Mikä järki keskituloista hieman matalammin tienaavalla käydä töissä porvarin orjana?

Vierailija

Jos ajatellaan vaikka sellaisia ihmisiä, joilla palkka noin 2000 euroa. Siitä verot pois. Jäljelle jää palttiarallaa hieman enemmän kuin saisi yhteiskunnalla erilaisina tukina ja etuisuuksina. Miksi kukaan järkevä ihminen suostuisi porvarin orjaksi ja käyttäisi koko elämänsä työssä lykkimiseen kun ilmankin pärjää aivan yhtä hyvin?

Sivut

Kommentit (50)

Vierailija

Minulle jää töissä käydessä käteen n. 400e/kk enemmän kuin työttömänä. Ensinnäkin se on jo sellainen summa, että työnteko kannattaa. Toiseksi en ole velvollinen tilittämään rahankäyttöäni kenellekään. En myöskään koe olevani porvarin orja, vaan saan palkan vastineeksi työnteostani. Mielestäni on itsestäänselvää, että firman omistaja, joka kantaa suurimman taloudellisen riskin, saa myös suurimman voiton.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulle jää töissä käydessä käteen n. 400e/kk enemmän kuin työttömänä. Ensinnäkin se on jo sellainen summa, että työnteko kannattaa. Toiseksi en ole velvollinen tilittämään rahankäyttöäni kenellekään. En myöskään koe olevani porvarin orja, vaan saan palkan vastineeksi työnteostani. Mielestäni on itsestäänselvää, että firman omistaja, joka kantaa suurimman taloudellisen riskin, saa myös suurimman voiton.

400 euroa sen arvoista, että uhraat niin suuren osan elämästäsi töissä käymiseen? Itse en tekisi sitä edes 800 euron tähden.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

400 euroa sen arvoista, että uhraat niin suuren osan elämästäsi töissä käymiseen? Itse en tekisi sitä edes 800 euron tähden.

Se neljäsataa kuussa enemmän on jo ihan hyvä raha, ja on myös toivoa että palkka nousisi jossain vaiheessa. Plus lisäksi se, ettei tarvitse selittää ajan ja rahan käyttöä työkkärille tai yhdellekään sossutädille.

Vierailija

Eikös lähtökohtaisesti jokaisen pitäisi olla vastuussa itsensä elättämisestä ja tukien olla hätäverkko - ei ansaintavaihtoehto?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eikös lähtökohtaisesti jokaisen pitäisi olla vastuussa itsensä elättämisestä ja tukien olla hätäverkko - ei ansaintavaihtoehto?

Juuri näin. Jos tukien varassa eläminen on ykkösvaihtoehto, se tarkoittaa että tuet ovat liian suuria ja ne saa liian helposti.

Vierailija

Työ on aika paljon muutakin kuin se toimeentulo. Mulla on huiput työkaverit, meillä on töissä kivaa ja tykkään työstäni myös sisällöllisesti. Työ tuo sosiaalisen aspektin elämään, kuulun tiimiin ja olen hyvä siinä mitä teen. Ehkä olen sitten erityisen onnekas, kun voin tosiaan käydä ilomielin töissä.

Vierailija

Ei mitään. Olen ollut nyt muutaman vuoden, tutustumassa ihmeisiin ja luomassa suhteita. Nyt on aika lähteä omilleen, hieman sivussa alalta, niin ei tule kilpailusääntongelmaa. Tarkoitukseni on hommata työhuone sellaisesta yritysryppäästä, missä on yhteiset taukotilat, eli muitakin näkee. Lisäksi pienyrittäjille on omia yhdistyksiä ja näkeehän sitä ihmisiä harrastuksissakin. Työntekijöitä en aio koskaan ottaa, tai jos, niin korkeintaan oman pojan, jos hän on kiinnostunut. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pienipalkkaisella ei ole mahdollisuutta rikastua. Mieluummin köyhä ja työtön kuin köyhä ja töissä.

Olisiko paremmin palkattuihin hommiin hakeutuminen sitten kuitenkin rakentavampi vaihtoehto?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
. E, ja on myös toivoa että palkka nousisi jossain vaiheessa..

Sanovat, että juuri tässä on köyhän ja keskilukkaisen suurin ero.

köyhä tekee valintoja nykyhetken perusteella ja tavoittelee välitöntä palkntoa. Siksi vapaa-aika nyt painaa enemmän kuin mahdollinen palkankorotus joskus.

Keskiluokkainen taas ajattelee, että tulevaisuus on törkeä. Siksi hön siirtää nautintoa ja palkkiota tulevaisuuteen siinä uskossa, että palkkio todennäköisesti kasvaa. Siksi keskiluokkainen menee töihin kahdeksasta neljään ja todennäköissti saakin vähän kerrrallaan sen palkankorotuksen.

Kaikki olisi hyvin, jos molemmat nyt olisivat pysyvästi valintoihinsa tyytyväisiä. Harmi vaan, että molemmat tuntuvat kadehtivan toisiaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Vuodessa se on 4800 euroa, kahdessa vuodessa melkein kymppitonni. Kannattaisi opetella kertolaskut. 

Vierailija

Kohta tukia leikataan ja sit tienaan 700 enemmän kuin työtön. Mulla on eläkekertymääkin. 😀 Ja säästöjä ja osinkotuloja. Aikoinaan oli palkka pitkään 1800 e per kk, nyt 5300. Opin paljon kisällihimmissa ja mykyisen palkan saan osaamisen vuoksi

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat