Vuorotyöläiset miten saatte perhearjen rullaamaan?
Meidän perheessä rutiinit ovat aivan hukassa sekavassa elämänrytmissä. En osaa rentoutua kun yritän vapaa-ajalla aina ehtiä hoitamaan tuon ja tuon jutun jne. Kaaoksen tunne ja kalenterin kyttääminen ovat lähes kokoaikaista. Teen itse vähemmän töitä kuin mieheni, mutta toisaalta enemmän kotitöitä. Joskus haaveileen kahdeksasta neljään rytmistä, mutta en tiedä helpottaisiko se todella tilannetta. Miten te muut pärjäätte? Meillä lisähaastetta hoitoapujen puute. Työt on pakko sopia niin että me vanhemmat itse ehdimme hakemaan päiväkodista jne. Olisiko jotain vinkkejä miten saada arki hallintaan?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, on koettu kyllä kahden vuorotyöläisen arki. Meille osui kymmenen päivän välein yksi yhteinen vapaapäivä. Tosin tällä systeemillä lasten ei tarvinnut olla ollenkaan hoidossa. Mitä tästä seurasi, erilleen kasvu ja ero tietysti. Jatkuva väsymys, toinen oli aina lasten kanssa kun toinen töissä joten omat menot sai unohtaa kokonaan. Siihen ainoaan yhteiseen vapaaseen latautui pidemmän päälle liikaa odotuksia. En ryhtyisi enää, silloin ei tosin ollut vaihtoehtoja.
Näin jälkikäteen kun asiaa tarkastelet, olisko lasten hoidossa oleminen ollut kuitenkin hyvä ratkaisu?
Nyt ajatellen, ehjä perhe olisi varmasti ollut lasten paras pitkässä juoksussa. Parisuhde ei kuitenkaan määrättömästi kestä taka-alalle laittamista, eikä sitä pysty "etä-hoitamaan".
Kiitos, kun vastasit.
Ei mitään ongelmia. Kumpikin kolmivuorotyössä. Lapsi on vuorohoidossa työvuorojen mukaan. Yhteistä aikaa perheenä on välillä vähemmän ja jos molemmille sattuu pitkät vapaat yhtäaikaa niin sitten tietysti enemmän. Kumpikin tykkää vuorotyöstä ja 8-16 työaika olisi kauhistus. Kotityöt ja kaupassa käynnit hoitaa se kumpi kulloinkin ehtii ja tehdään yhdessä aina kun on mahdollista.
Meille sopii vuorotyö ja on se vähän itsestäänkin kiinni miten siihen asennoituu.
Toimii hyvin, lapsi vuoropäiväkodissa. Hoidossa enimmäkseen viikonloppuisin ja päivän tai pari viikolta. Kalenterissa on menot, ruokaa ostaa se joka hakee lapsen. Usein syödään valmisruokaa ja siivotaan kun ehditään.
Vierailija
22.11.2015 | 10:21
Olkaa onnellisia te joilla on töitä. Kyllä tällainen pitkäaikaistyöttömyyskin perheen rikkoo.
Olen tuosta kyllä samaa mieltä, enkä ymmärrä miten ihmiset tekee vuorotyöstä niin vaikean? jos oot töissä Ma-Pe 8-16 niin mitä aikaa sulla jää arkisin perheelle? todennäköisesti kotona olet noin 16:30-17:00 siinnä pitää hakee lapset, tekee ruoka ja voi vitsi onki jo nukkumaanmeno aikaa klo 19:00 tai 20:00. kaikki valittaa että vuorotyö rikkoo perheet ja niin edelleen, mutta jos tekee 12h vuorotyötä nii se tarkoittaa että on myös todella pitkä putki vapaata noin 4-5 päivää peräkkäin vapaa jolloin aikaa perheelle. Te jotka sanotte että vuorotyö rikkonut perheen ja pariskunta kasvanut erilleen niin se on vain tekosyy, tuo kaikki on teidän oma syy eikä vuorotyön vika. teille täytyy tehdä aikaa siihen vapaapyyntöja työpaikalle jne lastenhoitaija jne, mutta aina on joku tekosyy miksi ei voi "en voi laittaa vapaapyyntö koska niin paljon hommia" tai "hommia niin paljon että menee ylityöksi" Te jotka erotte työn takia olette syypää perheen rikkomiseen, ette panostaa tarpeeksi toiseen ja erimielisyyksien tultua pakokeinoksi on ero. Kokeilkaa työttömänä elämistä, tai köyhänä velallisena elämistä. elämä ei ole helppoa, siksi pitää olla olemassa toisillemme. Aina on keino jos sitä halua nähdä. "helpompi on erota kun saada tätä toimimaan" näin monesti sanotaan "etäsuhde ei toimi" se ei toimi koska ette yritää, ja te ette yrittää koska te ettte pitää toista tarpeeksi tärkeänä kuin itseäni pidätte.
Ei onnistu mitenkään, joten en ole edes harkinnut ammattia missä pitäisi tehdä vuorotyötä.
Minä eli äiti teen kaikki kotityöt. Mies tekee lumityöt, jos on kotona. Mies tekee 12 tunnin vuoroja enimmäkseen, eli päivävuoroa ja yövuoroa vuorotellen. Noin joka 3. viikonloppu on vapaata hänellä. Minä teen tahdosta riippumatta 2-vuorotyötä, iltaan painottuen. Kun tulin työhön, luvattiin päivätyötä muulloin paitsi kesäisin. No, tilanne muuttui ja meillä on 14 työntekijää, joista kukaan ei tee aamuvuoroa muita enemmän. Minulla voi olla 4 iltaa ja yksi aamuvuoro. Onneksi olen lähes aina viikonloput vapaalla. Lasten harrastukset kärsii meillä tästä systeemistä. Onneksi koululainen pääsee kaverinsa luo aina jos on treeni-ilta ja ollaan molemmat töissä. Emme käy kalenteria läpi, koska mies tietää työvuorot kuukausien päähän ja minäkin tiedän omat vuoroni aika pitkälle yleensä. Ne merkitään seinäkalenteriin.