Parisuhdeväkivaltaa kokeneet

Vierailija

... kertokaa kokemuksianne!

Luin jonkun uutisen, jonka mukaan noin joka viides suomalainen (nainen?) on kokenut parisuhdeväkivaltaa. Tuntuu olevan liian yleistä. Tuon uutisen jälkeen aloin kiinnostumaan aiheesta: Miten väkivalta alkoi? Miten pääsit eroon vai pääsitkö? Ja niin edelleen.

Itsellä ei ainakaan vielä tässä vaiheessa elämää (toivottavasti koskaan) ole kokemusta. Miten väkivaltaiseen suhteeseen joutumista voisi yrittää välttää, ymmärtääkö siitä lähteä heti?

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miehet kohtaavat naisten tekemää parisuhdeväkivaltaa ihan yhtä paljon.

Nainen ei aina ole se uhri.

Puhuinkin aloituksessa ihan vain parisuhdeväkivaltaa kokeneista, en erotellut miehiä ja naisia.

Mutta muistaakseni tilastojen mukaan naiset kokevat sitä huomattavasti enemmän kuin miehet, vaikka miehiäkin kuitenkin löytyy tilastoista. Tuossa lukemassani uutisessa puhuttiin muistaakseni naisista, siksi suluissa tuo nainen kysymysmerkillä.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Puhuinkin aloituksessa ihan vain parisuhdeväkivaltaa kokeneista, en erotellut miehiä ja naisia.

Mutta muistaakseni tilastojen mukaan naiset kokevat sitä huomattavasti enemmän kuin miehet, vaikka miehiäkin kuitenkin löytyy tilastoista. Tuossa lukemassani uutisessa puhuttiin muistaakseni naisista, siksi suluissa tuo nainen kysymysmerkillä.

Ap

Kannattaa ottaa asioista selvää, eikä luottaa muistiinsa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ap

Kannattaa ottaa asioista selvää, eikä luottaa muistiinsa.

Sitähän tuo ap tässä tekeekin tältäkin osin, jos vain saisimme rauhan keskustella. ohis

Vierailija

Kyllä, väkivaltaisesti käyttäytyvät parisuhteissa sekä miehet että naiset ja kyllä, nainen on kokijana useammin kuin tekijänä.
Syitä jäädä ja kynnyksiä lähteä on monia. Kannattaa tutustua esim Naisten Linjan ja lyömättömän linjan sivuihin.
Kiva kun olet kiinnostunut. Asiasta selvää ottamalla ymmärtää paremmin ja pystyy esim auttamaan läheistään ja ohjaamaan avun piiriin. Myös pienten merkkien tunnistaminen jo suhteen alkuvaiheessa, ennen kuin kiinnyt, voi olla sun elämän kannalta tosi merkityksellistä.

Vierailija

Suhteethan eivät välttämättä ole väkivaltaisia kaiken aikaa ja anna merkkejä. Puoliso voi vielä kymmenen yhdessäolovuoden jälkeen yllättää ja livauttaa turpaan kännipäissään. Entä mt ongelmat, todellisuuden taso voi aleta ja henkilö kuvittelee lyövänsä ties mitä örkkiä, mutta osuukin puolisoonsa. 

Vierailija

Minun kimppuun on käyty puukon kanssa, potkittu, läpsitty ja heitelty esineillä. Siinä minun kokemuksia parisuhdeväkivallasta.

-mies

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllä, väkivaltaisesti käyttäytyvät parisuhteissa sekä miehet että naiset ja kyllä, nainen on kokijana useammin kuin tekijänä.
Syitä jäädä ja kynnyksiä lähteä on monia. Kannattaa tutustua esim Naisten Linjan ja lyömättömän linjan sivuihin.
Kiva kun olet kiinnostunut. Asiasta selvää ottamalla ymmärtää paremmin ja pystyy esim auttamaan läheistään ja ohjaamaan avun piiriin. Myös pienten merkkien tunnistaminen jo suhteen alkuvaiheessa, ennen kuin kiinnyt, voi olla sun elämän kannalta tosi merkityksellistä.

Älä levitä valheellista tietoa.

Vierailija

Naiset kokevat edelleen paljon enemmän suhdeväkivaltaa ja yli 20 naista tapetaan joka vuosi sen takia. Ensimmäinen merkki on mustasukkaisuus, siinä vaiheessa kannattaa jo lopettaa suhde.

Vierailija

Onko tosiaan niin, että miesten määrä tilastoissa olisi suurempikin? Naisten suusta kuulee yleensä enemmän keskustelua tästä, mutta eihän se toki vielä mitään kerro. Viitsisikö joku linkata tällaista tilastoa jos löytyy, itse kun etsin niin toinen uutinen sanoo toista ja toinen toista.

Ja luin juuri netistä kaikenlaisia "vaaran merkkejä", mutta kiinnostaisi tietää ihan käytännön tasolla/muitten kokemuksia.

Ap

Vierailija

Riidoistahan se alkoi. Suusanalliset riidat eskaloituivat miehen puolelta fyysisiksi. Kai se jostain käsivarsien puristamisesta ja tukistamisesta alkoi ja paheni niin, että muistan kusseeni alleni, kun mies heitteli mua ympäriinsä. Ajattelin, että nyt kuolen ihan varmasti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onko tosiaan niin, että miesten määrä tilastoissa olisi suurempikin? Naisten suusta kuulee yleensä enemmän keskustelua tästä, mutta eihän se toki vielä mitään kerro. Viitsisikö joku linkata tällaista tilastoa jos löytyy, itse kun etsin niin toinen uutinen sanoo toista ja toinen toista.

Ja luin juuri netistä kaikenlaisia "vaaran merkkejä", mutta kiinnostaisi tietää ihan käytännön tasolla/muitten kokemuksia.

Ap

Kyllä se niin on, että 50/50 menee, törkeitä pahoinpitelyitä naiset tekevät jopa miehiä enemmän.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Naiset kokevat edelleen paljon enemmän suhdeväkivaltaa ja yli 20 naista tapetaan joka vuosi sen takia. Ensimmäinen merkki on mustasukkaisuus, siinä vaiheessa kannattaa jo lopettaa suhde.

Mutta miten tuollainen väkivaltaan johtava mustasukkaisuus ilmenee? Voiko sitä edes päätellä?

Minulla on nimittäin ollut parikin todella mustasukkaista miesystävää, jotka ovat silti olleet todella kultaisia, eivät ollenkaan väkivaltaisia. He painivat lähinnä itsekseen tuon mustasukkaisuuden kanssa, toki puhuivat siitä minulle - mutta ei se juuri vaikuttanut minun elämääni. Välillä otin sen jopa imarteluna, kun olivat mustasukkaisia.

Vierailija

Mun mies kävi kerran kännissä mun kimppuun ihan vähäpätöisestä syystä muutama vuosi sitten. Ei lyönyt, mutta töni lattialle, piti maassa, puristi käsistä ja löi kroppaani sohvaa vasten muutaman kerran. Aika paha sekoaminen silti siis.
Annoin anteeksi, eikä käytös ole enää toistunut, ei edes miehen pahan mustasukkaisuuden johdosta toista miestä kohtaan. Ei edes viitteitä väkivaltaisuudesta.
Aina sanotaan, että väkivaltainen käytös toistuu ennen pitkää, ehkä se on totta. Aion lähteä jos mies toistaa virheensä.

Sitruunapippuri
Seuraa 
Liittynyt23.11.2015

Itse olin 17, kun tapasin eksavomieheni. Kaikkien mielestä oltiin oikea unelmapari. Paljon hengailtiin kavereiden kanssa ja parin kuukauden jälkeen muutettiin yhteenkin. Eksäni oli ennen minua tunnettu playerinä. Se oli ollut vaikka kuinka monen kanssa ja monet naiset/tytöt oli mulle katkeria kun mua eksäni kosikin. Meillä meni alkuun todella hyvin, mutta miehestä tuli pikkuhiljaa todella mustasukkainen ja välillä se pelkäsi ihan ihmejuttuja. Kerran olin vartin ulkona ja menin suoraan sen jälkeen suihkuun niin mies oli varma, että olen käynyt panemassa jotain toista. Toisella kerralla puhelimeni oli unohtunut naapuriin naispuoleiselle kaverilleni, mutta mies ei päästänyt minua hakemaan sitä, koska en kuulemma olisi tullut takaisin vaan olisin jättänyt hänet. 

Mies oli vahvasti sitä mieltä, että naisia ei saa lyödä, eikä hän koskaan lyönyt minua. Ehkä juuri siksi en tajunnut, että mies oli kuitenkin väkivaltainen. Kun hän suuttui hän rikkoi tavaroita, huonekaluja, ovia. Minä en enää kestänyt sitä rikkinäisessä kodissa asumista vaan aloin mennä väliin ja mies töni minut sivuun. Olin usein mustelmilla. Pikkuhiljaa se meni siihen, että esimerkiksi yhden riidan aikana kun huusin hänelle hän potki kirjat käsistäni. Jos joskus vahingossa tönäisin häntä hän kosti sen minulle tekemällä takaisin ja sen verran kovaa, että lähes aina sain mustelmat. 

Aloin kovasti kaipaamaan muutakin elämää kun ne neljä seinää, elokuvat ja syöminen silloiseni kanssa. Kun sitten aloin menemään kavereideni kanssa uudestaan, esimerkiksi käymään baarissa niin kaverini alkoivat huomauttelemaan kun olen aina mustelmilla. Kuittasin sen sillä, että saan helposti mustelmia. 

Olin 19 kun erottiin. Erottiin muista syistä ja vasta eron jälkeen aloin tajuamaan todellisen tilanteen jossa olin elänyt. Eniten vaikeutti juuri se, että mies ei koskaan lyönyt minua, joten en nuorena tiedostanut hänen tekevän silti minua kohtaan väärin satuttaessaan. 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat