Avio-/avoliitto on aina lupaus elättämisestä

Vierailija

Miksi tämä on unohdettu Suomessa? Lakiin on kirjattu puolisoiden velvoite elättää toisiaan, mutta silti käytännössä suuressa osassa suhteita tämä ei toteudu. Kaikki laitetaan 50-50, vaikka se johtaisi toisen puolison elämiseen köyhyysrajan alapuolella.

Oletko sinä valmis elättämään puolisosi?

Sivut

Kommentit (18)

Californication

Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä on unohdettu Suomessa? Lakiin on kirjattu puolisoiden velvoite elättää toisiaan, mutta silti käytännössä suuressa osassa suhteita tämä ei toteudu. Kaikki laitetaan 50-50, vaikka se johtaisi toisen puolison elämiseen köyhyysrajan alapuolella.

Oletko sinä valmis elättämään puolisosi?

En, koska harva suhde tulee kestämään ja sitten jälkeen päin vain ärsyttäisi, kun on mennyt rahat hukkaan.

Vierailija

Avoliittoon ei muuten kuulu elatusvelvollisuus. Avioliittoon kuuluu.

Ja tosiaan on ihmisillä käsitys hämärtynyt. Tälläkin palstalla mammat kyselee, voivatko saada toimeentulotukea kun ei muuten ole mitään omia tuloja. Tai sitten on niitä kyselijöitä joiden mielestä elatusvelvollisuutta ei kuulu olla tasavertaisessa parisuhteessa ja sillä perusteella vaativat toimeentulotukea huonotuloisemmalle.

Vierailija

Tämä sama , ilmeisesti erossa "rahansa", (siis miehensä rahat) menettänyt mamma jaksaa vaahdota tästä samasta aiheesta vuodesta toiseen?

Vierailija

Kukaan ei voi tähän kuitenkaan tosielämässä "pakottaa" joten aloittajallekin olisi ihan suotavaa tienata omat rahansa ihan itse, eikä siipeillä miehen lompakolla.

Vierailija

Meidän parisuhteen aikana on ollut niin työttömyyttä, lomautuksia kuin hoitovapaitakin. Koskaan ei ole kummankaan elintaso laskenut sen takia. Eli kyllä on niin sanotusti elätetty toista noina aikoina.

Vierailija

Meillä on kanssa ollut työttömyyttä, hoitovapaata ja tulot on vaihdelleet. Mutta yhteisiä ne käytännössä on olleet, vaikka eri tilit meillä onkin. Olisi outoa, jos mä eläisin leveästi ja mies saisi kituuttaa. Kyseessähän on vain raha, enkä tule sitä kuolemani jälkeen tarvitsemaan. Kuka tietää mitä tapahtuu. Ei elämää knnata pilata turhan nillittämisen takia.

Vierailija

Jos joku persaukinen pummi luulee voivansa elää minun rahoilla ja pistää haisemaan puolet minun tilistä, niin elää aikamoisissa harhoissa. Minulle aivan yksi hailee vaikka tämä oikeus olisi jumalan päiväkäsky. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei voi tähän kuitenkaan tosielämässä "pakottaa" joten aloittajallekin olisi ihan suotavaa tienata omat rahansa ihan itse, eikä siipeillä miehen lompakolla.

Ei tietenkään voi pakottaa, mutta en ole koskaan ymmärtänyt, että mitä järkeä on "50-50 -suhteessa". Mitä jos toinen joutuu vaikka ennenaikaiselle eläkkeelle tai menettää työnsä? Menettääkö näiden kitupiikkien silmissä myös "parisuhdearvonsa"? Eikö parisuhteen tarkoitus ole elämän jakaminen? Miten se toteutuu, kun molemmat pitää omastaan kiinni kynsin hampain? Voiko tällaisessa suhteessa olla edes rakkautta?  (Ap)

Vierailija

Kyllä Kela ainakin katsoo yhdessä asuvien tulot yhteisiksi. Ennen vaikutti myös työttömyysturvaan, nyt en oikein tiedä. Joka tapauksessa suhteemme alussa mies oli työtön, joten mä elätin avomieheni, koska ei saanut työttömyyskorvausta.

Vierailija

Avoliiton ja avioliiton olennaisimpia eroja on se, että vain avioliittoon liittyy elatusvelvollisuus. Syy tähän on niinkin yksinkertainen, että on kovin vaikea sanoa, milloin avoliitto virallisesti alkaa. - Toisaalta sanottakoon vielä, että en varmasti haluaisi olla liitossa, jossa kumppani kokisi minut maksueränä, tai minä hänet, oli tuo liitto juridisesti, mitä muotoa hyvänsä. - Tämä ei tarkoita sitä, ettenkö voisi toimia esimerkiksi vielä joskus kumppanini omaishoitajana. Tosin sanoen minusta parisuhteeseen kuuluu aina tietty vastavuoroisuus, mutta myös toisen tukeminen, myös niinä huonompina päivinä. Olisi ikävä olla suhteessa, jossa aina katsotaan kumpi maksaa ja mitä, ettei vain toinen pääsisi hyötymään toisen rahoista. - Kyllä sen sitten tuntee tai ainakin pitäisi tuntea, jos toinen "nojaa toiseen liikaa. Tai sitten olen vain liian sinisilmäinen.      

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos joku persaukinen pummi luulee voivansa elää minun rahoilla ja pistää haisemaan puolet minun tilistä, niin elää aikamoisissa harhoissa. Minulle aivan yksi hailee vaikka tämä oikeus olisi jumalan päiväkäsky. 

Miksi lähdet sitten suhteeseen? Eikö irtoseksi palvelisi tarpeitasi paremmin? Mielestäni on luontevaa, että itselleen rakkaan ihmisen haluaa elättää tarpeen niin vaatiessa. Itsekin tekisin niin ilolla. (Ap)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Avoliittoon ei muuten kuulu elatusvelvollisuus. Avioliittoon kuuluu.

Ja tosiaan on ihmisillä käsitys hämärtynyt. Tälläkin palstalla mammat kyselee, voivatko saada toimeentulotukea kun ei muuten ole mitään omia tuloja. Tai sitten on niitä kyselijöitä joiden mielestä elatusvelvollisuutta ei kuulu olla tasavertaisessa parisuhteessa ja sillä perusteella vaativat toimeentulotukea huonotuloisemmalle.

Ainakin sossu vaatii elatusta myös avopuolisolta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Avoliiton ja avioliiton olennaisimpia eroja on se, että vain avioliittoon liittyy elatusvelvollisuus. Syy tähän on niinkin yksinkertainen, että on kovin vaikea sanoa, milloin avoliitto virallisesti alkaa.     

Viranomaisten puolelta avoliitto varmaankin katsotaan alkaneeksi siitä ajankohdasta, kun muuttaa kirjansa samaan osoitteeseen. Selkeää mielestäni. (Ap)

Vierailija

"Viranomaisten puolelta avoliitto varmaankin katsotaan alkaneeksi siitä ajankohdasta, kun muuttaa kirjansa samaan osoitteeseen. Selkeää mielestäni. (Ap)" - Joo muistan hyvin kuinka Kela aikanaan naitti meitä opiskelijoita...  Mutta ei avioliittokaan tarkoita sitä, että puolisoiden olisi asuttava saman katon alla. Siten mielestäni myös avoliitossa olevat voivat halutessaan vastata viranomaisille, että he eivät ole muuta kuin "asumis- kumppanit", eivätkä mitään muuta. - Toisaalta en ymmärrä, mitä viranomaiset tällä tiedolla tekisivät, koska avopuolisot eivät ole elatusvelvollisia toisilleen...

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat