Mitä ruokaa tekisin jouluna?

Vierailija

Jouluun on vielä aikaa mutta haluan suunnitella kaiken valmiiksi. Eli ehdottakaas mitä ruokaa voisin tehdä jouluna. Kinkku ja laatikot tietysti ja joulupuuro, kasvisgratiini, tortut ja piparit mutta mitä muuta? Mitä itse syötte jouluna

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Mä teen kraavilohesta täytettyjä rullia ja ne syödään keitettyjen perunoiden kanssa.
Erilaisia kaloja on myös.
Jälkkäri vaihtelee aina. On ollut jouluhalosta toffeejäädykkeeseen.
Mä en halua vaihtelua jouluun, kuuluu olla perinteikäs.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
salaattia ja kanaa. Ei ole tarvetta vetää millään  possuparalla itseään ähkyyn.

Ah tuota elämäniloista, ymmärtäväistä asennetta. Ympärilläsi leijuu hyvän mielen aura.

Herkkusuu

Meidän jouluun kuuluu:
Kinkku
Laatikot
Salaatteja
Perunoita
Kastiketta (jauheliha)
Puolukkahilloa
Itsetehtyjä karjalanpiirakoita
Jouluinen juustokakku
Itsetehty perunasalaatti

Osasta joulukinkkua voi tehdä nyhtöpossua ja maustaa vaikka BBQ kastikkeella.

Vierailija

Meillä on:

Rosollia + kastike

keitettyjä uusia perunoita

herneitä

graavattua loha + kastike

lohimousse

kaffirlimesilakoita

kalaterriini

skagenrörä

lihapullia

sisäfilettä

kinkkua

pekonikalkkunaa

laatikoista: lanttu, bataatti, porkkana ja imelletetty peruna

mallaslimppua ja juomina kotikaljaa, olutta, viinejä

Jälkkärinä pipareita, glögtorttu, kakkuja,  marenkikupit ja  kermasarvet (jakautuu usealle päivälle jälkkärit).

Iltapalaksi on juustoja lisukkeineen,

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jouluun on vielä aikaa mutta haluan suunnitella kaiken valmiiksi. Eli ehdottakaas mitä ruokaa voisin tehdä jouluna. Kinkku ja laatikot tietysti ja joulupuuro, kasvisgratiini, tortut ja piparit mutta mitä muuta? Mitä itse syötte jouluna

Nuo, mitä luettelit, eivät ole joulupöydässäni kovinkaan keskeisiä, paitsi ehkä riisipuuro. Teen niitä muiden iloksi, jos halutaan.

Itse keskityn kalaan ja juustoihin. Graavilohta ja sienisalaattia. Lasimestarin silliä ja rosollia. Voimakkaita pitkään kypsytettyjä juustoja (esim. appenzelleriä). Näiden kanssa tummaa joululimppua ja voita, ja kyytipojaksi hyviä jouluoluita. 

Vierailija

Niin joo lipeäkalaa tietysti myös. Sen kanssa perunoita, pakasteherneitä, rouhittua pippuria tai itse sekoittamaani nelimaustetta, ja voisulaa. Kivennäisvesi on sille paras juoma. #8

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
salaattia ja kanaa. Ei ole tarvetta vetää millään  possuparalla itseään ähkyyn.

Ah tuota elämäniloista, ymmärtäväistä asennetta. Ympärilläsi leijuu hyvän mielen aura.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ai kauheeta, ettekö te kuole ähkyyn :D

Hengissä ollaan, vaikka aika monta joulua jo takana :)

Eihän noita kaikkia yhdellä ja samalla aterialla syödäkään. Esim. riisipuuro on minulla aamiais- tai lounasruoka. Päivällisen jälkeen en kaipaa mitään makeaa jälkkäriä, vaan ehkä vasta iltateen kanssa otan hedelmäkakkuviipaleen tai muutaman piparin, jne.

Vierailija

Kalkkunarulla, se on tosi hyvää ja koeilemisen arvoinen. Hyvä vaihtoehto kinkulle ja/ tai kinkun kaveriksi sinnakkain.

Lohta graavattuna ja/ tai paistettuna perunoiden ja ruisleivän kera, kevyempi vaihtoehto, ettei olo menisi aina kinkkuähkyssä.

Vierailija

Eikös monessa Keski-Euroopan maassa syödä jouluna karppia? Joulu on myös osteriaikaa, niitä voi löytyä ranskalaisesta joulupöydästä. Briteillä on se jouluvanukkaansa (Christmas pudding). Jenkeillä taas kalkkunansa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat