Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pikkujoulut pikkulapsiperheessä

Vierailija

Aiheuttaako muille pikkujoulut riitoja? Minua risoo jo etukäteen miehen perjantaiset pikkujoulut. Meillä on kaksi pientä lasta, 4 v ja 6 kk. Mietin kauhulla pikkujouluiltaa, seuraavaa yötä ja seuraavaa päivää.

Meillä kun 6 kk on jo useamman kuukauden nukkunut todella huonosti. Heräilee jopa useamman kerran tunnissa - ei siis syömään vaan muuten ähisemään ja itkemään. Päivisinkin on haastava tapaus (syynä temperamentti, hampaat, korvatulehdukset, liikkumaan opettelu) eli olen aika poikki jo valmiiksi ihan tavallisen päivänkin jälkeen. Hoidan yöheräilyt. Ainoa pelastukseni on, että mies hoitaa vauvaa aamulla aamutoimiensa ajan niin, että saan varmasti nukuttua keskeytyksettä tuolloin 2 h. Joskus on ollut öitä, jolloin en ole saanut tuota aamun tärkeää unipätkää, ja väsymys kasaantuu ja jaksaminen on vaikeaa joskus parikin päivää.

No nyt sitten en halua/uskalla antaa vauvaa miehen vastuulle kun on kuitenkin maistissa. Lisäksi herään aina siihen jos mies tulee humalassa kotiin. Eli silloin kun vauva ei herätä, niin mies herättää ainakin. Mies toki lupaa, että saan nukkua päikkärit seuraavana päivänä. Mutta käytännössä krapulainen mies on aina aiemmin ollut pahantuulinen, laiskalla päällä jne ja minä en muutenkaan saa nukuttua päiväsaikaan ilman että yöunet menevät. Eli tuo lauantaikin menee omalla tavallaan vähän hukkaan.

Tunnen myös, että flunssa tekee tulojaan. Johan tässä on oltu pari päivää terve lähes kuukauden jyllänneen flunssan ja vauvan korvatulehdusten vuoksi. Ottaa totaalisesti päähän, jos perjantaina joudun ensin hoitamaan koko päivän ja illan lapsia mahdollisesti kipeänä ja sitten vielä tulossa huonot yöunet. Kaiken lisäksi jaloissa pyörii miehen koira, jota en ole koskaan voinut sietää. Mies yleensä hoitaa koiran, eikä minun kontolleni kaadu nytkään lenkittäminen. Mutta ajatuskin siitä, että tuo urpo karvaturri pyörii niin, etten voi laskea vauvaa lattialle ryömimään ja sotkeutuu jakoihin muutenkin pienissä tiloiss ottaa päähän. On siis meillä vain silloin tällöin ja muuten koira on toisessa kodissa miehen exän luona. Loistava ajoitus tämäkin. On muuten ollut meillä hoidossa molempien lasten synnytysten aikaan. Ensimmäisellä kerralla sai ripulin kun olimme laitoksella - oli paskonut pitkin kämppää ja raapinut maalit ovesta kun saavuimme nyytin kanssa kotiin. Eli ymmärtänette, etten ole ihan best buddies tuon koiran kanssa.

Eniten ehkä ottaa päähän se, ettei mies mitenkään kysy, onko minulle ok että hän lähtee pikkujouluihin. Ok, periaatteessa aikuisten ihmisten ei minunkaan mielestäni tarvitse kysyä lupaa. Mutta ainakaan itse en lähtisi, jos tietäisin, että toisen elämä vaikeutuu huomattavasti.

Ja ei, en ole mustasukkainen ja vastusta siksi pikkujouluja. Ottaa vaan päähän toisen itsekkyys. Meillä on pienet lapset ja elämän pitäisi edes tämän ensimmäisen vuoden ajan mennä vauvan ehdoilla. Mitään teinivanhempia emme ole, vaan olemme neljänkympin molemmin puolin. Eli mennä olemme saaneet molemmat ihan tarpeeksi monta vuotta ennen lapsia.

Ei mulla muuta. Enkä varsinaisesti hae täältä mitään ratkaisua. Piti vaan päästää vähän höyryjä. Tuon miehen kanssa en jaksa alkaa tappelemaan, kun muutenkin on vähän energia tässä arjessa. Olen nämä asiat esittänyt hänellekin, mutta aikoo silti lähteä.

Sivut

Kommentit (53)

Vierailija

Pyydä ystävsi, äiti, isäsi, jomman kumman lapsen kummitäti kotiisi yökylään. Saat piristystä, seuraa ja helpotusta lasten kanssa.

Muuten olen sitä mieltä, etä miehesi on pikkujoulunsa asainnut. Se, että teillä on pienemmän lapsen kanssa nyt haastava vaihe täytyy pitää erillään siitä asiasta, joka tapahtu kerran vuodessa eli pikkujoulut.

Saatat saada hyviä vinkkejä myös tuon vauvan yöheräilyyn. Oma vinkkini on, että Jos lapsella tulee hampaita, anna hänelle särkylääkettä, ettei yöheräilyjä tule sen takia.

Vierailija

Koita tsempata, kyse on vain yhdestä illasta, yöstä ja seuraavasta "krapula"päivästä. Miehellesi on varamasti tärkeää päästä pari kertaa vuodessa irrottautumaan perheestä ja nauttia vähän erilaisesta menosta. Tälläinen irtiotto varmasti lataa hänen akkujaan ja auttaa jaksamaan taas koko perheen kanssa.

Ehdota miehelle, että sitä puolestasi saisit omaa aikaa sunnuntaina tai suraavana viikonloppuna. Mahdollisuuden nukkua pitkään yhtenä aamuna, käydä syömässä, shoppailemassa tai mistä nyt ikinä nautitkaan kaverin kanssa (tai vaikka yksinkin). Ja näin puolestasi lataamaan omia akkujasi.

Tuosta tolkuttomasta väsymyksestä kannattaa puhua neuvolassa. Hyvällä tuurilla voisitte saada perhetyöntekijän avuksenne (nykyään joka kunnalla on velvollisuus järjestää perhetyötä muillekin, ku lastensuojelun asiakkaille, saannin ehdot vaihtelevat kunnittain). Yleensä perhetyöntekijä tulee avuksi muutamaksi tunniksi 1-2 kertaa viikossa. Perhetyöntekijä hoitaa laspia, vie esim. leikkipuistoon, jotta äiti saa levätä tai vaikkapa siivota ilman, että kukaan roikkuu lahkeessa.

Vierailija

Pikkujoulu on kerran vuodessa. Ei elämä voi oikeasti kaatua siihen ettet sä saa nukkua paria tuntia aamulla!
Kuulostat todella itsekkäältä, joka haluaa tehdä kaiken niin kuin itse haluaa.
Miehellesi tekee taatusti hyvää päästä rentoutumaan ja suosittelen samaa sulle jonain viikonloppuna.

Vierailija

Yllä olevien kanssa samoilla linjoilla. Väkisinkin paistaa aloituksessa ärsytys nimenomaan pikkujouluja kohtaan. Tasapuolisuuden nimissä miehesi hoitaa lapset sitten sunnuntaiaamuna ja sinä saat nukkua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Aiheuttaako muille pikkujoulut riitoja?
Ei aiheuta, kun satumme olemaan vapaaehtoisesti lapsettomia. Meillä saa mennä pikkujouluihin ja vaikka tulla humalaankin (hui!), jos huvittaa. Ja todellakin saa nukkua seuraavana päivänä! Ei tulisi mielenkään viedä toiselta pois jotakin niin tärkeää kuin riittävä uni.

Vierailija

Nyt ymmärrän näitä baarissa vonkaavia pienten lasten isiä. Kun kerran vuodessa pääsevät vapaalle, täytyy ottaa ilo irti.

Vierailija

Miten aiot pärjätä jos miehesi sairastuu vaikka pahaan flunssaan? Tai jos sairastutte kaikki vatsatautiin? Silloinkaan ei ole muuta mahdollisuutta kuin jaksaa. Tai voihan toki pyytää jonkun avuksi jos kehtaa.. Eikö miehesi ole koskaan työmatkoilla?

Anteeksi nyt suorasanaisuuteni. En halua olla ilkeä, mutta aloituksesi vaikuttaa aika pikkumaiselta. Ei taida olla kyse vain pikkujoulun aiheuttamasta väsymyksestä?

Olen itsekin kokenut mieletöntä väsymystä unihäiriöisten ja korvatulehduskierteisten lasten kanssa, jotka heräilivät 4-15 kertaa yössä, kuukausia yhteen menoon. Ja mieskin on välillä usean päivän työreissuilla. Elämä on joskus haastavaa, mutta että yhden aamun vuoksi olet noin närkästynyt? :O En oikeasti voi ymmärtää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Nyt ymmärrän näitä baarissa vonkaavia pienten lasten isiä. Kun kerran vuodessa pääsevät vapaalle, täytyy ottaa ilo irti.
Tuo saattaa olla vuoden ainoa tilaisuus saada seksiä! -5

Vierailija

Ei jaksa lukee tota romaania, mutta kai siel pikkujouluissa saa käydä vaikka olis lapsiakin. Molemmat vanhemmat. Lastenhoitohan on järjestelykysymys.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo saattaa olla vuoden ainoa tilaisuus saada seksiä! -5

Tuo on muuten ihan totta! :D

Vierailija

Ei pikkujouluissa ole mikään pakko vetää viina.
Itse olen käynyt järjestön pikkujouluissa ehkä 10 kertaa eikä niihin kuulu alkoholi ollenkaan kenelläkään.

Vierailija

En usko että tässä on kyse vauvan kanssa heräilystä vaan mustasukkaisuudesta siitä mitä pikkujouluissa voi tapahtua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiheuttaako muille pikkujoulut riitoja?
Ei aiheuta, kun satumme olemaan vapaaehtoisesti lapsettomia. Meillä saa mennä pikkujouluihin ja vaikka tulla humalaankin (hui!), jos huvittaa. Ja todellakin saa nukkua seuraavana päivänä! Ei tulisi mielenkään viedä toiselta pois jotakin niin tärkeää kuin riittävä uni.

Ei aiheuta, kun kummankaan työpaikalla ei ole vuosikausiin säästösyistä järjestetty pikkujouluja.

Vierailija

Minä voin jopa ymmärtää ap:ta, mutta - olen se mies, joka yritti venyä aina kun vaimo sitä vaati. Työpaikan pikkujouluista poisjääminen ei nyt ollut se suurin juttu, mutta hiljalleen kaverit alkoi oppia siihen, ettei minulle kannattanut soittaa - koska aina oli huono hetki - jos vaimo ei ollut väsynyt, niin sitten oli ikkunat pesemättä tai varasto siivoamatta jne. Eikä tämä ole loppunut vieläkään, vaikka reippaat alakoululaiset eivät valvoita öisin tai estä niiden ikkunoiden pesemistä (saattavat jopa yrittää auttaa). 

Itse taas huomaan nyt olevani täysin yksin - kaverit "jätti" tai minähän heidät jätin, jos lähes kymmeneen vuoteen ei muka ole koskaan aikaa. Vaimo ei minua juuri tarvitse kuin lasten hoitoon tai siihen ikkunan pesuun.

Eli kyllä vauvavuoden yhdet pikkujoulut voi ehkä jättää välistä, mutta toistaalta - aina löytyy syy olla lähtemättä. 

Vierailija

Väsymys on jotain todella musertavaa ja kuluttavaa. Tiedän sen itsekin kaikelle allergisen koliikkivauvan äitinä. Mutta silti, ne pikkujoulut ovat vain kerran vuodessa ja varmastikin miehellesi tervetullut hengähdystauko. Miehesi tarvitsee myös omaa aikaa siinä missä sinäkin, hetken rentoutua. Ota sinä se oma aikasi toisena ajankohtana itsellesi ja pidä siitä kiinni.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat