Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jatkuva punastelu ja jännittäminen

Vierailija

Mikä siinä voi olla, että aikuinen ihminen punastelee koko ajan ihan kaikissa tilanteissa? Olen 27-vuotias nainen ja aina ollut vähän ujo, mutta nyt tämä lähtee ihan käsistä. En pysty olemaan missään tilanteissa punastelematta ja jännittämättä, edes ystävien kanssa kahvilla istuessa! Myös kaupan kassalla maksaessa alan usein punastella. Ja tätä tapahtuu ilman mitään syytä, siis aivan tyhjästä ja ihan missä tahansa tilanteessa. Ryhmätöiden tekeminen ja töissä vakuuttavana esiintyminen on hankalaa. Minulla on aina ollut taipumusta punastella helposti, mutta ongelma on ollut melko aaltoileva. Siis välillä ei ole näkynyt ollenkaan missään tilanteissa ja välillä taas enemmän. Nyt on kuitenkin riistäytynyt ihan käsistä. Luulen, että kova stressi ja alakulo vaikuttavat tähän jonkun verran.

Minulla on Propral-resepti, mutta en koe saavani oikeastaan mitään hyötyä niistä. Rauhoittavaa lääkettä löytyy myös, mutta ovat lähinnä vaan erikoistilanteissa käytettäväksi. Tosin täytyy myöntää, että nykyään olen turvautunut niihin yhä useammin normaaleinakin työ- ja opiskelupäivinä, koska pelkään omia jännitysreaktioitani niin paljon enkä pysty olemaan rennosti. SSRI-lääkkeita kokeilin aiemmin n. puolen vuoden ajan ja auttoivat näihin oireisiin jonkun verran, mutta sivuoireena tuli sitten mm. seksuaalisia ongelmia ja muuta mukavaa. Ovatko nuo SSRI-lääkkeet ainoa vaihtoehto tällaiseen? olen melko lääkevastainen enkä mielelläni syö lääkkeitä jollei ole aivan pakko, mutta tuntuu että tämä ongelma rajoittaa jo elämää ihan liikaa.

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Pakko kysyä, että millä annostuksella syöt Propralia? Enkä nyt tarkoita että sitä pitäisi purkkikaupalla vetää, mutta liian pieni annos ei yksinkertaisesti auta. Esim. itselläni toimii suhteellisen hyvin. Olet varmaan jutellut psykiatrinkin kanssa asiasta? En tosin tiedä, voiko terapiasta olla ihan oikeasti apua punasteluun.

Olen siis kohtalontoveri ja jotenkin kurja kun en pysty nyt neuvomaan. Itselläni on ehkä vähän helpottanut iän myötä. Ei siis niin, että punastelisin vähemmän (tai ehkä niinkin, Propral auttaa), vaan osaan suhtautua siihen vähän rennommin. Tiedän kyllä miltä punastelu tuntuu, mutta ei siihen maailma kaadu.

Vierailija

Mä taas jännitän niin perkeleesti ihan kaikkea, just kaikkia arkipäiväisiä asioita että hikoilen kuin pieni sika. Ihan hirveää kun ei voi ketään edes kätellä:( oon ajatellu mennä ihotautilääkärille tän takia.. Enkä todellakaan tiedä miksi näin käy kun en sinällään pelkää ihmisiä yms.

Vierailija

Kyllä niitä 10mg propral-tabletteja tulee napsittua ihan useampia kerralla. Vähän tilanteen mukaan. En ole oikeastaan huomannut juuri mitään vaikutusta siltikään. Suurin ongelma on nimenomaan tuo punastelu ja siihen en ole huomannut vaikutusta ollenkaan. Käyn tällä hetkellä psykoterapiassa, mutta eri syistä. Psykiatrille olen ajatellut varata aikaa uudestaan ja kysellä noista lääkkeistä.

Eihän se punastelu tietysti maailmaa kaada, mutta rajoittaa itselläni nyt jo hyvin paljon sekä sosiaalista elämää että työntekoa. Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä taas jännitän niin perkeleesti ihan kaikkea, just kaikkia arkipäiväisiä asioita että hikoilen kuin pieni sika. Ihan hirveää kun ei voi ketään edes kätellä:( oon ajatellu mennä ihotautilääkärille tän takia.. Enkä todellakaan tiedä miksi näin käy kun en sinällään pelkää ihmisiä yms.

Voi murunen, ei se ihotautilääkäri taida nyt olla ratkaisu ongelmiisi. Käy mieluummin vaikka yleistautilääkärillä tai psykiatrin juttusilla. Saat ihan varmasti apua, jos vaan sitä haet.

Vierailija

Minä käytän Propralia vähintään se 40mg ennen jännittävää tilannetta. Jos saman päivän aikana tarvitsen enemmän, niin otan lisää myöhemmin.

Vierailija

Mulla ihan sama ongelma. Ja joka hemmetin kerta, kun näen tutun, niin punastun. Jos kuvittelen jonkun katsovan mua, punastun. Jos alan puhumaan porukassa tai kahvipöydässä, punastun.
Punastun joka paikassa ja aina. Ikää jo kohta 40 v, joten kaikenlaista on tullut kokeiltua.
Se on niin noloa! Olen jumittanut sen takia kotiin, koska en kestä sitä punastelua. Ihmiset meinaan reagoivat siihen. Kysyvät mikä mulla on, nauravat, puhuvat "selän takana". Paras oli kun eräs kysyi olenko ollut saunassa, kun olen niin punainen.

Vierailija

Outoa, ettei Propral auta. Mulla se auttaa hyvin, mutta tosi jännittäviin tilanteisiin, kuten lääkärissä käyntiin tai työpalaveriin joudun ottamaan 60 mg. Normaalisti otan sitä 40 mg joka ikinen aamu ja sitten vielä lisäksi tuon kunnon satsin ennen jännittävää tapahtumaa. 

Vierailija

Täällä myös yksi punastelija. Naama helahtaa punaseksi _aina_ jos minulta kysytään jotain odottamatonta. Tai silloin kun en tiedä onko vastaukseni oikea (johtuu epävarmuudesta ja perfektionismistä:pitää olla ja tehdä kaikki oikein ja hyvin :D). On mulla myös paniikkihäiriökin ja sos.fobia. Propral auttoi kivasti esitelmän/näytelmän pidossa ja auttaa vieläkin, enkä olisi ikinä uskonut, että tykkäisin esiintyä :) Eikä tule rytmihäiriöitäkään, mikä on ihan kiva. Mutta punasteluun, en tiedä? Naama ainakin vetää ihan lämpöiseksi vaikka olisikin ottanut propralia 20-30mg.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mutta punasteluun, en tiedä? Naama ainakin vetää ihan lämpöiseksi vaikka olisikin ottanut propralia 20-30mg.

Oletko kokeillut isompaa annosta?

Eikä edelleenkään sillä, että haluaisin tuputtaa ihmisille enemmän ja enemmän lääkkeitä. Mutta liian pienestä annostuksesta ei ole apua.

Itsekin jännittäjä

Halusin itse lähestyä ongelmaa psykologisesta enkä lääkenäkökulmasta. Sain sitten kohtauslääkkeeksi sekä Propralia ja Medipamia. Itselläni Propral ei toiminut vaan jouduttiin tilaamaan ambulanssi paikalle kun sain harvinaisen kohtauksen... Eikä Medipameja saa käyttää usein ettei tule riippuvuutta. Löysin psykiatrin vinkkauksesta Juhani Mattilan nettisivun http://www.juhanimattila.com/4. Blogikirjoitukset ja kirjat ovat auttaneet itseäni jännittämisen, ujouden ja paniikkihäiriön kanssa. Kun opin ymmärtämään paremmin itseäni, olen tarvinnut vain harvoin kohtauslääkkeitä. Toivottavasti itsekin löydät sitä kautta apua. Tsemppiä :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mulla ihan sama ongelma. Ja joka hemmetin kerta, kun näen tutun, niin punastun. Jos kuvittelen jonkun katsovan mua, punastun. Jos alan puhumaan porukassa tai kahvipöydässä, punastun.
Punastun joka paikassa ja aina. Ikää jo kohta 40 v, joten kaikenlaista on tullut kokeiltua.
Se on niin noloa! Olen jumittanut sen takia kotiin, koska en kestä sitä punastelua. Ihmiset meinaan reagoivat siihen. Kysyvät mikä mulla on, nauravat, puhuvat "selän takana". Paras oli kun eräs kysyi olenko ollut saunassa, kun olen niin punainen.

Kuulostaa valitettavan tutulta. Punastuminen on itselläni reaktio oikeastaan kaikkeen. Ja en pysty ohittamaan sitä olankohautuksella, vaan menen entistä enemmän puihin kun tunnen sen. Kyllä tuo töissäkin syö uskottavuutta oikeasti aika paljon. Lisäksi tuntuu, että elää jatkuvasti puolivaloilla eikä uskalla tehdä asioita täysillä, kun kaikissa tilanteissa pitää pelätä näitä kehon reaktioita. En tiedä miksi, mutta mulla ihan oikeasti Propral ei kyllä juurikaan auta. Huomaan, että se tasaa kyllä sydämen sykettä ym., mutta punastelen aina ihan samalla tavalla.  Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta punasteluun, en tiedä? Naama ainakin vetää ihan lämpöiseksi vaikka olisikin ottanut propralia 20-30mg.

Eikä edelleenkään sillä, että haluaisin tuputtaa ihmisille enemmän ja enemmän lääkkeitä. Mutta liian pienestä annostuksesta ei ole apua.

Noo tuo 30mg on itselle aika max, isommalla tulee pyörtymisiä/hillitöntä huimausta. Menee hyvät propralit hukkaan, jos joutuu loppu päivän viettämään vaakatasossa :D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Noo tuo 30mg on itselle aika max, isommalla tulee pyörtymisiä/hillitöntä huimausta. Menee hyvät propralit hukkaan, jos joutuu loppu päivän viettämään vaakatasossa :D

Sulla on ilmeisesti matala verenpaine, jos noin pienestä annoksesta tulee huimausta. Ei 30 mg kyllä mihinkään jännitysoireisiin ja punastumiseen tosiaan auta tippaaakaan.

Vierailija

En ymmärrä aikuisia, jotka huomauttavat, jos toinen punastuu. Eivät tietty itse siitä kärsi, joten ehkä luulevat, ettei huomauttelusta ole haittaa.

Itse lähes viiskymppisenä punastun vieraammassa seurassa aina, jos joutuu puhumaan. Ja kaikki katsoo:) Propralia käytän päivittäin 20 mg, auttaa käsien tärinään ja hermostumisen tunteeseen, mutta ei tosiaankaan hirveesti punastumiseen. Mutta kun ei muuten tunnu paniikki, niin en anna punastumisen haitata.

Tapaan paljon ihmisiä päivittäin työn merkeissä, jännä miten vähän selvästi jännittäviä tulee vastaan. Luuleeko itse turhaan, että muut huomaa?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat