Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ostaa (meille) talon, mut mun äiti ei hyväksy sitä

Vierailija

Otsikko tais olla huonosti muotoiltu, mut "ongelma" on se, että
asun miesystävän kanssa vuokralla suht kalliissa kämpässä. Mies on töissä ja mä opiskelen viel seuraavat neljä vuotta. Ollaan päätetty et mies ostaa asunnon meille sitku hyvä löytyy. Ja onhan se järkevää ja saahaan enemmän tilaa. Mun äiti ei asiaa voi käsittää, sen mielestä se on väärin koska ei olla naimisissa ja näin ollen se asunto ei oo yhtään mun? Mun pitäs äitin mukaa sanoa miehellä, että papin aamenen jälkeen se saa ostaa sen asunnon, josta mä en tuu maksaan mitään. Oon tosi läheinen äitin kanssa ja sille on aina ollu tosi tärkeetä et mulla menee asiat hyvin ja oon onnellinen. Kaikissa mun päätöksissä oon kysyny siltä neuvoa. Tää asia rassaa sitä niin et sitä ei kiinnosta kysyä meijän tulevasta talosta tai suunnitelmista ym. Tulee huono mieli siitä että mä oon löytäny elämäni miehen jonka kanssa mulla on kohta "oma" koti ja iso piha ym kaikkea ihanaa mistä voin olla ilonen. Mun veli on ostanu jo kaks kämppää avovaimonsa (molemmat maksaa lainaa) ja tää ei oo mikää ongelma. Mikä mun äitii vaivaa, aatteleeko useemmakki tolla tavalla? Mitä voin sanoo sille?

Sivut

Kommentit (71)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Äitisi on ihan oikeassa tässä asiassa. Aika heikoille jäät, kun ero tulee.

Miten niin, jos ap ei talosta maksakkaan?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No mitä siitä vaikka ero tulis jos ap ei maksa talosta? Ostettiin mekin asunto kun mulla ei ollut vielä töitä eikä oltu naimisissa. Mies maksoi lainaa, mä maksoin vaan yhtiövastikkeen. Jos ero olisi tullut niin olisin muuttanut takaisin vuokralle. Tosin nykyään mullakin on työ ja ollaan jo naimisissa.

Ihan hyvä et ostettiin hyvissäajoin niin nyt on maksettu lainaa pois eikä "tuhlattu" turhaan vuokraan.

Vierailija

No veli ja veljen vaimo varmaan omistavat asunnon puoliksi kun kerta molemmat lainaakin maksavat. Sinun tapauksessasi mies maksaisi lainat ja omistaisi talon 100 %? Käytännössä talo voi siis olla teidän, mutta todellisuudessa talo on viime kädessä aina miehesi eikä sinun, jos vaikka eroaisitte. Tästä äitisi on varmaan huolissaan.

Voittehan te tietysti ostaa talon ja tehdä niin kuin haluatte, mutta jos sinä et omista mitään osuutta talosta virallisesti niin kannattaa muistaa sekin sitten, että sinä et osallistu taloudellisesti lainan lyhennyksiin, remontteihin tms.  

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestäni taas äitisi ajatus on aika outo. Minä näen, että tämä on vain asumisjärjestely, ja tällä hetkellä sinulle hyödyllinen sellainen. Jos menisitte naimisiin, ja miehesi olisi sinua paljon varakkaampi (omistaisi talon kun sinulla ei olisi varallisuutta), niin voisihan olla, että hän haluaisi avioehdon. Se ei nykyään ole mitenkään harvinainen.

Asun avoliitossa, meillä on omat samaan asuntoon kohdistuvat asuntolainat. Jos naikkulaan mentäisiin, niin todellakin pitäisimme omaisuutemme erillämme.

Ongelmaksi asetelma tulee mielestäni siinä vaiheessa, jos hankitte lapsia. Mihin muutat jos miehelle menee koko kotinne?  Mutta tämä koskee oikeastaan koko suhdettanne. Äitisi varmaan haluaa, että menette naimisiin ja mies ostaa talon silloin, jolloin tuo on avioliitossa hankittua varallisuutta ja jaettavissa?

Onpas äidit nykyään vanhanaikaisia. Minä olen järjestänyt elämäni niin, että omillani pärjään.

Vierailija

Äitillehän asia ei kuulu pätkääkään. Teet mitä haluat. Kyllä sun se napanuora pitäisi jo katkaista ja alkaa tehdä omat päätöksesi, silloinkin kun äiti on niistä eri mieltä.

Vierailija

Ei ole huono järjestely sinulle, kun pääset varmasti halvemmalla miehen kämpässä kuin vuokralla. Kun vain et lyhennä lainaa.

Vierailija

No sitä mäki mietin, et eihän mulle mitään käy vaik ero tulee, mieshän se yksin siihen isoon kämppään jää. Äiti ei vaan kestä ajatusta, että mä en ole tasa-arvonen täs asiassa. Eli jos ollaan naimisissa ja en voi silti maksaa lainaa pois, niin miehen omaisuus on myös mun. Kyllä mäki mieluusti menisin naimisiin ja haluisin et asiat olis yhteisiä jne. Mutta minkäs teet kun kosintaa ei ole kuulunut ja tästä pikku kämpästä loppuu tila kesken..

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No veli ja veljen vaimo varmaan omistavat asunnon puoliksi kun kerta molemmat lainaakin maksavat. Sinun tapauksessasi mies maksaisi lainat ja omistaisi talon 100 %? Käytännössä talo voi siis olla teidän, mutta todellisuudessa talo on viime kädessä aina miehesi eikä sinun, jos vaikka eroaisitte. Tästä äitisi on varmaan huolissaan.

Voittehan te tietysti ostaa talon ja tehdä niin kuin haluatte, mutta jos sinä et omista mitään osuutta talosta virallisesti niin kannattaa muistaa sekin sitten, että sinä et osallistu taloudellisesti lainan lyhennyksiin, remontteihin tms.  

Miten yksinkertaisia naiset ovat? Jos mies omistaa talon ja laina hänen nimissään, niin et tietenkään osallistu lyhennyksiin tai panosta asunnon arvoa kohottaviin toimiin rahallisesti (isot remontit). Mutta vastiketta varmaan voit maksaa, sillä muutenhan asut ilmaiseksi?

Ovatko äidit yhä nykyään huolestuneita siitä, ettei tyttärelle löydy ELÄTTÄJÄÄ? Minusta on ihan ok asumisjärjestely tässä tilanteessa. Vuokralla jos asuisitte, niin maksaisit todennäköisesti vuokraa enemmän kuin mahdollista vastiketta nyt.

RS

Jos olet aikuinen niin mitä äitisi sanoo ei kuulu sinulle.

Jos et omista asuntoa ja ette ole naimisissa ja teille tulee ero niin silloin et saa siitä hyvitystä mutta et jää myöskään velkaa mitään siitä.

Vierailija

No äitisi näkee jotain, mitä ette vielä kumpikaan ymmärrä. Hänen sydämensä näkee vaaran, että mies käyttää taloa ja taloudellista asemaansa jatkossa kiristääkseen sinut heikoille. Mies vaurastuu, sinä maksat kauppalaskut ja muksut. Ja jos ero tulee, niin tyhjin käsin lähdet ilman lapsiasi, uhkaa mies. Ihanan talon kulisseista on vaikea lähteä, edullisesta asemasta. Häitä tuskin tulee, kun jo saanut sut. Muistat tämän, kun ensimmäinen isku tulee.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat