Mustelmaherkkyys

Vierailija

Mistäköhän voisi johtua mustelmaherkkyys ja se että ilmestyy outoja mustelmia ilman mitään näennäistä syytä? Toisista näkee että ovat varmaan tulleet jostain kolauksesta, niin lievästä etten ole edes rekisteröinyt sitä. Toiset tulevat ihan hämäriin paikkoihin, ja ovat itsessäänkin... Hämäriä. Kuten sisäreiteen neljä lähekkäin olevaa pistemäistä mustelmaa, pikkusormen kynnen kokoisia.

Tätä on jatkunut pidemmän aikaa. Rupesin itse seuraamaan tarkemmin kun poikaystävä aina kommentoi että taas sulla on tuossa uusi mustelma. Sen tiedän että Hb, leuk ja trombosyytit on ok. Kalaöljyä syön mutta mustelmaherkkyys on ollut silloin kun en ole syönyt myös. Lääkkeitä en syö. Alkoholia juon satunnaisesti, max kerran viikossa.

Voiko tämä olla ihan vain ominaisuus? Suvussa ei ole tietääkseni verenvuototaipumustakaan, ja kuten sanottuna hb on hyvä.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

En usko että aina, en ole ainakaan reagoinut siihen. En ainakaan muista olleen. Iho on normaali, mutta nyt kun talvi tulee niin on muuttunut pintakuivaksi. Ei atopiaa, ei ihottumaa, ei allergioita.
Ap

Vierailija

Joo! Hiuksia irtoaa paljon. Olen varannut ajan lääkäriin järkyttävän väsymyksen ja epämääräisen nivel- ja lihaskipujen vuoksi, joskin se menee ensi vuodelle. Pitää puhua näistä mustelmistakin silloin.

Kävin suihkussa äsken ja äkkiseltään löysin useamman (yli 5) pistemäisen mustelman. Sitten yksi iso kunnon sinervänpunamusta jonka selvästi oon saanut jostain kolauksesta jota en muista.

Pitää kirjoittaa lista sinne lääkärille... On niin huono muisti ja keskittymiskyky myös. Varmaan tästä väsymyksestä johtuvaa se.

Jotenkin pelkään että lääkärin vastaus kaikkeen on stressi ja ylipaino, kuten on ollut joskus aiemmin kun olen valittanut kipuja (joka on myös sormien nivelissä joten en usko ylipainoon Syynä). Mutta mustelmia en ole ainakaan voinut "kuvitella" itselleni.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Joo! Hiuksia irtoaa paljon. Olen varannut ajan lääkäriin järkyttävän väsymyksen ja epämääräisen nivel- ja lihaskipujen vuoksi, joskin se menee ensi vuodelle. Pitää puhua näistä mustelmistakin silloin.

Kävin suihkussa äsken ja äkkiseltään löysin useamman (yli 5) pistemäisen mustelman. Sitten yksi iso kunnon sinervänpunamusta jonka selvästi oon saanut jostain kolauksesta jota en muista.

Pitää kirjoittaa lista sinne lääkärille... On niin huono muisti ja keskittymiskyky myös. Varmaan tästä väsymyksestä johtuvaa se.

Jotenkin pelkään että lääkärin vastaus kaikkeen on stressi ja ylipaino, kuten on ollut joskus aiemmin kun olen valittanut kipuja (joka on myös sormien nivelissä joten en usko ylipainoon Syynä). Mutta mustelmia en ole ainakaan voinut "kuvitella" itselleni.

Ap

Joko anemia tai sitten ihan päinvastoin, eli hemokromatoosi. Ferritiini yms. rauta-arvot selvittävät tämän, hb ei kerro kummastakaan välttämättä mitään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ap

Joko anemia tai sitten ihan päinvastoin, eli hemokromatoosi. Ferritiini yms. rauta-arvot selvittävät tämän, hb ei kerro kummastakaan välttämättä mitään.

Hemokromatoosi. Pitää lukea siitä enemmän. Olen kuullut siitä joskus mutta luulin tosiaan että silloin olisi hb tyyliin 180. Kiitos.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voi olla von Willebrandin tauti. Käyppä lääkärillä.

Luulin että se on perinnöllistä? En ole kuullut että suvussa olisi. Ennen raskauksia kuukautiset oli kyllä todella pitkät ja runsaat, vasta hormonikierukan myötä loppuivat. Pitää lukea lisää tästäkin. Kiitos.
Ap

Vierailija

Aloittaja, kyllä se ylipaino voi olla ihan totta syynä kaikenlaiseen epämääräiseen kipuiluun. Nivel- lihaskipuun, hiusten ohenemiseen jne.. Etenkin jos sulla on useampi kymmenen kiloa ylimääräistä. Mustelmia ei tosin aiheuttane. Liikalihavuus ON kansansairaus, ja uskoi lihava sitä tahi ei, niin se myös aiheuttaa kaikenlaisia selittämättömiä sivuoireita. Kuten myös epämääräinen ruokavalio. Mutta näitä seikkoja ei kukaan usko ennenkuin on laihtunut normaalimittoihin tai korjannut ruokavalionsa kuntoon.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Aloittaja, kyllä se ylipaino voi olla ihan totta syynä kaikenlaiseen epämääräiseen kipuiluun. Nivel- lihaskipuun, hiusten ohenemiseen jne.. Etenkin jos sulla on useampi kymmenen kiloa ylimääräistä. Mustelmia ei tosin aiheuttane. Liikalihavuus ON kansansairaus, ja uskoi lihava sitä tahi ei, niin se myös aiheuttaa kaikenlaisia selittämättömiä sivuoireita. Kuten myös epämääräinen ruokavalio. Mutta näitä seikkoja ei kukaan usko ennenkuin on laihtunut normaalimittoihin tai korjannut ruokavalionsa kuntoon.

Minulla on ylipainoa 7kg joka sekin toki on liikaa. Nivelkipuja ja väsymystä on ollut myös normaalipainoisena. Varsinkin epämääräiset kivut yhä pahempana ovat olleet seuranani lapsesta saakka. Olen saanut ylipainoni vasta aikuisiällä.
Ap

Vierailija

Jännä tuo hemokromatoosi. Sen oireet sopisivat kyllä, muutenkin kuin täällä mainittujen kohdalta. Mietin varaisinko ajan yksityiselle, en tiedä jaksanko odottaa ensi vuoteen lääkärinaikaani. Ensi kuussa tulee veronpalautukset, niiden turvin voisikin olla varaa käydä.
Ap

Vierailija

Jos on pinnalliset verisuonet kuten minulla niin ihan naurettavista osumista tulee mustelmia. Omaan myös korkean kipukynnyksen niin en monesti tiedä yhtään mistä mustelma on tullut.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos on pinnalliset verisuonet kuten minulla niin ihan naurettavista osumista tulee mustelmia. Omaan myös korkean kipukynnyksen niin en monesti tiedä yhtään mistä mustelma on tullut.

Niitäkin minulla kyllä on! Lisääntyneestä määrin ikääntymisen myötä vaikken mummoikäinen nyt olekaan. Jopa suonikohjujen alkeita, yh, en tykkää.
Ap

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat