Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiusaaminen rangaistavaksi! - vihasta

Vierailija

HS:n sivustolta lainattu tekstipätkä A. Halosen dokkarista ja haastateltavana elokuvan päähenkilö "Lauri" joka suunnitteli joukkomurhaa jatkuvan kiusaamisen vuoksi. Nykyisin hän on menestyvä tutkija.

"Tarvitsemme Suomeen lain, joka määrittelee koulukiusaamisen rangaistavaksi rikokseksi. Toki lainsäätäjän tulee huomioida koulukiusaamisen monet eri muodot ja vaikeusasteen sekä uhrin kokemukset. Tarvitsemme myös lisää osaamista ja voimavaroja koulujen oppilasterveydenhuoltoon, lasten ja nuorten auttamis- ja mielenterveyspalveluihin sekä menetelmiä tunnistaa vakava koulukiusaaminen varhaisessa vaiheessa ja keinoja puuttua siihen.

Koetko, että vihaaminen pilaa elämän?

Vihaaminen ei ainakaan tee elämää paremmaksi. Pitkään jatkuva viha muuttaa ihmistä itseään, yleensä huonompaan suuntaan. Tutkimuksissa on todettu, että voimakas viha muuttaa aivojen toimintaa ja jopa rakennetta. Vaikeimmillaan viha siirtyy sukupolvelta toiselle ja taas sitä seuraavalle sukupolvelle. Muodostuu vihan traditio ja kulttuuri.Miksi luulet, että kiusaamiskuvio toistui korkeakoulussa?

Minä olen ollut helppo kohde kiusaamiseen taipuvaisille ihmisille. Lapsesta lähtien lienen ollut kiltti, ilmeisesti ylikiltti, ja minut kasvatettiin arvoihin, joiden mukaan ei saa lyödä takaisin, vaikka muut löisivät ensin. Minulla ei ole ollut keinoja selviytyä kiusaamistilanteissa.

Ja mitä tulee korkeakouluihin, niin niissä opiskelevat, opettavat ja tutkivat ihmiset ovat samaa Homo sapiens -lajia kuin muutkin ihmiset. Korkeakoulu ei ole puolustautumiskyvyttömän turvapaikka. Siellä ei ehkä saa nyrkistä turpaansa, mutta muut väkivallan ja vallan väärinkäytön muodot elävät akateemisissa opinahjoissa. "

Kommentit (13)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Koulukiusaajille automaattinen erotus koulusta määräajaksi, vahingonkorvauksia uhrille, oikeaa valvontaa ja pakkosterilisaatio kiusaajan vanhemmille, ja jo olemassaolevat lapset pois näiltä kiusaajien vanhemmilta.
Tässä tekstinäytteessä puhutaan myös korkeakoulukiusaamisesta, joka on huomattavasti vaikeammin puututtavissa oleva asia. Silti siellä kiusaaminen on jopa raadollisempaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
HS:n sivustolta lainattu tekstipätkä A. Halosen dokkarista ja haastateltavana elokuvan päähenkilö "Lauri" joka suunnitteli joukkomurhaa jatkuvan kiusaamisen vuoksi. Nykyisin hän on menestyvä tutkija.

"Tarvitsemme Suomeen lain, joka määrittelee koulukiusaamisen rangaistavaksi rikokseksi. Toki lainsäätäjän tulee huomioida koulukiusaamisen monet eri muodot ja vaikeusasteen sekä uhrin kokemukset. Tarvitsemme myös lisää osaamista ja voimavaroja koulujen oppilasterveydenhuoltoon, lasten ja nuorten auttamis- ja mielenterveyspalveluihin sekä menetelmiä tunnistaa vakava koulukiusaaminen varhaisessa vaiheessa ja keinoja puuttua siihen.

Koetko, että vihaaminen pilaa elämän?

Vihaaminen ei ainakaan tee elämää paremmaksi. Pitkään jatkuva viha muuttaa ihmistä itseään, yleensä huonompaan suuntaan. Tutkimuksissa on todettu, että voimakas viha muuttaa aivojen toimintaa ja jopa rakennetta. Vaikeimmillaan viha siirtyy sukupolvelta toiselle ja taas sitä seuraavalle sukupolvelle. Muodostuu vihan traditio ja kulttuuri.Miksi luulet, että kiusaamiskuvio toistui korkeakoulussa?

Minä olen ollut helppo kohde kiusaamiseen taipuvaisille ihmisille. Lapsesta lähtien lienen ollut kiltti, ilmeisesti ylikiltti, ja minut kasvatettiin arvoihin, joiden mukaan ei saa lyödä takaisin, vaikka muut löisivät ensin. Minulla ei ole ollut keinoja selviytyä kiusaamistilanteissa.

Ja mitä tulee korkeakouluihin, niin niissä opiskelevat, opettavat ja tutkivat ihmiset ovat samaa Homo sapiens -lajia kuin muutkin ihmiset. Korkeakoulu ei ole puolustautumiskyvyttömän turvapaikka. Siellä ei ehkä saa nyrkistä turpaansa, mutta muut väkivallan ja vallan väärinkäytön muodot elävät akateemisissa opinahjoissa. "

Näin on. Korkeakouluhin hakeutuukin henkisesti heikko ja kiusaamiseen taipuvainen pyrkyrien sukupolvi. Taisteltaessa vähistä tutkimusrahoista on kaikki likaiset keinot sallittuja.

Vierailija

Samaa mieltä. Itse en peruskouluaikaisen koulukiusaamisen aiheuttamien mt-ongelmien vuoksi kykene normaalisti työelämään, en ainakaan ilman lääkitystä, jota en nyt raskaana voi syödä. Kiusaaminen vienyt elämästäni monta vuotta, en kuitenkaan jaksa enää vihata.

Toivon kuitenkin että kiusaajat helpommin vastuuseen teoistaan ja he saisivat oikeita sanktioita, esimerkiksi erotettaisiin koulusta. Nykyään kuulee useasti tarinoita, miten kiusattu on joutunut vaihtamaan koulua ja tämä on minusta käsittämätöntä. Kiusaajan tulisi kantaa sanktiot ja kärsiä tekojensa myötä, ei niin, että kiusatun tulisi kärsiä vielä lisää kiusaajan tekojen vuoksi. Jos kiusaamisesta rangaistaisiin, niin täytyisi kyllä huomioida kiusaajien ikäkin. Joku 8-vuotias ei ehkä ymmärrä tekojensa seurauksia, mutta kyllä esimerkiksi jo 12-vuotias ja yläkoululainen ymmärtää että kiusata ei saisi. Sen ikäisenä kiusaaminen on jo selkeä yksilön valinta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Suomihan on Euroopan kärkitilastoissa myös työpaikkakiusaamisessa.
Niin, miten aikuisten ihmisten kokemaan kiusaamiseen voitaisiin puuttua? Usein kiusattu taistelee yksin tuulimyllyjä vastaan jolloin ainoaksi keinoksi kehittyy vihan luomat illuusiot kostosta ja oikeudenmukaisuudesta. Miten voitaisiin yhteiskunnallisin pakkokeinoin puuttua kiusaamiseen ENNEN kuin tilanne eskaloituu? Oli sitten kyse työpaikasta tai opinahjosta. Ja miksi lampaat tukee kiusaajaa eikä kiusattua?

Vierailija

Kiusaamisessa kuluttavinta on hyvä itsetunto ja intohimo oikeudenmukaisuuteen. Jos kiusatulla on nämä ominaisuudet tällaiset kostosuunnitelmat tarjoavat mahdollisuuden ranagaistukselle. Se on todella rankkaa ja kuluttavaa niin henkisesti kuin fyysisestikin.

Vierailija

Mutta kuka tutkii koulukiusaamisen? Poliisi? On monia tapauksia joissa kiusataan henkilöä väittämällä häntä kiusaajaksi. esim. lasta ärsytetään niin kauan kun hän hermostuu ja sitten kannellaan opettajalle. Tytöt usein nimittelevät poikia kaikenlaisilla nimillä ja kun joku poika sattuu vastaamaan takaisin, tytöt kantelevat. Kumpi kiusaa ja ketä? Kuka tutkii asian niin hyvin, että sanktiot voidaan määrätä oikeudenmukaisesti? 

Vierailija

Niinhän se nytkin on monessa tapauksessa rikos, nimittäin pahoinpitely, kunnianloukkaus tai vahingonteko. Ongelmana on että suurin osa peruskoululaisista on alle 15-vuotiaita ja heitä ei voida tuomita rikoksista. Koululle pitäisi säätää juridinen vastuu siitä että kiusaaminen loppuu. Oppilailla pitäisi olla oikeus turvalliseen ympäristöön, nyt ei ole.

Vierailija

Ainoa keino mitä mä näen on tarkka valvonta. Tallentavat Kamerat joka huoneeseen ja käytäville, kiusatuille nauhoitin ja jonkinlainen piilokamera. Jos epäillään koulukiusaamisesta voidaan myös velvoittaa kanssaihmisiä todistamaan miten tilanteet oikein ovat menneet.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ainoa keino mitä mä näen on tarkka valvonta. Tallentavat Kamerat joka huoneeseen ja käytäville, kiusatuille nauhoitin ja jonkinlainen piilokamera. Jos epäillään koulukiusaamisesta voidaan myös velvoittaa kanssaihmisiä todistamaan miten tilanteet oikein ovat menneet.
Lisään vielä,että silminnäkijöille todistamisvelvoite RANGAISTUKSEN uhalla!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Koulukiusaajille automaattinen erotus koulusta määräajaksi, vahingonkorvauksia uhrille, oikeaa valvontaa ja pakkosterilisaatio kiusaajan vanhemmille, ja jo olemassaolevat lapset pois näiltä kiusaajien vanhemmilta.
Tässä tekstinäytteessä puhutaan myös korkeakoulukiusaamisesta, joka on huomattavasti vaikeammin puututtavissa oleva asia. Silti siellä kiusaaminen on jopa raadollisempaa.

Mitä vaikeaa siinä on? Joku epämääräinen syrjintä toki on sellainen että se on kiusatun vain opittava ohittamaan ja pärjäämään omillaan. Mutta jos on jotain selvää luennoilla huutelua ja häirintää niin ei muuta kuin mahdollisuus erottaa ne oppilaitoksesta. Ja uskokaa tai älkää niin korkeakouluissakin on jopa noin räikeää kiusaamista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mutta kuka tutkii koulukiusaamisen? Poliisi? On monia tapauksia joissa kiusataan henkilöä väittämällä häntä kiusaajaksi. esim. lasta ärsytetään niin kauan kun hän hermostuu ja sitten kannellaan opettajalle. Tytöt usein nimittelevät poikia kaikenlaisilla nimillä ja kun joku poika sattuu vastaamaan takaisin, tytöt kantelevat. Kumpi kiusaa ja ketä? Kuka tutkii asian niin hyvin, että sanktiot voidaan määrätä oikeudenmukaisesti? 

Hyvin yleistä myös naisvaltaisella työpaikalla!

Vierailija

Yliopisto todellakaan ei ole "koulukiusaamisesta" vapaa vyöhyke. Minua on "koulukiusattu" yliopistossa jopa niin pahasti, että pahoinpitelyillä on uhkailtu. En ollut itse tehnyt mitään. Pidän ristiriipusta kaulassani – se on ainoa syy, jonka keksin? En tiedä "kiusaajieni" nimiä, en tunne heitä lainkaan eivätkä he tunne minua. En ole koskaan jutellut heidän kanssaan.

Minua koulukiusattiin myös lukiossa ja peruskoulussa. En silloin vielä pitänyt ristiä kaulassani. Lukion koulukiusaajastani olen somen kautta saanut selville, että hänen uskontonsa on "teistinen satanismi", joten ehkä syy on siinäkin ollut hengellinen, vaikka kiusaajani ei ole tiennyt vihansa syytä?

Joka tapauksessa pidän koulukiusaamisen radikaalien muotojen kriminalisointia hyvänä ehdotuksena. En usko, että koulukiusaamista sillä pystytään kitkemään (pahimmillaan ehkä vain viivästyttämään, kun viha patoutuu, jolloin joku saa tulevassa työyhteisössä kärsiä?), mutta sillä kenties saadaan suojeltua lapsia ja nuoria niin kauan, kunnes heidän omat psykologiset työkalunsa käsitellä vihan kohteeksi joutuminen ovat riittävästi kehittyneet.

Kannatetaan.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat