpuutteesta tai arjen kiireistä.

– Kyse on nyt meistä vanhemmista, ei koulua voi syyttää. Ongelmia syntyy jo ennen kouluun menoa.

– Luulen, että kyse on pitkälti ymmärtämättömyydestä. Ei tiedosteta sitä, että liiallinen paikallaan olo ja passiivisuus voi tuottaa lapselle ongelmia.

Mahdolliset haitat näkyvät Kaartisen mukaan viiveellä.

– Me emme näe älypuhelimien, tablettien ja tietokoneiden tukirangalle aiheuttamia ongelmia ennen kuin vasta noin 20 vuoden päästä.

Vierailija

No onneksi osaa vielä kävellä. 50v päästä terveet lapset pitää viedä pyörätuolilla kouluun, koska he eivät osaa kävellä turvallisesti puutteellisen motoriikan takia.

Vierailija

Tuttua hommaa. Olen kuullut samaa juttua tutuilta liikunnanopettajilta. Valittelivat joskus, että yläkoululaiselle on vaikea keksiä tekemistä liikuntatunnilla, jos oppilas ei osaa juosta tai hypätä, vaan kaatuu kun koettaa jompaakumpaa. Ilmeisesti näitä lapsia on pienenä kielletty juoksemasta, hyppimästä, kiipeilemästä yms., jolloin motoriikka ei ole kehittynyt. Siinä on vaikea enää yläasteella mitään tehdä.

Vierailija

No ei ole maailma sitten miksikään muuttunut minun nuoruusvuosistani. Hartaana aikuiset muistelivat kuinka hiihtivät hymyssä suin joka päivä kouluun 16 kilometriä suuntaansa, ja ylämäkeä ja vastatuulta oli matkat molempiin suuntiin aina.

Itsehän harrastin tanssia, mutta sitä ei pidetty urheilullisena. Ainoastaan "miesten" lajit, jalkapallo, jääkiekkoa ja pesäpallo olivat urheilua. Tyttö joka pelasi jotain miesten lajia oli vähän parempi kuin tytöt yleensä, mutta pelasi silti NAISTEN jalkapalloa (joka on siis eri, ja huonompi).

Eli ihan samat valitukset oli jo 80-luvullakin. Ei mitään hätää.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat