Päväkotien ET ja uskontoryhmät

Vierailija

Hei!

Miten paljon teidän lapsien päiväkodeissa on lapsia ns. ET-ryhmässä, eli jotka eivät ole mukana uskonnon tuputustilaisuuksissa? Me asumme pienellä paikkakunnalla ja minulle oli järkynyt että meidän lapsi on ainut päiväkodissaan joka ei ole mukana, kun rukoillaan tai seurakunnasta joku tulee "käännyttämään". En usko että noin pieni kuitenkaan ymmärtää että on tuolloin yksin, kun vielä muutenkin leikkii jonkin verran yksin niin kotona kuin päiväkodissa. Eikä nuo tilaisuuden niin kauaa kestä. Jossakin vaiheessa saatta kuitenkin alkaa kysellä. Tuli suurena yllätyksenä että vielä nykyaikana noin moni perhe pitää järkevänä että omille lapsille kerrotaan raamatun tarinoita ja jumalasta todellisena.

Sivut

Kommentit (46)

Vierailija

Minun poikani on aina ollut ryhmästä ainoa et-lapsi sekä päiväkodissa että koulussa. Häntä se välillä häiritsee, että ei kuulu porukkaan, kun muut käyvät kirkossa tai päivänavauksessa. Kaikki muut osasivat joulujuhlassa lauletut virret. Minusta se on sairasta, että pienestä pitäen taotaan virsiä päähän. Tytär on päiväkodissa, mutta ollaan järjestetty hoitopäivä aina vapaaksi, jos on pyhäkoulua. Minä kysyin naapurilta, ovatko käyneet kirkossa lasten kanssa. Eivät kertaakaan kuulemma. Naapuri nauroi, että häissään on tainnut rippikoulun jälkeen viimeksi olla kirkossa. Miksi niiden lasten sitten pitää osallistua pyhäkouluihin ja vastaaviin, jos uskonto ei heidän arkeaan kosketa...

Vierailija

Oman lapseni päiväkodissa ei ole mitään erillisiä ryhmiä. Päiväkotiin on selkeästi ilmoitettu että meidän lapsi ei mene kirkkoon yms. mutta kappas, sinne on aina päätynyt (näistä ei aina edes tiedoteta etukäteen). Ja ihan sama homma muiden uskonnollisten juttujen kanssa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Oman lapseni päiväkodissa ei ole mitään erillisiä ryhmiä. Päiväkotiin on selkeästi ilmoitettu että meidän lapsi ei mene kirkkoon yms. mutta kappas, sinne on aina päätynyt (näistä ei aina edes tiedoteta etukäteen). Ja ihan sama homma muiden uskonnollisten juttujen kanssa.

Tiesitkö, että uskonnonvapaus on perustuslaillinen oikeus? Kysy päivähoidon ohjaajalta, varhaiskasvatusjohtajalta tai kuka teidän kunnassa on päättäjänä, että millä perusteella tätä rikotaan. Ja juttuvinkki vaikka Vapaa-ajattelijoiden lehteen.

Vierailija

Raamattu on ihan satua, näin olemme lapsellekin kertoneet. Minusta uskonnontunnit olisivat ihan ok, jos niissä kerrottaisiin, että raamattu on vain yksi kirja ja jotkut uskovat niitä tarinoita. Uskonnon opetus on ok, mutta se ei saa olla aivopesua. Olen itse saanut uskonnollisen kasvatuksen, mutta eronnut kirkosta omasta harkinnastani.

Vierailija

Rukoilu on uskonnon harjoittamista eli sitä ei pitäisi olla päiväkodeissa. Meillä seurakunta käy kertomasssa tarinoita raamatusta = satuja raamatun pohjalta. Vastaa muita satuja. Osa et-lapsista osallistuu, osa ei. Perinteisissä lastenlauluissa on joskus uskonnollisviitteistä sanoitusta, niitä laulamme silti, virret esim. on osa suomalaista kulttuuriperimää. Vaikka ei itse niitä laula niin on osa yleissivistystä tietää niistä.

Vierailija

Meidän eskarissa minun tyttäreni on ainoa, joka ei käy joulukirkossa tai osallistu seurakunnan tilaisuuksiin. Minusta oli pöyristyttävää, että edes kysyttiin, saako kuitenkin käydä joulukirkossa, vaikkemme kuulu kirkkoon. Ei todellakaan kuulu asiaan. Meidän lapselle ei saarnata eikä pakoteta opettelemaan Isä meidän-rukousta. En ymmärrä, miten se kirkko edes eskariin liittyy. Asumme 50 000 asukkaan kaupungissa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että uskonnonvapaus on perustuslaillinen oikeus? Kysy päivähoidon ohjaajalta, varhaiskasvatusjohtajalta tai kuka teidän kunnassa on päättäjänä, että millä perusteella tätä rikotaan. Ja juttuvinkki vaikka Vapaa-ajattelijoiden lehteen.

Olen tietoinen ja siitä on mainittu päiväkotiin. Ei kuulemma ole mahdollista että joku jäisi lapsen kanssa  päiväkotiin esim. juuri kirkon ajaksi. Henkilökuntapula, kuulemma. Pitäisi varmaan nostaa isompi äläkkä mutta kun on muuten hyvä päiväkoti kyseessä, en haluaisi ruveta hankalaksi vanhemmaksi. Tai hankalaksi ja hankalaksi, me emme vain halua, että lapsi päiväkodissa osallistuu uskonnollisiin juttuihin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Rukoilu on uskonnon harjoittamista eli sitä ei pitäisi olla päiväkodeissa. Meillä seurakunta käy kertomasssa tarinoita raamatusta = satuja raamatun pohjalta. Vastaa muita satuja. Osa et-lapsista osallistuu, osa ei. Perinteisissä lastenlauluissa on joskus uskonnollisviitteistä sanoitusta, niitä laulamme silti, virret esim. on osa suomalaista kulttuuriperimää. Vaikka ei itse niitä laula niin on osa yleissivistystä tietää niistä.

Ei ole mitään yleissivistystä osata virsiä. En minäkään osaa kuin pari virttä ja vaihdan kappaletta, jos joululevyllä on virsiä. Virsi on rukous jumalalle, tarina jumalan ja ihmisen suhteesta, tai siis näin ainakin rippikoulussa väitti pappi. Kävin rippikoulun aikuisiällä, mutta uskovaiseksi en alkanut.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Olen tietoinen ja siitä on mainittu päiväkotiin. Ei kuulemma ole mahdollista että joku jäisi lapsen kanssa  päiväkotiin esim. juuri kirkon ajaksi. Henkilökuntapula, kuulemma. Pitäisi varmaan nostaa isompi äläkkä mutta kun on muuten hyvä päiväkoti kyseessä, en haluaisi ruveta hankalaksi vanhemmaksi. Tai hankalaksi ja hankalaksi, me emme vain halua, että lapsi päiväkodissa osallistuu uskonnollisiin juttuihin.

Suosittelen menemään lapsen mukaan kirkkoon niin näet että se hetki on kaukana uskonnon harjoittamisesta. Meillä ne retket on lähinnä tutustumista kirkkorakennukseen. Samalla harjoitellaan miten kirkossa käyttäydytään. Seurakunnan puolesta on satuhetki = puhetta raamatusta. Siellä ei rukoilla eikä opetella isä meidän rukousta. Lauluja voi olla, mutta jokainen voi laulaa mukana omantunnon mukaan. Sen en kuvittelisi olevan paha että kuulee virren laula, sitä voi joutua kuuntelemaan vaikka kaupassa näin joulun aikaan = joululaulut.

5.

Vierailija

Itse olen ateisti, mutta antaisin lapsen osallistua joulukirkkoon. Ja virsistä tykkään tosi paljon. En edes lapsena tajunnut, että Suvivirsi on uskonnollinen laulu, tosin taidan olla hieman tyhmä.

Vierailija

Meidän lapset on käyneet/käy roomalaiskatolista päiväkotia ja esikoulua. Haluamme että lapsemme näin pääsevät henkilökohtaisesti osallisiksi monikulttuurisuudesta ja oppivat arvostamaan erilaisia näkökantoja. Vasemmistolaisuutta, sekularismia ja maallistuneita arvoja heille tuputetaan peruskoulussa ja yliopistossa aikanaan ihan tarpeeksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään yleissivistystä osata virsiä. En minäkään osaa kuin pari virttä ja vaihdan kappaletta, jos joululevyllä on virsiä. Virsi on rukous jumalalle, tarina jumalan ja ihmisen suhteesta, tai siis näin ainakin rippikoulussa väitti pappi. Kävin rippikoulun aikuisiällä, mutta uskovaiseksi en alkanut.

En puhunutkaan virsien osaamisesta vaan niistä tietämisestä. Ja se kuuluu suomalaiseen kultturiperimään, olet sitten mitä mieltä tahansa. Virsiä kuulet joulun aikaan ihan kaupassakin joululaulujen muodossa. Ja voit kuulla niitä jos menet esim. häihin tai hautajaisiin, rippijuhlista puhumattakaan. Niihin voi silti suhtautua neutraalista. Kuuntelee, mutta ei osallistu. Se on myös kohteliaisuutta järjestäjää kohtaan. 

5.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Suosittelen menemään lapsen mukaan kirkkoon niin näet että se hetki on kaukana uskonnon harjoittamisesta. Meillä ne retket on lähinnä tutustumista kirkkorakennukseen. Samalla harjoitellaan miten kirkossa käyttäydytään. Seurakunnan puolesta on satuhetki = puhetta raamatusta. Siellä ei rukoilla eikä opetella isä meidän rukousta. Lauluja voi olla, mutta jokainen voi laulaa mukana omantunnon mukaan. Sen en kuvittelisi olevan paha että kuulee virren laula, sitä voi joutua kuuntelemaan vaikka kaupassa näin joulun aikaan = joululaulut.

5.

Tällä suunnalla nuo kirkkokäynnit tosiaan ovat jumalanpalveluksia. Yleensä kirkossa on muutkin alueen päiväkodit (suht pieniä kun ovat niin mahtuvat tuohon läheiseen kirkkoon). Eli kyse ei ole mistään tutustumisesta tms. Niitä vastaan minullakaan ei olisi mitään jos sitten tutustumiskäyntejä tehtäisiin myös muiden uskontojen kirkkoihin. Täällä on esim. todella kaunis ortodoksikirkko lyhyen linja-automatkan päässä mutta eipä ole vielä käyntiä siellä ollut.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat