Työelämä nykyään? Mitä johtavassa/asiantuntija-asemassa olevat joutuvat kokemaan?

neiti x

tänään mietin sellaista, että onko tämä maailma ja työelämä muuttunut viime aikoina jotenkin enemmän ja nopeammin? Tuntuu, kuin ihmiset saisivat aika kylmää kyytiä työpaikoillaan. Olen itse isossa globaalissa yhtiössä töissä ja jotenkin tuntuu kuin ihmisistä ei kovin paljoa välitettäisi. Hiljattain kuulin erään johtavassa asemassa olevan ystäväni pikapotkuista, hän siis töissä toisessa globaalissa yhtiössä.
Millaisia kokemuksia ja tuntemuksia teillä muilla on?

Kommentit (11)

Vierailija

Meillä henkilöstöön kohdistuneet säästötoimenpiteet olivat hiukan huonosti suunniteltuja. En osaa sanoa muista, mutta ainakin minun kohdalla niistä oli firmalle koomisesti enemmän kokonaistaloudellista haittaa kuin hyötyä... Joskus kannattaisi miettiä hieman pitempään ja laajemmin asioita.

Vierailija

Olen asiantuntijana pohjoisamerikkalais-omisteisessa isossa it-talossa. Kyllä meitä noin päivästä päivään täällä ihan hyvin kohdellaan ja työ on ihan jees. 

Mutta mutta, siinä kyllä huomaa että ei työnantaja meihin silti ole mitenkään sitoutunut, että on järjestetty useammatkin YT:t vaikka on mennyt ihan hyvin, ja meni merkittävässä asemassa oleva talosta sanomaan jopa että tavoite on uusia 10% työvoimasta säännöllisesti, siis ihan vaan muuten vaan. Viime YT:issä on potkittu pois erityisesti kokeneita ja hyviä, ja korvattu halvalla tekevillä nuorilla. Eihän se kauhean hyvää fiilistä näin nelikymppiselle asiantuntijalle tee, että tietää että kun seuraava tuolileikki tulee, olen juuri sitä ryhmää josta halutaan eroon.

Vierailija

nosto

juuri tätä minä tarkoitan, että ihmisille tulee kokemus ja tunne, että ei heistä nyt ole niin väliä, on hyväkin saada välillä uusia tilalle. Ei ole enää sellaista, että työantaja haluaa pitää henkilöstöstään huolta ja tähtää pitkiin työsuhteisiin, vaan asia tunnutaan näkevän nykyään toisin päin. Mielestäni vähän surullista.

ap

Vierailija

Koko sen ajan, minkä minä olen ollut "oikeissa töissä", eli noin 15 vuotta, on tilanne työpaikoilla ollut aikalailla samanlainen kuin nyt. YT-kierroksia vähintään vuosittain, jos ei useammankin kerran vuodessa, oli sitten nousukausi tai lama. Minä en siis tunnista kyydin muuttuneen kylmemmäksi viime aikoina, vaan tätähän on se on koko ajan ollut. Nyt ehkä kylmää hieman se, että työtilanne markkinoilla saattaa olla heikompi kuin aiemmin näiden vuosien aikana, joten mahdollisten potkujen jälkeen työllistyminen ei välttämättä ole helppoa. Olen itse kertaalleen jäänyt työttömäksi, mutta sain silloin parissa kuukaudessa uuden työpaikan. Toki hainkin niitä runsaasti ja laajalla skaalalla. Nykyisellä työnantajalla menee toistaiseksi hyvin, eikä välitöntä yt-uhkaa ole. Minulla ei koko työurallani ole ollut tilannetta, jossa en olisi kokenut olevani työnantajalleni tärkeä tai että minusta ei olisi pidetty huolta, toki olen itsekin aina arvostanut työtäni ja näyttänyt sen työpanoksellani.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ööh, miksi välitettäisiin?

Ennenvanhaan uskottiin, että siitä on työnantajallekin hyötyä, kun työntekijät kokevat olonsa työpaikassa hyväksi ja sellaiseksi että heitä arvostetaan. Varsinkin asiantuntijat voivat tällä tavoin olla innokkaampia sitoutumaan yrityksen tavoitteisiin ja laittamaan vähän ekstraakin effortia työhönsä. Kun taas epäoikeudenmukaiseksi tai välinpitämättömäksi koetussa firmassa tehdään helposti vain se minimi, ajatellen että en minä itseäni teidän takia töillä ala tappamaan, kun tekin voitte antaa potkun persuksiin koska vaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jaa että miksi ihmisistä pitäisi välittää työpaikoilla? Jaa-a. No, mitä luulet

A) kokee olonsa hyväksi työpaikalla. Ei tarvitse pelätä jatkuvasti. On tyytyväinen palkkaankin ja työehtoihin. Näkee mahdollisuuksia ja haluaa kehittää ja kehittyä, koska viihtyy. Haluaa, että firmalla menee jatkossakin hyvin ja siksi joustaa ja huolehtii.

B) on yt-firmassa huonolla palkalla. Ei koe oloaan hyväksi jatkuvan epävarmuuden vuoksi. Ei ole tyytyväinen. Ei eteenpäinpääsymahdollisuuksia. Miksi motivoitua tekemään mitään ylimääräistä ja hyvää, kun ei itse hyödy siitä mitenkään? Ei kannata stressata ja jakaa asiakkaiden tai työnantajan murheita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Motivoitunut työntekijä on ehkä noin viisi kertaa tehokaampi, kuin ilman motivaatiota.

Jos ihmisillä on hyvä olla töissä ja tuntevat että ovat tärkeitä työyhteisössä, niin he työskentelevät paremmin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat