Vegetarismi ja joulukinkku
Tulossa on ensimmäinen jouluni kasvissyöjänä. Menen suoraan asiaan: olisiko teistä hirveää, jos nyt jouluna tekisin poikkeuksen ja söisin kinkkua? Luomuna toki, mutta lihaahan on kuitenkin.
Omatunto kolkuttaa ja tunnen pettäväni ideologiani, pitäisikö kuunnella sitä vai olla itsekäs ja ostaa se kinkku?
Ilman kinkkua joulu ei vain ole joulu, kaiken muun voin helposti jättää pois. Tässä nyt on kyse vain siitä, kärsinkö minä vai kuoleeko possu nautintoni vuoksi. Tokikaan luomusiat eivät samalla tavalla kärsi kuin muut (valistakaa jos olen väärässä!).
Parasta olisi, jos muut kasvissyöjät/vegaanit sanoisivat mielipiteensä, mutta kaikki on tervetullutta.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyönti nyt on muutenkin typerää. Eläimet kuitenkin kuuluu ihmisen luonnolliseen ruokavalioon.
Ei kuulu. Ihmisellä ei ole lihansyöjän purukalustoa ja vatsahappojemme koostumus on ihan erilainen, mitä oikeilla lihansyöjillä. Lisäksi lihan syönti aiheuttaa syöpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyönti nyt on muutenkin typerää. Eläimet kuitenkin kuuluu ihmisen luonnolliseen ruokavalioon.
Ei kuulu. Ihmisellä ei ole lihansyöjän purukalustoa ja vatsahappojemme koostumus on ihan erilainen, mitä oikeilla lihansyöjillä. Lisäksi lihan syönti aiheuttaa syöpää.
Ihmisen hampaat ovat sekasyöjän, ei kasvissyöjän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sinua kiukuttaa, niin kasvissyöjän hampaat meillä on :).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihansyönti ei mitään syöpää aiheuta.
Kiitos mielipiteistänne!
Seitankinkku olisi ehdottomasti varteenotettava vaihtoehto, mutta vehnäallergian vuoksi en voi sitä syödä.
Minun jouluni perustuu aika pitkälle näihin perinteisiin ruokiin ja varsinkin kinkkuun, minulla kun ei oikein ole ihmisiä, kenen kanssa joulua viettää.
Toki tiedän, että myös luomusika teurastetaan ennen kauppaan päätymistä, mutta se on kuitenkin saanut elää paljon paremman elämän kuin useimmat muut. Tietystikään se ei poista sitä tosiasiaa, että se on syntynyt, elänyt ja kuollut vain päätyäkseen ihmisen lautaselle, mikä ei mielestäni ole oikein kun puhutaan itsestään tietoisesta, älykkäästä eläimestä.
Ehkä kuitenkin jätän kinkun kauppaan, koetan keksiä jotain muuta tilalle ja luon uuden perinteen. Olisiko kenelläkään ajatusta, mitä se muu voisi olla?
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos mielipiteistänne!
Seitankinkku olisi ehdottomasti varteenotettava vaihtoehto, mutta vehnäallergian vuoksi en voi sitä syödä.
Minun jouluni perustuu aika pitkälle näihin perinteisiin ruokiin ja varsinkin kinkkuun, minulla kun ei oikein ole ihmisiä, kenen kanssa joulua viettää.
Toki tiedän, että myös luomusika teurastetaan ennen kauppaan päätymistä, mutta se on kuitenkin saanut elää paljon paremman elämän kuin useimmat muut. Tietystikään se ei poista sitä tosiasiaa, että se on syntynyt, elänyt ja kuollut vain päätyäkseen ihmisen lautaselle, mikä ei mielestäni ole oikein kun puhutaan itsestään tietoisesta, älykkäästä eläimestä.
Ehkä kuitenkin jätän kinkun kauppaan, koetan keksiä jotain muuta tilalle ja luon uuden perinteen. Olisiko kenelläkään ajatusta, mitä se muu voisi olla?
-Ap
Mä ehdotin sitä kuorrutettua savutofua. Se ei näytä niin erikoiselta, mutta ainakin mä tykkään. Kuorrutteena siis sinappi-korppujauho.
Syö jos huvittaa, mutta älä pliis kerro enää kellekkään olevasi kasvissyöjä, kerro ennemmin että pidät kasvisruokapäiviä tai vältät eläinperäisiä ruokia tms. Nimittäin on ihan älyttömän rasittavaa selittää ettei itse pysty (henkisesti ja vatsaoireellisesti) syömään aina silloin tällöin lihaa, kun Martta-serkku on kanssa kasvissyöjä ja syö aina kun liharuoka on riittävän hyvää... Suuri osa emännistä ja isännistä vetää herneen nenäänsä kun kasvissyöjälle ei kelpaa sekaruoka kun on tottunut niihin jotka joustaa.
T: vegaani
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sinua kiukuttaa, niin kasvissyöjän hampaat meillä on :).
http://ravitsemustiede.hpage.co.in
Jos jollekin on se epäselvää, onko ihminen luonnostaan kasvis- vai lihansyöjä, niin vilkaisu hampaisiin selvittää tämän kysymyksen. Ihmisen etuhampaat ovat kehittyneet tyypillisesti lihan leikkaamiseen, kun taas poskihampaat ovat kehittyneet kasvisten hienontamiseen. Ihminen on luonnostaan siis sekasyöjä, eli syö sekä lihaa että kasviksia. Tätä tukee myös muut ruuansulatuselimistön ominaisuudet, ruuansulatuselimistömme on sopeutunut sekasyöntiin. Ero moniin puhtaisiin kasvissyöjiin ihmislajilla on siinä, että ihminen ei pysty hyödyntämään lainkaan selluloosaa.
Vierailija kirjoitti:
Et siis ole kasvissyöjä, vaan flexaaja.
Minulle on nyt hieman epäselvää, mikä on ideologiasi? Kasvissyöjähän voi olla vaikka ihan terveydellisistä syistä, joku on ympäristön vuoksi ja kolmas eläinoikeuksien vuoksi. Ilmeisesti eläinoikeusaate ei ole sun ideologiasi, koska eo-vegaani ei "ihan pikkuisen" syö lihaa, edes jouluna. Eläinten oikeudet ovat olemassa myös jouluna, ja mielestäni ennen kaikkea jouluna; kaikilla hyvä tahto...
Ja tiedoksesi: kyllä se joulu tulee sekä on joulu ilman kinkkuakin. :) Vähän surullista, että jonkun olennon ruumiin mässääminen tuo sinulle sen aidon joulumielen, siinä kuin itse eo-vegaanina ajattelen, että joulumieleni syntyy kaikista muista kärsimysvapaista herkuista, joita voin hyvällä omatunnolla syödä ilman että tarvitsee kyseenalaistaa ideologiaani.
Luomusiat saavat toki astetta paremman elämän, mutta yhtä lailla se menettää henkensä aivan turhaan jonkun makuelämyksen vuoksi. Myöskään teurastamoissa luomusikoja ei kohdella mitenkään "luomummin", samalla lailla ne sekoittuvat "iloiseen" joukkoon, joiden tainnutuksista n. 30 % päivittäin epäonnistuu (http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/oikeutta_elaimille_evira-43573). Mieti sitä hetken, oletko todella valmis tukemaan tätä tuotantoa, jossa teurastetaan eläin pahimmillaan tajuissaan. Et voi olla mitenkään varma, onko juuri sinun lautasellesi päätynyt sika kuollut tajuttomana vai onko se ollut tajuissaan, kun sen kurkku viilletään auki. Jos sen kanssa voit elää, niin good luck with that... Minä en voisi, enkä halua että joulupöytäni siinä kuin ruokavalioni muutenkaan on mitenkään vastuussa viattomien, tietoisten eläinten kärsimyksestä tai kuolemasta.
Oletko tutustunut Facebookissa tapahtumaan Vegejoulu? Liity sinne, siellä mahtavia kärsimysvapaita reseptejä ja vaihtoehtoja kuolemalle.
Nämä ovat nimenomaan niitä syitä, miksen syö lihaa/muuta eläinperäistä. Ihmismieli kai kuitenkin toimii niin, että se pyrkii unohtamaan ikävät asiat oman 'hyvinvointinsa' edestä.
Iso kiitos maanpinnalle palauttamisesta!
-Ap
Et ole kasvissyöjä jos syöt kinkkua- ihan sama oli luomua tai ei. Kuinka tyhmä ihminen voi olla?
Itse lopetin lihansyönnin aikanaan vuodenvaihteessa ja silloin ajattelin, että jouluisin teen poikkeuksen ja syön kinkkua. Mutta kun tuli seuraava joulu niin ei todellakaan tehnyt mieli kinkkua. Jos podet jo nyt asiasta huonoa omatuntoa, niin mieti onko sen arvoista..
Miksi edes olet kasvissyöjä? Et ainakaan eettisistä syistä, koska possuja kohdellaan kaikista kauheiten. Lihan pois jättäminen ei ole mikään muoti-ilmiö vaan valinta. Ihan naurettava olet.
Eihän se hirveä oo jos kinkkua syö.
"PAASAUS"VAROITUS! Ap kysyi luomupossuista.
Luomupossuilla on olot vain vähän paremmin, käytännössä suurin ero on se, että niitä ruokitaan luomuruualla. Muuten sille noin 100 kiloiselle porsaalle ja niille noin 300 kiloisille täyskasvuisille emakoille määrätään laissa vain hieman vähemmän ahtaat tilat, tyyliä neliö vs. 1,5 neliötä (ei ole oikeat luvut, en muista niitä just nyt mutta on hyvin samaa luokkaa), lisäksi ne saa lakisääteisesti hieman enemmän virikkeittä, tarkoittaa usein ohutta kerrosta heiniä petaamiseen tai sanomalehtiä silputtavaksi. Lisäksi luomupossut tapetaan aivan yhtä julmasti, ne kärsii samat teuraskuljetusmatkat ja luomupossuilta revitään myös ne kivekset ilman anestesiaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes olet kasvissyöjä? Et ainakaan eettisistä syistä, koska possuja kohdellaan kaikista kauheiten. Lihan pois jättäminen ei ole mikään muoti-ilmiö vaan valinta. Ihan naurettava olet.
Muutoin samaa mieltä, mutta todellakin noilla suuremmilla tuotantoeläimillä on edes jonkinnäklistä inhimillisyyttä kehissä. Broilerihallissa voi olla tuhansia broilereita jotka eivät koskaan näe eläinlääkäriä, kuolleet noukitaan vaan lattialta. Kananmunantuitanto on vielä kurjempaa, se menee jo täydellisen eläinrääkkäyksen puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Onhan myös olemassa vegaaninen "kinkku", jos et halua aitoa syödä:
http://kauppa.ruohonjuuri.fi/kasviskinkkuaines-sika-sakissa/HEHKUT-6430…
Tämä on hyvää, meillä ollut tämä pari joulua, sekä kalkkuna. Olemme ihan sekasyöjiä.
Se possu on kuollut joka tapauksessa ja joku muu ostaa sen kyllä jos et sinä.
Omatuntosi on asia johon me muut emme voi puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Syö jos huvittaa, mutta älä pliis kerro enää kellekkään olevasi kasvissyöjä, kerro ennemmin että pidät kasvisruokapäiviä tai vältät eläinperäisiä ruokia tms. Nimittäin on ihan älyttömän rasittavaa selittää ettei itse pysty (henkisesti ja vatsaoireellisesti) syömään aina silloin tällöin lihaa, kun Martta-serkku on kanssa kasvissyöjä ja syö aina kun liharuoka on riittävän hyvää... Suuri osa emännistä ja isännistä vetää herneen nenäänsä kun kasvissyöjälle ei kelpaa sekaruoka kun on tottunut niihin jotka joustaa.
T: vegaani
Koskaan en ole itseäni kasvissyöjöksi tituleerannut ennen tätä päivää, vaikka olen kohta vuoden vältellyt kaikkia eläinperäisiä tuotteita ja puhunutkin nimenomaan välttelystä jos olen asiasta puhunut.
Tämä kinkkuasia tuli itsellenikin yllätyksenä, en ole aiemmin ymmärtänyt, kuinka tärkeä se minulle onkaan. Tämä aloitus tuli aika spontaanisti, varmaan lähinnä halusin vahvistusta siihen, että kinkkua ei kannata ostaa vaikka mieli tekisi.
Kiitos viestistäsi.
-Ap
Jos tofu ei nappaa ja seitania et pysty syömään, niin suosittelen sinappimaustettuja tai sinapilla leivitettyjä teksturoituja soijatuotteita (pohviä, pyörykkää, suikaletta), tulee niitä jouluisia makuja ja lihaisaa koostumusta ilman eläinten hyväksikäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T: vegaaniKoskaan en ole itseäni kasvissyöjöksi tituleerannut ennen tätä päivää, vaikka olen kohta vuoden vältellyt kaikkia eläinperäisiä tuotteita ja puhunutkin nimenomaan välttelystä jos olen asiasta puhunut.
Tämä kinkkuasia tuli itsellenikin yllätyksenä, en ole aiemmin ymmärtänyt, kuinka tärkeä se minulle onkaan. Tämä aloitus tuli aika spontaanisti, varmaan lähinnä halusin vahvistusta siihen, että kinkkua ei kannata ostaa vaikka mieli tekisi.
Kiitos viestistäsi.
-Ap
Tässä tapauksessa pyydän anteeksi kärkästä
viestiä. Minä oikeasti vihaan kun isovanhemmat pettyy syömättömyyteeni kun serkku pauhaa lihansyönnin vääryydestä samalla kun vetää itse lihapullia. Kyllä saa flexata ja olen ylpeä kaikista niistä ihmisistä, jotka ovat luonnon ja eläinten vuoksi lisänneet kasvisruokapäiviään. Pisti vaan kiukkuamaan kun nousi tunteet pintaan.
Eläimet kuuluvat ihmisten luonnolliseen ruokavalioon, mutta nykyisen eläintuotannon kohdalla ei voi puhua luonnollisuudesta lainkaan. Lisäksi eläintalous, etenkin karjatalous, on suurin ympäristöongelma. Tämän takia suosittelen kasvissyöntiä lämpimästi.