Vegetarismi ja joulukinkku
Tulossa on ensimmäinen jouluni kasvissyöjänä. Menen suoraan asiaan: olisiko teistä hirveää, jos nyt jouluna tekisin poikkeuksen ja söisin kinkkua? Luomuna toki, mutta lihaahan on kuitenkin.
Omatunto kolkuttaa ja tunnen pettäväni ideologiani, pitäisikö kuunnella sitä vai olla itsekäs ja ostaa se kinkku?
Ilman kinkkua joulu ei vain ole joulu, kaiken muun voin helposti jättää pois. Tässä nyt on kyse vain siitä, kärsinkö minä vai kuoleeko possu nautintoni vuoksi. Tokikaan luomusiat eivät samalla tavalla kärsi kuin muut (valistakaa jos olen väärässä!).
Parasta olisi, jos muut kasvissyöjät/vegaanit sanoisivat mielipiteensä, mutta kaikki on tervetullutta.
Kommentit (61)
http://ruoka.ts.fi/makuseutu/perkkion-tilan-onnellisen-sian-joulukinkku/
Tälle vuodelle et enää ehdi, mutta jos oikeasti jatkossa haluat joulukinkun, niin tämä olisi varmaan vähiten paha vaihtoehto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö jos huvittaa, mutta älä pliis kerro enää kellekkään olevasi kasvissyöjä, kerro ennemmin että pidät kasvisruokapäiviä tai vältät eläinperäisiä ruokia tms. Nimittäin on ihan älyttömän rasittavaa selittää ettei itse pysty (henkisesti ja vatsaoireellisesti) syömään aina silloin tällöin lihaa, kun Martta-serkku on kanssa kasvissyöjä ja syö aina kun liharuoka on riittävän hyvää... Suuri osa emännistä ja isännistä vetää herneen nenäänsä kun kasvissyöjälle ei kelpaa sekaruoka kun on tottunut niihin jotka joustaa.
T: vegaaniKoskaan en ole itseäni kasvissyöjöksi tituleerannut ennen tätä päivää, vaikka olen kohta vuoden vältellyt kaikkia eläinperäisiä tuotteita ja puhunutkin nimenomaan välttelystä jos olen asiasta puhunut.
Tämä kinkkuasia tuli itsellenikin yllätyksenä, en ole aiemmin ymmärtänyt, kuinka tärkeä se minulle onkaan. Tämä aloitus tuli aika spontaanisti, varmaan lähinnä halusin vahvistusta siihen, että kinkkua ei kannata ostaa vaikka mieli tekisi.
Kiitos viestistäsi.
-Ap
Tässä tapauksessa pyydän anteeksi kärkästä
viestiä. Minä oikeasti vihaan kun isovanhemmat pettyy syömättömyyteeni kun serkku pauhaa lihansyönnin vääryydestä samalla kun vetää itse lihapullia. Kyllä saa flexata ja olen ylpeä kaikista niistä ihmisistä, jotka ovat luonnon ja eläinten vuoksi lisänneet kasvisruokapäiviään. Pisti vaan kiukkuamaan kun nousi tunteet pintaan.
Ei se mitään, ymmärrän. :)
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siis ole kasvissyöjä, vaan flexaaja.
Minulle on nyt hieman epäselvää, mikä on ideologiasi? Kasvissyöjähän voi olla vaikka ihan terveydellisistä syistä, joku on ympäristön vuoksi ja kolmas eläinoikeuksien vuoksi. Ilmeisesti eläinoikeusaate ei ole sun ideologiasi, koska eo-vegaani ei "ihan pikkuisen" syö lihaa, edes jouluna. Eläinten oikeudet ovat olemassa myös jouluna, ja mielestäni ennen kaikkea jouluna; kaikilla hyvä tahto...
Ja tiedoksesi: kyllä se joulu tulee sekä on joulu ilman kinkkuakin. :) Vähän surullista, että jonkun olennon ruumiin mässääminen tuo sinulle sen aidon joulumielen, siinä kuin itse eo-vegaanina ajattelen, että joulumieleni syntyy kaikista muista kärsimysvapaista herkuista, joita voin hyvällä omatunnolla syödä ilman että tarvitsee kyseenalaistaa ideologiaani.
Luomusiat saavat toki astetta paremman elämän, mutta yhtä lailla se menettää henkensä aivan turhaan jonkun makuelämyksen vuoksi. Myöskään teurastamoissa luomusikoja ei kohdella mitenkään "luomummin", samalla lailla ne sekoittuvat "iloiseen" joukkoon, joiden tainnutuksista n. 30 % päivittäin epäonnistuu (http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/oikeutta_elaimille_evira-43573). Mieti sitä hetken, oletko todella valmis tukemaan tätä tuotantoa, jossa teurastetaan eläin pahimmillaan tajuissaan. Et voi olla mitenkään varma, onko juuri sinun lautasellesi päätynyt sika kuollut tajuttomana vai onko se ollut tajuissaan, kun sen kurkku viilletään auki. Jos sen kanssa voit elää, niin good luck with that... Minä en voisi, enkä halua että joulupöytäni siinä kuin ruokavalioni muutenkaan on mitenkään vastuussa viattomien, tietoisten eläinten kärsimyksestä tai kuolemasta.
Oletko tutustunut Facebookissa tapahtumaan Vegejoulu? Liity sinne, siellä mahtavia kärsimysvapaita reseptejä ja vaihtoehtoja kuolemalle.
Nämä ovat nimenomaan niitä syitä, miksen syö lihaa/muuta eläinperäistä. Ihmismieli kai kuitenkin toimii niin, että se pyrkii unohtamaan ikävät asiat oman 'hyvinvointinsa' edestä.
Iso kiitos maanpinnalle palauttamisesta!
-Ap
Kiitos ap itsellesi, että kuitenkin pohdit asiaa etkä suin päin syöksy kinkkualtaalle. Pohtiminen on inhimillistä ja jokainen pohdinta ja päätöksesi vahvistaa minuuttasi kasvissyöjänä. Selviät tästä joulusta ilman kinkkua; seuraavana jouluna tätä ei tarvitse edes kyseenalaistaa. Ehkä jossain vaiheessa avaat silmäsi myös munan- ja maidontuotannon julmuuksille ja haluat kokeilla vegaaniutta (oletko tutustunut vegaanihaasteeseen, uskallatko haastaa itsesi kuukauden ajaksi?) - en patista, kerron vain omasta loogisesta matkastani vegaaniksi. Myös kun vegaaniksi ryhdyin, ajattelin, että jatkan sitten kylässä ja reissuissa aiemmin tuttua ovo-lakto-vegetariuttani, mutta kas vain, ei sekään sitten enää tuntunut vaihtoehdolta. Once you know the truth, you can't unknow it... Sitäpaitsi, totta kai jo kasvissyönti on ihan konkreettinen ja suuri teko eläinten hyväksi, en sitä tarkoita ollenkaan vähätellä.
T. Tuo, jota lainasit
En aina ymmärrä tuota ehdottomuutta kasvissyönnissä. Toki jos vatsa ei oikeasti kestä lihaa tai eettiset periaatteet ovat kovin vahvat niin ok. Itse syön hyvin kasvispainotteisesti, lihaa (=riistaa tai kalaa) syön pari kolmekertaa vuodessa. Joku joulu taisin jopa maistaa kinkkuakin. Hui. Koen itseni silti kasvissyöjäksi ja nuo satunnaisten lihansyöntikertojen väliin jättäminen ei olisi tehnyt maailmasta parempaa paikkaa. Mutta minä välttelenkin lihaa lähinnä terveyssyistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siis ole kasvissyöjä, vaan flexaaja.
Minulle on nyt hieman epäselvää, mikä on ideologiasi? Kasvissyöjähän voi olla vaikka ihan terveydellisistä syistä, joku on ympäristön vuoksi ja kolmas eläinoikeuksien vuoksi. Ilmeisesti eläinoikeusaate ei ole sun ideologiasi, koska eo-vegaani ei "ihan pikkuisen" syö lihaa, edes jouluna. Eläinten oikeudet ovat olemassa myös jouluna, ja mielestäni ennen kaikkea jouluna; kaikilla hyvä tahto...
