????????? Tiesitkö TÄMÄN Jouluaamun varpusesta? ???????????
Joululaulussa "Varpunen jouluaamuna" tyttö tarjoaa nälkäiselle linnulle ruokaa ja tekoa pidetään hyvänä. Aika moni pitää tarinaa vain kauniina satuna.
Laulu valitettavasti perustuu tositapahtumiin: Sakari Topeliuksen sairas Rafael-poika kuoli isänsä syliin 1-vuotissyntymäpäivänään kauniina kevätpäivänä 12.5.1858. Rafael oli sairastunut jo talvella ja leikkivät sisarukset lohduttivat sairauden uuvuttamaan pienokaista sanomalla, että "paranet kyllä, jos jaksat kesään asti." Mutta pikku-Rafael ei jaksanut. "Yhä heikommaksi kävi hengitys, yhä kalpeammaksi poski ja hän sulki silmänsä", kerrotaan Rafael Topeliuksen viimeisistä hetkistä.
Sakari Topelius oli poikansa kuolemasta syvästi järkyttynyt. Eläinten suurena ystävänä hän kirjoitti jouluyönä runon, jonka suomenkielisestä käännöksestä tehtiin kyseessä oleva joululaulu.
Aika surullista... Nyt tuo joululaulu itkettää enemmän, kun muistamme pienenä poisnukkunutta Rafael-poikaa.
Rafael Topelius
s. 12.5.1857 Helsingissä
k. 12.5.1858 pitkän sairauden uuvuttamana vanhempiensa käsivarsille kotonaan Helsingissä
Kommentit (107)
Minä luulin, että tuo kertoo huumeiden käytöstä ja hallusinaatioista.
Voi :( Tiesin kyllä että sillä "olen pieni veljesi, tulin taivahasta" viitattiin poisnukkuneeseen, mutta en tiennyt että se kertoi ihan todellisesta, Topeliuksen omassa elämässä sattuneeesta tapahtumasta.
Joo, mieheltäni on kuollut veli 2 vuotiaana kurkkumätään, eikä hän voi kuunnella tätä laulua.
Se miksi joku laulu koskettaa niin syvästi on ainakin minulla myötäelämisen tunne. Varmasti jokaisen äidin ja isän pahin pelko on menettää oma lapsi..ja tätä pelkoa käy läpi kuullessaan kappaleen. Minua esimerkiksi itkettää aina Mombasa kappale, koska Isäni on kuollut syöpään.
Eikö tuo tarina aina melkein kerrota kauneimmissa joululauluissa? Mua kyllä itkettää enemmän se, että poika muuttui linnuksi ja nyt palelee nälissään ja kylmissään pakkasessa.
Kuuluu yleissivistykseen Topeliuksen sanoitukset ja elämä.
Niin kaunis on maa -tyttö jäi auton alle. Koivu ja tähti satu perustuu tositapahtumiin.
Minusta laulu kertoo ihan yhtä paljon siitä Afrikkalaisesta kuolleesta lapsestakin kuin tuon alkuperäisen runoilijan lapsesta. Aika paljon muuten kertoo ihmisestä ja arvomaailmasta että miten yleensäkkin tulkitsee taidetta.
Topeliuksen perheestähän kuoli lapsia oikein urakalla. Silloin oli ihan normaalia, että vain pieni osa syntyneistä lapsista selvisi elossa aikuisikään.
Ohhoh, sama syntymäpäivä ku itellä.
En kuuntele noin masentavia biisejä ikinä.
Mutta siitä vaan, ei ole minulta pois.
Kovat ajat kirjoitti:
Topeliuksen perheestähän kuoli lapsia oikein urakalla. Silloin oli ihan normaalia, että vain pieni osa syntyneistä lapsista selvisi elossa aikuisikään.
Juuri näin! Hollolan ensimmäinen apteekkari Walhsteenin perheestäkin kuoli 5 lasta aivan pienenä. Muita lapsia ei ollut.
Tätä Joululaulua kuunnellessa itken joka kerta!
Tiesin, kaunis ja surullinen laulu.
etsivä löytää mahdollisia tauteja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, tiesin kyllä, että siinä oli suru taustalla. Mikähän sillä Rafaelilla oli, kun noin kauan sairasti. Eli ei ollut pikainfektio.
1850-luvulla oli laaja kolera-epidemia, johon kuoli joukoittain ihmisiä. Lisäksi oli vaivana muita vakavia kulkutauteja, mm. punatautia ja lavantautia.
1850-luvulla oli lasten kuolleisuus suuri, sillä lastentaudit (tuhkarokko, hinkuyskä ja kuristustauti) ja keuhkokuume olivat tuolloin usein kuolemaan johtavia, varsinkin kun lapset köyhemmissä perheissä olivat aliravittuja. Kurkkumätä oli myös yleinen kuolinsyy.
Lähde: http://www.helsinki.fi/kansalaismuisti/matapupu/suutari/historia/terve8…
Joskus lehmän kuolemaa surtiin enemmän kuin lapsen kuolemaa.
Mä luulin, että tarina kerrotaan aina koulussa, kun sitä aletaan esittämäänkin. Eli joskus ala-asteella olen kuullut seitkyluvulla.
Suomalaiset joululaulut ovat ankeita, en mä niitä halua kuulla.
Siis joku lapsi kuollu joskus 1800 luvulla ja mammat itkee kuorossa täällä? Voi elämän kevät, antakaa mun kaikki kestää...
Myös satu "Kesä jota ei koskaan tullut" kertoo Rafaelista.
Rafaelin hauta on muistaakseni Hietaniemen hautausmaalla. Kyseisestä perheestä kuoli muitakin lapsia. Silloin taudit levisivät eikä lääkkeitä ollut ja siksi lasten kuolleisuus oli suurta.