Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko opiskellut oppisopimuksella?

Vierailija

Kerro siitä! Suositteletko?

Mielessäni olis kosmetologin ammatti vihdoin ja todellakin oppisopimuksen kautta, koulussa istuminen päivät pitkät eivät kiinnosta enää yhtään.

Olis kiva kuulla teidän kokemuksia, ihan sama mikä ammatti :)

Kommentit (1)

Vierailija

Joo olen. Rakennusalalle.

Ensin piti löytää oppisopimuspaikka, eli työpaikka, sitten kävellä aikuiskoulutuskeskukseen ja laatia siihen se koulutussopimus. Ei mua töissä kukaan hirveästi ehtinyt opastaa ja opettaa, mutta oppihan sitä siinä tehdessään, kun ei ollut ihan tyhmä kuitenkaan. Kädet taskussa seisomaan ei saa jäädä. Pari kertaa vuodessa oli teoria-aineiden kurssijaksot, ne oli 6-8 viikkoa toisella paikkakunnalla, jonne meille järjestettiin majoitus. Se aika oli ihan tavallista koulunkäyntiä aina.

Isoin ongelma oli kun se mun ensimmäinen oppisopimuspaikkafirma meni konkurssiin ja siinä uhkasi valua tyhjiin koko juttu. Onneksi löysin toisen, mutta koska oli lama, ei löytynyt ihan yhtä hyvää ja monipuolista paikkaa. Onneksi koulu kuitenkin hyväksyi tämän jälkimmäisenkin paikan, ehkä vähän armostakin, koska nekään eivät halunneet homman valuvan aivan hukkaan. Tarinan opetus: yritä hankkia suhteita niin, että jos tulee tarvis, löydät toisen työpaikan jo oppisopimuksen aikana.

Mutta loppujen lpuksi en tiedä, miten paljon oppisopimus oikeasti eroaa ammattikouluopetuksesta. Siellähän on myös paljon työssäoppimisjaksoja ja jaksoja, jolloin opiskellaan ammattiaineita käytännössä. Ja sit niitä jaksoja, kuten meilläkin, jossa opiskellaan pakolliset attoaineet. Oppisopimuksessa toki maksetaan vähän palkkaa, mutta on sitten myöd velvollisuus tuottaa työnantajalle tuloksia.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat