Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon miehenne ottavat vastuuta arjesta?

Vierailija

Itse olen tällä hetkellä hoitovapaalla kohta vuoden ikäisen lapsen kanssa ja olisi kiva kuulla muiden lapsiperheiden arjen pyörityksestä :) Meillä mies on päivät töissä ja minun vastuulla on sitten kaikki lapseen ja kotiin liittyvät asiat niin arkisin kuin viikonloppuisinkin. Aamuisin noustaankin jo kukonlaulun aikaan ylös, päivän saan pulkkaan kun lapsi menee illalla nukkumaan ;D. En ole tylsistynyt/katkera kotiäiti (kuten täällä yleensä heti sanotaan :D), vaan lähinnä mietin, että osallistuuko muilla mies töiden lisäksi esimerkiksi ruoan valmistukseen, siivoukseen tai meneekö esim viikonloppuisin ulkoilemaan lasten kanssa? Jakaantuuko arjen vastuu 50-50? 

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Kun lapset olivat pieniä tein suurimman osan, mutta nyt kun pojat on jo eskarilaisia mies on ottanut vuosi vuodelta isomman osan lasten asioista ja myös kotitöistä kontolleen, varsinkin kun vuosi sitten menin töihin. Meillä on molemmilla omat vastuualueet ja hommat, ja näillä mennään.

Vierailija

No ei nyt ihan 50-50 mennyt jos toinen oli kotona. Mutta oman kiinnostuksen mukaan töissäkäyvä teki kotitöitä töiden jälkeen (minä siivosin ja mies teki ruokaa). Suunnilleen puolet arki-illoista työssäkäyvä hoiti iltarutiinit ja laittoi nukkumaan, niin kotonaolija sai harrastaa tai olla vaan.

M34

Itse ainakin osallistuin kotitöihin ja lapsen hoitamiseen - tietenkin - myös vaimoni ollessa hoitovapaalla vauva-aikana. Usein toki oli esim. niin, että kun tulin kotiin klo 17 maissa, oli ruoka pöydässä odottamassa.

Mutta illalla osallistuin kotihommiin kyllä yhtä lailla, pesin pyykkejä, hoidin lasta, tiskasin, leivoin, hain halot ja lämmitin uunit, hoidin pihan ja puutarhan, tein lumityöt ym. Samoin viikonloppuna. Tietenkin työmääräni jäi vähemmäksi, koska olin päivät töissä, mutta autoin ja tein erilaisia kotihommia, erityisesti omalle vastuulle jäivät talon ulkopuolella tehtävät työt kuten piha- ja puutarhatyöt, lumityöt ja polttopuusavotta. Vietin myös lapsen kanssa usein aikaa ulkona vaunuja työnnellen.

Osallista miestäsi, jos hän ei tee kotitöitä.

Pyydä häntä hoitamaan lasta esimerkiksi sunnuntaiaamut, jotta saat itse nukkua pitkään. Pesetä viikonloppuna pyykit, leivota pullaa, teetä sellaista ruokaa, jota voit vaikkapa pakastaa viikon tarpeita varten.

Ota luuta käteesi ja lakaise miehesi töihin. 

M34

Vierailija

Meillä mies päivät töissä ja minä lasten kanssa kotona. Hoidan lapset, kaikki kotiin liittyvät työt (pyykit, siivous, ruuanlaitto yms..) olen aina herännyt yöllä lasten takia oli ne olleet vauvoja/isompia. Hoidan koti asiat/lapset oli viikonloppu tai arki viikko.
Mies kyllä käy kaupassa ja joskus leipoo ja saattaa vääntää jotain safkaa (hyvin harvoin).
Olen täysin tyytyväinen :)

Vierailija

Isä tekee meillä lähes 100% ruuan ja käy kaupassa. Arki iltaisin, sekä viikonloppuisin ulkoilee lasten kanssa. Kuten myös viikonloppuisin nousee lasten kanssa ylös, kun haluaa silloinkin pitää ns. arkirytmiä yllä. Osaa käyttää imuria, ja pesukoneita (kuten vanhemman lapsetkin)jne... Ihan on vastuunsa tunteva aikuinen perheessä siinä missä minäkin.

Vierailija

Ei meidän arjestamme tarvitse erikseen "ottaa vastuuta". Siinä se rullaa omalla painollaan. Kysymys on omituinen.

Vierailija

Isoimman osan mies ottaa vastuuta arjesta olemalla töissä, mutta osallistuu myös lasten arkeen yhtä paljon kuin minä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin osallistuin kotitöihin ja lapsen hoitamiseen - tietenkin - myös vaimoni ollessa hoitovapaalla vauva-aikana. Usein toki oli esim. niin, että kun tulin kotiin klo 17 maissa, oli ruoka pöydässä odottamassa.

Mutta illalla osallistuin kotihommiin kyllä yhtä lailla, pesin pyykkejä, hoidin lasta, tiskasin, leivoin, hain halot ja lämmitin uunit, hoidin pihan ja puutarhan, tein lumityöt ym. Samoin viikonloppuna. Tietenkin työmääräni jäi vähemmäksi, koska olin päivät töissä, mutta autoin ja tein erilaisia kotihommia, erityisesti omalle vastuulle jäivät talon ulkopuolella tehtävät työt kuten piha- ja puutarhatyöt, lumityöt ja polttopuusavotta. Vietin myös lapsen kanssa usein aikaa ulkona vaunuja työnnellen.

Pyydä häntä hoitamaan lasta esimerkiksi sunnuntaiaamut, jotta saat itse nukkua pitkään. Pesetä viikonloppuna pyykit, leivota pullaa, teetä sellaista ruokaa, jota voit vaikkapa pakastaa viikon tarpeita varten.

M34

Herttainen mies, ei voi muuta sanoa :)

Vierailija

Jakaantuu noin puolet ja puolet, molemmat ovat olleet töissä koko ajan lapsen (joka on jo aikuinen) vauva-ajan jälkeen. Mitään muuta vaihtoehtoa ei tosin olisikaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

M34

Valitettavasti aika harvinainen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

M34

Valitettavasti aika harvinainen.

Tämä perustuu mihin?! 

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat