Ongelma naapurin kanssa

en keksi nimimerkkiä

Olen lapseton, yksinasuva 28-vuotias mies ja todella inhottavassa tilanteessa. Naapurissani asuu siis perhe, jossa on kaksi lasta (11- ja 12-vuotiaat). Nuo lapset kävivät täällä juuri äsken äitinsä kanssa kertomassa, että lapset olivat leikkineet Coca-cola-Menthos-yhdistelmällä (laittamalla Menthosia Coca-colaan saa aikaiseksi Coca-Colan lentämsien paineella pullosta) kellarivarastossa ja minun kellarikomerooni oli lentänyt suurin osa nesteestä. (Meillä on taloyhtiössä vain sellaaista "kanaverkkoa" ovet niissä, joten neste menee siitä helposti läpi).

Kävin noiden lasten äidin kanssa tarkastamassa nuo vauriot ja totesin, että sieltä on sotkeutunut lähinnä vaatteita, sitten yksi makuupussi, harrasteradioihini liittyvää elektroniikka ja muutama kirja, joista yksi arvokkaampi tieteellinen kirja. Yhteensä noiden tavaroiden arvo noin 800 eroa. Kerroin naapurilleni, että minulla on kotivakuutus, joka korvaa nuo vahingot. Minulle riittää, että nuo lapset siivoavat tekemänsä sotkut ja sillä siisti.

Tämä lasten äiti on kuitenkin sitä mieltä, että heidän kuuluisi korvata kotivakuutuksen omavastuu (tässä tapauksessa 150 euroa). En kuitenkaan halua ottaa heiltä rahaa vastaan, sillä tämä äiti on pienipalkkainen yksinhuoltaja ja hänelle tuo 150 on iso raha. Jos ottaisin sen vastaan, joutuisi hän varmasti pihistelemään nykyistäkin enemmän. Moraalini ei anna periksi ottaa tuota rahaa heiltä vastaan. En halua ajaa heitä leipäjonoon. Minulle tuo 150 euroa yksinelävänä ei ole iso raha.

Tämä äiti on kuitenkin sitä mieltä, että heidän olisi jotenkin korvattava tuo omavastuu. Hän ehdotti minulle, että hänen lapsensa tulisivat töihin luokseni ja he korvaisivat siten tuon omavastuun. En ole itse erityisen innostunut asiasta ja lisäksi minulle ei ole oikein mitään sellaisia töitä, joita tuonikäiset voisivat tehdä.

Miten siis toimia? Olisiko jolla kulla hyviä ideoita siihen, kuinka saada tuo äiti tajuamaan, että minulle se, että lapset siivoavat varastosta tekemänsä sotkut on ihan riittävä korvaus ja muuta en halua?

Sivut

Kommentit (34)

alkuperäinen

Vierailija kirjoitti:
Riiviöt voisivat maksaa tuon 150 euroa viikkorahoistaan sulle.

Pointti on juurikin se, että minä en halua tuolta perheeltä rahaa. Heidän tulonsa ovat niin pienet, että tarvitsevat jokaisen euron itse. Minulle riittää, että nuo lapset siivoavat sen varaston ja sitten asia on minun puolesta loppuunkäsitelty. En siis halua heiltä tuosta mitään korvausta. En vaan saa tätä perheenäitiä ymmärtämään asiaa. Hän nimenomaan on sitä mieltä, että heidän pitäisi korvata tuo 150 euroa minulle.

alkuperäinen

Vierailija kirjoitti:
Oletko oikeasti kirjoittanut tuon sadun pelkästään siksi, että joku ehdottaisi äitylin maksavan sulle luonnossa?

Ei tämä kirjoitus ole satu tai provo, en harrasta sellaisia. Enkä myöskään halua maksua luonnossa tai yhtään millään muullakaan tavalla. Piste.

Vierailija

No, suostu tuohon työntekoehdotukseen, ja laita skidit tekemään pari pikkuhommaa. 11-12-vuotiaat osaavat esim. tampata mattoja tai viedä sen vuoden pölyä keränneen vaatepussin keräykseen. Äiti saa mielenrauhan, skidit voivat pohtia tekemäänsä ja sä et koe riistäväsi rahaa yksinhuoltajalta.

Vierailija

Täällä tarvii näkee laupiaita samarialaisia. Oikein hyvää iltaa sinulle 😇.

Miten olis vaikka muksut imuroisivat kämppäsi kerran viikkoon vaikkapa seuraavat 2-3kk.

Tuo äiti on ihan oikealla asialla, en usko että asutte Porvoossa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mistä sä muka tietäisit "heidän" tuloistaan hevonvittua? runkkari

Tiedän, koska tiedän, että tämä nainen työskentelee siivoojana ja hän on usein taloyhtiön talkoissa yms. Valitellut pieniä tulojaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No, suostu tuohon työntekoehdotukseen, ja laita skidit tekemään pari pikkuhommaa. 11-12-vuotiaat osaavat esim. tampata mattoja tai viedä sen vuoden pölyä keränneen vaatepussin keräykseen. Äiti saa mielenrauhan, skidit voivat pohtia tekemäänsä ja sä et koe riistäväsi rahaa yksinhuoltajalta.

Kiitos. Tämä oli ensimmäinen järkevä ehdotus aiheeseen. Olen itsekin miettinyt mitä hommia minulla olisi, mutta mulla on tosi vähän mitään sellaista. Yksiössäni on tasan 3 mattoa, joista yksi on sellainen pieni kynnysmatto, tiskaamista ei ole, koska tiskikone hoitaa ja ei yksiötä imuroi ja moppaa kovin kauan. Muuta mulla ei oikein ole.

Vierailija

Vahingothan korvaa normaalisti vahingonaiheuttajan vakuutus, eikä vahingonkärsijän vakuutus, sikäli kun vahingontekijä on tiedossa. Ei sinun siis tarvitse maksaa mitään omavastuuosuutta, vaan mentoscolalapsien äiti tekee vahinkoilmoituksen omaan vakuutusyhtiöönsä (oletettavasti heillä on kotivakuutus?) ja saat korvauksen sieltä, eikä kenenkään tarvitse maksaa mitään ylimääräistä kenellekään.

Vierailija

Hiukan ohi aiheen, mutta tässä taloyhtiössä, jossa asun, ei tulisi kuuloonkaan, että lapset pääsisivät leikkimään kellarivarastoon. Meillä on sinne, samoin kuin saunaan ja pesutupaan, ns. emännän avain, joka on aikuisen hallussa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat