Onko olemassa kulttuureita, joissa mies saa näyttää tunteitaan?

Vierailija

Minulle ei tule yhtään mieleen. Eihän miehet eroa naisista tunteiden osalta millään tavalla, mutta kaikkialla kulttuuri pakottaa heidät pitämään tunteet sisällään. Voisitteko kuvitella tilannetta, jossa mies tunnustaa miespuoliselle ystävälleen, että häntä surettaa, koska ei saa parisuhteessa kumppaniltaan huomiota ja arvostusta, ja että se saa tämän tuntemaan itsensä yksinäiseksi? Ei tuommoista yksikään mies sano ääneen.

Kommentit (15)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Homokulttuuri.

Vaikka miehet äijäilisivät kuinka, se ei poista sitä tosiasiaa, että heillä on tunteita siinä missä naisillakin. Onko tunteettomuuden teeskentely miehekästä? Miksi teeskennellä tunteetonta? Pelottaako muiden mielipiteet? Onko pelko äijämäistä?

Vierailija

Miehet puhuvat toisilleen paljonkin noista asioista, varsinkin tuoppi nenän alla. Kahden kesken, ei porukalla, joten jutut eivät yleensä lähde leviämään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Homokulttuuri.

Onpas viimeisen päälle typerä, stereotypinen, miehiä ja homoja alentava vastaus.

Oletko mies vai nainen? Toisaalta sillä ei ole merkitystä , olet ihmispaska.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miehet puhuvat toisilleen paljonkin noista asioista, varsinkin tuoppi nenän alla. Kahden kesken, ei porukalla, joten jutut eivät yleensä lähde leviämään.

Ei minun mielestäni (olen mies). Voidaan todeta että suhde ei toimi, mutta kovinkaan syvällistä pohdintaa ei usein kuule. Ja pitäisihän noista asioista voida ihan porukallakin voida puhua.

Vierailija

Kaikissa kulttuureissa mies saa näyttää kulttuurin arvostamis tunteita. Saa näyttää surua, kun jotain surtavaa on, saa näyttää rakkautta, kunnioitudta, vastuuntunnetta ja arvostusta toista ihmistä kohtaan. Näistä tunteidta ja niiden näyttämisestä mies ja nainen saavat molemmat lisää statusta niin suomalaisessa ja länsimaisessa kuin useimmissa muissakin kulttuureissaa.

Syyllistämistä, katkeruutta, vihaa, kateutta ja agressiivisuutta ei taas arvosteta missään, koska ne ovat yhteisölle (ja yksilölle) tuhoisia tunteita eikä niiden näyttämiseenkään siksi juuri missään kannusteta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei minun mielestäni (olen mies). Voidaan todeta että suhde ei toimi, mutta kovinkaan syvällistä pohdintaa ei usein kuule. Ja pitäisihän noista asioista voida ihan porukallakin voida puhua.

Koen kyllä naisena ihan samalla tavalla että kovin syvälliseksi keskustelut ei ystävien kanssa mene. Se tosin ei tarkoita sitä etteikö näytettäisi tai esim. kerrottaisi sitä että ollaan suhteessa onnettomia. Syvälliset keskustelut suhteen tilasta pitäisikin mielestäni käydä suhteessa ei sen ulkopuolella (ulkopuolisesta näkökulmasta voi olla hyötyä siinä keskustelussa). En tiedä... voi olla että naiset keskimäärin hiukan paremmin osaavat sen keskustelun aloittaa...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kaikissa kulttuureissa mies saa näyttää kulttuurin arvostamis tunteita. Saa näyttää surua, kun jotain surtavaa on, saa näyttää rakkautta, kunnioitudta, vastuuntunnetta ja arvostusta toista ihmistä kohtaan. Näistä tunteidta ja niiden näyttämisestä mies ja nainen saavat molemmat lisää statusta niin suomalaisessa ja länsimaisessa kuin useimmissa muissakin kulttuureissaa.

Syyllistämistä, katkeruutta, vihaa, kateutta ja agressiivisuutta ei taas arvosteta missään, koska ne ovat yhteisölle (ja yksilölle) tuhoisia tunteita eikä niiden näyttämiseenkään siksi juuri missään kannusteta.

Kyllähän niitä saa näyttää ja ehkä tunteiden osoittamisella voisi saada kunnioitusta ja arvostustakin joissain piireissä, mutta miksi se on tehty niin vaikeaksi miehelle? Siihen täytyy olla jokin syy miksi miehet eivät näytä tunteitaan.

Vierailija

Kyllä minun mieheni ainakin kaverinsa kanssa puhuu asioistaan ja tunteistaan ja päinvastoin, vieläpä ihan selvin päin. Nelikymppisiä ovat. Hyvää jutteluaikaa on, kun käyvät samassa harrastusryhmässä ja ajomatkaa paikan päälle tulee puolisen tuntia.

M39

No minä olen ainakin kaverini kanssa keskustellut avoimesti parisuhteista. Pystyn kyllä muutenkin osoittamaan tunteitani sekä sanoin että elein. On nitä naisiakin, jotka pitää tunteensa sisällään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän niitä saa näyttää ja ehkä tunteiden osoittamisella voisi saada kunnioitusta ja arvostustakin joissain piireissä, mutta miksi se on tehty niin vaikeaksi miehelle? Siihen täytyy olla jokin syy miksi miehet eivät näytä tunteitaan.

Mikä tai kuka siitä tekee vaikeaa? Miten se on tehty vaikeaksi? Miksi miehen on vaikea näyttää tunteita?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Homokulttuuri.

Onpas viimeisen päälle typerä, stereotypinen, miehiä ja homoja alentava vastaus.

Oletko mies vai nainen? Toisaalta sillä ei ole merkitystä , olet ihmispaska.

Kaikilla on ennakkoluuloja. Varmaan itselläsikin on ennakkoluuloja pedofiileista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mikä tai kuka siitä tekee vaikeaa? Miten se on tehty vaikeaksi? Miksi miehen on vaikea näyttää tunteita?

Sosiaalinen paine. Eikö tuo nyt ole itsestäänselvää?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Sosiaalinen paine. Eikö tuo nyt ole itsestäänselvää?

Kaverit? Mitä tapahtuisi jos sen paineen murtaisi ja puhuisi niistä tunteista? Mä tiedän kyllä paljonkin miehiä (puolisoni lisäksi) joille voisi puhua tunteista ja jotka esim. puolisoni kanssa puhuu niistä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat