Mikä helvetti siinä liikenneympyrässä, eli kiertoliittymässä niin paljon jännittää??

Vierailija

Vastatkaa nyt ne jotka siihen pelkää ajaa? Miksi ette voi vaan mennä virran mukana? Ei tietenkään päälle tarvitse ajaa, mut jos siinä on auton mentävä väli niin sekaan vaan eikä jäädä odottelemaan josko sieltä vastapuolelta joku mahdollisesti tulisi. Ei ne sun kylkeen aja!!!

Sivut

Kommentit (50)

Vierailija

Tavallinen liikenneympyrä tuskin ketään pelottaa. Mutta isommissa kaupungeissa niissä on joskus melko vinkeitä kaistajärjestelyjä, jotka ei mene sillä normilogiikalla, että øikealta käännytään oikealle ja muilta kaistoilta mennään suoraan. Esim Tampereen ikean vieressä kaistajärjestelyt on oudot. Sit kun tähän liität sen, että lumen aikaan tiemerkintöjä ei näy, niin sekametelisoppa on valmis.

Vierailija

Tampereen muistaakseni Viinikan liikenneympyrä. En tajua siitä mitään ja kuulemma muutkin vieraspaikkakuntalaiset on ihan ihmeissään. Mistä hitosta siinä tajuaa, mille kaistalle pitää mennä jos on menossa jonnekin? 

Itse ennen pelkäsin, mutta nyt olen kokenut, nehän vain helpottaa ajamista. Se vaatii vain rohkeutta ja kokemusta oppia näkemään se sopiva väli. Tänään päivällä kyllä olisi tultu kylkeen, mutta onneksi kokemus on opettanut lukemaan myös toisten käyttäytymistä ja näin, että tuo näköjään on päättänyt mennä ensin, vaikka minä olin jo aiemmin odottamssa sopivaa väliä. Siinähän kun tullaan siihen ympyrään, on yleensä kaikilla kolmio ja tuo oli pieni ympyrä. 

Vierailija

Käypä ruuhka-aikaan pyörähtämässä vaikka Haagan liikenneympyrässä laskemassa, kuinka monella kanssa-autoilijalla on ikiomat säännöt ympyrään tulemiseen, siinä liikkumiseen ja siitä poistumiseen. Valot antavat kiertoliittymään vielä oman mausteensa, kun yksi menee läpi punaisista, kun mielestään ehtii ihan hyvin, ja toinen lyö jarrut pohjaan aavistellessaan keltaista. Ja kaistoja vaihdellaan niin, että meno on kuin pajatson sisuksissa. Ei minua sinänsä pelota, kun olen konkari auton ratissa, mutta v***ttaa sitäkin enemmän.

Vierailija

Pelkään muita autoilijoita, jotka eivät osaa niissä käyttää vilkkua oikein. Arvaamatonta ja taitamatonta sakkia on paljon liikkeellä. Muuten niissä ei ole mitään kamalaa ainakaan täällä rajaseudulla. Liikennemäärät ovat niin pieniä.

Ruotsalaisilla on lisäksi erilainen tapa käyttää vilkkua kuin suomalaisilla, eli kaikenkirjavaan sakkiin saa varautua. (Vilkuttavat oikealle, jos poistuvat heti ensimmäisestä liittymästä, mutta vasemmalle, jos poistuvat esimerkiksi kolmannesta liittymästä ikään kuin "vasemmalle"), Venäläiset eivät käytä vilkkua ollenkaan, yleensä eivät myöskään nuoret miehet ja mummut.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pelkään muita autoilijoita, jotka eivät osaa niissä käyttää vilkkua oikein. Arvaamatonta ja taitamatonta sakkia on paljon liikkeellä. Muuten niissä ei ole mitään kamalaa ainakaan täällä rajaseudulla. Liikennemäärät ovat niin pieniä.

Ruotsalaisilla on lisäksi erilainen tapa käyttää vilkkua kuin suomalaisilla, eli kaikenkirjavaan sakkiin saa varautua. (Vilkuttavat oikealle, jos poistuvat heti ensimmäisestä liittymästä, mutta vasemmalle, jos poistuvat esimerkiksi kolmannesta liittymästä ikään kuin "vasemmalle"), Venäläiset eivät käytä vilkkua ollenkaan, yleensä eivät myöskään nuoret miehet ja mummut.

Lihavoitu kohta on Suomessakin käytössä, tai niin minulle ainakin autokoulussa opetettiin. Kovin monelle muulle ilmeisesti ei, kun niin harva sitä käyttää. Tuossa tilanteessa voi siis jo aikaisemmin laittaa vilkun päälle, niin muut voivat ennakoida.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Moni ei jostain syystä käytä vilkkua ympyrässä, niin on vähän vaikea tietää aikooko kääntyä pois vai ei.

Tämä juuri on ongelma minullakin, eli moni ruuhkauttaa liikennettä turhaan kun ei tajua, että vilkkua pitää käyttää. 

Vierailija

Muistaakseni Turun Sanomien yleisönosastolla kerran eräs mies valisti, että ei liikenneympyrästä poistuttaessa mitään vilkkua tarvitse käyttää, kyllä muut näkee ajolinjasta minne on menossa. On se vaikeaa. No, suurten ikäluokkien edustajat onkin oma lukunsa, mitkään säännöthän eivät heitä koske.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mutta kun juntit eivät käytä vilkkua, niin pakko olla varovainen.

Ajolinjasta näkee aika hyvin onko kääntymässä vai ei.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkään muita autoilijoita, jotka eivät osaa niissä käyttää vilkkua oikein. Arvaamatonta ja taitamatonta sakkia on paljon liikkeellä. Muuten niissä ei ole mitään kamalaa ainakaan täällä rajaseudulla. Liikennemäärät ovat niin pieniä.

Ruotsalaisilla on lisäksi erilainen tapa käyttää vilkkua kuin suomalaisilla, eli kaikenkirjavaan sakkiin saa varautua. (Vilkuttavat oikealle, jos poistuvat heti ensimmäisestä liittymästä, mutta vasemmalle, jos poistuvat esimerkiksi kolmannesta liittymästä ikään kuin "vasemmalle"), Venäläiset eivät käytä vilkkua ollenkaan, yleensä eivät myöskään nuoret miehet ja mummut.

Lihavoitu kohta on Suomessakin käytössä, tai niin minulle ainakin autokoulussa opetettiin. Kovin monelle muulle ilmeisesti ei, kun niin harva sitä käyttää. Tuossa tilanteessa voi siis jo aikaisemmin laittaa vilkun päälle, niin muut voivat ennakoida.

"
Kiertoliittymään saavuttaessa ei tarvitse käyttää vilkkua, koska vain yksi ajosuunta on sallittu. Kiertoliittymästä poistuttaessa näytetään aina suuntamerkkiä, jotta muut tienkäyttäjät näkevät, missä kohtaa ajoneuvo poistuu liittymästä. Vilkkua on käytettävä myös silloin, kun liittymän sisällä vaihdetaan ajokaistaa."

http://alk.tiehallinto.fi/kiertol/kiertol.htm

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun juntit eivät käytä vilkkua, niin pakko olla varovainen.

Ajolinjasta näkee aika hyvin onko kääntymässä vai ei.

Lain mukaan pitää käyttää ja ei kyllä aina näe. Joskus näyttää ihan siltä, että tuo kääntyy tuosta mutta ei käännykään. Luultavasti nämä ovat samoja tyyppejä, jotka oikeallekin kääntyessään koukkaavat vastaantulijan kaistan kautta. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkään muita autoilijoita, jotka eivät osaa niissä käyttää vilkkua oikein. Arvaamatonta ja taitamatonta sakkia on paljon liikkeellä. Muuten niissä ei ole mitään kamalaa ainakaan täällä rajaseudulla. Liikennemäärät ovat niin pieniä.

Ruotsalaisilla on lisäksi erilainen tapa käyttää vilkkua kuin suomalaisilla, eli kaikenkirjavaan sakkiin saa varautua. (Vilkuttavat oikealle, jos poistuvat heti ensimmäisestä liittymästä, mutta vasemmalle, jos poistuvat esimerkiksi kolmannesta liittymästä ikään kuin "vasemmalle"), Venäläiset eivät käytä vilkkua ollenkaan, yleensä eivät myöskään nuoret miehet ja mummut.

Lihavoitu kohta on Suomessakin käytössä, tai niin minulle ainakin autokoulussa opetettiin. Kovin monelle muulle ilmeisesti ei, kun niin harva sitä käyttää. Tuossa tilanteessa voi siis jo aikaisemmin laittaa vilkun päälle, niin muut voivat ennakoida.

Alkaahan se syy selvitä miksi ympyröissä on kaikenlaisia törttöilijöitä! Liikenneympyrässä ei vilkuteta vasemmalle kuin kaistaa vaihdettaessa. Oikealle, kun lähdetään ulos, vaikka olis kymmenes ulosliittymä!

Vierailija

Ai mikä pelottaa? No se, kun muut eivät osaa ajaa. Tullaan eteen kolmion takaa, ei  väistetä jo ympyrässä olevia, ei anneta kävelijöille/pyöräilijöille tietä, ei vilkuteta, kun lähdetään pois ympyrästä. Autokouluun joutais moni autoilija.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat