Gallup imetyksestä ja hiuksista!
Kauanko imetit?
Jos hiuksia alkoi lähtemään, niin milloin?
Missä kunnossa hiuksesi olivat raskausaikana verrattuna aikaan ennen raskautta?
Huomasin täällä pinoja hiusten lähdöstä ja minua alkoi kiinnostamaan, että vaikuttaako hiusten lähtöön imetyksen kesto ja raskausajan hiusten kunto.
Oma vauva on nyt 2,5 kk. Täysimetän, eikä hiuksia ole vielä lähtenyt (tosin olisi kai ihme jos olisivat jo nyt alkaneet irrota).Raskausaikana hiukseni olivat aivan samassa kunnossa, kuin ajalla ennen raskautta.
Kommentit (8)
noema:
Kauanko imetit?
Missä kunnossa hiuksesi olivat raskausaikana verrattuna aikaan ennen raskautta?
- imetän edelleen, poika kohta 5 kk
- tukkaa alkoi lähtemään, kun poika oli öpaut 2 kk
- raskauden aikana hiukseni paksuni ihan älyttömästi ja olivat tosi ihanassa kunnossa. Kaikki kehuivat ja ihmettelivät :)
Aina mulla on ollut paksu tukka, mutta odotusaikana se oli erityisen kiiltävä ja kaunis.
Muistan jostain lukeneeni, että tukanlähtöön on syynä lähinnä äidin hormonitoiminnan muutokset, ei niinkään pelkkä imetys.
Korjatkaa, jos olen väärässä!
1. raskaudessa: hiukset olivat normaalia paksummat ja kauniimmat. Hiuksia alkoi lähteä älyttömästi 4-5 kk synnytyksestä. Imetin 1 v 2 kk. En kiinnittänyt huomiota, että milloin tilanne parani, mutta aika pian hiustenlähdön jälkeen alkoi juuresta kasvaa uutta ja sitten olikin sellaista pätkää joukossa pidemmän aikaa.
2. raskaudessa: hiukset olivat melko normaalit. Vauva nyt 2,5 kk ja noin kuukausi sitten alkoi mielestäni lähteä normaalia enemmän hiuksia pesun yhteydessä. Vielä kuitenkaan ei ole lähtenyt yhtä paljon hiuksia, kuin 1. raskauden jälkeen. Imetän edelleen...odotan pahinta sulkasatoa vasta parin kuukauden päästä.
Olen myös kuullut, ettei imetys vaikuta, vaan hormonitoiminta raskausaikana. Ja useimmilla kai on tosiaan väliaikaista ja normaali hiustilanne palautuu.
Mutta niin ajankohtainen kysymys et oli pakko vastata eli
Vauva on nyt 4½kk ja mulla lähtee tukkaa ihan hirmuisesti siis silleen tuppoina!! Nyt ehkä semmoisen viikon ajan. Enään ei ole tietokaan niistä mahtavista hiuksista jotka olivat raskauden jälkeen siis todella tuuheat ja kiiltävät.
Raskausaikana tukkani oli normaali ja pidin sitä paljon kiinni kun oli kesä kuuma.
Uskovaan kyllä ne hiukset rupeavat sinullakin lähtemään, en nimittäin tiedä ketään jolla ei olisi lähtenyt raskauden aikana hiuksia.
noema:
Kauanko imetit?
Missä kunnossa hiuksesi olivat raskausaikana verrattuna aikaan ennen raskautta?Huomasin täällä pinoja hiusten lähdöstä ja minua alkoi kiinnostamaan, että vaikuttaako hiusten lähtöön imetyksen kesto ja raskausajan hiusten kunto.
Oma vauva on nyt 2,5 kk. Täysimetän, eikä hiuksia ole vielä lähtenyt (tosin olisi kai ihme jos olisivat jo nyt alkaneet irrota).Raskausaikana hiukseni olivat aivan samassa kunnossa, kuin ajalla ennen raskautta.
Osittaisimetin 2,5kk.
Hiuksia alkoi yhtäkkiä lähteä tuppoina vajaa 4kk synnytyksestä.
Hiukset olleet aina paksut ja kiiltävät, ja raskausaikana en huomannut eroa entiseen.
Sitä mieltä olen että tosiaan hormonitoiminta se mikä vaikuttaa, ei niinkään imetys.
ja uskonkin lujasti, ettei imetys sinänsä niitä hiuksia vie, vaan " syynä" on äitien ravinto, koska imetyshän kuluttaa n. 800 ylimääräistä kaloria per vrk ja imettävä tarvitsee runsaasti kalsiumia ja vitamiineja ja uskon, että nimenomaan vitamiinien puutteesta ne hiukset alkavat huonontua ja lähteä.
Raskausaikana hiukseni ovat aina voineet super hyvin, kasvaneet ja olleet hyvin kiiltävät.
Mutta siis ei ole muutosta aikaan ennen raskautta.
Kirjoitanpa minäkin.
Itse en ole imettänyt ja hiuksia lähti silti toooosi paljon, vaikka pyrin syömään terveellisesti ja monpuolisesti. Minä siis pidän syynä noita hormoonimyrskyjä tuohon hiusten lähtöön, sillä mulla on e-pillereiden lopetuskin aikanaan aiheutanut voimakasta hiusten lähtöä. Tällöin testasinkin kovasti kaikkia poppaskonsteja, joista ei tuntunut olevan mitään apua.
Raskausaikana hiusten kunto oli himpun verran parempi sekä paksunivat jonkin verran. Eivät kuitenkaan merkittävästi. Hiusten lähtö alkoi, kun vauva oli 3kk ja loppui vauvan ollessa reilut 6kk. Nyt kasvaa jo hyvää vauhtia uutta tukkaa tilalle.
Raskaudella tai viiden kuukauden imetyksellä ei ollut mitään vaikutusta hiuksiini. Mulla on pitkä luonnonkihara, joka edelleen on ihan yhtä paksu ja pörröinen kuin ennenkin. Monet varoittivat, että tukka lähtee, suorenee tms tms, mutta kuten sanottua, ei mitään vaikutusta.
Eli hiusten ominaisuuksistakin saattaa riippua, miten reagoivat mihinkin. Tähän pehkoon ei toistaiseksi millään elämäni vaiheella ole ollut mitään vaikutusta. Se on elänyt täysin omaa elämäänsä jo pian 40 vuotta : )
Täysimetyksellä mentiin neitin kanssa reilu neljä kuukautta, mutta hiukset alkoi lähteä kun vauva oli vähän vajaa neljä kk. Esikoista imetin vain kaksi kk osittain ja silloinkin hiukset alkoi lähteä kun vauva oli n.4kk.
Ja samassa kunnossa hiukset oli molemmissa raskauksissa kuin normaalistikkin, eli siinä ei tapahtunut mulla muutosta.