Ja tiedoksesi: kyllä se joulu tulee sekä on joulu ilman kinkkuakin. :) Vähän surullista, että jonkun olennon ruumiin mässääminen tuo sinulle sen aidon joulumielen, siinä kuin itse eo-vegaanina ajattelen, että joulumieleni syntyy kaikista muista kärsimysvapaista herkuista, joita voin hyvällä omatunnolla syödä ilman että tarvitsee kyseenalaistaa ideologiaani.
Luomusiat saavat toki astetta paremman elämän, mutta yhtä lailla se menettää henkensä aivan turhaan jonkun makuelämyksen vuoksi. Myöskään teurastamoissa luomusikoja ei kohdella mitenkään "luomummin", samalla lailla ne sekoittuvat "iloiseen" joukkoon, joiden tainnutuksista n. 30 % päivittäin epäonnistuu (http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/oikeutta_elaimille_evira-43573). Mieti sitä hetken, oletko todella valmis tukemaan tätä tuotantoa, jossa teurastetaan eläin pahimmillaan tajuissaan. Et voi olla mitenkään varma, onko juuri sinun lautasellesi päätynyt sika kuollut tajuttomana vai onko se ollut tajuissaan, kun sen kurkku viilletään auki. Jos sen kanssa voit elää, niin good luck with that... Minä en voisi, enkä halua että joulupöytäni siinä kuin ruokavalioni muutenkaan on mitenkään vastuussa viattomien, tietoisten eläinten kärsimyksestä tai kuolemasta.
Oletko tutustunut Facebookissa tapahtumaan Vegejoulu? Liity sinne, siellä mahtavia kärsimysvapaita reseptejä ja vaihtoehtoja kuolemalle.
Nämä ovat nimenomaan niitä syitä, miksen syö lihaa/muuta eläinperäistä. Ihmismieli kai kuitenkin toimii niin, että se pyrkii unohtamaan ikävät asiat oman 'hyvinvointinsa' edestä.
Iso kiitos maanpinnalle palauttamisesta!
-Ap
Kiitos ap itsellesi, että kuitenkin pohdit asiaa etkä suin päin syöksy kinkkualtaalle. Pohtiminen on inhimillistä ja jokainen pohdinta ja päätöksesi vahvistaa minuuttasi kasvissyöjänä. Selviät tästä joulusta ilman kinkkua; seuraavana jouluna tätä ei tarvitse edes kyseenalaistaa. Ehkä jossain vaiheessa avaat silmäsi myös munan- ja maidontuotannon julmuuksille ja haluat kokeilla vegaaniutta (oletko tutustunut vegaanihaasteeseen, uskallatko haastaa itsesi kuukauden ajaksi?) - en patista, kerron vain omasta loogisesta matkastani vegaaniksi. Myös kun vegaaniksi ryhdyin, ajattelin, että jatkan sitten kylässä ja reissuissa aiemmin tuttua ovo-lakto-vegetariuttani, mutta kas vain, ei sekään sitten enää tuntunut vaihtoehdolta. Once you know the truth, you can't unknow it... Sitäpaitsi, totta kai jo kasvissyönti on ihan konkreettinen ja suuri teko eläinten hyväksi, en sitä tarkoita ollenkaan vähätellä.
T. Tuo, jota lainasit
Kiitos kannustavasta viestistä! Täysi vegaanius on tähtäimessäni ja sitä kohti mennään askel kerrallaan. :)
-Ap
http://www.iltasanomat.fi/ruokala/ajankohtaista/art-1288635487035.html
Lehtitaikinan kai saisi jätettyä pois, tai tehtyä muista jauhoista?
Vierailija kirjoitti:
En aina ymmärrä tuota ehdottomuutta kasvissyönnissä. Toki jos vatsa ei oikeasti kestä lihaa tai eettiset periaatteet ovat kovin vahvat niin ok. Itse syön hyvin kasvispainotteisesti, lihaa (=riistaa tai kalaa) syön pari kolmekertaa vuodessa. Joku joulu taisin jopa maistaa kinkkuakin. Hui. Koen itseni silti kasvissyöjäksi ja nuo satunnaisten lihansyöntikertojen väliin jättäminen ei olisi tehnyt maailmasta parempaa paikkaa. Mutta minä välttelenkin lihaa lähinnä terveyssyistä.
Kasvissyöjä ei kyllä syö edes kerran vuodessa lihaa. Kyllä näillä käsite-asioilla on merkitystä, sillä jos itseään kasvissyöjiksi kutsuvat syövät lihaa, monet oikean kasvissyöjän sukulaiset eivät voi ymmärtää, miksi se kasvissyöjä ei syö joulukinkkua, kin naapurin Irmeli-kasvissyöjäkin syö. Juuri tämän takia ei saisi kutsua itseään kasvissyöjäksi, jos sitä ei todellisuudessa ole. Menee uskottavuus kaikilta.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sun toki tarvitsekaan ymmärtää, ja voin käsittää, että se saattaa vaikuttaa tosiaankin jotenkin liioitellulta. Tiedostan itsekin vegaanina, että jos nyt toisinaan söisin jonkun liharuoan, se ei hetkauttaisi terveyttäni, ympäristöä eikä sitä syötävää eläintä suuntaan tai toiseen. Kyse on tosiaan omalla kohdallani hyvin vahvasti eettisistä periaatteista. Eläimet vaan eivät ole mulle ruokaa. Tästä seuraa monen vegaanin "ehdottomuus" esim. elintarvikevärien (karmiini uutettu kirvoista) yms. suhteen. Eläin, tai mikään osa siitä, ei ole syötävää eivätkä eläimet ole täällä tuottamassa meille ravintoa. Voinet asettua saappaisiini ajattelemalla vaikka söisitkö itse ruokaa, jossa on "vain vähän" ihmistä, syödä vain kerran vuodessa ihmislihaa tai ruokaa, joka on vain värjätty ihmisistä murskaamalla saadusta tuotteesta... En tarkoita inhimillistää eläimiä, koitan vain avata tätä ehdottomuuden syytä. :) Ajatus eläinten syömisestä on aivan yhtä vieras itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Tämä onkin tosiaan hyvin erilainen kysymys, jos katsotaan asiaa eläinoikeusihmisen näkökulmasta: kuvittele, että eläimet ovat tietoisia, kärsiviä olentoja. Silloin tuntuu ihan yhtä pahalta syödä niitä edes satunnaisesti.
Havainnollistan asiaa konkreettisella esimerkillä, joka varmasti suututtaa monet: mitä jos kannibaalius olisikin normi? Mitä jos joku kieltäytyisi ihmissyönnistä, ja muut ihmettelisivät että eikö edes silloin tällöin voi ihmistä syödä, ei se vielä kannibaalia tee eikä maailmaa pelasta. Eikä varmasti pelastaisikaan jos kyseessä tosiaan olisi normi, mutta silti se monesta tuntuisi epäeettiseltä.
Kuten ap:kin on huomannut, joulukinkku edustaa sinulle paljon muutakin kuin pelkkää makuelämystä; joululla on suuri emotionaalinen merkitys, ja sen sitoutuminen onnellisiin lapsuusmuistoihin aiheuttaa sen, että muutos voi aiheuttaa jopa perusturvallisuudentunteen järkkymistä. Mutta jos tiedostat että joulukinkulla on sinulle symbolinen arvo, siitä on helpompi päästä irti ja kinkusta luopuminen ei ehkä tunnukaan enää niin vaikealta. En halua syyllistää sinua ap, on parempi syödä lihaa vain kerran vuodessa kuin joka päivä. Jokainen syömätön eläin on yksilö, jonka rääkkäämisestä et maksanut. Mutta haluaisin lempeästi kannustaa sinua, koska uskon että saisit paremman mielen ja onnistumisen kokemuksen, jos onnistuisit korvaamaan kinkun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sun toki tarvitsekaan ymmärtää, ja voin käsittää, että se saattaa vaikuttaa tosiaankin jotenkin liioitellulta. Tiedostan itsekin vegaanina, että jos nyt toisinaan söisin jonkun liharuoan, se ei hetkauttaisi terveyttäni, ympäristöä eikä sitä syötävää eläintä suuntaan tai toiseen. Kyse on tosiaan omalla kohdallani hyvin vahvasti eettisistä periaatteista. Eläimet vaan eivät ole mulle ruokaa. Tästä seuraa monen vegaanin "ehdottomuus" esim. elintarvikevärien (karmiini uutettu kirvoista) yms. suhteen. Eläin, tai mikään osa siitä, ei ole syötävää eivätkä eläimet ole täällä tuottamassa meille ravintoa. Voinet asettua saappaisiini ajattelemalla vaikka söisitkö itse ruokaa, jossa on "vain vähän" ihmistä, syödä vain kerran vuodessa ihmislihaa tai ruokaa, joka on vain värjätty ihmisistä murskaamalla saadusta tuotteesta... En tarkoita inhimillistää eläimiä, koitan vain avata tätä ehdottomuuden syytä. :) Ajatus eläinten syömisestä on aivan yhtä vieras itselleni.
Muotoilin asian ehkä huonosti. Siis ymmärrän tuon kyllä mitä ajat takaa. Hämmästelen yleisesti ottaen sitä, että kasvissyönti on usein todella aattellista ja selkeä kannanotto. Tiedän, ettei eläimiä kohdella hyvin tehotuotannossa ja siksi ne pari kertaa vuodessa, kun/jos syön lihaa, syön kalaa tai riistaa. Olen jopa nuorempana kuulunut metsästysseuraan. Suhtaudun kasvissyöntiin neutraalisti eikä eläimen tappaminen ravinnoksi aiheuta inhon väristyksiä. Luulen, että kasvissyönnin aattellisuus ja ehdottomuus saattaa karkottaa monia kasvissyöntiä harkitsevia. Toisten on helpompi siirtyä kasvissyöntiin vaiheittain ja muiden kasvissyöjien ehdottomuus voikin tappaa monen aloittelevan taviksen innostuksen, kun heti on joku huutelemassa "et sä mikään kasvissyöjä oo!"
Ja haluan painottaa, etten kulje maailmalla lihaa jauhaen huutelemassa, että olen kasvissyöjä. Ruokavalioksi ilmoitan kuitenkin aina kasvisruoan ja siinä päätöksessä pysyn kun vierailen jossain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjä ei kyllä syö edes kerran vuodessa lihaa. Kyllä näillä käsite-asioilla on merkitystä, sillä jos itseään kasvissyöjiksi kutsuvat syövät lihaa, monet oikean kasvissyöjän sukulaiset eivät voi ymmärtää, miksi se kasvissyöjä ei syö joulukinkkua, kin naapurin Irmeli-kasvissyöjäkin syö. Juuri tämän takia ei saisi kutsua itseään kasvissyöjäksi, jos sitä ei todellisuudessa ole. Menee uskottavuus kaikilta.
On varmaan kuitenkin sallittua ajatella näitä asioita ja puhua niistä. Ei ne kaikille ole niin itsestäänselviä, varsinkaan aloitteleville kasvissyöjille. Ei kinkusta puhuminen tarkoita sen syömistä. Tuo teidän lyttäävä asenne ei ole aatteelle hyväksi, kyllä asioista pitää voida puhua että niistä pääsee yli. Tää ketju sevästikin auttoi ap:ta, mikä vika siis?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On varmaan kuitenkin sallittua ajatella näitä asioita ja puhua niistä. Ei ne kaikille ole niin itsestäänselviä, varsinkaan aloitteleville kasvissyöjille. Ei kinkusta puhuminen tarkoita sen syömistä. Tuo teidän lyttäävä asenne ei ole aatteelle hyväksi, kyllä asioista pitää voida puhua että niistä pääsee yli. Tää ketju sevästikin auttoi ap:ta, mikä vika siis?
Sori, taisi mennä väärään viestiin lainaus. Ymmärrätte varmaan pointin silti?
Vierailija kirjoitti:
Tulossa on ensimmäinen jouluni kasvissyöjänä. Menen suoraan asiaan: olisiko teistä hirveää, jos nyt jouluna tekisin poikkeuksen ja söisin kinkkua? Luomuna toki, mutta lihaahan on kuitenkin.
Omatunto kolkuttaa ja tunnen pettäväni ideologiani, pitäisikö kuunnella sitä vai olla itsekäs ja ostaa se kinkku?
