Siis miten tästä pääsee koskaan yli, hautajaisasiaa
Menimme perjantaina poikani kanssa hautausmaalle klo yhdeksi, se aika oli ilmoitettu meille, silloin olisi äitini ja poikieni mummin hautajaiset. Päästyämme haudalle huomasimme, että kaikki oli jo pidetty, hauta peitetty.
Oon ollu aivan järkyttynyt kuten poikanikin. Siellä me itkettiin, miten joku voi tehdä näin? En vaan ymmärrä. Soitin perjantaina kriisikeskukseen, sieltä sanottiin että koita nyt vaan kestää, no ei tässä muukaan auta. Ahdistaa vieläkin ihan hirveästi, sain eilen unenpäästä kiinni vasta joskus kolmen aikaan. Joka kerta kun tuo perjantainen tulee mieleen, ja se tulee usein, nousee sydän kurkkuun.
Kuinka paljon yksi ihminen voi ja saa kiusata muita? Mitä hyvää mieltä tällainen itselleen saa?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Jassoo. Jos ihminen tuhkataan, niin ei ne hautajaiset siunauksen osalta eroa mitenkään tavallisista hautajaisista. Erona on, että arkkua ei kanneta maahan, vaan se toimitetaan tuhkattavaksi ja uurnanlasku on sitten myöhemmin erikseen.
Tai no joo, toki omaiset voi halutessaan olla paikalla vain uurnanlaskussa, joka ei kyllä kovin montaa minuuttia kestä.
Uskokaa nyt, sisareni halusivat eritoten uurnan siunauksen hautaanlaskun yhteydessä. Mitään erillistä siunaustilaisuutta ei pidetty - tai sitten sekin on jätetty minulle kertomatta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ootko ap ammattivalittaja tai sen alter ego? Sama kirjoitustyyli...
Siis kuka? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on siis paksaa. Uurnaa ei siunata. Se vain lasketaan. Ruumis siunataan ennen tuhkaamista.
Ap vastaa. Ei kuule todellakaan ole. Olin itse tätä todella vastaan mutta sisarukseni halusivat ehdottomasti näin. Siihen loppui minun kuuleminen
Mutta kun papit eivät siunaa uurnaa, ainoastaan ruumiin. Eivät, vaikka siskosi miten tahtoisivat.
Miksi intät vastaan kun et tiedä? Näin juuri tapahtui äitini kohdalla. Ap
Siksi, koska pappeja sitoo protokolla, jonka mukaan heidän täytyy toimia. Tuhkan siunaaminen ei ole uskon mukaista.
tämä on pelkkä provo.
Uurnan lasku on pari viikkoa hautajaisten jälkeen. Siunaustilaisuudessa (=hautajaiset) vainaja siunataan ja sen jälkeen on muistotilaisuus. Arkku jää siunauksen jälkeen kappeliin ja hautajaisväki siirtyy muistotilaisuuteen. Arkku menee poltettavaksi ja uurnan saa n. parin viikon kuluttua, jolloin se lasketaan hautaan. Tässä tilaisuudessa on papi halutessa läsnä, mutta mitään siunauksia ei enää tehdä.
Jos olitte paikalla tunti siunaustilaisuuden jälkeen, ei hautaa ole tässä ajassa peitetty edes arkkuhautauksessa.
Eli ota selvää faktoista, ennen kuin kirjoitat aloituksia.
Neuvoja seuraava provoa varten: Kirjoitustyylisi on liian dramatisoiva ja et ole ottanut asioista kunnolla selvää. Muuten semmonen 3/5 yritys, sanoisin. Näkyy että vihjaat aiempiin palstalla olleisiin ketjuihin ja lapsen lisääminen tarinaan tuo aina sympatiapisteistä.
Uurnaa ei enää siunata mutta rukoushetken voi pitää. Harvoin vain papeilla on aikaa tällaisiin ylimääräisiin ohjelmanumeroihin.
Vierailija kirjoitti:
tämä on pelkkä provo.
Uurnan lasku on pari viikkoa hautajaisten jälkeen. Siunaustilaisuudessa (=hautajaiset) vainaja siunataan ja sen jälkeen on muistotilaisuus. Arkku jää siunauksen jälkeen kappeliin ja hautajaisväki siirtyy muistotilaisuuteen. Arkku menee poltettavaksi ja uurnan saa n. parin viikon kuluttua, jolloin se lasketaan hautaan. Tässä tilaisuudessa on papi halutessa läsnä, mutta mitään siunauksia ei enää tehdä.
Jos olitte paikalla tunti siunaustilaisuuden jälkeen, ei hautaa ole tässä ajassa peitetty edes arkkuhautauksessa.
Eli ota selvää faktoista, ennen kuin kirjoitat aloituksia.
Voi luoja! Ei ole provo. Äitini siunaustilaisuus pidettiin haudalla uurnanlaskun yhteydessä. Soitin tästä asiasta kolmelle eri papille, yksi heistä oli kirkkonummen kirkkoherra joka ei edes suostu tekemään uurnan siunausta vaan ainoastaan perinteitten mukaan. Ensin siis siunaustilaisuus jossa ihminen on vielä arkussa ja sen jälkeen joko hautaus arkussa taikka uurnan lasku. Oon yrittäny selittää siskoille etten hyväksy millään lailla tuota heidän tahtomaa tapaa, nää kolme pappia eivät voineet muuta kuin toivottaa sopua ja nostaa kädet ilmaan kuten minäkin. Tää ei ole valetta vaan totisinta totta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jassoo. Jos ihminen tuhkataan, niin ei ne hautajaiset siunauksen osalta eroa mitenkään tavallisista hautajaisista. Erona on, että arkkua ei kanneta maahan, vaan se toimitetaan tuhkattavaksi ja uurnanlasku on sitten myöhemmin erikseen.
Tai no joo, toki omaiset voi halutessaan olla paikalla vain uurnanlaskussa, joka ei kyllä kovin montaa minuuttia kestä.
Uskokaa nyt, sisareni halusivat eritoten uurnan siunauksen hautaanlaskun yhteydessä. Mitään erillistä siunaustilaisuutta ei pidetty - tai sitten sekin on jätetty minulle kertomatta. Ap
Jos siunaustilaisuus on ollut, siitä ei ole sinulle kerrottu vaan ollaan valehdeltu, että uurna siunataan, joka taas ei pidä paikkaansa. Vainajan ruumis siunataan, ei tuhkat.
Vierailija kirjoitti:
Uurnaa ei enää siunata mutta rukoushetken voi pitää. Harvoin vain papeilla on aikaa tällaisiin ylimääräisiin ohjelmanumeroihin.
ai, kyllä hautaustoimiston mukaan pappi useimmiten tulee, jos omaiset niin toivovat.
Tämä siis isohkossa suomalaisessa kaupungissa.
Odotan jatko-osaa: "Perunkirjoitukset pidettiin ilman minun läsnäoloani".
Vinkiksi tuota provoa varten: Laki määrää perunkirjoittajan ilmoittamaan perunkirjoituksen ajankohdan kaikille kuolinpesän osakkaille. Sisarukset eivät voi tätä salata tai edes jättää kertomatta olemassaolostasi. Osallisuutesi ja sukulaissuhteesi vainajaan paljastuu virkatodistuksista. Ole itse yhteydessä perunkirjoittajaan niin et missaa mitään oleellista.
Onnea jatkokertomuksen rustaamiseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos siunaustilaisuus on ollut, siitä ei ole sinulle kerrottu vaan ollaan valehdeltu, että uurna siunataan, joka taas ei pidä paikkaansa. Vainajan ruumis siunataan, ei tuhkat.
juuri näin,, siunaustilaisuus on ollut aikaisemmin, sinulle ei ole asiasta ilmeisesti kerrottu.
Yksikään pappi ei suostu siunaamaan tuhkia, vainaja siunataan aina ennen tuhkausta. Uurnan laskussa voi pappi olla toivottaessa mukana (laskun yhteydessä esim. virsi + rukous), mutta silloin ei enää siunata mitään, siunaus on tehty aiemmin.
Jos tämä ei ole provo, niin ilmeisesti hautajaiset (=siunaustilaisuus) on pidetty jo aiemmin ja sinulle ilmoitettu vain uurnan laskun ajankohta (uurnan laskuun ei enää kutsuta ihmisiä, silloin ovat vain ne lähimmät paikalla (puoliso ja lapset)).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ai, kyllä hautaustoimiston mukaan pappi useimmiten tulee, jos omaiset niin toivovat.
Mä sanoisin kanssa, että hyvin tavallista että pappi on paikalla uurnanlaskussa, varsinkin jos kyseessä on uskonnollinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemukset rajoittuvat tässä asiassa Joensuuhun, Helsinkiin ja Vantaaseen ja kummassakaan ei tuke pappi enää uurnanlaskuun. Vantaalla ja Joensuussa uurnanlaskun muistolehtoon teki kirkon vahtimestari/siuntio ja siihen ei saaneet omaiset osallistua ollenkaan. Helsingissä vaksi, joka neuvoi paikan, minne tuhkat kipataan.
Vierailija kirjoitti:
Hautajaiset alkavat kirkosta eikä hautausmaalta???
Harvemmin kirkosta, kappelissa ne useimmiten on.
Miksi ap:n sisarukset olisivat halunneet papin paikalle uurnan laskuun, kun aiempien ketjujen mukaan he eivät olisi tahtoneet siunausta ollenkaan?
Aiemmista ketjuista muistelen myös, että sisarukset lähettivät ap:lle hautaustoimiston laskun, eli ap:lla olisi ollut selvitettävissä myös siunaustilaisuuden ajankohta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemukset rajoittuvat tässä asiassa Joensuuhun, Helsinkiin ja Vantaaseen ja kummassakaan ei tuke pappi enää uurnanlaskuun. Vantaalla ja Joensuussa uurnanlaskun muistolehtoon teki kirkon vahtimestari/siuntio ja siihen ei saaneet omaiset osallistua ollenkaan. Helsingissä vaksi, joka neuvoi paikan, minne tuhkat kipataan.
Siis missään noista kolmesta kaupungista ei pappi tule...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautajaiset alkavat kirkosta eikä hautausmaalta???
Harvemmin kirkosta, kappelissa ne useimmiten on.
Riippuu kaiketi uskonnosta. Meillä hautajaiset alkaa aina poikkeuksetta kirkossa mikäli järjestetään vainajan siunaaminen.
Oikeassa elämässä oikea ihminen olisi palkannut lakimiehen jos tällainen toiminta, mistä ap on aiemmissa ketjuissa kertonut, on totta.
Ei sitä siunaustilaisuutta ole mikään pakko pitää, eikä muistotilaisuutta. Tuskin srk ruumiin siunausta järjestää jos omaiset ilmoittaa etteivät tule vaan haluavat papin veisaamaan pari virttä uurnan laskuun. Näin teimme isäni kohdalla.
Uurnan lasku ja isän asunnolle keittämään kahvit, thats it.
Muistotilaisuus on yksityistilaisuus, se joka sen järjestää kutsuu kenet haluaa. Sinänsä väärin, koska vainajan varoista se maksetaan. Mutta jos ei ole sisarustensa kanssa väleissä, näin voi käydä. Tsemppiä ap:lle, jatka elämääsi ja jätä suku taaksesi.
Ootko ap ammattivalittaja tai sen alter ego? Sama kirjoitustyyli...