Siis miten tästä pääsee koskaan yli, hautajaisasiaa
Menimme perjantaina poikani kanssa hautausmaalle klo yhdeksi, se aika oli ilmoitettu meille, silloin olisi äitini ja poikieni mummin hautajaiset. Päästyämme haudalle huomasimme, että kaikki oli jo pidetty, hauta peitetty.
Oon ollu aivan järkyttynyt kuten poikanikin. Siellä me itkettiin, miten joku voi tehdä näin? En vaan ymmärrä. Soitin perjantaina kriisikeskukseen, sieltä sanottiin että koita nyt vaan kestää, no ei tässä muukaan auta. Ahdistaa vieläkin ihan hirveästi, sain eilen unenpäästä kiinni vasta joskus kolmen aikaan. Joka kerta kun tuo perjantainen tulee mieleen, ja se tulee usein, nousee sydän kurkkuun.
Kuinka paljon yksi ihminen voi ja saa kiusata muita? Mitä hyvää mieltä tällainen itselleen saa?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÄH? no miten tällaienn asia on edes VOINUT pääst tapahtumaan? Olitko miten paljon järjestelemässä äitisi hautajaisia ja muistotilaisuutta?
Ja, tee ehdottomasti rikosilmoitus siitä henkilöstä joka teki sinulle noin, koska tuo on aivan varmasti laitonta, ja niin törkeä teko ettei voi jäädä rangaistuksetta!!! Jonkunlainen petos tai kavallus on kyseessä. miten et sitten ollut ollenkaan mukana järjestelyissä, papin kanssa keskustelussa, kukkien ja ruokien tilaamisessa ,vieraidebn kutsumisessa, johan se kellonaika pitää noiissa asioissa ilmoittaa oikeaksi??? Kuka tän järjesti jos et sinä?
Rikosilmoitushan se on ratkaisu kaikkeen.
Sellaiseenkin, johon poliisilla ei ole mitään mielenkiintoa..
Anteeks, naurattaa..yllättävän moni asia kuules täyttää rikoksen tunnusmerkistön, esimerkiksi vuosien jatkuva vainoaminen on luokiteltu juuri äsketäin rikokseksi. Rikosnimike on nimenomaan veinoaminen. Siitä saat rangaistuksen, ja vaikkapa vankeutta. Tuo on selvästi RIKOS mitä ap:lle on tehty, olen vähän samanlaiseen tilanteeseen itsekin joutunut erän sairaan ihmisen taholta. Kyseessä on vähintäänkin kavallus koska kuolinpesä varoillla on järjestetty hautajaiset, kyseessä ei ole rikoksen tehneen yksityistilaisuus vaan VAINAJAN , joka on taatusti halunnut omat hautajaisensa järjestettäväksi tietyllä tavalla, esim. lapsenja ja lapsenlapsensa läsnäollessa hänen omilla varoillaan. AP älä MIAAÄÄN NIMESSÄ jätä asiaa viemättä eteenpäin!!
Nyt et ole osannut lukea Alibiasi oikein.
Aina voi käräjöidä vaikka mistä, mutta helpottaako se loppujen lopuksi omaa oloa. En usko. Paras on että jatkaa elämäänsä, ei ole tekemisissä ihmisten kanssa jotka ei arvosta tai käyttäytyy huonosti. Ihmiset joiden kanssa on tekemisissä voi valita. Ruokkimalla kostoa ja vihaa pahentaa vain omaa oloaan.
Olet muutenkin tainnut ymmärtää väärin Ap. kirjoituksen. Mutta ehkä olet niitä ihmisiä jotka käräjöi vaikka tulitikun katkasemisesta jos mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uurnaa ei enää siunata mutta rukoushetken voi pitää. Harvoin vain papeilla on aikaa tällaisiin ylimääräisiin ohjelmanumeroihin.
ai, kyllä hautaustoimiston mukaan pappi useimmiten tulee, jos omaiset niin toivovat.
Tämä siis isohkossa suomalaisessa kaupungissa.
Mä sanoisin kanssa, että hyvin tavallista että pappi on paikalla uurnanlaskussa, varsinkin jos kyseessä on uskonnollinen ihminen.
Vainaja siunataan aina ennen tuhkausta. Pappi/isä/tai joku muu voidaan saada uurnanlaskuun mukaan jos halutaan. Voidaan jopa pitää pieni rukoushetkikin siinä tilanteessa. Jos kyseessä on ollut uurnan lasku on siunaus tapahtunut jo aikaa sitten aiemmin. Yleensä rematorion kappelissa. Näin siksi että kaikki ei laske uurnaa siunattuun maahan kuitenkaan. Tukat ovi ripotella mereen, metsään tai muualle kuitenkin niin että muistomerkkiä ei saa laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jassoo. Jos ihminen tuhkataan, niin ei ne hautajaiset siunauksen osalta eroa mitenkään tavallisista hautajaisista. Erona on, että arkkua ei kanneta maahan, vaan se toimitetaan tuhkattavaksi ja uurnanlasku on sitten myöhemmin erikseen.
Tai no joo, toki omaiset voi halutessaan olla paikalla vain uurnanlaskussa, joka ei kyllä kovin montaa minuuttia kestä.
Uskokaa nyt, sisareni halusivat eritoten uurnan siunauksen hautaanlaskun yhteydessä. Mitään erillistä siunaustilaisuutta ei pidetty - tai sitten sekin on jätetty minulle kertomatta. Ap
Kirkon työntekijänä voin sanoa että siunaus tapahtuu aina ennen tuhkaamista. Tuhkaamisen jälkeen uurnanlaskun yhteydessä voidaan veisata virsi tai pari ja lukea rukous. Mutta se ei ole siunaamista.
Muutamissa uskonnoissa kuten Ortodoksit eivät hevillä edes tuhkaa vainajaa. Ja he kokoontuvat vuoden päästä joko haudalle tai omaisen kotiin tai rukoushuoneelle pitävät pienen hartaushetken vainajan puolesta. Ei sekään ole siunaamista. Vainajan siunaaminen on eri asia kuin rukoileminen hänen henkensä puolesta.
Vainaja jota ei tuhkata siunataan kirkossa tai kappelissa ja vainajan puolesta voidaan vielä haudalla rukoilla. Eli silloinkaan ei siunata hautaan laskiessa.
Minäkin olen luullut että tuhkaa ei siunata vaan ruumis.
Kysyin tuota tutulta papilta , hän sanoi että molemmat tavat ovat mahdollisia mutta yleensä ruumis siunataan ennen tuhlausta.
Tämä on totuus.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap:n sisarukset olisivat halunneet papin paikalle uurnan laskuun, kun aiempien ketjujen mukaan he eivät olisi tahtoneet siunausta ollenkaan?
Aiemmista ketjuista muistelen myös, että sisarukset lähettivät ap:lle hautaustoimiston laskun, eli ap:lla olisi ollut selvitettävissä myös siunaustilaisuuden ajankohta.
Siunaamatonta ruumista (tuhkattunakaan) ei voi haudata kirkolliseen hautausmaahan. Joten kyllä ruumis on siunattu. Vain silloin uurna siunataan jos vainaja tuodaan jostain ulkomailta jossa se on tuhkattu eikä siellä ole ollut siunaustilaisuutta vainajalle. Mutta ne on poikkeustilaisuuksia.
Kirkkomaalle haudataan kyllä myös muita kuin kirkkoon kuuluvia kuten Jehovantodistajia, Helluntalaisia ym. Vaikka heitä ei varsinaisesti ole pappi siunannut.
Kyllä siunauksia pidetään myös kun vainaja on jo tuhkattu toki yleensä siunaus tapahtuu arkussa, mutta ei sitä kukaan kiellä toistepäin tehtäväksi. Olen itse järjestänyt vastaavia tilanteita monia. Terv. Hautaustoimistossa työskentelevä
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siunauksia pidetään myös kun vainaja on jo tuhkattu toki yleensä siunaus tapahtuu arkussa, mutta ei sitä kukaan kiellä toistepäin tehtäväksi. Olen itse järjestänyt vastaavia tilanteita monia. Terv. Hautaustoimistossa työskentelevä
Kristinuskossa ainakaan ei siunata tuhkaa, vaan vainaja.
Ei ole harmainta hajua mitä pappi sanoi. Isäni laskettiin myös uurnassa koloonsa siten, että ekan kerran oli pappi paikalla vasta uurnanlaskussa (se oli tosin yhteislasku). Ei ole kyllä muistikuvaa siitäkään puheesta.