Pikkujoulut pikkulapsiperheessä
Aiheuttaako muille pikkujoulut riitoja? Minua risoo jo etukäteen miehen perjantaiset pikkujoulut. Meillä on kaksi pientä lasta, 4 v ja 6 kk. Mietin kauhulla pikkujouluiltaa, seuraavaa yötä ja seuraavaa päivää.
Meillä kun 6 kk on jo useamman kuukauden nukkunut todella huonosti. Heräilee jopa useamman kerran tunnissa - ei siis syömään vaan muuten ähisemään ja itkemään. Päivisinkin on haastava tapaus (syynä temperamentti, hampaat, korvatulehdukset, liikkumaan opettelu) eli olen aika poikki jo valmiiksi ihan tavallisen päivänkin jälkeen. Hoidan yöheräilyt. Ainoa pelastukseni on, että mies hoitaa vauvaa aamulla aamutoimiensa ajan niin, että saan varmasti nukuttua keskeytyksettä tuolloin 2 h. Joskus on ollut öitä, jolloin en ole saanut tuota aamun tärkeää unipätkää, ja väsymys kasaantuu ja jaksaminen on vaikeaa joskus parikin päivää.
No nyt sitten en halua/uskalla antaa vauvaa miehen vastuulle kun on kuitenkin maistissa. Lisäksi herään aina siihen jos mies tulee humalassa kotiin. Eli silloin kun vauva ei herätä, niin mies herättää ainakin. Mies toki lupaa, että saan nukkua päikkärit seuraavana päivänä. Mutta käytännössä krapulainen mies on aina aiemmin ollut pahantuulinen, laiskalla päällä jne ja minä en muutenkaan saa nukuttua päiväsaikaan ilman että yöunet menevät. Eli tuo lauantaikin menee omalla tavallaan vähän hukkaan.
Tunnen myös, että flunssa tekee tulojaan. Johan tässä on oltu pari päivää terve lähes kuukauden jyllänneen flunssan ja vauvan korvatulehdusten vuoksi. Ottaa totaalisesti päähän, jos perjantaina joudun ensin hoitamaan koko päivän ja illan lapsia mahdollisesti kipeänä ja sitten vielä tulossa huonot yöunet. Kaiken lisäksi jaloissa pyörii miehen koira, jota en ole koskaan voinut sietää. Mies yleensä hoitaa koiran, eikä minun kontolleni kaadu nytkään lenkittäminen. Mutta ajatuskin siitä, että tuo urpo karvaturri pyörii niin, etten voi laskea vauvaa lattialle ryömimään ja sotkeutuu jakoihin muutenkin pienissä tiloiss ottaa päähän. On siis meillä vain silloin tällöin ja muuten koira on toisessa kodissa miehen exän luona. Loistava ajoitus tämäkin. On muuten ollut meillä hoidossa molempien lasten synnytysten aikaan. Ensimmäisellä kerralla sai ripulin kun olimme laitoksella - oli paskonut pitkin kämppää ja raapinut maalit ovesta kun saavuimme nyytin kanssa kotiin. Eli ymmärtänette, etten ole ihan best buddies tuon koiran kanssa.
Eniten ehkä ottaa päähän se, ettei mies mitenkään kysy, onko minulle ok että hän lähtee pikkujouluihin. Ok, periaatteessa aikuisten ihmisten ei minunkaan mielestäni tarvitse kysyä lupaa. Mutta ainakaan itse en lähtisi, jos tietäisin, että toisen elämä vaikeutuu huomattavasti.
Ja ei, en ole mustasukkainen ja vastusta siksi pikkujouluja. Ottaa vaan päähän toisen itsekkyys. Meillä on pienet lapset ja elämän pitäisi edes tämän ensimmäisen vuoden ajan mennä vauvan ehdoilla. Mitään teinivanhempia emme ole, vaan olemme neljänkympin molemmin puolin. Eli mennä olemme saaneet molemmat ihan tarpeeksi monta vuotta ennen lapsia.
Ei mulla muuta. Enkä varsinaisesti hae täältä mitään ratkaisua. Piti vaan päästää vähän höyryjä. Tuon miehen kanssa en jaksa alkaa tappelemaan, kun muutenkin on vähän energia tässä arjessa. Olen nämä asiat esittänyt hänellekin, mutta aikoo silti lähteä.
Kommentit (54)
Ehdotan että unohdat nyt kaiken harmituksen. Chillaa vähän! näin sanoisi mulle mun lapset. Kaikki vaan kasaantuu jos ajattelet koko ajan nukkumisia ja väsymystä.
Hommaat vaikka hyviä leffoja ja mässyä, ja katselet niitä perjantain ja viikonlopun, lapset saa pyöroä siinä samassa lekkimässä.
Mun mies on työmatkoilla joka viikko ainakin 4 päivää. Ei sitä kestäisi vuodesta toiseen jos suhtautuisi noin vakavasti. Välillä nukutaan, ja välillä valvotaan pari päivää ja yötä putkeen jos kaikki vaikka kipeinä.
Ehdota että mies ottaa hotellista huoneen ja menee pikkujouluista sinne nukkumaan humalansa pois, näin hän ei herätä sinua yöllä eikä sinun tarvitse haistella viinanhajuista miestä.
Mies tulee sitten iltapäivällä selvinneenä ja suihkunraikkaana kotiin.
Olen itsekin ollut niin väsynyt, että pienikin unen menetys on tuntunut maailmanlopulta ja täyttänyt mielen raivolla suunnilleen. Luulen siis ymmärtäväni sinua ap.
Oletkin jo saanut ihan hyviä vinkkejä tilanteen korjaamiseen. Eikö mies voisi valvoa osan yöstä vauvan tarpeisiin vastaten toisinaan?
Tsemppiä sinulle! Kaikki paha loppuu aikanaan...
Vierailija kirjoitti:
Minä voin jopa ymmärtää ap:ta, mutta - olen se mies, joka yritti venyä aina kun vaimo sitä vaati. Työpaikan pikkujouluista poisjääminen ei nyt ollut se suurin juttu, mutta hiljalleen kaverit alkoi oppia siihen, ettei minulle kannattanut soittaa - koska aina oli huono hetki - jos vaimo ei ollut väsynyt, niin sitten oli ikkunat pesemättä tai varasto siivoamatta jne. Eikä tämä ole loppunut vieläkään, vaikka reippaat alakoululaiset eivät valvoita öisin tai estä niiden ikkunoiden pesemistä (saattavat jopa yrittää auttaa).
Itse taas huomaan nyt olevani täysin yksin - kaverit "jätti" tai minähän heidät jätin, jos lähes kymmeneen vuoteen ei muka ole koskaan aikaa. Vaimo ei minua juuri tarvitse kuin lasten hoitoon tai siihen ikkunan pesuun.
Eli kyllä vauvavuoden yhdet pikkujoulut voi ehkä jättää välistä, mutta toistaalta - aina löytyy syy olla lähtemättä.
No näinpä. Tätähän ne jotkut naiset OIKEASTI haluavat, syrjäyttää miehen elämästä muut asiat kuin naisen, lapset ja kodin koska se syö naisen statusta jos miehellä on hyvä "perheen ulkopuolinen" elämä. Ehkä eivät suoranaisesti halua miehestä epäonnellista, mutta mitäpä se kunhan saa korostaa omaa asemaan miehen kautta!
AP, tule kertomaan miksei ehdotukset kelpaa? Mies hotelliin, mikä vika?
Vierailija kirjoitti:
Se ei mene sinne hotelliin yksin, siinä vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on taas luottamus puolisoon kohdillaan. No kerro sitten mitä sellaisella miehellä tekee muutenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta nainen, joka ajattelee miehestään näin, kertoo vain mitä itse tekisi tilaisuuden tullen (ellei todellakin ole miehen osalta aiempaa kokemusta "kevytkenkäisyydestä").
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ompas positiivista, ei ihme että tulee riitaa pikkujouluista :D
Ei, meillä ei tule riitaa pikkujouluista. Tiedän kyllä yhden rouvan joka päättää saako puoliso osallistua juhliin joihin kutsuttu ja hänellä on 'kiintiö', eli esim. kerran muutamassa kuukaudessa saa olla illan poissa. Jos tähän sattuu joku työpaikan pakollinen illallinen niin kiintiö palaa siinä. Myös satunnainen harrastaminen syö kiintiötä. Mies ei todellakaan ole mikään juoppo ja hulttio vaan kunnon perheenisä. Hänen ei kuitenkaan ole mahdollista silloin tällöin päästä paikalliseen yhdelle tai ystävälle saunaan koska kiintiötä pitää säästää isompia tapahtumia varten, jos niitä vaikka sattuisi ilmaantumaan. Tämä varmaan johtuu siitä että rouva on löytänyt täyttymyksen lapsista eikä kaipaa mitään ilman heitä, näin on ollut 4 vuotta.
Meillä kumpikin on mennyt yhtälailla vauvan synnyttyä. Jos on kutsu käynyt, niin on menty. Oli lapsi ollut minkäikäinen tahansa. Ja joo, hän oli tosi huono nukkuja myös aikanaan. Silti minäkin lähdin jäätävästä univelasta huolimatta vaikka univelka hetkellisesti siitä aina kasvoi. Koska on ollut tosi tärkeää että molemmat pitää normaalista aikuiselämästä kiinni sen minkä pystyy.
Kohta meille tulee toinen vauva, ja edelleen aiomme tällä jatkaa. Toki esikoisemme on jo iso 5v eikä hän ole rajoittanut enää sosiaalista elämää siinä missä pikkuvauva. Mutta vaikka se ehkä onkin väsymyksen vuoksi epämukavaa, kummallakin on oikeus omaan elämään ja persoonaansa ystävien kanssa.
Ja niille jotka kauhistelee 'krapulaista miestä'. Mites kun itse olen äiti, ja raskaana, ja sitten kavereiden kanssa saattaa mennä pikkutunneille ja aamulla heikottaa? Ihan en mitään ota, mutta juttelen yömyöhään, tanssahtelen ehkä vähän ja könyän kotiin nukkumaan mahani kanssa. Se aika kun lentää hyvässä seurassa :) Seuraavana päivänä mies joutuu hoitamaan kaikki aamuhommat itsekseen, ja joudun ehkä ottamaan vielä päikkäritkin kun olen äkäinen kaikesta väsymyksestä ;)
Miten ap selviytyy, jos miehelle tapahtuu jotain?
Minunkin mielstä on nyt kyse jostain muusta, kuin 2 tunnin unesta aamulla. Sen voisi nimittäin ratkaista vaikka niin, että kun mies joka tapauksessa sotkee unirytminsä, niin hän voi olla vastuussa vauvan heräilyistä la-su yönä vaikka kahteen asti. Iltaan mennessä mies on selvinnyt krapulasta ja sinä saisit nukkua 4-5 tuntia heti alkuyöstä. Auttaisiko se kestämään lauantain ajan?
Voisiko mies mennä vaikka esikoisen huoneen lattialle nukkumaan, niin et herää hänen takiaan pikkujoulujen jälkeen?
Jos vauva ei syö öisin, vaatiko se kuitenkin sinun apuasi nukahtamiseen? Olisiko mahdollista ottaa esim. mahdollisella joululomalla jakso, jolloin sinä tai miehesi yritätte opettaa vauva rauhoittumaan yksin? Voisitko nukkua korvatulpat päässä, niin että et herää joka inahdukseen vaan vasta kunnon itkuun?
Jaksamista joka tapauksessa. Kyllä se jossain vaiheessa helpottaa. Meillä siinä 5-6-vuotiaana loppui yöheräilyt kokonaan. =)