Kerätään tähän firmat, joita pitää boikotoida
- Fazer (palmuöljy)
- Anttila (tyttöjen ja poikien roolit)
- Hm (Chicago Iidan huijaus)
Muita mitä pitäisi tietää, että ei osta joululahjoja väärästä paikasta?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Panda käyttää myös palmuöljyä, ja Marabou. Boikottiin vaan ... minä teen itse joulukarkkini.
Länsi-Afrikassa kaakaoplantaaseilla työskentelee yli miljoona lasta, joten kannattaa pitäytyä muissa kuin suklaakarkeissa.
Jep, parempi kun kuolevat nälkään.
Kuluttajat tulisi merkitä rintanapeilla, jotta heidät voitaisiin tunnistaa kaupan ovilla ja kauppias voisi valita asiakkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Kuluttajat tulisi merkitä rintanapeilla, jotta heidät voitaisiin tunnistaa kaupan ovilla ja kauppias voisi valita asiakkaansa.
Keitä ovat ne asiakkaat, jotka pitäisi käännyttää ovelta takaisin? Ne, ketkä eivät osta Fazerin palmuöljytuotteita?
Oulun pizzamafian pitsapaikat. Olen kohun jälkeen suosinut vain kotimaisia yrittäjiä, kuten moni muukin tuttavapiirissäni. Harmi sinänsä, yhdessä korruptoitunut ravintola oli Oulun suosituimpia ja tekee parhaat pitsat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Panda käyttää myös palmuöljyä, ja Marabou. Boikottiin vaan ... minä teen itse joulukarkkini.
Länsi-Afrikassa kaakaoplantaaseilla työskentelee yli miljoona lasta, joten kannattaa pitäytyä muissa kuin suklaakarkeissa.
Kyseessä ei ole vaihtokauppa lapsityövoiman ja eloojäämisen välillä, varsinkaan Afrikassa, kuten ei ole Suomessakaan. Voit sanoa, että se nyt on vaan eri asia Afrikassa, mutta totuus on, että ei se ole.
Mutta suomalainen plösö suklaansyöjähän tarvitsee tekosyynsä suklaan ostolleen ja selittää sen jopa eettiseksi teoksi.
Fakta kuitenkin on, että suklaan ostaminen eettisesti vaatii kuluttajalta vaivaa, mutta toisalta sillä ei ole juurikaan isommassa mittakaavassa väliä, koska ihmisiä, joita ei kiinnosta tai jotka esimerkiksi haluavat tukea yrityksiä, jotka hankkivat lapsityövoimalla tuotettua kaakaota, riittää aina ja enenevissä määrin siinä suhteessa kun kaakaon maailmanmarkinahinta nousee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylmänen foods oy, tuottaa halal-lihaa ja aiheuttaa eläimille turhaa kärsimystä. (Halal-teurastuksessa eläimen kurkku viilletään auki tämän vielä elossa ollessaan, eläimen pää käännetään mekkaan päin)
Toisessa tavassa ammutaan pultti päähän ja eläin sätkii kuolontuskissaan n. 5 minuuttia.
Taas joku asiantuntija paikalla. Ei oo kuolon tuskia ne sätkyt.
H&m, koska vaatteet ovat oikeasti huonolaatuisia=rahat menee hukkaan. (Kertokaa mulle, mitä sieltä uskaltaa muka ostaa.)
Stockmann, koska kaikki ylihintaista.
Rainbow ym halpismerkit Pirkkaa ja Lidlin tuotteita lukuunottamatta, koska ovat vaan niin huonolaatuisia.
Nestle täälläkin ja h&m, mutta täysin eri syystä kuin ap:lla, nimittäin epäeettinen toiminta (Ulkolinja: halpavaatteen kallis hinta, löytyy syyt miksi boikotoin). Samoin muut halpatyövoimalla tehtävät vaatteet ja tavarat on boikotissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylmänen foods oy, tuottaa halal-lihaa ja aiheuttaa eläimille turhaa kärsimystä. (Halal-teurastuksessa eläimen kurkku viilletään auki tämän vielä elossa ollessaan, eläimen pää käännetään mekkaan päin)
Toisessa tavassa ammutaan pultti päähän ja eläin sätkii kuolontuskissaan n. 5 minuuttia.
Taas joku asiantuntija paikalla. Ei oo kuolon tuskia ne sätkyt.
Taas joku asiantuntija joka tietää asian. Onkohan sinua joskus ammuttu pulttipyssyllä päähän, niin että sinulla on omakohtaisia kokemuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keitä ovat ne asiakkaat, jotka pitäisi käännyttää ovelta takaisin? Ne, ketkä eivät osta Fazerin palmuöljytuotteita?
Ne ovatkin sellaisia viherhippejä joille sähkö tulee töpselistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä ei ole vaihtokauppa lapsityövoiman ja eloojäämisen välillä, varsinkaan Afrikassa, kuten ei ole Suomessakaan. Voit sanoa, että se nyt on vaan eri asia Afrikassa, mutta totuus on, että ei se ole.
Mutta suomalainen plösö suklaansyöjähän tarvitsee tekosyynsä suklaan ostolleen ja selittää sen jopa eettiseksi teoksi.
Fakta kuitenkin on, että suklaan ostaminen eettisesti vaatii kuluttajalta vaivaa, mutta toisalta sillä ei ole juurikaan isommassa mittakaavassa väliä, koska ihmisiä, joita ei kiinnosta tai jotka esimerkiksi haluavat tukea yrityksiä, jotka hankkivat lapsityövoimalla tuotettua kaakaota, riittää aina ja enenevissä määrin siinä suhteessa kun kaakaon maailmanmarkinahinta nousee.
Eettisesti ottaenhan se on faktaa, että siellä kuolee lapsia nälkään. Mutta ei kai se sinua kermapersettä haittaa. Jos heillä olisi töitä, niin ehkä eivät kuolisi nälkään.
Pystytkö siis ikinä havainnoimaan tätä, että on realismia, että ihimisiä kuolee nälkään, koska töitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vaatteet, missä lukee designed in Finland, huolimatta siitä, että on suunniteltu Suomessa. Mutta mielestäni tuolla halutaan valheellisesti luoda täysin suomalaista mielikuvaa, tietoisena siitä, ettei moni vieläkään ymmärrä, että designed tarkoittaa vain suunnittelua. Finnwearin alusvaatteet ovat yksi tällainen.
Oikeesti joku ei ymmärrä?
No ei. Ei meidän 85-vuotias mummo esim. tiedä englanniksi muuta kuin jees. Itse hän edelleen ostoksensa tekee.
Vierailija kirjoitti:
Nestle täälläkin ja h&m, mutta täysin eri syystä kuin ap:lla, nimittäin epäeettinen toiminta (Ulkolinja: halpavaatteen kallis hinta, löytyy syyt miksi boikotoin). Samoin muut halpatyövoimalla tehtävät vaatteet ja tavarat on boikotissa.
Passaako kysyä, mistä ostat vaatteesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan, se kaakaoviljelmillä työskentely on heille jonkinlainen mahdollisuus pysyä hengissä. Nämä kermapersukset eivät sitä tajua. Kuvittelevat, että jos lapsi siellä ei tekisi työtä, hän menisi -daa- kouluun. Ei menisi, kuolisi nälkään.
Vierailija kirjoitti:
Ap, H&M- huijaus, kerro lisää. (En oikeasti tiedä, mistä on kyse.)
Chicago Iida väitti
Ostaneensa n. 500€ tuotteita h&m:stä, mutta kauppa ilmoitti että muut paitsi yksi on loppunut niistä ja maksua ei palauteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Passaako kysyä, mistä ostat vaatteesi?
Vihreät vaatteet sivulla löytyy lista eettisistä vaatekaupoista. Niistä ostan ja kirppareilta.
Apple. Dumppaa suuren osan käytetystä tietokoneromusta (ongelmajätettä) kehitysmaihin. Katsoin kerran dokkarin.
Vierailija kirjoitti:
Tutustuppa vähän lakiin ja huomaa ettei sitä suomessa toteuteta suinkaan noi..
Oikeesti joku ei ymmärrä?