Missä maissa ihmiset ovat suurimmaksi osaksi sivistyneitä, hyvätapaisia ja positiivisia?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Japanissa. Olen ollut tekemisissä useiden japanilaisten ihmisten kanssa, niin miesten kuin naistenkin ja minulla on vain pelkkiä hyviä kokemuksia molemmista ihmisinä. Todella ystävällisiä ja kohteliaita ihmisiä ovat.
Pelkkää pintaa. Japanilaiset ovat oikeasti todella rasistisia. He halveksivat meitä länsimaalaisia. Aasialaiset naamioituvat hyvin liikkumattomien kasvojensa taakse.
Miten niin? Ainakin kaikki japanilaiset vaihtarit, joita olen tavannut, ovat olleet todella ystävällisiä. Vai siksikö ovat tulleet Suomeen vaihtoon, koska halveksivat tätä maata ja sen ihmisiä niin paljon?
Muukalainen Japanissa
Filosofiaa Japanissa opiskellut Linda Jussila törmäsi maassa rasismiin – muttei malta odottaa pääsevänsä takaisin.
Ennakkoluuloinen suhtautuminen ulkomaalaisiin Japanissa elää ja voi hyvin. Onhan maa aina ollut tunnettu vahvasta kansallishengestä, jopa ylpeydestä, joka herkästi pitää loitolla saarivaltioon rantautuvien aatteet ja vaikutukset.
Vuosisatoja länsivaltojen vaikutteilta sulkeutunut Japani avautui vasta 1800-luvun loppupuolella. Omalaatuinen maatalousvaltio törmäsi nopeasti modernisoituneeseen maailmaan verisin seurauksin.
Kiinan kanssa käydyt sodat jättivät maiden välille vielä tänäkin päivänä tuntuvan kitkan. Toisessa maailmansodassa Japani haki epätoivoisesti paikkaansa maailmanherrojen pöydästä, mutta jäi lopulta nuolemaan haavojaan häviäjien leiriin.
– Tavallaan se näkyy maassa vieläkin. Ulkomaalaiset ovat japanilaisille vieraita joihin suhtaudutaan aika omalaatuisesti, usein jopa rasistisesti, Linda Jussila muistelee.
Ei ulkomaalaisille
Jyväskylän yliopistossa opiskeleva Jussila oli vuonna 2011 puoli vuotta vaihdossa Kiotossa, Japanin entisessä pääkaupungissa.
Pienen ikänsä Japanin kulttuurista kiinostuneelle Jussilalle japanilaisten rasistisuus tuli yllätyksenä.
– Kohteliaan ulkokuoren alla paikalliset ajattelivat meistä ulkomaalaisista varmasti aika eri tavalla. Bussissa vaihtarit istuivat aina yksin, byrokratia oli tehty ulkomaalaisille melkein mahdottomaksi, kämpän vuokraaminen hankalaksi ja sitä rataa. Jopa pankkitilin avaaminen tuntui mahdottomalta, Jussila listaa.
Mutkikkaan byrokratian ja liki välttämättömän kielen osaamisen taustalla oli Jussilan mukaan selkeä viesti: tänne ei haluta ulkomaalaisia.
Japanissa on 127 miljoonaa ihmistä ja Japani antoi kansalaisuuden käsittääkseni viime vuonna 11 ihmiselle. Yhdelletoista.
Myöskään eivät katso hyvällä japanilaisen avioitumista länsimaalaisen kanssa. Tällaisesta liitosta syntynyt lapsi on kuraa, eikä häntä hyväksytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Japanissa. Olen ollut tekemisissä useiden japanilaisten ihmisten kanssa, niin miesten kuin naistenkin ja minulla on vain pelkkiä hyviä kokemuksia molemmista ihmisinä. Todella ystävällisiä ja kohteliaita ihmisiä ovat.
Pelkkää pintaa. Japanilaiset ovat oikeasti todella rasistisia. He halveksivat meitä länsimaalaisia. Aasialaiset naamioituvat hyvin liikkumattomien kasvojensa taakse.
Miten niin? Ainakin kaikki japanilaiset vaihtarit, joita olen tavannut, ovat olleet todella ystävällisiä. Vai siksikö ovat tulleet Suomeen vaihtoon, koska halveksivat tätä maata ja sen ihmisiä niin paljon?
Eihän vaihtarivuodella ole mitään tekemistä rasististen taipumusten kanssa. Tietenkään he eivät ole rasisteja ulkomailla. Kuka nyt ulkomaille lähtee huutelemaan että "lähtekää pois maasta"?
On totta että japanilaiset ovat hyvin rasistisia. He nähevät maansa muita ylempänä olevana kulttuurina joka on selvinnyt monesta suurelta osin siksi että kansa on homogeninen. He eivät halua ottaa maahanmuuttajia vaikka väestö pienenee kovaa vauhtia, koska heille on tärkeämpää geenipoolin pitäminen puhtaana kuin talouden alamäki ja ikääntyvän väestön tuomat kustannukset. Päällepäin he ovat tietenkin erittäin kohteliaita, tämä kuuluu kulttuuriin. Mutta pinnan alla kytee asenne joka todellakin vähättelee muita kulttuureja.