Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ok ostaa pojalle Disney Prinsessat -joulukalenterin vaikka poika halusi Cars-kalenterin.

Vierailija

Tuon Anttila-casen innoittamana kyselen.

Kommentit (12)

Vierailija

On toki yhtä ok kuin ostaa sulle makkaraa vaikka pyysit ostamaan omenoita. Ja viedä sut lomalle jokkiskisoihin ja telttailemaan anoppilan takapihalle vaikka toivoit pientä kaupunkimatkaa Lontooseen.

Eli ihan yhtä ok jättää ostamatta jollekulle asian jonka hän haluaa ja ostaa tilalle asian jota hän ei halunnut. Mieti sitä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tuon Anttila-casen innoittamana kyselen.

Sinun  suorastaan PITÄÄ ostaa pojalle se prinsessa-kalenteri. Ja tytölle sitten se Cars. Muuten olet paska ja vanhanaikainen äippä. Ettäs tiedät. Tää on sentään 2015.

Vierailija

yt kannattaa olla erityisen tarkkana, etenkin kaikki omia lapsia omaavat vanhemmat(!?).

Näköjään muissa maissa jo näkyvästi esillä olevien ideoloogien itselle syötettyjen valheiden ja vääristelyn pohjalta kumpuava mielensäpahoittelu mentaliteetti on kariutunut vihdoin ja viimein kunnolla suomeen. 

Pojat ja tytöt leikkii eri leluilla koska heillä on jo syntymästään erilaiset preferenssit niiden suhteen. Monenlaisissa tutkimuksissa on todistettu että jopa apinavauvoissa naaraat ja urokset leikkivät erilaisilla leluilla.

Älkää antako tälläisen anttila-casen  vaikuttaa lapsienne kasvatukseen.

Vierailija

Jos ei saa sanoa että tytöt tykkää hoivaleikeistä nukeilla ja pojat autoista ja aseista, niin ei kai lapsille saa ostaa sukupuolittuneita lahjoja vaikka he haluaisivatkin. Ihan samalla logiikalla mennään!

Vierailija

Mä olin kauhea äiti ja ihminen ja ostin lapsille suklaakalenterit kysymättä heiltä: pojille Avengers-kalenterit ja tytöille Inside out-kalenterit. Nyt niistä tulee varmaan jotain häiriintyneitä.

Vierailija

Tämä on niin omituinen ajattelutapa. Ehkä se juontaa siitä, että kun tätä stereotyyppistä sukupuolikäsitystä pakkosyötetään ("tytöille prinsessaleikkejä ja pojille autoja") joka paikasta, niin siihen uskovat ihmiset kuvittelevat, että ainut vaihtoehto on pakkosyöttää jotain toista mallia.

-

Ei kuulkaas ole. On se vaihtoehto, että lapsi saa valita, leikkiikö prinsessaa vai autoilla, vai leikkiikö sittenkin molemmilla - vaiko kuitenkin jollain aivan muulla. Tämä on se pointti. Ei tarvitse ennalta valita pojan puolesta Cars-kalenteria, vaan voi antaa pojan itse valita. Se valinta voi silloin olla Cars-kalenteri, tai joku ihan muu. (Tämä on nyt esimerkki, ei liity lapseen, joka ap:lla on mielessä.)

-

Antakaa jotain ajattelemisen aihetta niille vähän käytetyille aivoillenne. Pakko ja ylhäältä päin sanelu ei ole ainoa vaihtoehto.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
yt kannattaa olla erityisen tarkkana, etenkin kaikki omia lapsia omaavat vanhemmat(!?).

Näköjään muissa maissa jo näkyvästi esillä olevien ideoloogien itselle syötettyjen valheiden ja vääristelyn pohjalta kumpuava mielensäpahoittelu mentaliteetti on kariutunut vihdoin ja viimein kunnolla suomeen. 

Pojat ja tytöt leikkii eri leluilla koska heillä on jo syntymästään erilaiset preferenssit niiden suhteen. Monenlaisissa tutkimuksissa on todistettu että jopa apinavauvoissa naaraat ja urokset leikkivät erilaisilla leluilla.

Meidän tyttö leikkii pikkuautoilla, merirosvoleikkejä, miekkailee ja riehuu kuin yksi isoveljistään, pelaa jalkapalloa, rakentelee pikkulegoilla. Nukkeja ja barbeja ja kaikenlaista prinsessajuttua on ostettu, ei kiinnosta tyttöä lainkaan. Ne lelut ovat käyttämättömiä.

Kun taloudessa on poikia ja tyttöjä, niin huomaa, että lapset ovat yksilöitä ja valitsevat lelut ja leikit itse omien mieltymysten mukaan, oli ne sitten alunperin suunnattu pojille tai tytöille

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ei merirosvoista, autoista yms. tykkäävä tyttö ole poikamainen, vaan lapsimainen lapsi, ihminen.

80-luvulla oli ihan normaalia leikkiä kaikilla leluilla, tää aika on jotenkin sairas, kun pitää sitä omaa seksuaali-identiteettiä  heijastaa pieniin lapsiin.

Kohta on varmaan jotain panseksuaaleja polyamorisia lapsia päiväkodit täynnä, kun pikkujanna ja pikkuantti ihastelivat ulkona puita ja käypyjä ja molemmat pitivät kädestä kiinni muita lapsia.

Mäkin leikin pienenä autoilla ja my little poneilla, ja barbeilla, mutta myös miekoilla, inhosin yli kaiken vauvanukkeja, ne oli ruminta mitä tiesin, mulla oli aina lyhyet hiuksetkin, koska se oli helppoa mun äidille! Kuvitelkaa, olin varmaan joku transseksuaali poniamorinen lapsi. Onneksi kasvoin 80-luvulla, enkä nykyään.

Vierailija

Mä olen aina ollut poikatyttö. Leikin eniten autoilla ja legoilla, prätkähiiret oli suuri suosikki. Mönkijällä ajoin heti kun pystyin siinä tukevasti istumaan ja autolla jo alakouluikäisenä. Pukeudun edelleen mieluummin mukavasti kuin kauniisti, hupparit, collarit ja tennarit on parhaat. Pelaan jääkiekkoa ja kaukalopalloa, mulla ei ole ikinä ollut kaunoluistimia. Haltijan taikasauva lelua käytin miekkana.
Vanhemmat on antaneet mun olla mikä olen eivätkä ole yrittäneet rajoittaa kiinnostuksen kohteita josta olen kiitollinen. Nykyään työskentelen miesvaltaisella fyysisellä alalla ja vapaalla rassaan autoja. Ja nautin elämästäni

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mun ei tarvitse kasvattaa lasta tykkäämään jostain lelusta, hän saa ihan itse valita, millä leluilla leikkii. Ääliön tulkinta siitä, että lapsi saa itse päättää, tykkääkö nukeista vai ei, on tietenkin se, että pojalle pitää tyrkyttää nukkea ja tytölle autoa. Tämä ei ole se pointti. Mutta mä inhosin nukkeja lapsena (olen nainen), kun taas poikani pitää niistä. En ole kasvattanut häntä tykkäämään nukeista, vaan hän on ihan itse ilmaissut kiinnostuksensa niihin.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat