Nerokkaita, ovelia, silmiäavaavia elokuvia!
Eli kertokaas jos olette nähneet avartavia, hämmästyttäviä elokuvia, joidenka jälkeen olo on ollut aivan toisenlainen kuin aloittaessanne elokuvan katselua. Elokuva voi koskea mitä vain silmiä avaavaa, kuten kulttuureja, maailmankatsomuksia, eläinten oikeuksia, uskontoja, "rajatieteitä", salaliittoja, mitä vain!
Olisin kiinnostunut näkemään erilaisia elokuvakokemuksia, joista oppisi, tai jos ei, ainakin saisi ajateltavaa. Kiitos.
Kommentit (103)
Siis tarkoitin Docventuresin (ennen kuin äikänope ehtii korjata)! T.60
Monta sivua tätä ketjua jatkuu, ennen kuin American Beauty ja Vihreä maili mainitaan? Ne on av-mamman lempileffoja.
Mä haluaisin katsoa sellaisia leffoja, joissa on lopussa jokin täysin puuntakaa tuleva nerokas twisti, joka kääntää koko juonen päälaelleen ja sit voi olla monttu auki. Tuntuu, että oon jo melkein kaikki tunnetuimmat semmoiset elokuvat nähnyt. Pitäisi enemmän tehdä juuri sellaisia :)
Itse tykkään elokuvista joita jää miettimään vielä päiviä myöhemmin. Elokuvia joista pidän:
Dogville
päivä ilman sotaa (merry christmas)
Donnie Darko
Tideland
Amelie
Escapist
A bucket list
Sophie Scholl
12 apinaa
Cube
Blindness
Jne.
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin katsoa sellaisia leffoja, joissa on lopussa jokin täysin puuntakaa tuleva nerokas twisti, joka kääntää koko juonen päälaelleen ja sit voi olla monttu auki. Tuntuu, että oon jo melkein kaikki tunnetuimmat semmoiset elokuvat nähnyt. Pitäisi enemmän tehdä juuri sellaisia :)
Usein noissa käytetään sitä samaa, eli päähenkilö onkin itse syyllinen kauheuksiin (tai esim. kuollut).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kukaan ei tajua tällaisissa kertoa myös perusteluja?! Rasittavaa lukea vaan leffojen nimiä ja yrittää alkaa etsimään nettiviidakosta tietoa leffasta.
Paljonko se sitten auttaa, että sinulle sanotaan, että hei tämä on hyvä elokuva, se avaa silmiäsi? Sehän oli jo alkuasetelma, että ihmiset kertoo mitä elokuvia he ovat pitäneet merkittävinä.
Jos on rasittavaa katsoa netistä tietoa elokuvasta, niin toivotaan, ettei sinulle oikeasti tapahdu mitään, mikä on rasittavaa tai vaikeaa.
Ööh ok... :D En vaivaudu vastaamaan kysymykseesi kaltaisellesi. Muut: jatkakaa rauhassa leffojen kommentointia, että ei tämäkin keskustelu mene pelkäksi väittelyksi.
Okei, sinä saat kyllä vinkua, mutta sinulle ei voi vastata.
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään elokuvista joita jää miettimään vielä päiviä myöhemmin. Elokuvia joista pidän:
Dogville
päivä ilman sotaa (merry christmas)
Donnie Darko
Tideland
Amelie
Escapist
A bucket list
Sophie Scholl
12 apinaa
Cube
Blindness
Jne.
Mitä silmiä avaavaa Ameliessa on?
Vierailija kirjoitti:
Monta sivua tätä ketjua jatkuu, ennen kuin American Beauty ja Vihreä maili mainitaan? Ne on av-mamman lempileffoja.
Uudet av-mammasuosikit on Inside Out ja The Intouchables. Ne onkin jo mainittu :)
Samurai X ei ole ehkä yhteiskunnallisesti nerokas tuotanto, mutta se on äärimmäisen intensiivinen ja symbolinen. Lähes joka kohtaus on tunnelmaltaan eeppinen ja eettinen taideteos. Tyyli muistuttaa tiettyjä tulkintoja barokista. Jopa animesta aika välittämätön leffaharrastajaystäväni arvosti sen hyvin korkealle.
Taide-elokuvat eivät tietysti ole täällä kummoisessa suosiossa.
Vierailija kirjoitti:
Samurai X ei ole ehkä yhteiskunnallisesti nerokas tuotanto, mutta se on äärimmäisen intensiivinen ja symbolinen. Lähes joka kohtaus on tunnelmaltaan eeppinen ja eettinen taideteos. Tyyli muistuttaa tiettyjä tulkintoja barokista. Jopa animesta aika välittämätön leffaharrastajaystäväni arvosti sen hyvin korkealle.
Tämä oli nyt vähän kuin sellaista lukiolaisen (omasta mielestään) nokkelaa sanahelinää. Eli kirjoittajan mielestä hänen luonnehdintaansa nostavat tämänlaiset ilmaisut kuin "tunnelmaltaan eeppinen" ja "eettinen taideteos" (?!).
Sääliksi käy nykyajan äikänopeja kun tällaiset yrittävät sivaltaa teksteillään.
Temple Grandin. Claire Danes näyttelee Grandinia, joka on autisti etologi, joka on parantanut karjaeläinten teurasoloja.
"Tiedelehti Discoverin mukaan Grandin on tehnyt enemmän kuin kukaan toinen ihminen vähentääkseen eläinten stressiä ennen teurastusta. Yli puolet pohjoisamerikkalaisista teurastamoista käyttää nykyisin Grandinin mallin mukaisia karjankäsittelytiloja."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli nyt vähän kuin sellaista lukiolaisen (omasta mielestään) nokkelaa sanahelinää. Eli kirjoittajan mielestä hänen luonnehdintaansa nostavat tämänlaiset ilmaisut kuin "tunnelmaltaan eeppinen" ja "eettinen taideteos" (?!).
Apua. Kuka tämä tässä ketjussa jatkuvasti toisia piikettelevä yli-ihminen on! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eeppisyys ja taiteen suhde etiikkaan eivät ole mitään uusia huomioita.
Lars von Trierin tuotanto. Avasi mun silmät näkemään, miten asioista voi kertoa erilaisella tavalla.
Poikani Kevin (Missä menee äidinrakkauden raja, vai onko sitä?)
Ole luonani aina (ajatuksia ihmisarvosta ja elämän kunnioittamisesta)
Ööh ok... :D En vaivaudu vastaamaan kysymykseesi kaltaisellesi. Muut: jatkakaa rauhassa leffojen kommentointia, että ei tämäkin keskustelu mene pelkäksi väittelyksi.