Aivotutkijalla ei löydy sympatiaa viinaa juoville ihmisille:
http://yle.fi/uutiset/palkittu_nuori_aivotutkija_nakee_suomalaisten_juo…
Onko yliopistopellen mieleen juolahtanut, että ehkä ihmisillä on paha olla, että se pistää juomaan? Ei ole tainnut juolahtaa inhimillisyys miehellä mieleen. En yhtään ihmettele, että yliopiston tunteettomilta suorittajilta ei löydy "tavallisille" ihmisille sympatiaa.
Kommentit (34)
Alkoholi on hermomyrkky, ihan sama onko se kaljan, siiderin, viinin tai viinan muodossa. Tissuttelijoiden kannattaisi hyväksyä tämä tosiasia samoin kuin alkoholistien se, että käyttöä ei hallitse.
Alkoholin saatavuudella ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä.
Alkoholista on merkittäviä haittoja ja se on ainoa laillinen päihde. Ihmiset ovat halunneet päihtyä aina niin ratkaisu on että vaihtoehtona on alkoholia vähemmän haitallisia päihteitä. Ei tämä ole mitään rakettitiedettä. Naivia on kuvitella että ihmiset alkavat raittiiksi sen takia että päihteillä on haittoja.
Huom: "Humalahakuiselle juomiselle ei hirveästi löydy sympatiaa. Halvinta hoitoa olisi ehkäistä ennalta ja se olisi aika helppoa." Ei siis tuomitse jotain 1 saunakaljajan juojia yms.
Vierailija kirjoitti:
Onko yliopistopellen mieleen juolahtanut, että ehkä ihmisillä on paha olla, että se pistää juomaan? Ei ole tainnut juolahtaa inhimillisyys miehellä mieleen. En yhtään ihmettele, että yliopiston tunteettomilta suorittajilta ei löydy "tavallisille" ihmisille sympatiaa.
Taitaa enemmän juuri nuoren lääkärin puheessa olla kyse siitä sympatiasta. Ei ole kiva leikellä ihmisten päitä ja nähdä vakavia vaurioita kun olisi ollut helposti estettävissä. Itsekkin hoidan paljon potilaita joiden hoitoon joutumisen syy om usein alkoholi. Suorasti tai epäsuorasti. Voin kertoa että ei ole mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö tehdä jotain sille pahalle ololle kuin juoda?
Ei se lähde ikinä pois. Olen kokeillut jo parikymmentä vuotta. Mutta olen oppinut elämään sen kanssa. Pointtina onkin se, että kännit sillon tällön saa unohtamaan kaikki huonot asiat. Miksi sitä pitää nyt niin hirveästi vihata?
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan alkoholin saatavuudella ja hinnalla on merkitystä kaikkien kulutukseen. Siksi hinnan nostolla ja alkoholin poistamisella ruokakaupoista saataisiin aikaan merkittävää kohennusta kansanterveyteen. Ja huom, tämä ei kosketa pelkästään ongelmakäyttäjiä! Vaan kaikkea alkoholinkulutusta.
Alkoholin saatavuuden rajoittaminen ja hinnan korottaminen johtaa lähinnä veronmenetyksiin ja tuontiviinan määrän kasvamiseen Viron puolelta. Ja kun sitä viinaa on kotona paljon, kynnys sen juomiseenkin on matalampi, joten käyttö saattaa itse asiassa lisääntyä. Naiset äänestivät jo kerran meille kieltolain, joka oli poskettoman typerä laki. Älkää nyt akat uusiko virheitänne.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan alkoholin saatavuudella ja hinnalla on merkitystä kaikkien kulutukseen. Siksi hinnan nostolla ja alkoholin poistamisella ruokakaupoista saataisiin aikaan merkittävää kohennusta kansanterveyteen. Ja huom, tämä ei kosketa pelkästään ongelmakäyttäjiä! Vaan kaikkea alkoholinkulutusta.
Miksei sitten kielletä alkoholia kokonaan niin sen kulutuskin loppuisi? Ainiin tämä tuli jo kokeiltua. Tiedättekö miten siinä kokeilussa kävi?
Kun hintaa ja verotusta nostetaan niin teidän mukaan kulutus vähenee, eikö niin? Vai kiihtyykö kenties viinaralli Viroon ja Suomi menettää nekin verotulot ja saa kaupan päälle alkoholiongelmaisia ihmisiä?
Missä ihmeen kuplassa oikein elätte? Ettekö tunne historiaa ollenkaan? Tai tiedä että suomalaiset hakevat viinansa muualta kuin Suomesta jos saatavuutta vaikeutetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä millä tavalla nämä kaksi asiaa sulkevat toisensa pois? Siis ymmärtää, että varmasti juojalla on paha olla, mutta silti tuomita hänen tapansa hoitaa pahaa oloaan? Isäni on saanut elinikäisen tissuttelun seurauksena vaskulaarisen dementian, eli sikäli olen AIVOtutkijan kanssa aivan samaa mieltä. Että ei se nyt vain oikein riitä, että ne maksa-arvot pysyvät hyvinä. Noin niinkuin esimerkkkinä.
Juuri näin, kyllä se varmaan vituttaa leikata jonkun kännikaatujan aivoja. Tietäen että ilman tolkutonta humalatilaa se ihminen ei siinä leikkauspöydällä olis. Ja näitä potilaita tulee tasaseen tahtiin, tavallaan turhia leikkauksia jotka oltas voitu loputa helposti välttää. Vähemmän viinaa. Aina se aika ja raha on pois muusta. Mutta ei, pitäähän sitä ihmisella olla oikeus juoda, aina siihen joku syy löytyy, vaikka sitten tää paha olo.
Löyspäähä vähän pipoa Jack Shepard. Vittuako se sulle kuuluu miksi ihmisiä leikataa? Palkanhan sinä silti saat. Sama kun sanoisin, ettei minulta heru sympatiaa MIchael Schumaherille, mitäs meni laskettelemaan sinne lumisella rinteelle. ihminen se on "humalainenkin".
Kyllä se minulle kuuluu, kun terveydenhoidon kuluista menee suuri osa alkoholihaittojen korjaamiseen. Ja minä työssäkäyvä ihminen maksan niitä verojen kautta, se liikuttaa jokaista. Nämä känniveikot ovat suuri rasite viikonloppuisin joka päivystyspisteessä, siellä "oikeat" sairaat joutuvat odottelemaan, kun näitä juhlijoita paikkaillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä millä tavalla nämä kaksi asiaa sulkevat toisensa pois? Siis ymmärtää, että varmasti juojalla on paha olla, mutta silti tuomita hänen tapansa hoitaa pahaa oloaan? Isäni on saanut elinikäisen tissuttelun seurauksena vaskulaarisen dementian, eli sikäli olen AIVOtutkijan kanssa aivan samaa mieltä. Että ei se nyt vain oikein riitä, että ne maksa-arvot pysyvät hyvinä. Noin niinkuin esimerkkkinä.
Juuri näin, kyllä se varmaan vituttaa leikata jonkun kännikaatujan aivoja. Tietäen että ilman tolkutonta humalatilaa se ihminen ei siinä leikkauspöydällä olis. Ja näitä potilaita tulee tasaseen tahtiin, tavallaan turhia leikkauksia jotka oltas voitu loputa helposti välttää. Vähemmän viinaa. Aina se aika ja raha on pois muusta. Mutta ei, pitäähän sitä ihmisella olla oikeus juoda, aina siihen joku syy löytyy, vaikka sitten tää paha olo.
Löyspäähä vähän pipoa Jack Shepard. Vittuako se sulle kuuluu miksi ihmisiä leikataa? Palkanhan sinä silti saat. Sama kun sanoisin, ettei minulta heru sympatiaa MIchael Schumaherille, mitäs meni laskettelemaan sinne lumisella rinteelle. ihminen se on "humalainenkin".
Kyllä se minulle kuuluu, kun terveydenhoidon kuluista menee suuri osa alkoholihaittojen korjaamiseen. Ja minä työssäkäyvä ihminen maksan niitä verojen kautta, se liikuttaa jokaista. Nämä känniveikot ovat suuri rasite viikonloppuisin joka päivystyspisteessä, siellä "oikeat" sairaat joutuvat odottelemaan, kun näitä juhlijoita paikkaillaan.
Mut säkin rasitat kun sä kuolet paskakemikaaleihin joita saat paskoista ruoista, kun et osaa itse kokata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa enemmän juuri nuoren lääkärin puheessa olla kyse siitä sympatiasta. Ei ole kiva leikellä ihmisten päitä ja nähdä vakavia vaurioita kun olisi ollut helposti estettävissä. Itsekkin hoidan paljon potilaita joiden hoitoon joutumisen syy om usein alkoholi. Suorasti tai epäsuorasti. Voin kertoa että ei ole mukavaa.
Tiedän tunteen. Työskentelen sairaanhoitajana ja näen juuri tuota, noita viinasta johtuvia tapaturmia. Lähipiirissäni on myös mies, joka sai juopoteltuaan vakavan aivovamman. Ennen tapaturmaa keskustelimme usein hänen juomisestaan, pitäisikö sitä vähentää jne. Hän itse kielsi aina sen, että juo liikaa, ei omasta mielestään juonut pahaan oloon. Juominen oli kuulema hallinnassa, vaikka ei ollut. Arkenakin meni useampi kalja työpäivien jälkeen. No nyt hän ei voi enää juoda, kun ei pääse enää kauppaan. Joku kontrolli hänellä olisi pitänyt olla ulkopuolelta, kun sitä sisäistä kontrollia ei löytynyt.
Pikkujouluviikonloppuna tosiaan päivystyksessä nähdään tuon aineen arvo ja ihanuus! Murtumia, tappelun jälkiä, aivovammoja... Mut hei, viinaa kaikille, kyllä me muut maksetaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut säkin rasitat kun sä kuolet paskakemikaaleihin joita saat paskoista ruoista, kun et osaa itse kokata.
Hahahaa, mistä keksit, että en osaa kokata? Olen kuule kokannut varmaan elämässäni enemmän kuin sinä.
Minulla on alkoholistikaveri, joka itse valitsee juoda ja sen seurauksena heittää elämänsä hukkaan. Yliopistokloppi. Itse on kohtalonsa päättänyt... Apua ei suostu hakemaan mihinkään.
Näin on. Aiemmalle kirjoittajalle: tämä ei ole uskon asia vaan fakta.