Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vegetarismi ja joulukinkku

Vierailija

Tulossa on ensimmäinen jouluni kasvissyöjänä. Menen suoraan asiaan: olisiko teistä hirveää, jos nyt jouluna tekisin poikkeuksen ja söisin kinkkua? Luomuna toki, mutta lihaahan on kuitenkin.

Omatunto kolkuttaa ja tunnen pettäväni ideologiani, pitäisikö kuunnella sitä vai olla itsekäs ja ostaa se kinkku?

Ilman kinkkua joulu ei vain ole joulu, kaiken muun voin helposti jättää pois. Tässä nyt on kyse vain siitä, kärsinkö minä vai kuoleeko possu nautintoni vuoksi. Tokikaan luomusiat eivät samalla tavalla kärsi kuin muut (valistakaa jos olen väärässä!).

Parasta olisi, jos muut kasvissyöjät/vegaanit sanoisivat mielipiteensä, mutta kaikki on tervetullutta.

Sivut

Kommentit (53)

yolopää

No jos olisin sinä ja söisin niin tuntisin kyllä huonoa omaatuntoa, mutta koska et ole minä niin sanon että ei se ole niin vakavaa :D

Vierailija

Sama kai se. Mut kyllä se joulu on joulu ilman kinkkuakin. Ainakin itse olen joulun jouluna viettänyt jo viimeiset 16 vuotta, vaikka kinkkua ei meillä olekaan.

Vierailija

Kuka kärsii siitä ettei syö lihaa? Itse en ole koskaan kärsinyt lihattomasta ateriasta vaikka olen tehotuotettua lihaa syövä sekasyöjä.

Tee seitankinkku.

Vierailija

Ihan oman omatunnon mukaan voit toimia, ei sinua kukaan tuomitse. Itseäni kinkku ällötti jo silloin kun olin lihansyöjä, joten minulla ei ollut mitään vaikeuksia jättää kinkkua pois joulupöydästä. Parempi puoliskokaan (sekasyöjä) ei kinkkua kotiimme kaipaa, hän syö kinkkua ennen joulua esim. pikkujouluissa ja työpaikan joululounailla.

T: lakto-ovona kohta 20 vuotta.

Vierailija

Kyllä se luomusikakin teurastetaan ennen kuin se päätyy joulukinkuksi. Voit toki kinkkua syödä, ei se ole keneltäkään pois.

Vierailija

Et siis ole kasvissyöjä, vaan flexaaja. 

Minulle on nyt hieman epäselvää, mikä on ideologiasi? Kasvissyöjähän voi olla vaikka ihan terveydellisistä syistä, joku on ympäristön vuoksi ja kolmas eläinoikeuksien vuoksi. Ilmeisesti eläinoikeusaate ei ole sun ideologiasi, koska eo-vegaani ei "ihan pikkuisen" syö lihaa, edes jouluna. Eläinten oikeudet ovat olemassa myös jouluna, ja mielestäni ennen kaikkea jouluna; kaikilla hyvä tahto...

Ja tiedoksesi: kyllä se joulu tulee sekä on joulu ilman kinkkuakin. :) Vähän surullista, että jonkun olennon ruumiin mässääminen tuo sinulle sen aidon joulumielen, siinä kuin itse eo-vegaanina ajattelen, että joulumieleni syntyy kaikista muista kärsimysvapaista herkuista, joita voin hyvällä omatunnolla syödä ilman että tarvitsee kyseenalaistaa ideologiaani.

Luomusiat saavat toki astetta paremman elämän, mutta yhtä lailla se menettää henkensä aivan turhaan jonkun makuelämyksen vuoksi. Myöskään teurastamoissa luomusikoja ei kohdella mitenkään "luomummin", samalla lailla ne sekoittuvat "iloiseen" joukkoon, joiden tainnutuksista n. 30 % päivittäin epäonnistuu (http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/oikeutta_elaimille_evira-43573). Mieti sitä hetken, oletko todella valmis tukemaan tätä tuotantoa, jossa teurastetaan eläin pahimmillaan tajuissaan. Et voi olla mitenkään varma, onko juuri sinun lautasellesi päätynyt sika kuollut tajuttomana vai onko se ollut tajuissaan, kun sen kurkku viilletään auki. Jos sen kanssa voit elää, niin good luck with that... Minä en voisi, enkä halua että joulupöytäni siinä kuin ruokavalioni muutenkaan on mitenkään vastuussa viattomien, tietoisten eläinten kärsimyksestä tai kuolemasta.

Oletko tutustunut Facebookissa tapahtumaan Vegejoulu? Liity sinne, siellä mahtavia kärsimysvapaita reseptejä ja vaihtoehtoja kuolemalle.

Vierailija

Minä en pystysi. Joulu olisi pilalla sen jälkeen, kun miettisin omantunnon tuskissani, millaista helvettiä sen sian elämä on ollut vain siitä syystä, että minä haluan kinkkua jouluna. En voisi. Mutta sinä ap teet itse omat päätöksesi, ei kukaan voi sinun puolestasi sanoa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Et siis ole kasvissyöjä, vaan flexaaja. 

Minulle on nyt hieman epäselvää, mikä on ideologiasi? Kasvissyöjähän voi olla vaikka ihan terveydellisistä syistä, joku on ympäristön vuoksi ja kolmas eläinoikeuksien vuoksi. Ilmeisesti eläinoikeusaate ei ole sun ideologiasi, koska eo-vegaani ei "ihan pikkuisen" syö lihaa, edes jouluna. Eläinten oikeudet ovat olemassa myös jouluna, ja mielestäni ennen kaikkea jouluna; kaikilla hyvä tahto...

Ja tiedoksesi: kyllä se joulu tulee sekä on joulu ilman kinkkuakin. :) Vähän surullista, että jonkun olennon ruumiin mässääminen tuo sinulle sen aidon joulumielen, siinä kuin itse eo-vegaanina ajattelen, että joulumieleni syntyy kaikista muista kärsimysvapaista herkuista, joita voin hyvällä omatunnolla syödä ilman että tarvitsee kyseenalaistaa ideologiaani.

Luomusiat saavat toki astetta paremman elämän, mutta yhtä lailla se menettää henkensä aivan turhaan jonkun makuelämyksen vuoksi. Myöskään teurastamoissa luomusikoja ei kohdella mitenkään "luomummin", samalla lailla ne sekoittuvat "iloiseen" joukkoon, joiden tainnutuksista n. 30 % päivittäin epäonnistuu (http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/oikeutta_elaimille_evira-43573). Mieti sitä hetken, oletko todella valmis tukemaan tätä tuotantoa, jossa teurastetaan eläin pahimmillaan tajuissaan. Et voi olla mitenkään varma, onko juuri sinun lautasellesi päätynyt sika kuollut tajuttomana vai onko se ollut tajuissaan, kun sen kurkku viilletään auki. Jos sen kanssa voit elää, niin good luck with that... Minä en voisi, enkä halua että joulupöytäni siinä kuin ruokavalioni muutenkaan on mitenkään vastuussa viattomien, tietoisten eläinten kärsimyksestä tai kuolemasta.

Oletko tutustunut Facebookissa tapahtumaan Vegejoulu? Liity sinne, siellä mahtavia kärsimysvapaita reseptejä ja vaihtoehtoja kuolemalle.

Älä paasaa!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat