Ongelma naapurin kanssa
Olen lapseton, yksinasuva 28-vuotias mies ja todella inhottavassa tilanteessa. Naapurissani asuu siis perhe, jossa on kaksi lasta (11- ja 12-vuotiaat). Nuo lapset kävivät täällä juuri äsken äitinsä kanssa kertomassa, että lapset olivat leikkineet Coca-cola-Menthos-yhdistelmällä (laittamalla Menthosia Coca-colaan saa aikaiseksi Coca-Colan lentämsien paineella pullosta) kellarivarastossa ja minun kellarikomerooni oli lentänyt suurin osa nesteestä. (Meillä on taloyhtiössä vain sellaaista "kanaverkkoa" ovet niissä, joten neste menee siitä helposti läpi).
Kävin noiden lasten äidin kanssa tarkastamassa nuo vauriot ja totesin, että sieltä on sotkeutunut lähinnä vaatteita, sitten yksi makuupussi, harrasteradioihini liittyvää elektroniikka ja muutama kirja, joista yksi arvokkaampi tieteellinen kirja. Yhteensä noiden tavaroiden arvo noin 800 eroa. Kerroin naapurilleni, että minulla on kotivakuutus, joka korvaa nuo vahingot. Minulle riittää, että nuo lapset siivoavat tekemänsä sotkut ja sillä siisti.
Tämä lasten äiti on kuitenkin sitä mieltä, että heidän kuuluisi korvata kotivakuutuksen omavastuu (tässä tapauksessa 150 euroa). En kuitenkaan halua ottaa heiltä rahaa vastaan, sillä tämä äiti on pienipalkkainen yksinhuoltaja ja hänelle tuo 150 on iso raha. Jos ottaisin sen vastaan, joutuisi hän varmasti pihistelemään nykyistäkin enemmän. Moraalini ei anna periksi ottaa tuota rahaa heiltä vastaan. En halua ajaa heitä leipäjonoon. Minulle tuo 150 euroa yksinelävänä ei ole iso raha.
Tämä äiti on kuitenkin sitä mieltä, että heidän olisi jotenkin korvattava tuo omavastuu. Hän ehdotti minulle, että hänen lapsensa tulisivat töihin luokseni ja he korvaisivat siten tuon omavastuun. En ole itse erityisen innostunut asiasta ja lisäksi minulle ei ole oikein mitään sellaisia töitä, joita tuonikäiset voisivat tehdä.
Miten siis toimia? Olisiko jolla kulla hyviä ideoita siihen, kuinka saada tuo äiti tajuamaan, että minulle se, että lapset siivoavat varastosta tekemänsä sotkut on ihan riittävä korvaus ja muuta en halua?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vahingothan korvaa normaalisti vahingonaiheuttajan vakuutus, eikä vahingonkärsijän vakuutus, sikäli kun vahingontekijä on tiedossa. Ei sinun siis tarvitse maksaa mitään omavastuuosuutta, vaan mentoscolalapsien äiti tekee vahinkoilmoituksen omaan vakuutusyhtiöönsä (oletettavasti heillä on kotivakuutus?) ja saat korvauksen sieltä, eikä kenenkään tarvitse maksaa mitään ylimääräistä kenellekään.
Joo, näin se normaalisti menisi, mutta ei hänellä ole mitään vakuutuksia. Ovat kuulemma liian kalliita.
Noh, sitten vaan tappelet omantuntosi kanssa.
Helppoa. Ota ne töihin ja laita ne esimerkiksi kirjoittamaan paperille selkeällä käsialalla ja kuivamustekynällä lause "En enää ikinä leiki Coca-Colalla." vaikkapa 200 kertaa kumpainenkin. Jos on virheitä tai käsiala ei ole selvää, molemmat aloittavat alusta.
Ihmettelen, miten sinun kotivakuutus korvaa vahingon, koska et ole sitä itse aiheuttanut?
Jos vakuutus korvaa, niin se tulee naapurin kotivakuutuksesta.
Ei sinun vakuutuksesi korvaa naapurin lasten tekosia. En suosittele vakuutuspetosta keksimällä peitetarinan.
Miten sinä oikein säilöt tavaroita siellä kellarikomerossasi? Oletko jättänyt arvokkaan kirjan esille, elektroniikan ja vaatteet ilman pusseja tai laatikoita? Hanki kunnon (muoviset) säilytyslaatikot tavaroillesi.. Pölyyntyvätkin vähemmän.
En oikein usko tätä tarinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiukan ohi aiheen, mutta tässä taloyhtiössä, jossa asun, ei tulisi kuuloonkaan, että lapset pääsisivät leikkimään kellarivarastoon. Meillä on sinne, samoin kuin saunaan ja pesutupaan, ns. emännän avain, joka on aikuisen hallussa.
Tässä taloyhtiössä ei ole noihin tiloihin erillisiä avaimia, vaan kaikilla avaimilla pääsee sinne. Vain sähökeskukset ja vastaavat vaativat omat avaimensa.
No, kannattaakohan siellä sitten säilyttää 800 euron edestä tavaraa? Kas kun et laita niitä pyörävarastoon.
Muuten, miten ikäsi liittyy mihinkään tässä asiassa?
Provo /trolli tähystimeni piiippaa ...piiip piiip ,piiip hälytys porvoosta, olkaa hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä oikein säilöt tavaroita siellä kellarikomerossasi? Oletko jättänyt arvokkaan kirjan esille, elektroniikan ja vaatteet ilman pusseja tai laatikoita? Hanki kunnon (muoviset) säilytyslaatikot tavaroillesi.. Pölyyntyvätkin vähemmän.
En oikein usko tätä tarinaa.
Kirjat minulla on samalla tavalla kirjahyllyssä siellä varastossa kuin asunnossanikin. Vaatteet roikkuvat tangossa hengarissa, ilman suojia. Elektorniikka oli esillä, koska suunnittelin hakevani sen viikonloppuna sisään asuntooni laiteltavaksi. Ja tarina on totta.
Laita lapset siivoamaan ja järjestämään kellari tuollaisiin muovilaatikoihin tms jotka estävät onnettomuudet jatkossa.
Vakuutusyhtiö saattaa suhtautua hieman nihkeästi, kun sinne kellarikomeroon kuka vaan pääsee kohtuullisen helposti tuhoamaan tavaroita.
Ota vastaan se naapurin haluama maksu. Vie se pari viikkoa ennen jouluaattoa heidän postiluukustaan nimettömän kortin kera ja toivota hyvää joulumieltä.
Minua ja ilmeisesti ap:nkin sydäntä lämmitti se, että tulivat rehellisesti kertomaan. Harvinaisempaa nykyään. Vastuullinen äiti kasvattaa lapsiaan hyvin.
Kyllä nyt jonkinlainen työ lasten tehtäväksi tulisi keksiä, ihan kasvatusmielessä.
Mitenkäs olisi ap, jos vaikka joulusiivous luonasi ja kaupan päälle lapset tekisivät joulusiivousta kotonaan äidin yllätyksekseksi?
Vierailija kirjoitti:
Minua ja ilmeisesti ap:nkin sydäntä lämmitti se, että tulivat rehellisesti kertomaan. Harvinaisempaa nykyään. Vastuullinen äiti kasvattaa lapsiaan hyvin.
Kyllä nyt jonkinlainen työ lasten tehtäväksi tulisi keksiä, ihan kasvatusmielessä.
Juurikin tuon takia, että tulivat rehellisesti kertomaan ja pyysivät anteeksi, minulle riittää se varaston siivoaminen, jonka tekevät huomenillalla.
Heidän äitinsä vetäsi juuri tuohon kasvatusargumenttiin. Tuo joulusiivous voisi olla ihan hyvä asia. Koska minulla ei ole itselläni tuonikäisistä lapsista kokemusta, niin kysyn täällä: kykenevätkö tuon ikäiset pohtimaan sitä, miksi tekivät jotain? Ajattelin vain, että jos antaisin heille "työtehtäväksi" kirjoittaa vaikkapa yhden A4-arkin mittaisen selostuksen siitä, mitä tekivät, miksi tekivät ja miksi se oli huono idea.
Hiukan ohi aiheen, mutta tässä taloyhtiössä, jossa asun, ei tulisi kuuloonkaan, että lapset pääsisivät leikkimään kellarivarastoon. Meillä on sinne, samoin kuin saunaan ja pesutupaan, ns. emännän avain, joka on aikuisen hallussa.