Ilman kinkkua joulu ei vain ole joulu, kaiken muun voin helposti jättää pois. Tässä nyt on kyse vain siitä, kärsinkö minä vai kuoleeko possu nautintoni vuoksi. Tokikaan luomusiat eivät samalla tavalla kärsi kuin muut (valistakaa jos olen väärässä!).
Parasta olisi, jos muut kasvissyöjät/vegaanit sanoisivat mielipiteensä, mutta kaikki on tervetullutta.
Ainakin jos on lapsia, niin osta ihmeessä kinkku. Olisi tosi surullista, jos vanhempien ideologian vuoksi lapset jäisivät ilman joulukinkkua :(
Vierailija kirjoitti:
Varaudu siihen, että vatsasi voi yllättyä lihasta pitkästä aikaa. Siinä meneekin sitten joulu vessassa.
Tämä on vegeilyn haittoja. Turvallisinta on olla ylipäänsä retkahtamatta kasvisruokaan. Ihmisen rooliin kuuluu syödä eläimiä, ja seitankinkkuja puputtelevat ovat pettureita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihansyöjät eivät ole tyhmiä. Kyllä he ymmärtävät, jos heille selittää, että Irmeli on maltillinen vegaani ja sinä äärivegaani. Eikö kuitenkin ole parempi, että Irmeli syö lihaa vain kerran vuodessa?
Joulu on minunkaltaiselleni kasvissyöjälle vuoden kohokohta, kun kerrankin saa herkutella kinkulla, maksalaatikolla ja maustesillillä. Sitten taas jaksaa mennä 12 kuukautta vegaaniruoalla.
No söisin kyllä, varsinkin jos olet menossa valmiiseeen joulupöytään jossa se kinkku on jo ostettu.
Eri asia, jos ajattelit itse ostaa kinkun?
Mutta kyllä mielestäni voit sen hyvin ostaakin, kyse on kerran vuodessa tapahtuvasta asiasta. Jos vain itse olet sitä mieltä, eikä omatunto asiasta liikaa kolkuta niin milestäni asia on ok. Ei kaikki ole aina niin mustavalkoista ja minusta on hyvä piirre ihmisessä, että voi välillä joustaakin.
Toki, jos tunnet selvästi tekeväsi väärin ja vahvasti arvojesi vastaisesti, niin silloin en söisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muotoilin asian ehkä huonosti. Siis ymmärrän tuon kyllä mitä ajat takaa. Hämmästelen yleisesti ottaen sitä, että kasvissyönti on usein todella aattellista ja selkeä kannanotto. Tiedän, ettei eläimiä kohdella hyvin tehotuotannossa ja siksi ne pari kertaa vuodessa, kun/jos syön lihaa, syön kalaa tai riistaa. Olen jopa nuorempana kuulunut metsästysseuraan. Suhtaudun kasvissyöntiin neutraalisti eikä eläimen tappaminen ravinnoksi aiheuta inhon väristyksiä. Luulen, että kasvissyönnin aattellisuus ja ehdottomuus saattaa karkottaa monia kasvissyöntiä harkitsevia. Toisten on helpompi siirtyä kasvissyöntiin vaiheittain ja muiden kasvissyöjien ehdottomuus voikin tappaa monen aloittelevan taviksen innostuksen, kun heti on joku huutelemassa "et sä mikään kasvissyöjä oo!"
Ja haluan painottaa, etten kulje maailmalla lihaa jauhaen huutelemassa, että olen kasvissyöjä. Ruokavalioksi ilmoitan kuitenkin aina kasvisruoan ja siinä päätöksessä pysyn kun vierailen jossain.
Kasvissyönnin määrittelemisessä problemaattista tosiaan on se, että kasvissyöjä voi olla niin monella eri tavalla (lakto-ovo, pesco, semi, vegaani...) ja että kasvissyönnin syyt ovat niin moninaiset (eläinten oikeudet, terveydelliset syyt, ympäristösyyt). Ja vaikka kahdella ihmisellä olisikin periastteessa yhteinen agenda eläinoikeuksista, he voivat silti ajatella eläinetiikasta keskenään hyvinkin erilailla, mikä sitten heijastuu myös ruokavalioon.
Näen itse tuotantoeläimet ja eläimet yleensä tuntevina olentoina, joiden julma kohtelu on väärin. Tehotuotanto on minusta vastenmielistä, enkä pidä myöskään ajatuksesta, että tuotantoprosessin aikana elävästä ja tuntevalta olennosta tulee paketoitu tuote ts. lihamassaa, jota on helppo syödä, koska se ei enää ihmisen mielessä assosioidu siihen todelliseen ja elossa olleeseen eläimeen. En kuitenkaan pidä eläimen syömistä sinänsä vääränä - toki suurelta osin tarpeettomana ja ympäristön kannalta kuormittavana, mutta lihansyönti sinällään ei ole minun etiikkani mukaan moraalitonta. Lihan-, maidon- ja munantuotanto sen sijaan ovat eettisesti ongelmallisia.
Syyni olla kasvissyöjä ovat ekologiset ja eläineettiset. En syö lihaa koskaan. Poikkeuksena on se, jos vahingossa saan lihaa jossain muodossa ja ellen itse söisi sitä, se menisi roskiin (kahdesti on näin käynyt: kerran otin noutopöydästä punajuuripihvin, joka olikin lindströmminpihvi ja toisella kertaa oli sushin sisällä pekonia). Mielestäni itse vahingossa otetun lihan heittäminen roskiin on suurempi paha kuin sen syöminen, jos siis ilman hirveitä vatsanpuruja voi syödä. Onneksi näitä tilanteita sattuu todella harvoin.
Syön kuitenkin kasvisten lisäksi kalaa, ja lajien valinnassa menen WWF:n kalaoppaan suositusten mukaan. Lisäksi syön hunajaa hyvillä mielin, eikä minua haittaa, jos jokin tuote on värjätty hyönteisistä saatavalla väriaineella. Maitotuotteita ja munia välttelen voimakkaasti. Niitä en osta itseäni varten kotiin ikinä. Jos joku kuitenkin antaa minulle lahjaksi maitosuklaata, syön sen. Ja esimerkiksi anoppilassa tai muuten kyläillessä syön valmistetussa ruokalajissa mukana olevan maidon ja/tai munan, vaikken toki lasiin sielläkään maitoa kaada tai juustoa leivälle laita.
Minulle suuret linjat ovat tärkeimmät. Sen vuoksi minun ei tarvitse olla ehdoton niissä tilanteissa, joissa ruokaa minulle tarjoavan henkilön arvot eivät mene yksi yhteen omieni kanssa. Ymmärrän kuitenkin myös tiukat rajanvedot. Vegaanius on mielestäni hyvin loogista ja kestää tarkimmankin eläineettisen syynin. Monet luulevat minuakin vegaaniksi - korjaan aina, etten ole.
Ruokavalioni herättää usein kummastusta, jos siitä minulta kysytään. Monien on helppo ymmärtää lakto-ovovegetaristinen, pesco-vegetaristinen ja vegaaninen ruokavalio, muttei sitä, että joku jättää arjessaan pois lihat, munat ja maidot mutta syö silti kalaa. Myös joustavuus aiheuttaa usein jopa pientä paheksuntaa: ei ymmärretä sitä, että jollekulle on tärkeää syödä mahdollisimman kasvispainotteisesti vaikka välillä söisi anopin tarjoaman voisilmäpullan. Pidetään pelleilijänä, jos tekee tavallani poikkeuksia pääsääntöön.
Joskus olen ajatellut, että ihan yksinkertaisuuden vuoksi voisi ryhtyä vegaaniksi, mutta vielä en ole näin tehnyt, kun siihen ei minulla sellaista pakottavaa sisäistä tarvetta ole. Erityisesti kalan syömisen lopettamista olen vakavasti harkinnut, kun jatkuvasti tulee lisää tietoa kalojen hermostollisesta rakenteesta ja tunteista.
Kasvissyöjä (jo yli kymmenen vuotta)
Kiitos vinkistä! Tofun kanssa olen aika vähän tehnyt tuttavuutta, mutta voisin kokeilla. Osaatko muuten sanoa, mistä löytyy savutofua? Itse olen törmännyt vain maustamattomaan.
-Ap