Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joilla on rahastosijoituksia!

Vierailija

Luin tuosta yhdestä ketjusta että monella on täällä rahastoissa sijoituksia. Haluaisin säästää rahojani rahastoihin, mutta koko rahasto-käsite on minulle vielä hieman vieras. Olen ajatellut sijoittavani aluksi korkeintaan muutamia tuhansia euroja.
Paljonko olette sijoittaneet ja minkä verran olette saaneet tuottoa, ja missä ajassa?

En haluaisi sijoittaa pankkien rahastoihin vaan esimerkiksi Seligsoniin. Onko kellään tästä kokemusta?

Entä olisiko kellään jotain hyvää nettisivua jossa voisi tutustua rahastosijoittamiseen pähkinänkuoressa?

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Olen sijoittanut 30€/kk vajaa kymmenisen vuotta, 80% voitolla nyt. Ihan ok mulle, vaikken suurempia asiasta tiedäkään. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tee suoria osakeostoja. Rahastot ovat vain rahastonhoitajien keino saada riskittömiä tuloja.

Onko osakeostot sellaisia joita pystyy myös alalle kouluttamaton ihminen suorittamaan menestyksekkäästi? Mitä osakkeita kannattaa näinä aikoina ostaa? Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen sijoittanut 30€/kk vajaa kymmenisen vuotta, 80% voitolla nyt. Ihan ok mulle, vaikken suurempia asiasta tiedäkään. 

Mihin rahastoon olet sijoittanut jos saa kysyä? Oletko myynyt rahastoa vai jatkuvasti vain sijoittanut tuon 30e/kk ja siis melkein tuplannut sijoituksesi? Jos nyt myisit rahaston niin nettoaisit melkein (äkkiä laskettuna) 7t euroa?

Vierailija

Sijoittamalla suoraan osakkeisiin saa parhaat tuotot mutta se vaatii hieman perehtymistä. Mulla menee osaketilille joka kk 200€ ja sinne on kertynyt vajaa 40t, osingoilla ostetaan lisää... Mies hoitaa munkin salkun kun itse en jaksa perehtyä ja mies taas kuluttaa paljon aikaansa tähän (on harrastus hänelle). Hänellä on toki oma salkkunsa myös :D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee suoria osakeostoja. Rahastot ovat vain rahastonhoitajien keino saada riskittömiä tuloja.

Onko osakeostot sellaisia joita pystyy myös alalle kouluttamaton ihminen suorittamaan menestyksekkäästi? Mitä osakkeita kannattaa näinä aikoina ostaa? Ap

Asiaa on tutkittu usein, ja jopa simpanssi pystyy samaan tuottoon rahastoissa, mitä ammattimaiset rahastonhoitajat. Ostat muutamaa mielestäsi hyvää yhtiötä ja erittäin suurella todennäköisyydellä nettotuottosi on parempi kuin rahastoista. ts. tuotto on suunnilleen sama, mutta osakeostoissa kulut ovat pienemmät kuin rahastoissa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Asiaa on tutkittu usein, ja jopa simpanssi pystyy samaan tuottoon rahastoissa, mitä ammattimaiset rahastonhoitajat. Ostat muutamaa mielestäsi hyvää yhtiötä ja erittäin suurella todennäköisyydellä nettotuottosi on parempi kuin rahastoista. ts. tuotto on suunnilleen sama, mutta osakeostoissa kulut ovat pienemmät kuin rahastoissa.

Paitsi että simpanssit eivät tee rahaa kurssien sahaamisella, mitä oikeat sijoittajat tekevät. 

Vierailija

Muakin kiinnostaisi sijoittaminen. Pankista kutsuivat keskustelemaan tuosta rahastosijoittamisesta, mutta en oikeasti näe järkeä siinä. Tällä hetkellä rahat vaan makaavat tilillä. Ei siis mitään hirvittäviä summia ole, mutta jotain kuitenkin.

Fiftysixty

Selvitä rahastojen kulut, koska ne monesti ylittävät tuoton tai ainakin vähentävät tuottoa huomattavasti. Jos pelkäät suoria sijoituksia yksittäisiin yhtiöihin niin yksi hyvä vaihtoehto on indeksiosuusrahastot (etf). Kulut ovat joissain todella alhaiset. Jos luotat Suomen pörssiin niin hanki omx-25-osuuksia.
Iso osa pankkien huomattavista voitoista tulee erilaisista sijoitusten hallinnointi palkkioista. Harmi vain ettei pankkien asiantuntijoiden hallinnoimat rahastot pärjää esim. omx25 tuotolle.
Muista kuitenkin, että vain se raha kannattaa sijoittaa osakkeisiin minkä voit milloin vain heittää taivaan tuuliin.

Vierailija

Jotkut asiantuntijat suosittelevat, että kokemattoman sijoittajan kannattaa ostaa aluksi eri yhtiöiden osakkeita. Ei kannata sijoittaa kaikkia rahoja samaan paikkaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Muista kuitenkin, että vain se raha kannattaa sijoittaa osakkeisiin minkä voit milloin vain heittää taivaan tuuliin.

Hyvä pointti! Ja kiitos muistakin vinkeistä.
Seligsonin rahastojen kulut ovat palkkioina 0,43-0,6%, merkintäpalkkio 0,1%. Olen ymmärtänyt että nämä kulut ovat suht pieniä? En ole suorasta osakesijoittamisesta kauhean innoissani, sillä toiveenani olisi suht helppo "rahat sisään ja odotellaan" tyylinen ratkaisu, jossa markkinoita jne ei tarvisi tarkkailla niin tiuhaan. Olisin valmis myös pidempiaikaiseen, >5v sijoittamiseen.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mihin rahastoon olet sijoittanut jos saa kysyä? Oletko myynyt rahastoa vai jatkuvasti vain sijoittanut tuon 30e/kk ja siis melkein tuplannut sijoituksesi? Jos nyt myisit rahaston niin nettoaisit melkein (äkkiä laskettuna) 7t euroa?

En ole myynyt vaan antanut vain olla. Pidin välissä jotakin kuukausia taukoa kun oli tiukkaa. Pankki tarjosi tätä terveysalan rahastoa muistaakseni lainaneuvottelujen yhteydessä ja otin sen sitten kun ajattelin että, saahan sen koska tahansa lopettaa. Meneehän voitosta myydessä muuten vielä se 30%:n vero. 

Vierailija

Nin ja Seligsonilta olen silmäillyt passiivisia osakerahastoja, jotka ovat ilmeisesti niitä indeksiosuusrahastoja?

Ap

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat