Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarjoaisitte jouluna? Ensi kertaa emäntänä.

Ensikertalainen
25.11.2015 |

Hei!
Perheeni, sisarusten lapset ja puolisot sekä isovanhemmat ovat tulossa tänä jouluna meille ensimmäistä kertaa viettämään joulua. Mitä laittaisitte joulupöytään, jotain ei niin perinteistä? Mukana saisi olla "modernejakin makuja". Minkälaisia salaatteja? Mitä jälkiruoaksi? Mitä kahvin kanssa?
Ja tärkein: mitä voisi tehdä etukäteen pakkaseen/jääkaappiin valmiiksi?
Äitini on luvannut tehdä porkkana-, lanttu- ja perunalaatikon. Veli tuo kinkun ja sisko kalan.
Meitä on yhteensä 20 hlö.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kiva, että mietit jotain uusia juttuja mukaan joulutarjoiluun! Ja toisaalta onneksi siellä on nuo perinteiset mukana, sillä monelle pelkästään uudet jutut ovat kauhistus, jouluun liittyy niin paljon sitä "näin on tehty aina"-perinnettä.

Minusta on kiva, jos siinä alkupala puolessa on erilaisia juttuja (allergisena en syö kalaa): savuporoa, savukalkkunaa, savunautaa, kaloja (muita varten), marinoituja sieniä, juustoja, maksapateeta, juuresterriiniä yms..

Onko teillä pöydässä, monille jo perinteistä, mätiä, sipulia, smetanaa, paahtista?

Punajuurihomejuusto/punajuurivuohenjuustolaatikko on uusi ihastus minulle parin vuoden takaa. Samoin nykyään teen aina saaristolaisleipää. Sen kanssa kävis hyvin erilaiset mousset: lohi-, savuporo-, tms..

Itse en tykkää perinteisestä rosollista, vaan teen punajuurisalaattia.

Vierailija
22/41 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä yllätys, että joulun Isäntä ei aio persettään nostaa tarjoilujen vuoksi. Ai niin kyllähän se on automaattisesti sen Ehtoisan Emännän homma. Muistakaahan emännät jakaa myös parhaat joulusiivousvinkit!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä yllätys, että joulun Isäntä ei aio persettään nostaa tarjoilujen vuoksi. Ai niin kyllähän se on automaattisesti sen Ehtoisan Emännän homma. Muistakaahan emännät jakaa myös parhaat joulusiivousvinkit!

No jopas sitä vedettiin taas hernettä nenään ihme asiasta! Ihankuon tässä olisi kyse mistään tasa-arvoasioista. Minun mieheni osallistuu kodin hommiin siinä missä minäkin ja tienaammekin suurinpiirtein saman verran. Mutta johtuen erinomaisista ruuanlaitto- ja leivontataidoistani, minä teen ja suunnittelen meidän juhlaruuat. Arkena sitten on eri asia. T. Ehtoisa Emäntä, ei-ap.

Vierailija
24/41 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jopas sitä vedettiin taas hernettä nenään ihme asiasta! Ihankuon tässä olisi kyse mistään tasa-arvoasioista. Minun mieheni osallistuu kodin hommiin siinä missä minäkin ja tienaammekin suurinpiirtein saman verran. Mutta johtuen erinomaisista ruuanlaitto- ja leivontataidoistani, minä teen ja suunnittelen meidän juhlaruuat. Arkena sitten on eri asia. T. Ehtoisa Emäntä, ei-ap.

Osallistuu kodin hommiin siinä missä sinäkin? Heh... Menes siitä kuuraamaan äläkä laske luikuria!

Vierailija
25/41 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Graavikalaa kaipaisin itse.. Graavilohta ja - siikaa. Siis kylmiä juttuja. Saaristolaisleipää?

Vierailija
26/41 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osallistuu kodin hommiin siinä missä sinäkin? Heh... Menes siitä kuuraamaan äläkä laske luikuria!

Valitettavasti olen työmatkalla ja näin lentokentältä en pysty kotiani kuuraamaan. Sen hoitaa siivousfirma tänään :)

Vierailija
27/41 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti olen työmatkalla ja näin lentokentältä en pysty kotiani kuuraamaan. Sen hoitaa siivousfirma tänään :)

Se siitä "isännän yhtäläisestä osallustumisesta"... :') Kun ilmainen siivouskone on poissa, tilataan siivooja! Kuulostaa kyllä todella osallistuvalta toi miehesi!

Vierailija
28/41 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIten olisi joku kasvisterriini? Ovat kaunnin näköisiä pöydässä, maukkaita ja helppo tehdä.

Vihersalaatti ehdottomasti lisäksi joulupöytään.

Jälkiruuaksi joku jäädyke (esim. Mariannekarkeista tehty tai vadelmajäädyke marjojen kanssa)

Vierailija
29/41 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se siitä "isännän yhtäläisestä osallustumisesta"... :') Kun ilmainen siivouskone on poissa, tilataan siivooja! Kuulostaa kyllä todella osallistuvalta toi miehesi!

Itseasiassa "isäntä" siivoaa enemmän kuin minä. Siivousfirma hoitaa siivouksen joka toinen viikko, sillä MINÄ olen sen meille palkannut. Eli jos joku on ilmainen siivouskone, niin se titteli menee valitettavasti miehelleni. Joten sori vaan, sun teorias ei nyt tässä tapauksessa päde.

Vierailija
30/41 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa "isäntä" siivoaa enemmän kuin minä. Siivousfirma hoitaa siivouksen joka toinen viikko, sillä MINÄ olen sen meille palkannut. Eli jos joku on ilmainen siivouskone, niin se titteli menee valitettavasti miehelleni. Joten sori vaan, sun teorias ei nyt tässä tapauksessa päde.

No niinpä tietysti, kuinkas muutenkaan! Uskotaan uskotaan... ;)

Vierailija
31/41 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole laatikoita, joten meiltä löytyy paljon kalaa: gravisiikaa, paahtograavilohta, mätimoussea, sherrysilliä, tomaattisilakkarullat, veronikan silakkaa ja mätihyydyke.

Rosollin tilalla on vaihtelevasti ollut punajuuritsatsiki tai punajuurihyydyke. Nyt näin viimeisimässä Pirkassa punajuurijuustokakun (suolainen), se voisi olla vaihteeksi kiva rosollin korvike ja voi tehdä edellisenä päivänä.

Lisäksi meillä on itsetehtyä kotijuustoa ja saaristolaisleipää. Vihreä salaatti sisältää usein paria eri salaattia, juustoa ja pähkinöitä. Sitruunaoliiviöljy ja balsamisiirappi + mausteet.

Kylmäsavustettua poroa piparjuuritahnalla.

Kinkku tietysti ja uudet perunat tillillä.

Oliskos näistä jotain apuja?

Vierailija
32/41 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukee jo tulleita vastauksia, mutta siis ite teen aina joulusin jonku tosi raikkaan vihreen salaatin (esim viinirypäleitä, persikkaa/ananasta) on kiva vastapaino rasvaselle perinteiselle ruoalle.

Jälkkäriks oon monena vuonna tehny pipari-glögi tuorejuustokakkua, eli siis joulupipareista pohja, tuorejuustovälin oon tehny perus valkosuklaan makusen ja päälle kiilteen glögistä, hyvin on maistunu ja voi tehdä edellisenä päivänä:D

Jos lapsia tulee, niin meillä uppoo parhaiten perunat ja lihapullat ruskeella kastikkeella:D maistelevat kyllä jouluruokaakin, mutta noilla täyttää masut:D

Vierailija
33/41 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämminsavulohi hyytelöö. Punajuuri-aurajuusto laatikko

Vierailija
34/41 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole laatikoita, joten meiltä löytyy paljon kalaa: gravisiikaa, paahtograavilohta, mätimoussea, sherrysilliä, tomaattisilakkarullat, veronikan silakkaa ja mätihyydyke.

Rosollin tilalla on vaihtelevasti ollut punajuuritsatsiki tai punajuurihyydyke. Nyt näin viimeisimässä Pirkassa punajuurijuustokakun (suolainen), se voisi olla vaihteeksi kiva rosollin korvike ja voi tehdä edellisenä päivänä.

Lisäksi meillä on itsetehtyä kotijuustoa ja saaristolaisleipää. Vihreä salaatti sisältää usein paria eri salaattia, juustoa ja pähkinöitä. Sitruunaoliiviöljy ja balsamisiirappi + mausteet.

Kylmäsavustettua poroa piparjuuritahnalla.

Kinkku tietysti ja uudet perunat tillillä.

Oliskos näistä jotain apuja?

Eih, kuulostaa niin hyvältä, että mä en kestä! Saanko tulla teidän joulupöytään? :)

Vierailija
35/41 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteiset tulee vieraiden mukana, joten sinä voit katsoa vähän modernimpia tarjottavia siihen mukaan. Jos joku vieraista ei tykkää, on ne perinneruoat kuitenkin siellä tarjolla muiden tuomina.

Salaatteja ehdottomasti ja kasvissyöjälle voi valmistaa vaikka kasvis- tai pähkinäpateen (tai sieni-ohra, kikherne tms. ohjeita löytyy netistä helposti) , jos vege-kinkkua ei tarjota.

Kalavalikoimaan on helppoa myös lisätä uusia vaihtoehtoja, jos yleensä pöydässä on ne perinteiset lohet, sillit ja silakat.

Vierailija
36/41 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista ja mukavista vastauksista! Sain paljon ideoita.

Ap

Vierailija
37/41 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on perinteistä jouluruokaa ja uutta joukossa.

Ei perinteistä: Lohimousse, kaffirlimesilakat, sisäfilettä,  pekonikalkkunaa. uusia perunoita. Saattaa olla, että joukkoon livahtaa vielä kalkkunaterriini. Pirkan lehdessä oli ohje.

Lohimousse kuulostaa hyvältä!

Olisiko siihen hyvää ohjetta? :)

Netistä löytyy useampi.  Kannattaa tsekkaa ja katsoa mikä niistä on omaan makuun sopiva.

Oman lohimousseen olen muokannut jostain perusohjeesta. Ja saanut siitä mieleisen.

Vierailija
38/41 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rosolli on kamalaa! Meillä onneksi anoppi tajusi 18 vuoden jälkeen ettei kukaan syö sitä. Vaihdoimme ne hunajaisiin uunijuureksiin jotka maistuu kaikille.

Meillä lisäksi alkupaloissa lohimoussea tai lohihässäkkää ruisnapeilla tai saaristolaisleivän päällä sekä mätiä lisukkeineen. Varsinaisia salaatteja ei ollenkaan.

Koska emme pidä aurajuustosta olemme tehneet punajuurivuokaa vuohenjuustolla joskus.

Juustoja pitää aina olla (illemmalla) ja jälkkäriksi yleensä joku jäädyke (halva-, omena-calvados, karpalo-marenki-kinuski tms) sekä tietenkin suklaamoussekakku (joka vuosi eri versio) kahvin kanssa.

Vierailija
39/41 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nam! Lisää!

Vierailija
40/41 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Limegraavattua siikaa, graavilohirullia, smetanasilliä, mätiä ja smetanaa, keitettyjä perunoita, sienisalaattia, maksapasteijaa, kotijuustoa, herneitä, vihersalaattia, kurpitsapikkelsiä, itse tehtyjä karjalanpiirakoita ja voita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi